Harold J. Leak's guddommelige kreationer! - Alt om...

Rør i alle afskygninger

Re: Harold J. Leak's guddommelige kreationer! - Alt om...

Indlægaf mcs_5 » tors 27. maj 2010 23:35

r-l-b skrev:er det godt eller skidt at det er Blackburn/Mullard og ikke Siemens?

Siemens lavede, som det er nævnt, ikke EL34'ere. De fleste Siemens EL34'ere er fra Röhrenwerk Mühlhausen, og de er glimrende. Efter 1990 købte Siemens deres EL34'ere ved Ei i Serbien eller JJ i Slovakiet. Og i rigtig gamle dage solgte de Mullard/Philips rør...

De forskellige EL34-typer ser meget forskellige ud, så det er nemt at se hvor de kommer fra.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Harold J. Leak's guddommelige kreationer! - Alt om...

Indlægaf TMFH » fre 28. maj 2010 10:20

Lidt Leak manualer
Er selv nys blevet ejer af en Leak Stereo 20 :thumbsup:
...det er røren(d)e :lol:
Venligst Thomas

...det 'rør' på sig...
Brugeravatar
TMFH
 
Indlæg: 172
Tilmeldt: 18 maj 2010
Geografisk sted: Sjælland
Lokalitet: København

Re: Harold J. Leak's guddommelige kreationer! - Alt om...

Indlægaf TMFH » søn 30. maj 2010 11:07

Leak Stereo 20
De her: radiomuseum har udover diagrammet en detaljeret liste over komponenterne i Leak Stereo 20'eren...men forlanger $$...er der nogen af Jer der ligger inde med tilsvarende? Jeg regner med jeg skal skifte en række modstande, men de er ikke helt nemme at aflæse...

Iøvrigt et tusmørkebillede af min st20:
Billede
Jeg har skiftet de 2 store vandtanke ;) som det fremgår alt rigeligt. De er sådan cirka alt for blå :lol: men løftede nydelsen.
Er der nogle der har en idè til hvordan man fx gør lytterne sorte...noget krymp? ...og hvor får man noget så stort...35mm Ø Jeg ved, at man kunne lade de gamle sidde og fuskelodde nogle på nedenunder, men nu havde jeg den rette størrelse lytter så...
God vintage søndag
Venligst Thomas

...det 'rør' på sig...
Brugeravatar
TMFH
 
Indlæg: 172
Tilmeldt: 18 maj 2010
Geografisk sted: Sjælland
Lokalitet: København

Re: Harold J. Leak's guddommelige kreationer! - Alt om...

Indlægaf Tonni » søn 30. maj 2010 12:08

Har et diagram hvor opløsningen er god nok til at læse værdierne. Er du interesseret?

Vedr. lytterne, klarede jeg det med en skarp kniv og en passende mængde maling!
Af med plastikken og broncer lytterne. resultatet kan blive helt fornuftigt!
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Harold J. Leak's guddommelige kreationer! - Alt om...

Indlægaf TMFH » søn 30. maj 2010 13:02

Tonni skrev:Har et diagram hvor opløsningen er god nok til at læse værdierne. Er du interesseret?

Vedr. lytterne, klarede jeg det med en skarp kniv og en passende mængde maling!
Af med plastikken og broncer lytterne. resultatet kan blive helt fornuftigt!


Hej Tonni
God ide med lytterne...jeg har fundet diagrammer forskellige steder på nettet...også læsbare eksemplarer...men % og watt fremgår ikke. Gør det det på dit? Hvilken type modstande mener du er bedst at benytte? - jeg tænker at skifte hovedparten, kondensatorerne er blevet skiftet af den tidligere ejer.
Venligst Thomas

...det 'rør' på sig...
Brugeravatar
TMFH
 
Indlæg: 172
Tilmeldt: 18 maj 2010
Geografisk sted: Sjælland
Lokalitet: København

Re: Harold J. Leak's guddommelige kreationer! - Alt om...

Indlægaf Tonni » søn 30. maj 2010 13:47

TMFH skrev:Hej Tonni
God ide med lytterne...jeg har fundet diagrammer forskellige steder på nettet...også læsbare eksemplarer...men % og watt fremgår ikke. Gør det det på dit? Hvilken type modstande mener du er bedst at benytte? - jeg tænker at skifte hovedparten, kondensatorerne er blevet skiftet af den tidligere ejer.


Hej.
Nej jeg har heller ikke værdierne du efterlyser på mit diagram!
Men alle værdierne er 5% og 1/4W med undtagelse af katodemodstandene til EL84'erne! De er på 1W Men kan med fordel skiftes med 2W. Selv vil jeg sige Beyslag er fornuftige især i den bordeau serie (kulfilm) Men ønsker man at lyden er mere fremme kan man godt gå på opdagelse i metalfilm... De originale er kulmassemodstande.
Husk ikke at pille i den grønne 100 Ohm/ 3 Watt der sidder helt henne ved trafoerne! - den virker som sikring, og bør ikke ændres! - Det er meningen den skal lodde sig selv ud hvis der går for høj strøm i højspændingen...

Med venlig hilsen
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Harold J. Leak's guddommelige kreationer! - Alt om...

Indlægaf TMFH » man 31. maj 2010 21:15

Tonni skrev:
TMFH skrev:Hej Tonni
God ide med lytterne...jeg har fundet diagrammer forskellige steder på nettet...også læsbare eksemplarer...men % og watt fremgår ikke. Gør det det på dit? Hvilken type modstande mener du er bedst at benytte? - jeg tænker at skifte hovedparten, kondensatorerne er blevet skiftet af den tidligere ejer.


Hej.
Nej jeg har heller ikke værdierne du efterlyser på mit diagram!
Men alle værdierne er 5% og 1/4W med undtagelse af katodemodstandene til EL84'erne! De er på 1W Men kan med fordel skiftes med 2W. Selv vil jeg sige Beyslag er fornuftige især i den bordeau serie (kulfilm) Men ønsker man at lyden er mere fremme kan man godt gå på opdagelse i metalfilm... De originale er kulmassemodstande.
Husk ikke at pille i den grønne 100 Ohm/ 3 Watt der sidder helt henne ved trafoerne! - den virker som sikring, og bør ikke ændres! - Det er meningen den skal lodde sig selv ud hvis der går for høj strøm i højspændingen...

Med venlig hilsen


Tak for info om modstandene, det er noteret. :thumbsup:
Jeg har kigget nærmere på de diagrammer jeg har fundet på nettet, og studsede pludselig over, at de ikke var helt ens...der er afvigelser i forbindelse med R5; R12; R13; C5

Er det noget du selv har bemærket? Min egen Leak har en (u)skøn blanding af begge diagrammer.
Hvilke lydmæssige forskelle tror du afvigelserne afstedkommer?

Jeg har noteret mig følgende, hvor afvigelserne fremgår i parentes (se også diagram B):

LEAK STEREO 20 KOMPONENTER

MODSTANDE
R1: 1M
R2: 22k
R3: 2.2k
R4: 100
R5: 100k (47k)
R6: 3.3M
R7: 91k
R8: 1k
R9: 22k
R10: 100k
R11: 3.3M
R12: 1M (470k)
R13: 1M (470k)
R14: 270
R15: 270
R16: 10k
R17: 10k
R18: 12k
R19: 47k
R20: 4.7k
R21: 100

KONDENSATORER
C1: 1n
C2: 50u
C3: 0.1u
C4: 0.25u
C5: 20n (0.1u)
C6: 0.25u
C7: 50u
C8: 50u
C9: 200p
C10: 32u
C11: 32u
C12: 32u
C13: 32u

Diagram A:
Billede
Diagram B: med "()" værdier
Billede
Venligst Thomas

...det 'rør' på sig...
Brugeravatar
TMFH
 
Indlæg: 172
Tilmeldt: 18 maj 2010
Geografisk sted: Sjælland
Lokalitet: København

Re: Harold J. Leak's guddommelige kreationer! - Alt om...

Indlægaf Tonni » man 31. maj 2010 22:17

TMFH skrev:
Tonni skrev:
TMFH skrev:Hej Tonni
God ide med lytterne...jeg har fundet diagrammer forskellige steder på nettet...også læsbare eksemplarer...men % og watt fremgår ikke. Gør det det på dit? Hvilken type modstande mener du er bedst at benytte? - jeg tænker at skifte hovedparten, kondensatorerne er blevet skiftet af den tidligere ejer.


Hej.
Nej jeg har heller ikke værdierne du efterlyser på mit diagram!
Men alle værdierne er 5% og 1/4W med undtagelse af katodemodstandene til EL84'erne! De er på 1W Men kan med fordel skiftes med 2W. Selv vil jeg sige Beyslag er fornuftige især i den bordeau serie (kulfilm) Men ønsker man at lyden er mere fremme kan man godt gå på opdagelse i metalfilm... De originale er kulmassemodstande.
Husk ikke at pille i den grønne 100 Ohm/ 3 Watt der sidder helt henne ved trafoerne! - den virker som sikring, og bør ikke ændres! - Det er meningen den skal lodde sig selv ud hvis der går for høj strøm i højspændingen...

Med venlig hilsen


Tak for info om modstandene, det er noteret. :thumbsup:
Jeg har kigget nærmere på de diagrammer jeg har fundet på nettet, og studsede pludselig over, at de ikke var helt ens...der er afvigelser i forbindelse med R5; R12; R13; C5

Er det noget du selv har bemærket? Min egen Leak har en (u)skøn blanding af begge diagrammer.
Hvilke lydmæssige forskelle tror du afvigelserne afstedkommer?

Jeg har noteret mig følgende, hvor afvigelserne fremgår i parentes (se også diagram B):

LEAK STEREO 20 KOMPONENTER

MODSTANDE
R1: 1M
R2: 22k
R3: 2.2k
R4: 100
R5: 100k (47k)
R6: 3.3M
R7: 91k
R8: 1k
R9: 22k
R10: 100k
R11: 3.3M
R12: 1M (470k)
R13: 1M (470k)
R14: 270
R15: 270
R16: 10k
R17: 10k
R18: 12k
R19: 47k
R20: 4.7k
R21: 100

KONDENSATORER
C1: 1n
C2: 50u
C3: 0.1u
C4: 0.25u
C5: 20n (0.1u)
C6: 0.25u
C7: 50u
C8: 50u
C9: 200p
C10: 32u
C11: 32u
C12: 32u
C13: 32u

Diagram A:
Billede
Diagram B: med "()" værdier
Billede


Har lige været ved at studere de to diagrammer, og det med 1M i R12 og 13 osv er den første generation, fra ultimo 57 til ca 62 hvor den anden udgave tog over... forskellene mellem de to udgaver er i øvrigt, ud over de komponenter du har fundet, udgangstrafoerne. - Forskellene, på trafoerne, er impedancen i primæren samt placeringen af skærmgitterudtaget...

Jeg kan prøve at grave i det når jeg får min bibel hjem igen! - Den er PT lånt ud, Den hedder "Firsts in high fidelity" Forfatteren er Stephen Spicer ( der var med omkring Leak importen down under ) hvis du, som jeg, er bidt af mærket!
Ellers er der en gruppe på Yahoogroups der hedder H J Leak (sjovt nok) :) - Der er proppet med ekspertise!!!

Med hensyn til lydmæssige forskelle er det ikke noget jeg har kunnet finde ud af i praksis. Men har ladet mig fortælle at de forskelle der er blev indført over en periode 61-63 bl.a. fordi der var visse problemer med at det originale design kunne overophede i (sub)tropisk klima. - Samt for at stramme lyden, en anelse, samtidig...
Men når det er sagt, er den første også den der har ry for at være den med den beste mellemtone.

Med venlig hilsen
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Harold J. Leak's guddommelige kreationer! - Alt om...

Indlægaf TMFH » tirs 1. jun 2010 00:25

Tonni skrev:
Selv vil jeg sige Beyslag er fornuftige især i den bordeau serie (kulfilm)

Med venlig hilsen


Beyslag modstande... :Tanke: hvor finder du dem? ...det er træls, at man aldrig kan få det hele ét sted pga. portoen ...
Venligst Thomas

...det 'rør' på sig...
Brugeravatar
TMFH
 
Indlæg: 172
Tilmeldt: 18 maj 2010
Geografisk sted: Sjælland
Lokalitet: København

Re: Harold J. Leak's guddommelige kreationer! - Alt om...

Indlægaf Tonni » tirs 1. jun 2010 11:36

Hej igen!

Har været ved at grave i det med Beyslag modstande... Jeg har opkøbt et større parti fra en afviklet virksomhed, for mange år siden... Så derfor vidste jeg ikke at Beyslag var opkøbt af Vishay! Men det betyder "bare" at det er Vishay carbon film du skal lede efter i stedet... - Hvis de kan findes! - Der laves ikke så meget i leaded komponenter mere! - Det skal jo laves af robotter det hele. Og de bruger SMD :(

Farnell har kun SMD. Og Elfa(se) har nogle kulfilm fra Taiwan. Så det kan være det er noget med at snakke med en mindre elektronikleverandør som f.ex. Hennings elektronik i Sejs ( Silkeborg ) eller Elektronik lavpris ( Århus ) eller....

Men ellers må du forhøre om det måske kunne tænkes at der var nogle radioamatører i dit område der var villige til at sælge af deres lager... De (vi) har, også, ofte loppemarkeder rundt om i landet. ;)
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Harold J. Leak's guddommelige kreationer! - Alt om...

Indlægaf mcs_5 » tirs 1. jun 2010 13:01

Tonni skrev:Har været ved at grave i det med Beyslag modstande... Så derfor vidste jeg ikke at Beyslag var opkøbt af Vishay!

Alt er opkøbt af Vishay - eller Tyco... ;)

Men det betyder "bare" at det er Vishay carbon film du skal lede efter i stedet... - Hvis de kan findes! - Der laves ikke så meget i leaded komponenter mere! - Det skal jo laves af robotter det hele. Og de bruger SMD :(

Der laves stadig masser af leadede komponenter. Men den produktion er sikkert flyttet til en af Vishays andre fabrikker, for Beyslag laver dem ikke mere.

Farnell har kun SMD. Og Elfa(se) har nogle kulfilm fra Taiwan.

Farnell har deres eget mærke af kulfilmmodstande (fra Thailand). RS sælger nogle Tyco (CGS Tyco) kulfilmmodstande.

Men er Beyslags kulfilmmodstande de store mørkerøde fra bl.a. gammelt Bofaudstyr (i midten af billedet herunder)?

Beyslag.jpg

Jeg har egentlig aldrig vidst om det var kulfilm eller metalfilm. Men de er meget stabile!

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Harold J. Leak's guddommelige kreationer! - Alt om...

Indlægaf Tonni » tirs 1. jun 2010 15:17

mcs_5 skrev:
Tonni skrev:Har været ved at grave i det med Beyslag modstande... Så derfor vidste jeg ikke at Beyslag var opkøbt af Vishay!

Alt er opkøbt af Vishay - eller Tyco... ;)

Oki! - Det kan man da kalde monopolisering!

Men det betyder "bare" at det er Vishay carbon film du skal lede efter i stedet... - Hvis de kan findes! - Der laves ikke så meget i leaded komponenter mere! - Det skal jo laves af robotter det hele. Og de bruger SMD :(

Der laves stadig masser af leadede komponenter. Men den produktion er sikkert flyttet til en af Vishays andre fabrikker, for Beyslag laver dem ikke mere.

Trist!

Farnell har kun SMD. Og Elfa(se) har nogle kulfilm fra Taiwan.

Farnell har deres eget mærke af kulfilmmodstande (fra Thailand). RS sælger nogle Tyco (CGS Tyco) kulfilmmodstande.

Men er Beyslags kulfilmmodstande de store mørkerøde fra bl.a. gammelt Bofaudstyr (i midten af billedet herunder)?

Beyslag.jpg

Jeg har egentlig aldrig vidst om det var kulfilm eller metalfilm. Men de er meget stabile!
[/quote]

Ja det er de "mørkerøde" der er Beyslag! - Og ja de er utrolig robuste, og de driver forbløffende lidt i værdi!
Det er derfor jeg er meget tilfreds med dem! - Samt selvfølgelig fordi de lyder efter mit hoved, når det kommer til rørgrej!

Med venlig hilsen
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Harold J. Leak's guddommelige kreationer! - Alt om...

Indlægaf TMFH » ons 2. jun 2010 23:57

@Tonni...og andre

Leak Stereo 20
Sakset fra Køb Salg sektionen:
Tonni: "Hvis jeg var dig ville jeg satse på en passiv pre! F.ex. et Alps blue på ca. 37 -100 Kohm og en god elna som indgangsvælger...
Eller alternativt en pre uden gain! Grunden her til er at Stereo 20'eren har en følsomhed på ca 0.125V for 10W ud!!!
Dette gør at næsten alle forforstærkere vil overstyre med vol kl 9-10. Bruger selv en NAD S100 med reduceret gain for at have en nogenlunde mulighed for ikke at blive blæst ud af stuen!!!"

Skulle der egentlig være noget i vejen for at sætte et dæmpeled ind mellem forforstærkeren og Leak'en? Ville det ikke kunne løse en del af problematikken?
Jeg har selv lige loddet et dæmpeled ind i 2 RCA stik til min cdafspiller, udfra dette simple diagram fra 'the dark site' :lol: Det hjalp en del -jeg benyttede 56k modstande, men overvejer om jeg skulle sætte nogle større i.
Billede

Jeg kører iøvrigt selv for tiden med min Luxman SQ38 FD som forforstærker.
Venligst Thomas

...det 'rør' på sig...
Brugeravatar
TMFH
 
Indlæg: 172
Tilmeldt: 18 maj 2010
Geografisk sted: Sjælland
Lokalitet: København

Re: Harold J. Leak's guddommelige kreationer! - Alt om...

Indlægaf Tonni » man 7. jun 2010 17:28

TMFH skrev:@Tonni...og andre
Skulle der egentlig være noget i vejen for at sætte et dæmpeled ind mellem forforstærkeren og Leak'en? Ville det ikke kunne løse en del af problematikken?
Jeg har selv lige loddet et dæmpeled ind i 2 RCA stik til min cdafspiller, udfra dette simple diagram fra 'the dark site' :lol: Det hjalp en del -jeg benyttede 56k modstande, men overvejer om jeg skulle sætte nogle større i.
Billede

Jeg kører iøvrigt selv for tiden med min Luxman SQ38 FD som forforstærker.


Sidder og undrer mig over hvorfor du vil sætte større modstande i? - Er det for at kunne dæmpe endnu mere?
Hvis det er tilfældet, ville jeg hellere sætte en kombination af andre værdier i. Eksempelvis en 33 K i top og en 15 K i bunden. Eller, hvis det ikke er dæmpning nok, en kombination af 39 K og 8K2 osv.

Grunden til jeg ikke vil for højt op i total impedans er, som skrevet i anden tråd, at det får kablerne til at spille for meget med. - Især i den høje ende...

Med venlig hilsen
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Harold J. Leak's guddommelige kreationer! - Alt om...

Indlægaf TMFH » man 7. jun 2010 19:46

Tonni skrev:
TMFH skrev:@Tonni...og andre
Skulle der egentlig være noget i vejen for at sætte et dæmpeled ind mellem forforstærkeren og Leak'en? Ville det ikke kunne løse en del af problematikken?
Jeg har selv lige loddet et dæmpeled ind i 2 RCA stik til min cdafspiller, udfra dette simple diagram fra 'the dark site' :lol: Det hjalp en del -jeg benyttede 56k modstande, men overvejer om jeg skulle sætte nogle større i.
Billede

Jeg kører iøvrigt selv for tiden med min Luxman SQ38 FD som forforstærker.


Sidder og undrer mig over hvorfor du vil sætte større modstande i? - Er det for at kunne dæmpe endnu mere?
Hvis det er tilfældet, ville jeg hellere sætte en kombination af andre værdier i. Eksempelvis en 33 K i top og en 15 K i bunden. Eller, hvis det ikke er dæmpning nok, en kombination af 39 K og 8K2 osv.

Grunden til jeg ikke vil for højt op i total impedans er, som skrevet i anden tråd, at det får kablerne til at spille for meget med. - Især i den høje ende...

Med venlig hilsen


Nu er jeg ikke så vidt berejst i diy-verdenen...jeg lavede 2 sæt dæmpere udfra diagrammet, henholdsvis med
26k og 56k, for at høre forskellen. Jeg forstod fra 'den anden side' at modstandene (2 pr. kanal) skulle have samme værdi :Tanke: , men har set andre steder på nettet, at attentuators/dæmpere, som du også foreslår, kan have forskellige værdier...hvad skal forholdet være mellem de 2 modstande, med udgangspunkt i diagrammet ovenfor?
Venligst Thomas

...det 'rør' på sig...
Brugeravatar
TMFH
 
Indlæg: 172
Tilmeldt: 18 maj 2010
Geografisk sted: Sjælland
Lokalitet: København

ForegåendeNæste

Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 24 gæster