Luxman cl 34

Rør i alle afskygninger

Re: Luxman cl 34

Indlægaf TMFH » lør 2. jan 2016 22:21

Jeg har selv en cl34, hvor jeg for nogle år siden havde et problem, der kunne minde lidt som dit...i mit tilfælde var synderen nogle zenerdioder...det var inden vintagehifi.dk ...så du kan se tråden her http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=80594
Venligst Thomas

...det 'rør' på sig...
Brugeravatar
TMFH
 
Indlæg: 172
Tilmeldt: 18 maj 2010
Geografisk sted: Sjælland
Lokalitet: København

Re: Luxman cl 34

Indlægaf Louis » tors 3. nov 2016 23:46

Jeg genopliver lige en gammel tråd.
Er der nogen der ved hvilke rør der gør hvad? Kan man fx udpege og sige "de her x-antal rør er til riaa delen" og hvis man skifter nogle rørene - hvilke skal så passe sammen af fabrikat for at åbne to ens kanaler?

Lidt dårligt forklaret men jeg håber spørgsmålet er forstået?
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2750
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Luxman cl 34

Indlægaf Fredmarantz » tors 3. nov 2016 23:52

Tubemania skrev i 2009 dette om RIAA-rørene i en CL34 - i en tråd på Hifi4all:

" De første 2-3 rør fra venstre er RIAA delen og elektronikken foran tilhører den del. Prøv at skubbe forsigtig til rørene...sidder de godt i soklen...påvirker det støjen. Rensning af sokler og omskiftere er obligatorisk.

De små ellektrolytter i PSU TH med blank top...er de blevet buet i toppen...så ud med dem...egentlig bør alle lytter skiftes.

Jeg kan muligvis godt finde et diagram ude på værkstedet, men ikke en service manual.

mvh


Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Luxman cl 34

Indlægaf Fredmarantz » fre 4. nov 2016 00:04

Fandt Schematics på Hifiengine, nu må diagram-hajerne tyde løs... :Skor: :
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Luxman cl 34

Indlægaf Fredmarantz » fre 4. nov 2016 00:36

nå - så prøver jeg sgu :p

Så vidt, jeg kan se, så er det kun "left channel", der er vist.

V1 (12AX7 / ECC83) er tydeligvis direkte forbundet til phono/RIAA-indgangene - så jeg går ud fra, at højrekanals Phono (RIAA) er V2 (som self. også må være et 12AX7/ECC83)

V3 er et ECC82/12AU7 og mon ikke så V3 og V4 er liniekredse. (Tuner/AUX mv....)? Det ser det ud til på diagrammet.

Hvis vi så sammenholder dette med troværdige Tubemanias tidligere udsagn - så er V1 og V2 (RIAA L/R) simpelthen de to første rør fra venstre set ned i apparatet forfra med låget af. Måske er soklerne ligefrem mærket med "V1" osv....)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Luxman cl 34

Indlægaf sorenb » fre 4. nov 2016 02:29

Fredmarantz skrev:nå - så prøver jeg sgu :p

Så vidt, jeg kan se, så er det kun "left channel", der er vist.

V1 (12AX7 / ECC83) er tydeligvis direkte forbundet til phono/RIAA-indgangene - så jeg går ud fra, at højrekanals Phono (RIAA) er V2 (som self. også må være et 12AX7/ECC83)

V3 er et ECC82/12AU7 og mon ikke så V3 og V4 er liniekredse. (Tuner/AUX mv....)? Det ser det ud til på diagrammet.

Hvis vi så sammenholder dette med troværdige Tubemanias tidligere udsagn - så er V1 og V2 (RIAA L/R) simpelthen de to første rør fra venstre set ned i apparatet forfra med låget af. Måske er soklerne ligefrem mærket med "V1" osv....)

Vh
Freddy


V1 og V3 sidder i RIAA'en, RIAA korrektionen sidder i tilbagekoblingen mellem katode/anode på V3 og gitter på V1

V5 og V7 er det linie trin du omtaler

Hvis du alligevel skal igang med at skifte lytter, kunne du jo skifte anode modstandene ud med CSS'er
Brugeravatar
sorenb
 
Indlæg: 303
Tilmeldt: 13 apr 2016
Lokalitet: Aarhus

Re: Luxman cl 34

Indlægaf his067 » fre 4. nov 2016 08:59

CSS? Had er det?
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3824
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Luxman cl 34

Indlægaf Louis » fre 4. nov 2016 09:21

Mange tak for de gode svar. Så kan vi komme igang med at prøve lidt rør.
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2750
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Luxman cl 34

Indlægaf sorenb » fre 4. nov 2016 10:46

his067 skrev:CSS? Had er det?

slåfejl, men det fremgik nok af konteksten at jeg mente CCS (Constant Current Source)
Brugeravatar
sorenb
 
Indlæg: 303
Tilmeldt: 13 apr 2016
Lokalitet: Aarhus

Re: Luxman cl 34

Indlægaf rørglad » fre 4. nov 2016 12:36

sorenb skrev:
his067 skrev:CSS? Had er det?

slåfejl, men det fremgik nok af konteksten at jeg mente CCS (Constant Current Source)


Jeg forstår ikke hvad Constant Current Source modstande skulle gøre godt for som anodemodstande?
En konstant strøm i anodemodstanden ville give akkurat intet signal.
rørglad
 
Indlæg: 454
Tilmeldt: 07 feb 2011
Lokalitet: 8800 Viborg

Re: Luxman cl 34

Indlægaf tctla » fre 4. nov 2016 14:05

En anode-CCS optræder som en næsten uendelig stor anode-modstand.
Ihvertfald flere MOhm, ved korrekt dimensioneret CCS.
Man kan dermed opnå næsten hele rørets opgivne Mu i forstærkning.
Der kan dog være et problem med den medfølgende kapacitive belastning på anoden og dermed med frekvensgangen i trinet.

Jeg har aldrig prøvet anode CCS, kun i kathoden, se vedhæftede.
Her fungerer det RIGTIG fint, men er jo så en Constant Current Sink.
Den beregnede impedans på kollektoren af MJE340 er rundt 3-4MOhm, så vidt jeg husker.
I 'gamle dage' før transistorer, var en et kathode-følger drive-kredsløb som mit, typisk bare monteret med en 22KOhm modstand til erstatning af CCS'en.
Du kan måske forestille dig, hvilken forskel det gør for frekvensgangen, selvom der også her, er et problem med kapacitiv belastning ?

Hvis du læser den anden vedhæftede pdf, kan du se, hvordan man beregner en CCS.
Jeg håber, det er OK at vedhæfte denne fil, ellers må den fjernes af Admin.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Foregående

Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 21 gæster