Rørforstærker, hvilken?

Rør i alle afskygninger

Re: Rørforstærker, hvilken?

Indlægaf spuncut » lør 7. sep 2013 10:53

80 40 30 20 MFD Capacitor
Skulle den ikke være 30 + 3X20 ?
Der er nogen der siger at lytten som er tilsluttet ensretteren max. må være 40uF ?
Jeg har dog selv et TAD GZ34 til at slæve en 100uF i gang og det har røret sq snart overlevet længe...
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3602
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Rørforstærker, hvilken?

Indlægaf jcr1972 » lør 7. sep 2013 11:32

Den "originale" ladelyt man brugte fra starten, var 30 + 3x20uF, men man kan eftermontere den anden som passer lige i. Det er samme type jeg har eftermonteret i mine. Iflg. min databog er GZ34 designet til max 60uF, men man har nok set stort på de sidste 20uF. Der er i det hele taget store tolerancer på kondensatorerne, så jeg tvivler på at det i praksis er et problem. Man skal nok bare ikke overdrive...

Mvh. Jan
jcr1972
 

Re: Rørforstærker, hvilken?

Indlægaf his067 » lør 7. sep 2013 12:57

Det er vigtigt at tjekke om enretterkondensatoren er original: 5R4 kan ikke tåle meget mere end 50 µF (32 µF for at være på den helt sikre side). Du kan evt prøve med GZ34 istedet for: den tåler lidt mere, men er ellers identisk. Jeg har ofte haft problemer med GZ34 i min STA15 som har en (uoriginal) 50 µF+ 50 µF kondensator. Radford specificerede 32 µF + 32 µF.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Rørforstærker, hvilken?

Indlægaf rørglad » lør 7. sep 2013 15:09

At ensretter-rør giver en bedre lyd end solid state dioder forbliver et mysterium for mig (tror ikke på det).
Men hvorfor så ikke bruge begge dele?
Brug en diode bro eller (når trafoen har to gange spænding med midtpunkt) to dioder. De tåler en pænt stor ladelyt f.eks 200 micro F eller mere. Anodespændingen vil under belastning da være lidt højere end den ville være med et rør.
Men du stopper ikke her, for derefter føder du ensretterrøret via f.eks to 50 Ohms modstande *) til hver anode med den (lidt høje) DC spænding fra ladelytten, og du kan efterfølgende godt have en pæn stor filterlyt på rørets katode. For nu forløber anode-strømmen som en jævnstrøn i s.f. små pulser af støre strømme ( i den korte tid spændingen ud af røret er højere en spændingen på ladelytten.
Du har opnået en varm start på forstærkerens rør. Det er gavnligt på den lange bane, ligesom en bilmotor har godt af en forvarmning inden den startes i koldt vejr. Og du har tilmed fået en meget "stivere" om mere ripple-fri anodespænding.

*) de to modstande skal sikre, at de to diodestræk i ensretterrøret trækker lige meget strøm. De vil samtidigt være medvirkende til at bringe anodespændingen ned, hvor den var tiltænkt.
rørglad
 
Indlæg: 454
Tilmeldt: 07 feb 2011
Lokalitet: 8800 Viborg

Re: Rørforstærker, hvilken?

Indlægaf jcr1972 » lør 7. sep 2013 15:32

Man kan også bare bytte rundt på sektionerne i lytten, og så lige finde ud af om det virkelig er det der er grunden til at røret stiller skoene. Ellers er ovennævnte løsning da super, man får en fin udglatning samt kan tillade en højere ladekapacitet, og man beholder stadig ensretterrøret, som ikke belastes særlig hårdt længere. Iøvrigt er jeg af helt samme mening mht. at et ensretterrør skulle lyde bedre... Har aldrig forstået hvorfor, og har heller aldrig kunnet høre det.
jcr1972
 

Re: Rørforstærker, hvilken?

Indlægaf id19 » lør 14. sep 2013 00:47

Så er der monteret nye, og meget bedre octalsokler, rørmontagen virker meget mere overbevisende nu. Jeg har også lavet en ny komplet og meget pænere rewiring (det er jo et byggesæt).
Der er nogle symboler på lytten, en firkant, en trekant og en halvmåne. Jeg måler følgende mellem symbol og stel: firkant/stel = 451 VDC, trekant/stel = 401 VDC, halvmåne/stel = 430 VDC, der er et ben på lytten uden symbol, der måler jeg 430 VDC. Er der nogle rørkyndige der ved om det er ok?
Der sidder 4 stk.450 V lytter (2 stk. 47 MDF, og 2 stk. 120 MDF)på driverboardet, dem har jeg også udskiftet med nogle andre jeg havde liggende på hhv. 68- og 150 MDF, da den ene var utæt. Det er godt nok ikke helt de rigtige værdier, ved ikke hvad det betyder i sådan en forstærker, men dem jeg pillede ud har en tolerance på +- 20 %, så noget må der jo være at give af.
Den har nu spillet i 3 timer for næsten fuldt skrald, og lyder ganske godt. Jeg har en ide om, at grunden til at jeg brændte 2 ensretterrør af i starten var pga. dårlig klemkraft i de gamle sokler, eller måske den utætte lyt. Nu håber jeg ikke den gør det igen.


mvh. klaus
Magneplanar MG2, IMF TLS80-2, Sonus Faber Minuetto, Mange B&W, Hafler, QUAD, Audioanalyse, Snell o.m.a.
id19
 
Indlæg: 89
Tilmeldt: 28 okt 2011
Geografisk sted: 5591 Gelsted
Lokalitet: Fyn

Re: Rørforstærker, hvilken?

Indlægaf id19 » fre 20. sep 2013 17:22

Nå, så røg der igen et Sovtek 5AR4, så nu har jeg bygget den om til solid state (2x1N4007) i stedet for. Lidt usportsligt, men det virker fint, og jeg kan ikke høre forskel.
Uden at jeg skal kloge mig alt for meget i rørforstærkere, så tror jeg, at det er lytten der er for stor (20+30+40+80 micro), det er mere end de normalt var født med, mener det var 20-20-20-40 micro.
Kan det mon være derfor?
Nu må jeg hellere få den målt igennem, at der ikke er for stor spænding over lytten pga. dioderne. Bias steg til 0,48 VDC i stedet for 0,4 VDC pga. skiftet til dioder.
Magneplanar MG2, IMF TLS80-2, Sonus Faber Minuetto, Mange B&W, Hafler, QUAD, Audioanalyse, Snell o.m.a.
id19
 
Indlæg: 89
Tilmeldt: 28 okt 2011
Geografisk sted: 5591 Gelsted
Lokalitet: Fyn

Re: Rørforstærker, hvilken?

Indlægaf Fredmarantz » fre 20. sep 2013 17:27

Nu sidder der vel ikke tilfældigvis en "stand-by"-knap på den forstærker?
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7442
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Rørforstærker, hvilken?

Indlægaf Tube mania » fre 20. sep 2013 17:52

Jeg kan ikke forså det her kan komme bag på dig...jeg er ikke overrasket. Lidt historik til 'jer andre' For ca 14 dage siden havde jeg den tvivlsomme ære at undersøge denne forstærker og trods lidt vanskeligheder med det gamle Leader oscilloscope (som kom over det )kunne jeg påvise begyndende selvsving i selve udgangstrinnet. Dette blev gjort med kun en ohm-sk modstand som belastning og jeg forklarede tydeligt (trode jeg) at dette kunne være begyndelsen på selv destruktion.

Selsving i en forstærker kan kun ses på oscilloscope og kan være vanskeligt selv for en gammel rotte som jeg at tage livtag med... uden måleinstrumenter og erfaring har man ingen chance overfor dette fænomen.

Hvis du gør som du har skrevet ryger der udgangs rør eller udgangs transformatorer...næste gang.

Jeg kan løse det og havde tilbudt det.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Rørforstærker, hvilken?

Indlægaf kbekke » fre 20. sep 2013 18:37

Tube mania skrev:
Jeg kan løse det og havde tilbudt det.


Et tilbud, som jeg næppe havde takket nej til ;)
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Rørforstærker, hvilken?

Indlægaf id19 » fre 20. sep 2013 18:39

Ja, det kan godt være jeg er f....svag, men den gjorde det lige i samme split sekund/øjeblik jeg tændte for den. Tvivlsomme ære........Hmmm. Altså
Magneplanar MG2, IMF TLS80-2, Sonus Faber Minuetto, Mange B&W, Hafler, QUAD, Audioanalyse, Snell o.m.a.
id19
 
Indlæg: 89
Tilmeldt: 28 okt 2011
Geografisk sted: 5591 Gelsted
Lokalitet: Fyn

Re: Rørforstærker, hvilken?

Indlægaf dfms » fre 20. sep 2013 18:47

id19 skrev:men den gjorde det lige i samme split sekund/øjeblik jeg tændte for den.


Hvordan kunne du så høre, forskel på ensretterrør og dioder ;) .
Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 3stk. V15 - 2stk. V60 og 2x6stk. Magnet-toneforforstærker.
Brugeravatar
dfms
 
Indlæg: 1072
Tilmeldt: 17 feb 2011
Geografisk sted: Vestpå
Lokalitet: Esbjerg

Re: Rørforstærker, hvilken?

Indlægaf id19 » fre 20. sep 2013 19:05

Det er fordi jeg har spillet med den i 3 uger med ensretterrør, og nu har sat dioder i ...... ;)
Magneplanar MG2, IMF TLS80-2, Sonus Faber Minuetto, Mange B&W, Hafler, QUAD, Audioanalyse, Snell o.m.a.
id19
 
Indlæg: 89
Tilmeldt: 28 okt 2011
Geografisk sted: 5591 Gelsted
Lokalitet: Fyn

Re: Rørforstærker, hvilken?

Indlægaf dfms » fre 20. sep 2013 19:32

:thumbsup:
Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 3stk. V15 - 2stk. V60 og 2x6stk. Magnet-toneforforstærker.
Brugeravatar
dfms
 
Indlæg: 1072
Tilmeldt: 17 feb 2011
Geografisk sted: Vestpå
Lokalitet: Esbjerg

Re: Rørforstærker, hvilken?

Indlægaf Fredmarantz » fre 20. sep 2013 20:37

Fredmarantz skrev:Nu sidder der vel ikke tilfældigvis en "stand-by"-knap på den forstærker?


bump

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7442
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

ForegåendeNæste

Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 126 gæster