Harold J. Leak's guddommelige kreationer! - Alt om...

Rør i alle afskygninger

Re: Harold J. Leak's guddommelige kreationer! - Alt om...

Indlægaf Tonni » man 7. jun 2010 21:33

jo større dæmpning du ønsker, jo mindre modstandsværdi til stel... Har selv brugt den med 10K til stel og 39K til den varme ende. - Men det er afhængigt af flere faktorer som hvor mange volt giver din forforstærker fra sig, og i hvilken udgangsimpedans. hvor lange kabler bruger du osv osv...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Triodekobling af Stereo20

Indlægaf TMFH » tirs 15. jun 2010 13:50

Er der nogle af Jer der har prøvet at triodekoble Jeres Leaks?
Jeg har triodekoblet min stereo20 udfra en beskrivelse på yahoo leak forummet. Beskrivelsen var så ligetil, at jeg ikke kunne nære mig for at prøve :Briller: !

Beskrivelsen lød ganske kort:
"You want a 100R 1 watt resistor across pin 7 and 9 on each EL84. Then unsolder the wire on pin 9 and tape up in case you want to reverse it. That's it!"
Jeg satte godt nok en 100R/2w i, andet havde jeg ikke.

Jeg synes, der er en forskel, men jeg kan ikke rigtig sætte fingeren på hvad det er...måske mere fremtrædende klare instrumenter og stemmer, eller også er det noget jeg bilder mig ind!

Har andre erfaringer med triodekobling...og er modifikationen ovenfor overhovedet en ægte triodekobling og uskadelig for forstærkeren? :Tanke:
Jeg synes i øvrigt ikke, jeg har mistet meget styrke, selvom det jo skulle betyde en halvering af watt. Den har ingen problemer med at drive mine DM7'ere. :thumbsup:
Venligst Thomas

...det 'rør' på sig...
Brugeravatar
TMFH
 
Indlæg: 172
Tilmeldt: 18 maj 2010
Geografisk sted: Sjælland
Lokalitet: København

Re: Harold J. Leak's guddommelige kreationer! - Alt om...

Indlægaf erlingt » tirs 15. jun 2010 18:04

Måden at gøre det på er korrekt, og er uskadelig for forstærkeren. Hvad det så betyder for lyden, er jo et helt andet spørgsmål, som man sikkert skal vurderer fra setup til setup.

Jeg er selv igang med at samle et Dynaco ST-70 kit, og her er et omskifter kit med, så man ganske enkelt kan skifte mellem triode- og pentode-"mode".
Brugeravatar
erlingt
 
Indlæg: 65
Tilmeldt: 12 maj 2010
Lokalitet: Midtjylland

Re: Harold J. Leak's guddommelige kreationer! - Alt om...

Indlægaf TMFH » tirs 15. jun 2010 18:32

erlingt skrev:Måden at gøre det på er korrekt, og er uskadelig for forstærkeren. Hvad det så betyder for lyden, er jo et helt andet spørgsmål, som man sikkert skal vurderer fra setup til setup.

Jeg er selv igang med at samle et Dynaco ST-70 kit, og her er et omskifter kit med, så man ganske enkelt kan skifte mellem triode- og pentode-"mode".


Tak for tilbagemeldingen...
Herligt at høre at det er korrekt og ikke ødelægger noget :p ...jeg har iøvrigt kigget på billederne af dit kit...det ser rigtig godt ud.

Din har en omskifter ml. triode og pentode siger du :Tanke: ...hvilken fremgangsmåde, med hensyn til pins og modstande skal der til på EL34 røret, når det skal triodekobles? Jeg har også en anden rørforstærker med EL34 som jeg overvejede at prøve det med, måske med en omskifter.
Venligst Thomas

...det 'rør' på sig...
Brugeravatar
TMFH
 
Indlæg: 172
Tilmeldt: 18 maj 2010
Geografisk sted: Sjælland
Lokalitet: København

Re: Harold J. Leak's guddommelige kreationer! - Alt om...

Indlægaf Tonni » tirs 15. jun 2010 18:50

Med hensyn til en omskifter mellem triode og pentode (ultra lineær ) er den ret let at lave. Man tager skærmgitterbenet og forbinder med midterbenet på en omskifter. Der efter forbinder man den ene yderposition på omsk. til ledningen fra UL-udtaget på trafoen og den anden yder til 100 ohms modstanden og så kan man skifte mellem triode og UL/pentode - drift! Men husk to ting: Det skal være en omskifter af meget god kvalitet. Og man skifter IKKE med strøm på ampen...!
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Harold J. Leak's guddommelige kreationer! - Alt om...

Indlægaf erlingt » tirs 15. jun 2010 19:39

Præcist som Tonni skriver.

På EL34 er det pin 4, som er skærmgitter og som tilsluttes omskifteren, hvor der skiftes mellem udgangstrafo'en og en 100 Ohms modstand, som går til pin 8 (katoden).
Brugeravatar
erlingt
 
Indlæg: 65
Tilmeldt: 12 maj 2010
Lokalitet: Midtjylland

Re: Harold J. Leak's guddommelige kreationer! - Alt om...

Indlægaf TMFH » tirs 15. jun 2010 20:12

erlingt skrev:Præcist som Tonni skriver.

På EL34 er det pin 4, som er skærmgitter og som tilsluttes omskifteren, hvor der skiftes mellem udgangstrafo'en og en 100 Ohms modstand, som går til pin 8 (katoden).


Herligt tak! :thumbsup:

Tonni skrev:Men husk to ting: Det skal være en omskifter af meget god kvalitet.


Det efterlader jo spørgsmålet, hvad er meget god kvalitet?
Ville en sådan her ikke være god nok? Den er 10A/250v
Maxi vippekontakt
Billede
Venligst Thomas

...det 'rør' på sig...
Brugeravatar
TMFH
 
Indlæg: 172
Tilmeldt: 18 maj 2010
Geografisk sted: Sjælland
Lokalitet: København

Re: Harold J. Leak's guddommelige kreationer! - Alt om...

Indlægaf Tonni » ons 16. jun 2010 17:54

Hej Thomas!

Den kan godt bruges men jeg ville nok vælge en to eller firepolet da det jo er to eller fire skærmgitre du skal skifte afhængigt af om det er mono eller stereotrin du roder med... - Der findes to polede i samme hustype med en kontakt der kan bære 6A. Men det er nu ikke strømmen du skal tænke mest på, derimod maks spænding og isoleringsspænding i forhold til stel/chassis. Der ligger jo typisk 3-500V på et skærmgitterudtag, og bliver de kortsluttet til stel er den udgangstrafo hurtigt visnet!!!
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Harold J. Leak's guddommelige kreationer! - Alt om...

Indlægaf TMFH » ons 16. jun 2010 19:25

Tonni skrev:Hej Thomas!

Den kan godt bruges men jeg ville nok vælge en to eller firepolet da det jo er to eller fire skærmgitre du skal skifte afhængigt af om det er mono eller stereotrin du roder med... - Der findes to polede i samme hustype med en kontakt der kan bære 6A. Men det er nu ikke strømmen du skal tænke mest på, derimod maks spænding og isoleringsspænding i forhold til stel/chassis. Der ligger jo typisk 3-500V på et skærmgitterudtag, og bliver de kortsluttet til stel er den udgangstrafo hurtigt visnet!!!


Hej Tonni
Ja jeg har også tænkt på spændingen, men jeg har faktisk ikke lige kunne finde afbrydere på nettet, der var specificeret til at klare op til 500v(iøvrigt er den på linket 2 polet)...men ja...jeg skal ikke have ristet nogle trafoer, så måske jeg venter lidt til der dukker et par passende afbrydere op...
Venligst Thomas

...det 'rør' på sig...
Brugeravatar
TMFH
 
Indlæg: 172
Tilmeldt: 18 maj 2010
Geografisk sted: Sjælland
Lokalitet: København

Re: Harold J. Leak's guddommelige kreationer! - Alt om...

Indlægaf Tonni » ons 16. jun 2010 20:59

TMFH skrev:
Tonni skrev:Hej Thomas!

Den kan godt bruges men jeg ville nok vælge en to eller firepolet da det jo er to eller fire skærmgitre du skal skifte afhængigt af om det er mono eller stereotrin du roder med... - Der findes to polede i samme hustype med en kontakt der kan bære 6A. Men det er nu ikke strømmen du skal tænke mest på, derimod maks spænding og isoleringsspænding i forhold til stel/chassis. Der ligger jo typisk 3-500V på et skærmgitterudtag, og bliver de kortsluttet til stel er den udgangstrafo hurtigt visnet!!!


Hej Tonni
Ja jeg har også tænkt på spændingen, men jeg har faktisk ikke lige kunne finde afbrydere på nettet, der var specificeret til at klare op til 500v(iøvrigt er den på linket 2 polet)...men ja...jeg skal ikke have ristet nogle trafoer, så måske jeg venter lidt til der dukker et par passende afbrydere op...


Hej igen!

Den afbryder du har på billedet kan sagtens bruges! - Omend den ikke er blandt de mest diskrete... Den spænding jeg skriver om er ikke mærkespændingen, men den spænding afbryderen skal kunne klare uden der opstår gnistgab mellem åbne kontakter hhv. mellem kontaktflader og stelbærende komponenter i afbryderen...
Grunden til det er noget man skal være opmærksom på er at man kan få ret store peakspændinger når man adderer spændingssvinget over trafoens udtag med forsyningsspændingen. - I få tilfælde, afhængigt af forstærker, op over 800 V.
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Harold J. Leak's guddommelige kreationer! - Alt om...

Indlægaf Gottschalck » fre 17. dec 2010 19:52

Her for lidt siden sagde mit ene monotrin Leak 12+ plop i højtaleren og herefter ingen lyd.
Hurtigt ud med stikket og hvad gør man så?
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1676
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Harold J. Leak's guddommelige kreationer! - Alt om...

Indlægaf Tonni » fre 17. dec 2010 22:01

Gottschalck skrev:Her for lidt siden sagde mit ene monotrin Leak 12+ plop i højtaleren og herefter ingen lyd.
Hurtigt ud med stikket og hvad gør man så?

Hiver udgangsrørene ud og måler højspændingen, og diverse anodespændinger, med GZ34 og ECC83'erne i...
- Og passer pokkers godt på fingrene ;-)
Er den med de originale olie/papir-konder i? Der er mange fejlmuligheder men GZ34 og den modstand der sidder mellem de første to udglatninger ville være et godt bud her fra...
For der er da glød i rørene?

Med venlig hilsen
Tonni
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Harold J. Leak's guddommelige kreationer! - Alt om...

Indlægaf Gottschalck » lør 18. dec 2010 02:14

Alle kondensatorer på nær den store er skiftet. Ligeledes med rørene. alle er nye og gløder. Må se nærmere på den i morgen
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1676
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Harold J. Leak's guddommelige kreationer! - Alt om...

Indlægaf Gottschalck » lør 18. dec 2010 22:16

Nå- Ingen bål og brand. Rørene blev pillet ud - modstande målt og tjekket - ingen brændte ting.
Satte de samme rør i igen og startede den op igen og den har køret hele dagen uden fejl. Forstår intet, men hvad - den kører heldigvis igen.
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1676
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Harold J. Leak's guddommelige kreationer! - Alt om...

Indlægaf r-l-b » søn 19. dec 2010 01:50

det er Nisser - Jesper - det hører årstiden til :-))
Garrard 301 SME 3012 Denon 103 EAR 549 Tannoy DC 12" i duelundhorn Lockwood Major m. 15" Tannoy Monitor Gold Rogers L3s/5a Lenco L70 Denon 102 Leak Varislope III Leak TL 25 Plus - Revox - Sony PS-X50
Brugeravatar
r-l-b
 
Indlæg: 1376
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Humlebæk

ForegåendeNæste

Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 21 gæster