Renovering Michaelson og austin M200 - Diagram

Rør i alle afskygninger

Renovering Michaelson og austin M200 - Diagram

Indlægaf molle » man 11. mar 2013 21:53

Jeg er i gang med at restaurere/udskifte komponenter i en ældre Michaelson og austin M200.

Hvis der er nogen der ligger inde med et diagram, vil jeg blive super glad for en kopi, er igang med selv at tegne det, med det er noget af et arbejde. ;-)

De spiller fremragende, men den ene af monoblokkende er lidt ustabil. Jeg kan høre at power transformeren ”pulserer” og det blålys i EL34 rørene pulserer også, det optræder mest, når der er skruet ned for volumen. Hvis jeg skifter fra 4 Ohm (min højttaler er 4 ohm) over i 8ohm, kører de helt stabilt. ?

Har i nogen ider om hvad det kan være, har prøvet at indstillet bias til mellem 25 - 35mA samme fejl. Som i kan læse nedenfor er jeg igang med udskiftning af komponenter. ?

Jeg har foreløbig udskiftet 3 stk 30Uf FT (De gamle var helt døde) og 3 stk 22uf FT, samt højttalerterminalerne.Turen er kommet til RIFA kondensatoren, samt trimmepotentiometer og måske dioderne. Hvilke erstatninger er de bedste, uden at ændre lyden for meget.?

BIAS print_S.jpg


Bund på den der er udstabil_s.jpg


Jeg har prøvet at tage et billede, men det var lidt svært, håber i kan se havde jeg mener.

Blålys i EL34.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
molle
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 11 mar 2013
Lokalitet: Frederikssund

Re: Renovering Michaelson og austin M200 - Diagram

Indlægaf Tube mania » tirs 12. mar 2013 11:35

Nå...jeg må vel til det...selvom det ikke er helt sjovt
Det er sådan at Michaelson&Austins forstærkere er kendte for at 'exsplodere' en egenskab de deler med EAR509 (samme konstruktør) og det er der en grund til. Jeg fik problemet første gang i 1989 med en TVA1, men dengang vidste jeg ikke helt hvad jeg skulle gøre. Jeg er jo 'rør-mand' og født nysgerrig så jeg fandt ud af at de imponerende flotte data som disse forstærkere besidder er delvist opnået vha optimistisk brug af modkobling. Helt op til 44db...tror sg det er rekord for rørforstærkere...med OPT.

Nu er det ikke sådan at modkobling i sig selv er dårligt, men hvis man bruger for meget ift hvad konstruktionen kan klare bliver det dårligt. For at finde ud af hvad en konstruktion kan klare af modkobling skal man kigge på dens 'open loop' frekvensgang og det er som altid udgangs-transformatoren der er afgørende her. Jo bedre frekvensområde den har jo bedre klarer forstærkeren at den bliver modkoblet, men der er altid en grænse og konstruktøren har kørt den tæt på grænsen.

Der er derfor du ser det fænomen som du beskriver og det er begyndende selvsving som kan ende i selvdestruktion. Det der så sker når du belaster 8ohm udtaget er at det *spiser* lidt af forstærkningen, men det er et dårligt tegn. Jeg er normalt ikke for at lave noget om i det andre har lavet, men der findes undtagelser...jeg har selv en Michaelson & Austin forstærker og jeg gider sg ikke risikere den futter af.

Så uden at pille i modkoblingen (det ville ændre følsomheden) har jeg gjort forstærkningen mindre i 1. trin. Dermed har jeg sænket modkoblingen uden at ændre på forstærkerens følsomhed og den er blevet helt stabil. Prisen er at i stedet for at forvrænge med 0,1% forvrænger den nu med 0,15% (no big deal).

Bortset fra det så er det fede forstærkere og jeg er den glade ejer af den smukke forforstærker TV P-X
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Renovering Michaelson og austin M200 - Diagram

Indlægaf molle » tirs 12. mar 2013 19:13

Mange tak for svaret, jeg havde nok håbet at udskiftning af komponenterne en efter en ville løse problemet, når jeg ramte problembarnet, men jeg kan se at jeg måske må ud i at ændre forstærkning, det lyder som den sikre løsning.
Men her er vi ude hvor mine evner ikke rigtig rækker endnu, desværre men jeg arbejder på sagen. ;)

Ved ikke om du har lyst, og om det er muligt at forklar, hvilken ændring jeg skal fortage. Måske det er letter at forklare hvad jeg skal udskifte, når jeg har fået tegnet diagrammet færdigt. Men konstruktionen mindre nu meget om TVA10 og EAR509.

Super lækker forforstærker du har fået fat i ;-) er det også Tim de Paravicini som har konstrueret den. ?
molle
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 11 mar 2013
Lokalitet: Frederikssund

Re: Renovering Michaelson og austin M200 - Diagram

Indlægaf Tube mania » tirs 12. mar 2013 21:09

Jeg tør ikke lade andre udføre ændringen...fordi det er så voldsom en forstærker. Den skal startes op under kontrollerede forhold, men hvis du finder en rigtig rørmand ved han hvordan det skal gribes an. Der må være nogen som kan...

Joo...forforstærkeren har han vist også konstrueret...det er en *no compromise* konstruktion med 6 SRPP koblinger (12 rør) og passiv RIAA...seperat PSU.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Renovering Michaelson og austin M200 - Diagram

Indlægaf molle » ons 13. mar 2013 22:54

Ville det hjælpe at udskifte indgangsrørene til f.eks. 5715 eller 6072(12AY7) og derved sænke forstærkningen.?

Kender du nogen på Sjælland som evt. har lyst til at rode i den.?

Jeg ved ikke om du evt. også reparerer for andre eller du har rigeligt. ;-)

Hilsen Morten
molle
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 11 mar 2013
Lokalitet: Frederikssund

Re: Renovering Michaelson og austin M200 - Diagram

Indlægaf molle » ons 13. mar 2013 23:09

Hvis i kikker på billedet af forstærkerens underside, sidder der 3 stor 1uF jensen kondensator parallelt over Rifa kondensatoren og 3 Monacor parallelt over FT elektrolytkondensatoren.
Tror i det er noget som den oprindelig er konstrueret med eller er det eftermonteret.?

Bund på den der er udstabil_s.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
molle
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 11 mar 2013
Lokalitet: Frederikssund

Re: Renovering Michaelson og austin M200 - Diagram

Indlægaf Tube mania » tors 14. mar 2013 00:17

Det er den ikke født med, men det gør nok hverken fra eller til...du må ikke forsøge dig med andre rør end den er beregnet til. Årsagen er at rørenes arbejds-punkter ikke må forstyrres...især pga af hel/delvis DC kobling mellem trinnene. Det er en højt-ydende konstruktion som ikke er tilgivende på nogen måde. Jeg ved ikke for øjeblikket hvordan jeg kan hjælpe ydeligere...prøv at lave den færdig som du har planlagt og tage den derfra. Jeg har hørt der findes dygtige teknikere på Sjælland, men jeg kender dem ikke og ved ikke om de har erfaring med denne forstærker. Kommer den her forbi skal jeg nok tale et alvors-ord med den.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Renovering Michaelson og austin M200 - Diagram

Indlægaf molle » man 18. mar 2013 22:39

Hejsa og tak for svaret, jeg fortsætter med udskiftningen. :p
Har læst i andre artikler, at rørskolerne måske også kan være årsagen, så måske de også trænger til udskiftning.?

Hvilken erstatning komponenter skal jeg vælge, de må godt være i den gode ende.:

RIFA kondensatoren (Se ikke ud til de kan købes mere).?

Trimmepotentiometer.?

Dioderne. (Tænker på dem der sidder på trafoen, måske udskiftes til en diodebro)?

Vil det give nogen mening at udskifte modstandene, som sidder rund om EL34 rørene.?

Tror godt bilen kan finde til Horsens, hvis den stadig driller efter udskiftning. ;-)
molle
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 11 mar 2013
Lokalitet: Frederikssund

Re: Renovering Michaelson og austin M200 - Diagram

Indlægaf mcs_5 » tirs 19. mar 2013 00:47

Rifa hedder Kemet nu, og de fleste serier kan stadig købes.

Dioderne. (Tænker på dem der sidder på trafoen, måske udskiftes til en diodebro)?

De grå der er monteret nu, er sikkert bedre end de primitive typer der bruges i broerne. En bro er aldrig bedre end separate dioder, men den er nemmere at montere :)

Venlig hilsen

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Renovering Michaelson og austin M200 - Diagram

Indlægaf kj2005 » søn 15. mar 2015 18:27

Tube mania skrev:Nå...jeg må vel til det...selvom det ikke er helt sjovt
Det er sådan at Michaelson&Austins forstærkere er kendte for at 'exsplodere' en egenskab de deler med EAR509 (samme konstruktør) og det er der en grund til. Jeg fik problemet første gang i 1989 med en TVA1, men dengang vidste jeg ikke helt hvad jeg skulle gøre. Jeg er jo 'rør-mand' og født nysgerrig så jeg fandt ud af at de imponerende flotte data som disse forstærkere besidder er delvist opnået vha optimistisk brug af modkobling. Helt op til 44db...tror sg det er rekord for rørforstærkere...med OPT.

Nu er det ikke sådan at modkobling i sig selv er dårligt, men hvis man bruger for meget ift hvad konstruktionen kan klare bliver det dårligt. For at finde ud af hvad en konstruktion kan klare af modkobling skal man kigge på dens 'open loop' frekvensgang og det er som altid udgangs-transformatoren der er afgørende her. Jo bedre frekvensområde den har jo bedre klarer forstærkeren at den bliver modkoblet, men der er altid en grænse og konstruktøren har kørt den tæt på grænsen.

Der er derfor du ser det fænomen som du beskriver og det er begyndende selvsving som kan ende i selvdestruktion. Det der så sker når du belaster 8ohm udtaget er at det *spiser* lidt af forstærkningen, men det er et dårligt tegn. Jeg er normalt ikke for at lave noget om i det andre har lavet, men der findes undtagelser...jeg har selv en Michaelson & Austin forstærker og jeg gider sg ikke risikere den futter af.

Så uden at pille i modkoblingen (det ville ændre følsomheden) har jeg gjort forstærkningen mindre i 1. trin. Dermed har jeg sænket modkoblingen uden at ændre på forstærkerens følsomhed og den er blevet helt stabil. Prisen er at i stedet for at forvrænge med 0,1% forvrænger den nu med 0,15% (no big deal).

Bortset fra det så er det fede forstærkere og jeg er den glade ejer af den smukke forforstærker TV P-X


Kiggede efter et diagram over Michaelson & Austin TVP-1, og fandt denne tråd.

Har du diagram tegning over TV1-P /TVX-P?

Du skriver også om TVA-1.

Jeg spurgte en englænder der havde arbejdet for M&A, hvor det centrale stelpunkt var placeret i TVA-1. Årsagen var at min TVA-1 forstærker havde hørbart brum på udgangene.

Ved du hvor stelpunktet er i en TVA-1?

Mvh. Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1424
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Renovering Michaelson og austin M200 - Diagram

Indlægaf Tube mania » tirs 24. mar 2015 18:45

Undskyld det sene svaR...Har først set det nu. TVA 1...er det så længe siden jeg har set at jeg ikke kan huske det. Jeg har aldrig set et diagram over TVP-X . Så har ikke rigtig noget at byde ind med. Og dog...hvis
du scroller kommer du til et diagram her på TVA 1:
http://www.jogis-roehrenbude.de/Roehren ... /TVA-1.htm
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Renovering Michaelson og austin M200 - Diagram

Indlægaf kj2005 » fre 27. mar 2015 15:40

Tube mania skrev:Undskyld det sene svaR...Har først set det nu. TVA 1...er det så længe siden jeg har set at jeg ikke kan huske det. Jeg har aldrig set et diagram over TVP-X . Så har ikke rigtig noget at byde ind med. Og dog...hvis
du scroller kommer du til et diagram her på TVA 1:
http://www.jogis-roehrenbude.de/Roehren ... /TVA-1.htm


Intet hastværk....... min engelske kontakt sagde, at stelpunktet skulle være under biasprintet tæt på de to power-elektrolytter....man kan ikke se "mærker fra stel montering" på det sted....og nu ligger stelpunktet på min TVA-1 midt imellem udgangs rørerne. Har du set stelpunktet på en TVA-1?

Et par hifi venner spurgte til TVP-1 diagrammet, men det er ikke til at finde på nettet.......

Kevin Austin skulle have designet TVP-X...du skriver om SRPP kobling ...er det som ECC83 trioderne er koblet på billedet? TVP-X er en meget smuk forforstærker........
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1424
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Renovering Michaelson og austin M200 - Diagram

Indlægaf Nrik » ons 13. apr 2016 23:57

slettet
Nrik
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 03 nov 2015
Lokalitet: København


Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 25 gæster