Attenuator/dæmpeled mellem for- og effekt rørforstærker?

Rør i alle afskygninger

Attenuator/dæmpeled mellem for- og effekt rørforstærker?

Indlægaf TMFH » fre 4. jun 2010 12:06

Jeg synes den ene af mine rørforstærkere, Leak Stereo 20, giver alt for meget bas og mudrer lydbilledet når jeg skruer op. Efter at have støvet rundt på nettet, i forskellige fora, bl.a. herinde efter information leder det mig til at tro, at det er fordi den overstyrer, pga. for meget gain fra forforstærkeren. Jeg har forstået at Leak'en blot skal have 125mV for at levere sine 10w. Jeg bruger i øvrigt min Luxman SQ 38FD som forforstærker. Jeg har prøvet med min CL34, men den giver aaalt for meget 'foder'.
Billede
Så er der nogle af Jer rørentusiaster, med mere elektronisk snilde end en glad amatør som mig :Briller: , der ved om det er ok at sætte et dæmpeled ind mellem forforstærker og effektforstærker, for at mindske gain?

Jeg har på 'det andet site' læst mig til, at man ret simpelt kan lave et dæmpeled med 2 R46k for at halvere cd-afspillerens udgang: Jeg har med succes indbygget dæmpeleddet i 2 RCA stik.
Billede

Kan man, uden at belaste forforstærkeren for meget, indskyde et tilsvarende led mellem de to forstærkere? Og uden at spolere lydbilledet også naturligvis. Eller er det det helt forkert?

Jeg har iøvrigt set på forskellige attentuatordiagrammer/dæmpeled på nettet, og mange operer med to forskellige størrelser modstande, hvor den parallelle er mindre? :Tanke:

God weekend i solen :cool1:
Venligst Thomas

...det 'rør' på sig...
Brugeravatar
TMFH
 
Indlæg: 172
Tilmeldt: 18 maj 2010
Geografisk sted: Sjælland
Lokalitet: København

Re: Attenuator/dæmpeled mellem for- og effekt rørforstærker?

Indlægaf Tonni » fre 4. jun 2010 17:04

Hej!

Det med dæmpeleddet, det kan sagtens lade sig gøre. Dog er der flere faldgruber...
For det første er 2* 47 KOhm lig med en resulterende impedans, som forforstærkeren ser, på 96 KOhm.
et betyder at kablernes elektriske egenskaber (induktans og kapasitans) begynder at få en ret stor indflydelse på lyden!
Og jo længere kabler, jo værre bliver det! Dette vil, desuden, ramme hårdere jo højere op i frekvens du kommer...
jeg ville nok prøve at lave en passiv pre, bestående af et stereopotentiometer (logaritmisk) på 33 - 50 KOhm.
Samme diagram som du selv har tegnet, men hvor indgang og stel er yderbenene, og midterbenet er midtpunktet mellem de to modstande... Hertil kunne du jo så tilføje en omskifter i god kvalitet, til indgangsvalg, og du har en fornuftig løsning... - så kan den evt senere udbygges med en buffer uden gain... skulle du blive bidt af diy-dillen...
Håber ikke jeg har forvirret dig...

Med venlig hilsen
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4803
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Attenuator/dæmpeled mellem for- og effekt rørforstærker?

Indlægaf TMFH » lør 5. jun 2010 13:46

Tonni skrev:Hej!

Det med dæmpeleddet, det kan sagtens lade sig gøre. Dog er der flere faldgruber...
For det første er 2* 47 KOhm lig med en resulterende impedans, som forforstærkeren ser, på 96 KOhm.
et betyder at kablernes elektriske egenskaber (induktans og kapasitans) begynder at få en ret stor indflydelse på lyden!
Og jo længere kabler, jo værre bliver det! Dette vil, desuden, ramme hårdere jo højere op i frekvens du kommer...
jeg ville nok prøve at lave en passiv pre, bestående af et stereopotentiometer (logaritmisk) på 33 - 50 KOhm.
Samme diagram som du selv har tegnet, men hvor indgang og stel er yderbenene, og midterbenet er midtpunktet mellem de to modstande... Hertil kunne du jo så tilføje en omskifter i god kvalitet, til indgangsvalg, og du har en fornuftig løsning... - så kan den evt senere udbygges med en buffer uden gain... skulle du blive bidt af diy-dillen...
Håber ikke jeg har forvirret dig...

Med venlig hilsen


Tak for input...nix jeg er ikke forvirret endnu :thumbsup:
Venligst Thomas

...det 'rør' på sig...
Brugeravatar
TMFH
 
Indlæg: 172
Tilmeldt: 18 maj 2010
Geografisk sted: Sjælland
Lokalitet: København

Re: Attenuator/dæmpeled mellem for- og effekt rørforstærker?

Indlægaf nhj4 » ons 11. aug 2010 05:59

Hej der !

Prøv at skifte til nye indgangs rør i din forstærker, for vis de er gamle kan de godt lave nummer med lyden og det gæller også de andre, det var bare et forslag her fra.

At komme for mange komponendter ind i signal vejen er ikke vejen frem til god lyd, så heller sætte ind et anet sted vis mulig heden er til stæde. ;)
nhj4
 
Indlæg: 78
Tilmeldt: 13 maj 2010
Lokalitet: København

Re: Attenuator/dæmpeled mellem for- og effekt rørforstærker?

Indlægaf Martin_Kbh » tirs 24. aug 2010 20:05

Prøv/Lån en passiv pre - du kan slet ikke kende din ST20 igen.
Martin_Kbh
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: 24 jun 2010

Re: Attenuator/dæmpeled mellem for- og effekt rørforstærker?

Indlægaf TMFH » man 30. aug 2010 10:43

Martin_Kbh skrev:Prøv/Lån en passiv pre - du kan slet ikke kende din ST20 igen.


Jeg har faktisk siden mit indlæg i juni selv bygget en lille passiv pre, og ja...det har gjort underværker :p Den udelukker dog ikke (i mine ører) nødvendigheden af et dæmpeled til cd afspilleren, da den har en temmelig stor udgang i forhold til pladespiller mv. :)
Venligst Thomas

...det 'rør' på sig...
Brugeravatar
TMFH
 
Indlæg: 172
Tilmeldt: 18 maj 2010
Geografisk sted: Sjælland
Lokalitet: København

Re: Attenuator/dæmpeled mellem for- og effekt rørforstærker?

Indlægaf j3n2 » tirs 31. aug 2010 20:52

Jeg ville vildt gerne lege med en passiv pre -Er der ikke en der gider lave en lille guide, så man bare skal bestille og lodde løs? :) -hvor finder jeg et fornuftigt stereopotmeter, og hvad skal loddes på hvor?
j3n2
 
Indlæg: 124
Tilmeldt: 09 jun 2010
Geografisk sted: viborg

Re: Attenuator/dæmpeled mellem for- og effekt rørforstærker?

Indlægaf erlingt » tirs 31. aug 2010 22:51

j3n2 skrev:Jeg ville vildt gerne lege med en passiv pre -Er der ikke en der gider lave en lille guide, så man bare skal bestille og lodde løs? :) -hvor finder jeg et fornuftigt stereopotmeter, og hvad skal loddes på hvor?


Der er masser af artikler og vejledninger på nettet. Prøv at google "passive pre", så er det bare med at gå igang med læsningen :)

Men i bund og grund er det utroligt nemt - se eksempelvis her: http://www.dact.com/html/passive_preamp.html
Brugeravatar
erlingt
 
Indlæg: 65
Tilmeldt: 12 maj 2010
Lokalitet: Midtjylland

Re: Attenuator/dæmpeled mellem for- og effekt rørforstærker?

Indlægaf j3n2 » ons 1. sep 2010 09:38

er denne potentiometer egnet til formålet?
http://dk.rs-online.com/web/search/sear ... vc=prev_dk
j3n2
 
Indlæg: 124
Tilmeldt: 09 jun 2010
Geografisk sted: viborg

Re: Attenuator/dæmpeled mellem for- og effekt rørforstærker?

Indlægaf Tonni » ons 1. sep 2010 10:23

j3n2 skrev:er denne potentiometer egnet til formålet?
http://dk.rs-online.com/web/search/sear ... vc=prev_dk

Kort og godt ja!
Med en impedans på 47K er det spot on.
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4803
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Attenuator/dæmpeled mellem for- og effekt rørforstærker?

Indlægaf mcs_5 » fre 3. sep 2010 21:50

Men jeg har det til samme pris inkl. moms ;)

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Attenuator/dæmpeled mellem for- og effekt rørforstærker?

Indlægaf nhj4 » lør 9. okt 2010 05:51

så enkelt kan det gøres, Noble potmeter på 10Kohm og en sjont regulering med to modstande på 10Kohm, signalet ind i modstandene og til potmetret og vidre der fra så er der hul igennem :cool1: kan også gøres med andre værdier af potmeter, der bruger man så samme værdier med modstandene så de passer til det potmeter der skal bruges

http://www.hifi4all.dk/forum/uploads/nhj4/2010-10-05_234528_7.JPG

Billede
nhj4
 
Indlæg: 78
Tilmeldt: 13 maj 2010
Lokalitet: København


Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 20 gæster