50 kg. Rørmonster - BOFA KV 40

Rør i alle afskygninger

50 kg. Rørmonster - BOFA KV 40

Indlægaf dfms » tors 6. sep 2012 20:38

Så blev jeg færdig med min Bofa KV 40 forstærker, og da den heller ikke var køn (læs rusten) har også fået den store tur med nye modstande og kondensatore. Da jeg kender til flere eksemplare der står i 100% original stand, har jeg foretaget "ombygningen" med god samvitighed.

BOFA FORSTÆRKER KV 40
Af Ingeniør N. Krebs Sørensen
Bofa Forstærker KV 40, afløser alle vore tidligere Forstærker til Biografanlæg.
Ved Konstruktionen af denne Forstærker har vi udnyttet vores mangeaarig Erfaringer indenfor Biografanlæg til at fremstille en Forstærker, der tilfredsstiller alle de krav om Driftsikkerhed og Tonegengivelse, der stilles til en moderne Biografforstærker.
Som Forrør er anvendt EF40, der er betydeligt bedre egnet til dette Formaal end de tidligere benyttede Forrør, idet EF40 f.Eks. er ca. 20 gange mindre følsom for Mikrofoni end de fleste andre rør.
Der er anvendt en helt ny Form for Styrkeregulering, idet denne sker ved Modkobling, hvorved der opnaas fuldstændig forvrængningsfri Nedregulering af Styrken. Styrkereguleringen er udført som en trinvis Regulering med 21 Trin med en Styrkeændring paa ca. 2db pr. Trin.
Udgangstrinet i KV 40 er forsynet med to stk. 25 Watt EL34 Pentoder i Klasse A, som i denne kobling kan afgive en Udgangseffekt paa ca. 40 Watt.
Udgangstransformatoren er viklet paa en meget stor Jernkerne, hvilket bevirker, at Induktionen kan holdes lav ved kraftig Udstyring med lave frekvenser, hvorved Jernforvrængningen bliver forsvindende lille.
For at kunne gengive hele Toneomraadet fra 30-15.000 Hz er Primærviklingen og Sekundærviklingen opdelt i mange Sektioner.
I Netdelen findes en Ensretter til Udgangstrinet og en særskilt Ensretter til Forrørene. Begge Ensrettere er koblet som spændingsfordobler, hvilket er en meget økonomisk og driftsikker Kobling. Der opnaas tillige den Fordel, at der direkte fra Ensretteren til Udgangstrinet kan aftages en stiv Skærmgitterspænding uden Anvendelse af en Spændingsdeler. Dette er en af de væsentlige Aarsager til den forvrængningsfrie, høje Udgangseffekt.
I Ensretteren til Forrørene er anvendt en speciel, patenteret Relæstyring, hvorved Ensretteren til Udgangsrørene først tilsluttes, naar disse er varme, hvilket forlænger Levetiden for Udgangsrørene. Ved denne Kobling opnaas tillige en meget fin Afkodling af Anodespændingen til Forrørene, og Spændingsstød fra Ensretteren til Udgangen kan ikke paavirke Anodespændingen til Forrørene.
Luften til Afkøling kommer ind forneden og gaar ud foroven, hvilket giver en god Cirkulation, da Forstærkeren kommer til at virke som en Skorsten.
Hele den elektriske og mekaniske Konstruktion i Forbindelse med, at der overalt er anvendt de bedste Materialer skulde saaledes bevirke, at Forstærkeren kommer op i en Klasse for sig med Hensyn til Driftsikkerhed, Tonegengivelse, Betjening og Adgang til Service.


Billede

Billede

Billede
Ind og Udgange sidder ind i forstærkeren.

Billede

Billede

Billede

Billede
Inde i blikdåsen sidder en JS indgangstrafo.

Billede
Djævlerelæet med flydende kviksølv, det giver en sjov "kluk" lyd fra sig, når det bliver slået til.

Har monteret forstærkerne på vægen sammen med USA V40 (kabler og stik er ikke helt færdig monteret):

Billede
Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 3stk. V15 - 2stk. V60 og 2x6stk. Magnet-toneforforstærker.
Brugeravatar
dfms
 
Indlæg: 1076
Tilmeldt: 17 feb 2011
Geografisk sted: Vestpå
Lokalitet: Esbjerg

Re: 50 kg. Rørmonster.

Indlægaf Captain Phoenix » tors 6. sep 2012 20:49

Det dér... det fa'me i orden!!!

:coool:
Hvad mon den spiller samen med?
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2595
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: 50 kg. Rørmonster.

Indlægaf eggers » tors 6. sep 2012 21:07

Flot og imponerende forstærker – og flot arbejde på den ;-)
Snell A/III, Audio Research SP-10 rev. 6, Pass Labs X250, Berkeley Audio Design Alpha DAC, Musical Life Symphony Mk. III, SME 312, Ortofon Rohmann, SME 3012 II, Denon DL-103, Shelter 501 Mk. II, Lenco L75, Mørch GS6, Thorens TD-125 LB, Technics SL-1210.
Brugeravatar
eggers
 
Indlæg: 547
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Amsterdam
Lokalitet: Amsterdam

Re: 50 kg. Rørmonster.

Indlægaf dfms » tors 6. sep 2012 22:06

Captain Phoenix skrev:Hvad mon den spiller samen med?


Tak, den (og USA V 40) er via en omskifter koblet til centerhøjtaleren, som er en 12" i et lille Onken kabinet og et Bofa cellhorn, signal kilden er DVD og Blu-ray.
Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 3stk. V15 - 2stk. V60 og 2x6stk. Magnet-toneforforstærker.
Brugeravatar
dfms
 
Indlæg: 1076
Tilmeldt: 17 feb 2011
Geografisk sted: Vestpå
Lokalitet: Esbjerg

Re: 50 kg. Rørmonster.

Indlægaf Gottschalck » tors 6. sep 2012 22:10

Flot flot arbejde :cool1:

Venligst
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: 50 kg. Rørmonster.

Indlægaf dfms » tors 6. sep 2012 22:11

eggers skrev:imponerende forstærker


Tak, ja forstærkeren er frygtindgydende, ved ikke hvad man har tænkt på den gang den blev designet, den er bygget som en kampvogn, selve kabinettet er i støbt alu. og vejer 20-25 kg. :shock:
Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 3stk. V15 - 2stk. V60 og 2x6stk. Magnet-toneforforstærker.
Brugeravatar
dfms
 
Indlæg: 1076
Tilmeldt: 17 feb 2011
Geografisk sted: Vestpå
Lokalitet: Esbjerg

Re: 50 kg. Rørmonster.

Indlægaf Tonni » tors 6. sep 2012 22:17

Jeg må sige jeg er imponeret!
Godt nok er der en del komponenter der ikke er "autentiske" Men som du skriver findes der flere forstærkere der er! Og med den kvalitet der er i ombygningen, er jeg sikker på Hr. Ing. Krebs Sørensen ville anerkende din store indsats!!!

Respekt!
/Tonni
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4811
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: 50 kg. Rørmonster.

Indlægaf Boptilyoudrop » fre 7. sep 2012 10:17

Man fornemmer en sitren af højspænding i luften og en let duft af ozon... power! :cool1:
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: 50 kg. Rørmonster.

Indlægaf MDA » fre 7. sep 2012 11:25

Det er fandme retro når det bedst, :Thumpsup:
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin
 
Indlæg: 3371
Tilmeldt: 08 apr 2010
Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Re: 50 kg. Rørmonster.

Indlægaf dfms » fre 7. sep 2012 11:53

Tak tak tak Billede

Boptilyoudrop skrev: en let duft af ozon...


Det var planen at bruge de selen ensretter der sad i forstærkerne, men da jeg satte strøm til forstærkeren, kviterede ensretterne med at udsende mærkelige pive lyde, og fylde mit værksted med en duft af sure sokker, råden fisk og fuldemands bræk.

Billede
Ensretter med indbygget duft.
Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 3stk. V15 - 2stk. V60 og 2x6stk. Magnet-toneforforstærker.
Brugeravatar
dfms
 
Indlæg: 1076
Tilmeldt: 17 feb 2011
Geografisk sted: Vestpå
Lokalitet: Esbjerg

Re: 50 kg. Rørmonster.

Indlægaf Ehapa » fre 7. sep 2012 21:32

Hatten af....fandme flot stykke arbejde
Ehapa
 
Indlæg: 875
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: 50 kg. Rørmonster.

Indlægaf Mike Aarup » fre 7. sep 2012 23:53

Det der er noget af det smukkeste jeg har set!
Mike Aarup
 
Indlæg: 58
Tilmeldt: 07 feb 2012
Geografisk sted: Randers
Lokalitet: Randers

Re: 50 kg. Rørmonster.

Indlægaf zaragon » lør 8. sep 2012 19:38

- er du da rundt i rumpetten, det er s'gu' imponerende! *bøjer sig i støvet*.
tannoy buckingham/windsor/arden/D750 - JBL L300summit - yamaha px2- px3 - ortofon jubilee/preamp jasmin 2.0LP - marantz av-8802a + mm-8077/sr9200/4400 - shengya psm300
zaragon
 
Indlæg: 265
Tilmeldt: 02 okt 2011
Geografisk sted: Sjælland
Lokalitet: TimBuk2

Re: 50 kg. Rørmonster.

Indlægaf dfms » lør 15. sep 2012 18:12

Tak, tak og tak :p

En lille update:
Nu har jeg lyttet en del til forstærkeren, og hold da kæft den spiller godt :OLO: . Skal man være lidt kritisk kan den øverste diskant godt have lidt tendens til lidt s-lyde, og bassen er måske ikke så stram unden 50 Hz, men mellemtonen er simpelthen vidunderlig. Et lille tilskud af varme og en gennemsigtighed i lyden, som INGEN transistor-dims kan præstere.
Om det skyldes den seperate forsyning til drivertrinet, eller EF40/ECC40 rørene ikke er så ringe er ikke til at vide, men spiller det gør den sgu. En trafo i indgangen er ivertifælde ikke en hindring for god lyd.

Billede

Og så lige en stor tak til rør-troldmanden D. Duck:
Udgangstrafoen var viklet til 25ohms udgang, men der er 4 sekundære sektioner på trafoen som er seriekoblet. Dem har D. Duck så parallelkoblet, hvilket har givet en impedans på omkring de 4ohm. :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

Billede
Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 3stk. V15 - 2stk. V60 og 2x6stk. Magnet-toneforforstærker.
Brugeravatar
dfms
 
Indlæg: 1076
Tilmeldt: 17 feb 2011
Geografisk sted: Vestpå
Lokalitet: Esbjerg

Re: 50 kg. Rørmonster.

Indlægaf D.Duck » lør 15. sep 2012 22:12

dfms skrev:
Og så lige en stor tak til rør-troldmanden D. Duck:
Udgangstrafoen var viklet til 25ohms udgang, men der er 4 sekundære sektioner på trafoen som er seriekoblet. Dem har D. Duck så parallelkoblet, hvilket har givet en impedans på omkring de 4ohm. :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:


Takker mange gange.

Jeg har jo fulgt dine Bofa-projekter på nært hold og er som alle andre her på forummet meget imponeret over det flotte resultat, især når man har set de "vrag" du gik igang med. Normalt hører jeg til gruppen der helst vil bevare grejet så originalt som muligt, men her var der virkelig ikke meget at gøre ud over en genopbygning.

Jeg er så heldig at have et eksemplar af en Bofa KV 40 i fuldstændig originalt og uberørt tilstand (det er faktisk en dfms har skaffet mig). Den er ikke i spilleklar tilstand, men da jeg har ikke noget fornuftigt at bruge den til, synes jeg det ville være være lidt synd at restaurere den bare for at kunne sige at den kan spille.

Billede

som KV 40'ren så ud da den forlod fabrikken

Per H
Revox D36, G36, B77, Sony EL7, TC-229 , TC-K770ES , TC-755 , TC-645 ,Philips Pro 12
Luxmann 55a, Sony TA-5650 V-fet, St-3950,
Hjemmebygget rør- forstærker, Beolab 5000, B&o Hi-Fi 608,
Brugeravatar
D.Duck
 
Indlæg: 270
Tilmeldt: 18 maj 2010
Lokalitet: Vestjylland

Næste

Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 11 gæster