Radford STA 25

Rør i alle afskygninger

Radford STA 25

Indlægaf Edge » tirs 27. jul 2010 20:33

Der har været masser af tråde om Leak og Dynavox/Dynaco, men jeg syntes ikke jeg hører ret meget om Radford forstærkere. Er det fordi de ikke er ret kendte herhjemme?

Jeg har fundet et par sider med Skematiske tegninger og layout, så den skulle være mulig at lave en kopi af. ;)
Remember, Tuesday is Soylent Green Day.
Edge
 
Indlæg: 902
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Radford STA 25

Indlægaf mcs_5 » tirs 27. jul 2010 21:57

De Radford diagrammer jeg har set, minder meget om Leak og de "originale" Mullard konstruktioner. Radford bruger nogle gange bare sære rør i fasesplitteren...

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Radford STA 25

Indlægaf Edge » tirs 27. jul 2010 21:59

Er det ellers til at lave en klon Mikkel, eller er trafoer det sværeste at skaffe til en klon?
Remember, Tuesday is Soylent Green Day.
Edge
 
Indlæg: 902
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Radford STA 25

Indlægaf mcs_5 » tirs 27. jul 2010 23:19

Jeg har lige kigget på en STA25 - der ser udgangstrafoen ret normal ud. Men hvis der er andre der er sære, kan du jo bare bestille en kopi ved Sowter (snak lige med banken først...).

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Radford STA 25

Indlægaf Edge » ons 28. jul 2010 08:45

Ja jeg har godt set det er noget med 10.000 pund de koster....
Remember, Tuesday is Soylent Green Day.
Edge
 
Indlæg: 902
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Radford STA 25

Indlægaf his067 » man 9. aug 2010 19:48

Edge skrev:Ja jeg har godt set det er noget med 10.000 pund de koster....


Nah, 173 pund per styk. For tiden et fund til prisen.

VH

Frederik
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3824
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Radford STA 25

Indlægaf his067 » man 9. aug 2010 20:07

Forøvrigt, så har jeg købt et sæt MA 50 i marts, som jeg har restaureret: Billeder og kommentarer her: http://picasaweb.google.com/his047/Radf ... directlink

Med Jensen kondensatorer, Telefunken ECC81 og ECF82 og nye Siemens (Tesla) EL34 lyder de væsentligt bedre end STA15 og STA25 over mine Quad ESL63.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3824
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Radford STA 25

Indlægaf Gottschalck » man 9. aug 2010 21:51

Det ser da fint ud.
Kan da ikke undgå at se at printet har fået lidt varme - desværre men det går vel nok.
Hvordan spiller den nu i forhold til tidligere og hvor har du forøvrigt købt stumper?
Endelig - har du prøvet nogle af de gamle EL34 rør fra Telefunken eller Mullard?
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Radford STA 25

Indlægaf his067 » man 9. aug 2010 22:05

Printet *har* fået varme og som du ser fra kommentarerne har der været et par eksplosioner i dem. Mike Davis som engang ejede Woodside/Radford fortalte mig at nye (post-Mullard) EL34 ikke lever op til de gamle Mullard specifikationer. Men med de priser som NOS Mullard og Telefunken henter for tiden har jeg ikke råd til at prøve dem. Mike foreslog istedet NOS Svetlana 6550 'Winged "C"' som kan sættes i uden modifikation.
Siemens rørene kom fra Langrex og Jensen kondensatorerne fra ....Jensen. Nye rørfatninger fra E-Bay/Kina.

Vishay Dale of Philips/Vishay kondensatorer fra DigiKey

Ingen forskel i lyden, såvidt jeg ved...måske bortset fra mere ro og kontrol.

VH
Frederik
Senest rettet af his067 tirs 2. jun 2015 09:37, rettet i alt 1 gang.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3824
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Radford STA 25

Indlægaf Tonni » man 9. aug 2010 22:14

his067 skrev:Forøvrigt, så har jeg købt et sæt MA 50 i marts, som jeg har restaureret: Billeder og kommentarer her: http://picasaweb.google.com/his047/Radf ... directlink

Med Jensen kondensatorer, Telefunken ECC81 og ECF82 og nye Siemens (Tesla) EL34 lyder de væsentligt bedre end STA15 og STA25 over mine Quad ESL63.


Dejlig sag!
Men som det også er bemærket af Gottschalck er der et par steder jeg ville være lidt bekymret. og det er ved R13 & 14! - De sidder, efter min mening, for tæt på printet! - Dem ville jeg sætte op på nogle postelæns-spacers/-perler, for at få mere køling om dem! Ca. 5 mm luft under modstandene vil gøre en stor forskel!
Jeg skaffer "perler" ved at slagte gamle brødristere, af den type hvor glødetråden er frit hængende. en brødrister giver op til 20-30 perler... :thumbsup:

Med venlig hilsen
Tonni
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4804
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Radford STA 25

Indlægaf Gottschalck » man 9. aug 2010 22:26

Det med brødristerperlerne er sgu smart. Det har jeg aldrig tænkt på. Fjong!!
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Radford STA 25

Indlægaf his067 » tirs 10. aug 2010 09:08

Tak for kommentarerne, Gottschalk og Tonni.
Man kan jo også få dem for knapt 20 kr for hundrede fra Rudolph Schmidt!
Jeg overvejede faktsik også selv at hæve modstandene, men besluttede imod det af to grunde: der er ikke nogen printbaner under dem så varmeskaden er begrænset; hvis jeg skulle hæve modstandene måtte jeg finde nye modstande da benene ikke er lange nok og jeg ikke vil vove at have dem svævende med deres 220-250 Volt over et print da loddetinnet vil smelte hvis de bliver for varme.
Under alle omstændigheder har de to enheder jo set en del "action": Begge sæt katodekredsløb har på et eller andet tidspunkt sprunget i luften (der lå elektrolyt-konfetti i hjørnerne af kabitterne da jeg fik dem og både modstande og kondensatorer var uens i fabrikaterne). Jeg konkluderede videre at tidligere reperationer var udført af en amatør med begrænset Rør-viden, da kondensatorerne var specificede til 85 grader celcius, ikke 105 grader. Endeligt var enhederne jo malede med pensel af en skrækkelig amatør. Jeg tror at det klamse arbejde var udført på grund af en stor ridse på den ene side af en af enhederne, så de må også have rejst en del.

Men jeg er sku glad for dem. De lyder temmeligt godt, og kombinationen af MA50 og ESL63 er særligt god, meget bedre end mit tidligere setup med aktive Audiovector M3 sig med tre Radford STA forstærkere. Og da der kun er to forstærkere er det også mere pålideligt: jeg er igang med at udskifte alle ledninger i min STA25 før jeg sælger den. Den var særligt upålidelig fordi ledningerne bliver stive og isoleringen smuldrer. det kostede mig adskillige udgangsrør før jeg fandt ud af at der var en intermitterende kortslutning imellem gløderøret og anoden.

VH
Frederik
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3824
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Radford STA 25

Indlægaf Tonni » tirs 10. aug 2010 09:28

Det er dejligt når man står med et setup der bare spiller musik, så man glemmer teknikken!
Og jeg kan godt forestille mig at det ekstra krafttilskud MA50'erne giver er det der gør det sidste!

Der er nogle ret gode resonomenter i det du siger, om de famøse modstande. Men den med lodningerne kan jeg ikke følge. Længere komponentben giver alt andet lignende en bedre køling, da de vil virke som varmeshunt. Og det samme gælder at få dem løftet.

Tak for tippet med rastordre rudolf!
med venlig hilsen
Tonni
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4804
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Radford STA 25

Indlægaf his067 » tirs 10. aug 2010 16:38

Hej Tonni,
Tak for kommentarerne. Meget fornuftige.

Du har ret set fra et teoretisk synspunkt, men praktisk set har jeg to grunde til ikke at hæve modstandene:
på den ene side: når benene hæves vil "forlængeren" være indesluttet i keramikken og den køler ikke særligt meget; på den anden side: da mit udgangsrør løb løbsk, før jeg restaurerede enhederne, smeltede to af de fire katode-afkoblinger (godt nok på udgangsrørene) p.g.a. varmen, hvorefter de faldt ud af deres "forlængerben", en hændelse jeg nødigt genoplever. Faktisk kogte loddetinnet endnu da jeg vendte enheden om!! :Bange:

Endeligt, hvis du kigger under rørfatningen under ECF82 (ved siden af R13 og R14) kan du også se misfarvning der så medmindre jeg også monterer dem i nye fatninger hævede over printet vil der også vedvarende være et varmeproblem der. Så indtil videre bliver de hvor de er medens jeg håber at varmesporerne er afstedkommet af en tidligere ejer.

Prøv iøvrigt at se her for et eksempel fra mine gamle STA15 print som fungerede fint, på trods af varmeskaden: http://picasaweb.google.com/his047/2010 ... directlink

Du kan se der er varmeproblemer omkring det gamle katodeafkoblingskredsløb (effektmodstandene er der ikke mere: de er på et nyere print og er stadig er indenfor tolerancer). Men der er også varmeproblemer præcis det samme sted i kredsløbet som for MA50: anodemodstandene omkring ECF82. Det er godt nok ærgereligt men synes uundgåeligt i Baileys fase-splitter som er baseret på dette lidt usædvanlige rør (ECF82/6U8: Triode/pentode). Til gengæld kan jeg så glæde mig over lyden som bare er helt fin.

Woodside lavede faktisk en Renaissance STA35, som havde en anden fasesplitter baseret på dobbelt trioden ECC88. Problemet er bare at Stereophile netop ikke kunne lide den modifikation, og Woodside gik (formodentlig derfor) tilbage til et (modificeret) Bailey kredsløb: MA50 bruger en SSRP koblet ECC81 som indgangsrør istedet for en katodekoblet EF86 men er ellers identisk med STA 15/25.

Forresten er jeg igang med at dokumentere mit STA25 restaureringsprojekt: der er billeder af de stive ledninger på http://picasaweb.google.com/his047/Radf ... directlink, men jeg er som sagt ikke færdig med loddearbejdet. så den endelige version må vente.

VH

Frederik

Tonni skrev:Det er dejligt når man står med et setup der bare spiller musik, så man glemmer teknikken!
Og jeg kan godt forestille mig at det ekstra krafttilskud MA50'erne giver er det der gør det sidste!

Der er nogle ret gode resonomenter i det du siger, om de famøse modstande. Men den med lodningerne kan jeg ikke følge. Længere komponentben giver alt andet lignende en bedre køling, da de vil virke som varmeshunt. Og det samme gælder at få dem løftet.

Tak for tippet med rastordre rudolf!
med venlig hilsen
Tonni
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3824
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Radford STA 25

Indlægaf his067 » tirs 10. aug 2010 16:41

Edge skrev:Der har været masser af tråde om Leak og Dynavox/Dynaco, men jeg syntes ikke jeg hører ret meget om Radford forstærkere. Er det fordi de ikke er ret kendte herhjemme?

Jeg har fundet et par sider med Skematiske tegninger og layout, så den skulle være mulig at lave en kopi af. ;)


Hej Edge,

tag og kik på http://tech.groups.yahoo.com/group/radf ... A15%20Mk2/
hvor du kan finde en anvisning på hvordan man laver den uden print!

VH

Frederik
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3824
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland


Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 18 gæster