Tik Sport Super

Rør i alle afskygninger

Tik Sport Super

Indlægaf maponi » man 24. sep 2012 17:16

Hej
Jeg er ny her på siden, og har ikke så meget forstand på de gamle radioer.
Jeg fandt på et loppemarked en radio af fabrikat TIK som hedder SPORT SUPER.
Har prøvet at google radioen, men kan ikke finde denne model, så måske nogle her kender denne model ?
Jeg satte strøm på apparatet og der kom lys og en svag brummen fra højttaleren efter at rørene var varmet op.
Der er ikke forskel på brummelyden om jeg skruer ned eller op for radioen.
Jeg prøvede så at sætte en ledning i antennestikket på radioen, og når jeg tager fat i ledningen kan jeg svagt høre at jeg kan finde nogle kanaler, men lyden er temmelig svag. Når jeg har signal kan jeg godt høre der sker noget når jeg drejer styrkeknappen, men får ikke ret kraftig lyd ud af den. Jeg tog bagbeklædningen af og kunne se at der sidder en transformator foran højttaleren. Denne transformator ser ikke ud til at være den originale, da den ser nyere ud, og at der er trukket nyere ledninger.
Mit spørgsmål er så. Skal der være en sådan transformer foran højttaleren, og kan det være den som er skyld i den svage lydgengivelse ?
maponi
 
Indlæg: 13
Tilmeldt: 24 sep 2012
Lokalitet: Kolding

Re: Tik Sport Super

Indlægaf rørglad » man 24. sep 2012 18:10

Ja der skal være en transformator foran HT. Den kan godt være årsag til svag lyd, hvis den ikke "passer" d.v.s giver den rigtige tilpasning mellem udgangsrøret og HT.
Men mon ikke det fortrinsvis er almindelig alderssvækkelse?
rørglad
 
Indlæg: 454
Tilmeldt: 07 feb 2011
Lokalitet: 8800 Viborg

Re: Tik Sport Super

Indlægaf maponi » man 24. sep 2012 18:19

Kan årsagen til den svage lyd også være røret ? Hvordan finder man ud af om hvordan transformator og højttaler skal passe sammen. ?
maponi
 
Indlæg: 13
Tilmeldt: 24 sep 2012
Lokalitet: Kolding

Re: Tik Sport Super

Indlægaf Tube mania » man 24. sep 2012 21:28

Om dagen er det generelt svært at få lyd ud af sådan en radio da mellembølge 'dør' om dagen, men liver op om aftenen. Der er mulighed for at høre Kalundborg på langbølge 243khz (1233 meter). Den burde gå nogenlunde igennem.-.

Her er sendeplan for langbølge

05:45 Vejrmelding
06:00 Radioavis

08:00 Radioavis
08:03 Morgenandagt (ikke søndag)

08:30 Krop og bevægelse
08:45 Vejrmelding
09:00 Radioavis

11:45 Vejrmelding
12:00 Radioavis

17:45 Vejrmelding
18:00 Radioavis
18:03 Farvandsefterretninger
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Tik Sport Super

Indlægaf maponi » tirs 25. sep 2012 16:24

Tak for info. vedr kanaler og tider.
Jeg kan også godt finde og høre kanalerne, men lyden er noget svag.
Jeg kan heller ikke få signalerne igennem med mindre jeg holder om ledningen til antennen. Slipper jeg ledningen forsvinder signalet.
Er der noget med at en sådan gammel radio også skal have en jordforbindelse i antennestikket ?
maponi
 
Indlæg: 13
Tilmeldt: 24 sep 2012
Lokalitet: Kolding

Re: Tik Sport Super

Indlægaf Tube mania » tirs 25. sep 2012 20:14

En stump ledning er ikke altid nok...den er jo beregnet til en 'høj-antenne'...en wire spændt ud mellem 2 huse eller andet og som du siger jord forbindelse. Desuden må man forvente af sådan en gammel svend at den fejler det sædvanlige med elektrolytter og overførings kondensatorer som er læk. Det vil hurtigt svække dens følsomhed...
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området


Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 16 gæster