Dynaco

Rør i alle afskygninger

Dynaco

Indlægaf Gottschalck » fre 28. maj 2010 20:26

Hejsa.

Jeg har en dynaco PAS3 rørpreamp der er begyndt at brumme. Jeg nåede at spille lidt på den inden jeg opdagede det og den blev hurtigt slukket.

Alle caps er skiftet sidste år på nær strømforsyningslytterne og der blev samtidigt isat en DC fælde - igen igen med hjælp fra Mikkel.

Jeg kiggede lige efter lodninger og andet løst og det ser ud som om at den store lyt( Den med 4 tilslutninger-) har svedt lidt.
Er der et sted jeg kan måle eller skal den lyt bare skiftes sammen med de 2 lytter der sidder under ensretteren?
Og hvor køber jeg de lytter henne?
Jeg har samtidigt planlagt at skifte de samme lytter i min ST 35 og SCA 35 for ikke at ødelægge dem.
Jeg så godt at der var oprettet en tråd for ST 70, men jeg mener sagtens at Dynaco kan få sin egen tråd.

Billeder af mine Dynaco kommer snarest.
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1677
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Dynaco

Indlægaf Boptilyoudrop » fre 28. maj 2010 23:00

Kan der evt. være plads til erfaringer fra os med kloner, der er grøde i "tweak it" lejren igen, omkring indgangen på ST 70 og dens kinesiske klon...?
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: Dynaco

Indlægaf Tonni » fre 28. maj 2010 23:54

Gottschalck skrev:Hejsa.

Jeg har en dynaco PAS3 rørpreamp der er begyndt at brumme. Jeg nåede at spille lidt på den inden jeg opdagede det og den blev hurtigt slukket.

Alle caps er skiftet sidste år på nær strømforsyningslytterne og der blev samtidigt isat en DC fælde - igen igen med hjælp fra Mikkel.

Jeg kiggede lige efter lodninger og andet løst og det ser ud som om at den store lyt( Den med 4 tilslutninger-) har svedt lidt.
Er der et sted jeg kan måle eller skal den lyt bare skiftes sammen med de 2 lytter der sidder under ensretteren?
Og hvor køber jeg de lytter henne?
Jeg har samtidigt planlagt at skifte de samme lytter i min ST 35 og SCA 35 for ikke at ødelægge dem.
Jeg så godt at der var oprettet en tråd for ST 70, men jeg mener sagtens at Dynaco kan få sin egen tråd.

Billeder af mine Dynaco kommer snarest.


Hej Jesper!

Der er to muligheder, der baner vej ud af den kedelige situation!
Den ene er at gå på jagt efter en der matcher den originale. - Og den anden der går ud på at montere en loddeliste under den originale multicap, og så montere nye lytter af, cirka, samme værdier under chassiset!
Der er en del ideer her: http://www.curcioaudio.com/dynadr_3.htm
Men den med loddelisten er den der er lettest tilgængelig!
- Og når en hovedlyt er begyndt at svede er der kun een vej! - UD!!! Jeg ville nok bruge den at lade den originale Lyt sidde og så montere nye moderne 105 graders udgaver under neden (den famøse loddeliste-metode)

Vil du til at måle i den Dyna skal der enten et multimeter der kan tåle at måle ac overlejret på dc, eller et fornuftigt oscilloscop til! - For at måle ripple (det der giver brum). og derud over et diagram så man ved hvad/hvor man skal måle!

Hvor man ellers køber lytter til de (høje) spændinger? Der er mange steder i DK. Lavpris elektronik i Århus, Elfa, Farnell.... Hvad er det ham på Bornholm hedder? Osv...

Undskyld hvis jeg vrøvler, det har været en MEGET lang dag...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Dynaco

Indlægaf mcs_5 » lør 29. maj 2010 00:08

Hvis du vil have nye "originale" lytter, kan de sikkert fåes her: http://www.tubesandmore.com/scripts/fox ... =01_FPTYPE

Eller du kan købe F&T's kopier ved Jan Wüsten.

Men hvis udseendet ikke betyder så meget, kan det gøres meget billigere som Tonni skriver :)

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Dynaco

Indlægaf Gottschalck » lør 29. maj 2010 01:05

Ok tak. Har lige skrevet til ham derJan.
Jeg skal også have skiftet det hele i mine Dyna ST35 og SCA35. SCA 35 er begyndt at lyde lidt uldent og udynamisk, så jeg formoder at lytterne er trætte. De bør vel også skiftest efter 45 år - mon ikk?
Mine Leak trin og min Dyna ST 70 kom op i et andet niveau efter at de fik skiftet lytterne - så mon ikke det samme gælder her?
Jeg er forøvrigt mest til at det ligner noget der er orginalt. Synes der er rigeligt af folk der smadrer deres klassiske grej med mystiske mods. - men bevares hver sin mening. ;)

MHt. min PAS3 så er alt jo skiftet på nær den store twistlock og de to strømforsyningslytter så mon ikke fejlen ligger her?
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1677
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Dynaco

Indlægaf Gottschalck » fre 18. jun 2010 12:01

Nu har jeg modtaget div. kondensatorer fra ham Jan.
Desværre ar de alt for store rent fysisk.
Er der ikke en eller anden der kender et sted her i norden hvor man kan købe de fordømte twistlock kondensatorer i den rigtige størelse. :(
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1677
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Dynaco

Indlægaf Tonni » søn 20. jun 2010 20:17

Hej der er på ebay Men de er ikke billige :(
Det kan være der er muligheder andre steder, men om det bliver billigere af det???

Med venlig hilsen
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Dynaco

Indlægaf Gottschalck » søn 20. jun 2010 20:26

Jamen det er til ST 70'eren og min er allerede renoveret.
Det er til St 35'eren jeg mangler og Mikkel er forøvrigt allerede pudset på sagen.
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1677
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Dynaco

Indlægaf Tonni » søn 20. jun 2010 21:08

Gottschalck skrev:Jamen det er til ST 70'eren og min er allerede renoveret.
Det er til St 35'eren jeg mangler og Mikkel er forøvrigt allerede pudset på sagen.


Sorry, my mistake! - Men når Mikkel allerede er på sagen...
Håber det lykkeds!
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Dynaco

Indlægaf Gottschalck » tors 9. sep 2010 00:14

Vi kan vist godt udvide tråden lidt her, tror jeg.

Idag fik jeg lige luftet de to ældre ting her: Dynaco SCA35, som er den integreret sag og ST35, som kun er udgangstrin.

Begge forstærkere deler samme udgangstrin - næsten - med samme trafo'er.

Billede

Da jeg har byttet mig til disse helt nye rør, skulle det lige prøves om det kunne høres.

Billede

Her SCA35:

Billede

Og her ST35:

Billede


Lagde ud med noget steely Dan fra han nyeste skive via Tandberg monitorerne og det gjorde begge forstærkere ret godt. Dog vil jeg sige at ST35 klarer sig væsentlig bedre end SCA 35 og den virker mere dynamisk og kraftig end SCA35. Samtidig er især bunden strammet op - noget der normalt ikke forbindes med små rørforstærkere.
Hvad lydforskellen mellem de to forstærkere skyldes ved jeg ikke. Begge forstærkere har fået skiftet alle kondensatorer og SCA 35 har fået nyt powerboard. ST 35 må stadig klare sig med den gamle store lyt (svær at få fat i). De nye Siemens EL84L lyder væsentligt bedre end de gamle RCA rør- sikkert fordi disse er ved at være færdige.

Billede

De Tandberg højtalere bliver jeg iøvrigt bare mere og mere glad for og de små Dynaco forstærkere kan sagtens trække dem til et rimligt niveau, synes jeg. Samtidigt er lyden umulig at få til at lyde grimt, selvom man overstyrer forstærkerne lidt.
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1677
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Dynaco

Indlægaf mcs_5 » tors 9. sep 2010 01:14

Gottschalck skrev:Hvad lydforskellen mellem de to forstærkere skyldes ved jeg ikke.

Måske at de er meget forskellige? Hvis jeg husker rigtigt, bruger den ene 7199 (pentode/triode) og den anden 7247 (triode/triode). Det burde give en forskel i lyden også...

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Dynaco

Indlægaf Gottschalck » tors 9. sep 2010 09:01

Jamen det har du ret i. Iøvrigt lidt spøjst at konstruktørene lavede et nyt kredsløb til den lille ST35, når nu de allerede kunne have brugt det eksisterende fra SCA35 forstærkeren. Dynaco var/er jo fremstillet ud fra økonomiske, tanker lidt a'la Nad 3020 filosofien. Det kan også være at man havde indset at SCA 35 forstærkerens kredsløb var mindre godt.
Hvad ved jeg!!
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1677
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Dynaco

Indlægaf Boptilyoudrop » tors 9. sep 2010 13:18

Det er godt nok en fin lille forstærker, sådan en ST35, jeg må ha´en en dag, det er der vist noget der tyder på :)
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: Dynaco

Indlægaf mcs_5 » tirs 14. sep 2010 13:16

Gottschalck skrev:Jamen det har du ret i. Iøvrigt lidt spøjst at konstruktørene lavede et nyt kredsløb til den lille ST35, når nu de allerede kunne have brugt det eksisterende fra SCA35 forstærkeren. Dynaco var/er jo fremstillet ud fra økonomiske, tanker lidt a'la Nad 3020 filosofien. Det kan også være at man havde indset at SCA 35 forstærkerens kredsløb var mindre godt.
Hvad ved jeg!!

Hvis man tænker som ingeniør er SCA35 kredsløbet "for godt". Indgangspentoden kan give meget mere forstærkning end de følsomme EL84'ere skal bruge. Så ST35 er egentlig bedre konstrueret. At den så også lyder bedre er måske bare en utilsigtet bonus...

Men det er jo også noget vi kan få testet engang, når jeg får mine 3*ST70 færdige. De to af dem har jo indgangstrin der svarer til SCA35 (=ST70) og ST35.

Boptilyoudrop skrev:Det er godt nok en fin lille forstærker, sådan en ST35, jeg må ha´en en dag, det er der vist noget der tyder på :)

Lad være med at give en formue for den. De er så lette at bygge selv ;)

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev


Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 22 gæster