Gamle mænd og ditto radioer

Rør i alle afskygninger

Re: Gamle mænd og ditto radioer

Indlægaf Tube mania » tors 5. jul 2012 18:43

Her et diagram over et typisk gammel radio...det ses der ikke er nogen nettrafo og se hvordan netspændingen finder ved ud af gram stikket. Der er ganske vist beskyttelse-kondensatorer, men selv om de skulle virke kilder det altså ret godt alligevel. Grunden til at de lavede dem på den måde var at så kunne de køre både på veksel-spænding og jævnspænding (U for universal drift)...det havde man i flæng rundt omkring dengang. Typisk var der veksel-spænding i byerne og jævnspænding på landet. Ikke før end i 60'erne fik alle veksel....

Den lange røde streg er apparatets chassi...



Billede

Nå ja...det er slet ikke noget dumt spørgsmål...tværtom et vigtig et af slagsen...

Billede
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Gamle mænd og ditto radioer

Indlægaf mcs_5 » fre 6. jul 2012 17:10

Men en nem løsning er at forsyne radioen fra en skilletrafo - så bliver alle ind- og udgange ufarlige...

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Gamle mænd og ditto radioer

Indlægaf Nullergøj » fre 6. jul 2012 20:12

Jeg vil nærmere sige mindre farlig. 230v er ikke til at spøge med uanset hvad.
Nullergøj
 

Re: Gamle mænd og ditto radioer

Indlægaf Tonni » fre 6. jul 2012 20:47

Det Mikkel mener er at når man sætter en skilletrafo mellem stikkontakten og radioen, opnår man en galvanisk adskillelse mellem radioen og lysnettet. - Herved kan man ikke uforvarende komme til at få 230 Volt gennem sig, bare ved at tilslutte en signalkilde til en universalradio. - Hermed opnås en sikkerhed der er sidestillet med almindelige apparaters!

Med venlig hilsen
Tonni
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4811
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Gamle mænd og ditto radioer

Indlægaf Nullergøj » fre 6. jul 2012 21:13

Jeg vil stadig ikke sætte tungen på. -)
Nullergøj
 

Re: Gamle mænd og ditto radioer

Indlægaf Bent Egholm » fre 6. jul 2012 21:34

Jeg synnes nu det er en del af charmen ved disse gamle radioer om man får et ordentligt rap over thalodomid klumperne eller ej alt afhængigt af hvordan netstikket er vendt......:-))
Mørch GS-6/UP-4 Thorens TD124 Delphon GS-65TT Revox A77 Sony TC-765 Pioneer C90/M90 Philips CD-100 Rogers Ravensbourne Nakamichi 700 Maze 77/Richard Allen Audio Analogue og meget mere...
Brugeravatar
Bent Egholm
RIP
 
Indlæg: 377
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Holbæk

Re: Gamle mænd og ditto radioer

Indlægaf Nullergøj » fre 6. jul 2012 22:12

Ja da, det liver op.
Nullergøj
 

Re: Gamle mænd og ditto radioer

Indlægaf Nullergøj » fre 6. jul 2012 22:15

Det minder mig om at - undskyld det er helt offtopic jeg vil ikke stjæle din tråd - en Renault Fuenze har et batteri på 400V jævnspænding selvfølgelig, de er helt hysteriske, man DØR af at røre ved det ?? er det ikke lidt overdrevet eller hvad.
Nullergøj
 

Re: Gamle mænd og ditto radioer

Indlægaf Tube mania » fre 6. jul 2012 23:45

Jo...det er voldsomt, men nødvendigt...du skal nu ikke tro der er nogen som helst chance for at komme i berøring med bilens elforsyning....det er forsvarligt pakket ind.

Hvis vi antager el motoren som ex udvikler 75hk skal den bruge 56KW...for at holde strømmen på et *fornuftigt* stade er man nødt til at have den høje spænding. Trods denne spænding bliver det alligevel mange ampere der løber til motoren;
I= P / E = 56000 / 400 = 140 Ampere...hvis man sænkede spændingen til 200V vil strømme blive 280 Ampere for samme effekt og HK

Lad os se på ledning-tykkelsen...som en tommelfiger regel siger vi 0,75mm2 til 10A
140 / 10 = 14
0,75 x 14 = 10,5 kvadrat ledning til 75hk...værsgo og spis...ved 200V kan man doble det kvadrat.
For at undgå spændingstab kører de nok med større kvadrat end den beregnede...

Den største risiko ved de biler synes at være kortslutning i elektronikken og sikringer kan godt være på 200Ampere eller mere for at klare spids belastninger...så kan der dælme godt nok ske mange ting inden sikringen springer.

Dette er sådan groft set...i virkeligheden regner jeg med at bilen har *intelligent overvågning* som afbryder inden det hele bryder i brand...håber jeg da.

Jeg tror jeg skal have sådan et batteri til at drive min rørforstærker...ska det være overkill..så.. :Skor:
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Gamle mænd og ditto radioer

Indlægaf jcr1972 » søn 29. jul 2012 14:43

kbekke skrev:Uha. Uha. Jeg har brugt en alt for stor del af dagen på at læse op på det her emne. Er bange for at det måske kan ende med et helt nyt dogme, eller måske endda en fetisch? :Skor:

Der er ihvertfald mange fantastiske konstruktioner at vælge imellem. Men hvilken een er den fedeste?

Måske den her?

Billede

Og hvad er det for een? Hvem gætter det først?



Sjov tråd, har først set den nu... Men havde desværre ikke internetforbindelse i hele juli, så det forklarer vel årsagen ;)
Jeg synes helt klart den fedeste konstruktion er Eltra Skymaster. Her er et par billeder af sådan én:

Billede

Billede

Billede

Billede

Mvh.

Jan
jcr1972
 

Foregående

Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 4 gæster