Philips TYP B3S12 A

Rør i alle afskygninger

Philips TYP B3S12 A

Indlægaf mickr » ons 24. jul 2013 01:07

Stort øjeblik for mig at kunne poste i dette subforum :cool1: Har aldrig ejet noget med rør i før.

Min søn og jeg kom til at tage sådan en med hjem fra et loppemarked den anden dag:
rør1upload.jpg

Den spiller sådan set fint nok (vi har kun testet radio), FM fanges fint ind, men jeg kan ikke lokalisere noget på de andre bånd, og der ser heller ikke ud til at være glød på alle rør... Nu ved jeg så ikke om der overhovedet er nogen som helst "radioaktivität" på mellem/lang og kort-bølge i vore dage?

Ligemeget med radio, for knægten er ret lun på tanken om at "konvertere" den til en sød lille guitarforstærker til øvebrug på drengeværelset. Mine "googleskillz" slår ikke til, idet jeg ingen brugbar information kan finde om modellen. Jeg vil sige at jeg ikke er vildt imponeret over byggekvaliteten: Tynd finér, forkromede plasticknapper og masonit, men den kan godt blive retrofed, med en klat maling og en helvedes masse knofedt.
bagfra philips1upload.jpg

specsupload.jpg

Man kunne jo også placere den ovenpå et hjemmesnedkereret, tweedbeklædt OB-højttalerkabinet, med en vintage 12" Celestionenhed?

I den uendelige række af grænseløst dumme spørgsmål fra min hånd: De der bøsninger til grammofon-ind og højttaler ud, er oldschool bananstik monstro kompatible?
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af mickr tirs 8. okt 2013 01:40, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
mickr
 
Indlæg: 390
Tilmeldt: 01 feb 2012
Lokalitet: Århus

Re: Philips TYP B3S12 A

Indlægaf jcr1972 » ons 24. jul 2013 09:01

Ja, du kan bruge almindelige bananstik til disse ind-/udgange. Du skal dog være opmærksom på, at grammofonindgangen er beregnet til krystal pick-up, hvilket vil sige at der skal nok minimum 100mV til at udstyre forstærkeren. Der kommer langt fra 100mV ud af en elguitar, nok nærmere 10mV. Det kan sikkert afhjælpes med at sætte en pedal imellem for at at få noget mere forstærkning. En mikrofonindgang på fx. en gammel båndoptager ville kunne bruges direkte, uden mellemled.

Mvh.

Jan
jcr1972
 

Re: Philips TYP B3S12 A

Indlægaf Nullergøj » ons 24. jul 2013 15:24

Blasfemi. Den er ikke ret god som guitar forstærker. AM båndet er først aktivt om aftenen helst sen aften. Husk am har sin egen antenne.

Der er ret stor sandsynlighed for at der er glød på alle rør. Mærk på dem om de bliver varme og lad være med at røre ved andet for helbredets skyld.
Nullergøj
 

Re: Philips TYP B3S12 A

Indlægaf spuncut » ons 24. jul 2013 22:49

Mht. elguitares udgangsspænding :
Min LP kan levere op imod en volt, men en strat kan godt ligge nede på 0,1V.
Brug evt. tape-indgangen, for at få mindre støj og stik den en overdrevs-pedal.

EL86 kan levere op imod 5Watt, med en tilpas følsom højtaler kan man få meget god larm ud af det :thumbsup:
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3602
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Philips TYP B3S12 A

Indlægaf mickr » fre 26. jul 2013 01:47

Ja undskyld; nærmest i samme øjeblik, noget rørbestykket krydser min dørtærskel, begynder jeg at ødelægge det...

Jeg beklager at udøve sort magi og alt muligt, nu hvor Nullergøj tager ordet "blasfemi" i sin mund.

Jeg kan måske berolige lidt ved at meddele at min plan er at "gå ind" via båndoptagerstikket og "ud" med bananstik. Således foretages der ikke irreversible indgreb. Hvis nogen her mener at en Philips TYP B3S12 A, i ualmindelig dårlig stand - kosmetisk - er et meget sjældent og fint klenodie, der bør bevares for eftertiden og ikke udsættes for unødig overlast, er jeg skam lydhør for fornuft.

Guitaren, der er tale om er en Epiphone Les Paul Standard anno 1997.

Med sådan et: http://elektronik-lavpris.dk/p119855/AL398_DIN_5P_X-han__Jack_6.35_stereo_HUN_0,2m._sort/ kan vi teste om der er hul igennem? Og så skal vi måske bruge en lille "step up"?
Brugeravatar
mickr
 
Indlæg: 390
Tilmeldt: 01 feb 2012
Lokalitet: Århus

Re: Philips TYP B3S12 A

Indlægaf mickr » fre 26. jul 2013 01:52

Nu hvor jeg kigger nærmere på DIN-stikket, er det vist ikke rigtigt?
Brugeravatar
mickr
 
Indlæg: 390
Tilmeldt: 01 feb 2012
Lokalitet: Århus

Re: Philips TYP B3S12 A

Indlægaf spuncut » fre 26. jul 2013 02:50

Det der konvøder-stik fra lavpris er vist nok med et specielt philips mikrofonstik.
Du skal bruge et standard 5 polet DIN-stik :
http://www.av-cables.dk/din-adapter/5p- ... 0-2-m.html
Det er dog ikke lige til at se om det er wired til dit formål.
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3602
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Philips TYP B3S12 A

Indlægaf mcs_5 » lør 27. jul 2013 22:55

mickr skrev:Med sådan et: http://elektronik-lavpris.dk/p119855/AL398_DIN_5P_X-han__Jack_6.35_stereo_HUN_0,2m._sort/ kan vi teste om der er hul igennem? Og så skal vi måske bruge en lille "step up"?

Det er en adapter til DIN hovedtelefonstik, og nej det passer ikke.

Jeg kan komme forbi med et kabel på torsdag, hvis du kan vente så længe :)

Venlig hilsen

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Philips TYP B3S12 A

Indlægaf mickr » søn 28. jul 2013 01:04

mcs_5 skrev:
mickr skrev:Med sådan et: http://elektronik-lavpris.dk/p119855/AL398_DIN_5P_X-han__Jack_6.35_stereo_HUN_0,2m._sort/ kan vi teste om der er hul igennem? Og så skal vi måske bruge en lille "step up"?

Det er en adapter til DIN hovedtelefonstik, og nej det passer ikke.

Jeg kan komme forbi med et kabel på torsdag, hvis du kan vente så længe :)

Venlig hilsen

Mikkel


Hej Mikkel

Det spottede jeg faktisk godt med det samme, men jeg kunne overhovedet ikke vente og tog ud til Elektronik Lavpris hvor jeg købte den rigtige omformer for fyrstelige 89,- Det var den flinke ekspedient godt nok ked af at den skulle koste, men jeg kunne jo bare komme med den igen, hvis det ikke virkede, og det gjorde det faktisk ikke, idet jeg tror at det båndoptagerstik er line-out-only? På fronten af radioen kan man tilkoble grammofonen ved samtidigt at nedtrykke LV og MV. En sådan mulighed findes ikke for båndoptager, så mon ikke at man simpelthen kun har kunnet tilslutte en båndoptager hvis man ville OPTAGE "Plade parade" eller spændende radiohørespil, der i sluthalvtredserne? Lyder det på mindste måde plausibelt?

Den flinke ekspedient fortalte i øvrigt at han har et lille lydstudie og ofte bruger gamle radioer, når der skal indspilles guitar, fordi de lyder kæmpestore og fede.

Tilbage står så grammofonindgangen med de to bananstik, som formentlig er til keramisk PU? jcr1972 skriver om noget krystalpickup?

Kunne have være megahyggeligt med et visit fra dig Mikkel, men vi gør Hals og omegn usikre i næste uge.
Brugeravatar
mickr
 
Indlæg: 390
Tilmeldt: 01 feb 2012
Lokalitet: Århus

Re: Philips TYP B3S12 A

Indlægaf acj1980 » man 7. okt 2013 15:18

Radioen er fra engang i 60erne.. de blev spytte ud fra fabrikken i hobetal så de er teknisk ikke noget at skrive hjem om, skal knægten bruge den til noget der minder om guitarforstærker med et forstærkerled foran ville jeg nu nok finde en egnet højtaler af lidt større dimensioner for at få de bydere lyde ud, EL86 er oplyst til 5.3watt max ud, men det er med 10%forvrængning.. dog skal man højest regne med ca 3-4watt med de små elendige udgangstrafoer de havde for vane med at bygge ind i disse små radioer.. udfra glødekredsen kan jeg se det IKKE er et live chassis , hvilket er heldigt for så ligger man ikke og leger med 230volt på det rå metal.
acj1980
 

Re: Philips TYP B3S12 A

Indlægaf mcs_5 » man 7. okt 2013 21:29

Vi er kommet lidt videre siden sidst. Grunden til at DIN-indgangen (og bananindgangen) ikke virkede, var at ledningen fra bagpanelet til omskifteren aldrig havde været loddet ordentlig fast - den hang og dinglede ved siden af. Den spiller faktisk fint med et liniesignal på indgangen, men den er slet ikke følsom nok til et "direkte" guitarsignal.

Venlig hilsen

Mikkel
Senest rettet af mcs_5 tirs 8. okt 2013 00:58, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Philips TYP B3S12 A

Indlægaf acj1980 » tirs 8. okt 2013 00:16

hmm, det ligner nu ellers ikke Philips at sløse med kontrollen, men det kan jo smutte for alle, nej man er nok nødt til at sætte et 10x forstærkning foran.. evt kan du jo supplere med et Ecc83 som for forstærker nu vi er i rør ånden ;-), det er let at bygge, så kan du med garanti få blæs på
acj1980
 

Re: Philips TYP B3S12 A

Indlægaf spuncut » tirs 8. okt 2013 00:18

Som tidligere nævnt skal der nok bruges en overdrevspedal.
Epiphones standardpu's fra halvfemserne er ret dødkulrede.
Jeg stak min et sæt Seymor Duncan Slash signature, hvorefter der kom liv i spaden :OPO:
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3602
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Philips TYP B3S12 A

Indlægaf acj1980 » tirs 8. okt 2013 00:45

hehe fedt ;-) er dog ikke inde i de musik instrumenter.. men er tilgengæld stor tilhænger af live musik :-), godt at høre der kom liv i dyret ;-)
acj1980
 

Re: Philips TYP B3S12 A

Indlægaf Rolf Zetterberg » tirs 8. okt 2013 23:08

Det här schemat tror jag kommer ganska nära...
http://em34.mine.nu/elektroarkivet/ARCH ... _G4_03.JPG
Rolf Zetterberg
 
Indlæg: 230
Tilmeldt: 21 jun 2010

Næste

Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 146 gæster