Hjælp til rørtype

Rør i alle afskygninger

Hjælp til rørtype

Indlægaf vinyl » søn 13. okt 2013 11:24

Hej rørglade medlemmer :p

Jeg har kastet mig ud i en nymodens rørforstærker som er forsynet med KT88 rør, min lytteoplevelse er desværre en tynd, lidt hård og kantet lyd - kan det være rigtigt??

Vil et skifte til f.eks. EL34 give mere varme og "gammeldags" rørlyd??

På forhånd tak for inputs.


Hilsen
Vinyl
vinyl
Fritids Branchemedlem
 
Indlæg: 325
Tilmeldt: 08 mar 2011
Geografisk sted: Sydøstjylland
Lokalitet: Egtved

Re: Hjælp til rørtype

Indlægaf Tube mania » søn 13. okt 2013 11:42

Det tror jeg ikke, men det ville være rart at vide hvad det er for en forstærker. El34 erstatter normalt ikke KT88...

Jeg kan godt overtales til at give den en test på Spectrum Analyzeren...så vi lige kan se om den ter sig normalt og om udgangs transformatorerne dur til noget. Sommetider bliver man overrasket...enten i negativ eller positiv retning.
Senest rettet af Tube mania søn 13. okt 2013 14:55, rettet i alt 3 gange.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Hjælp til rørtype

Indlægaf spuncut » søn 13. okt 2013 11:54

6L6 :thumbsup:
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3602
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Hjælp til rørtype

Indlægaf Tonni » søn 13. okt 2013 11:59

Egtved...Horsens. Tja'e den ligger da lige for!
- Tror der er noget med dimensioneringen af dyret. De KT 88'ere jeg har hørt har i hvert fald ikke været tynde i lyden...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Hjælp til rørtype

Indlægaf rørglad » søn 13. okt 2013 12:41

6550 er vist den nærmeste ækvivalent til KT88.
Noge påstår, at det er den amerikanske "billig udgave" af 88'eren, ligesom 6L6 er for EL34. I USA har de muligvis den modsatte opfattelse.
Det korte af det lange er, at smag og behag, og dermed lydopfattelsen, er subjektiv. Du må selv beslutte, hvad der er bedst!
Men hvis du vil prøåve noget andet, må du sikre dig, at den anden rørtype kan tåle mosten - d.s.v. at de ikke bliver tilbudt et arbejdspunkt/område, de ikke kan holde til.
vhh Nils
rørglad
 
Indlæg: 454
Tilmeldt: 07 feb 2011
Lokalitet: 8800 Viborg

Re: Hjælp til rørtype

Indlægaf dela » søn 13. okt 2013 14:23

KT88 er et helt andet rør end EL34; det er vist stort set kun benforbindelsen, der er den samme... KT88 er beregnet til højere strømme/spændinger end EL34, så et EL34 vil nok være et dårligt valg. Som Nils skriver er 6550/6550A et udmærket erstatningsrør.

Jeg læste for nylig en længere artikel om udgangsrørtyper og hvilke faldgruber, der er ved køb af dem. Især KT88 er et meget yndet mål for fuskede fabrikanter og leverandører, som sælger dem til en voldsom overpris, nogle gange decideret forfalskede og med falske "gamle" originaletiketter. Så alene af den grund, skal man være lidt forsigtig med KT88. Muligvis er 6550 lidt mindre udsat for den slags fusk; dårlige KT88 både lyder lidt skidt og har en meget ringe holdbarhed. Så pas på, hvis du vil skifte rør; der er mange fuskere derude...

Lyden i en rørforstærker bestemmes af mange andre parametre end selve rørene. Især betyder det meget hvilke kondensatorer, der benyttes (i såvel strømforsyning som i signalvej). Også udgangstrafoer betyder meget. Så hvis du vil have lidt mere konkrete råd til, hvad du kan gøre ved din forstærker, må du lige skrive hvilken type, du har.

Jeg har selv bygget rørforstærkere (LA Audio), og vi arbejdede en del på at "modernisere" komponentvalget, så vi ofte brugte nyere typer komponenter, end dem, som mange andre firmaer bruger; f.eks. brugte vi ringkernetrafoer i stedet for de gamle EI-kerner, og industrielektrolytkondensatorer med meget lav indre modstand. Så på nogle punkter gav det ikke det, som nogle forbinder med "rørlyd". Så det var hele tiden et kompromis mellem at bevare de gode aspekter af rørlyden (den bløde, balancerede musikalitet) og de mere uønskede (afrullet diskant, svampet, slatten bas). I gode rørforstærkere har man fundet et godt kompromis mellem nyt og gammelt, og den udviklingsproces er ret tidskrævende. Og det er sjældent, at rørtypen i sig selv er det vigtigste. Fordelen ved rørforstærkere i den sammenhæng er, at de oftest er ret simple, så hvis man vil i gang med at modificere dem, er det muligt for os amatører, som ikke lige har en udviklingsafdeling til rådighed. Så der er absolut muligheder for at optimere...

hilsen
Lars
dela
 
Indlæg: 112
Tilmeldt: 21 jan 2013
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Hjælp til rørtype

Indlægaf dfms » søn 13. okt 2013 17:56

dela skrev:KT88 er et helt andet rør end EL34; det er vist stort set kun benforbindelsen, der er den samme... KT88 er beregnet til højere strømme/spændinger end EL34, så et EL34 vil nok være et dårligt valg.


El34 klare nu ganske godt 500-600V på anoden, men er rigtigt ikke så strøm stærk.

dela skrev:Så det var hele tiden et kompromis mellem at bevare de gode aspekter af rørlyden (den bløde, balancerede musikalitet)


Selvom jeg elsker rør, vil jeg ikke have rørlyd ;) .

dela skrev:I gode rørforstærkere har man fundet et godt kompromis mellem nyt og gammelt, og den udviklingsproces er ret tidskrævende. Og det er sjældent, at rørtypen i sig selv er det vigtigste.


Der findes gode rørforstærker der er gamle :Gammel: .
Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 3stk. V15 - 2stk. V60 og 2x6stk. Magnet-toneforforstærker.
Brugeravatar
dfms
 
Indlæg: 1072
Tilmeldt: 17 feb 2011
Geografisk sted: Vestpå
Lokalitet: Esbjerg

Re: Hjælp til rørtype

Indlægaf acj1980 » søn 13. okt 2013 23:46

dfms skrev:
dela skrev:KT88 er et helt andet rør end EL34; det er vist stort set kun benforbindelsen, der er den samme... KT88 er beregnet til højere strømme/spændinger end EL34, så et EL34 vil nok være et dårligt valg.


El34 klare nu ganske godt 500-600V på anoden, men er rigtigt ikke så strøm stærk.

dela skrev:Så det var hele tiden et kompromis mellem at bevare de gode aspekter af rørlyden (den bløde, balancerede musikalitet)


Selvom jeg elsker rør, vil jeg ikke have rørlyd ;) .

dela skrev:I gode rørforstærkere har man fundet et godt kompromis mellem nyt og gammelt, og den udviklingsproces er ret tidskrævende. Og det er sjældent, at rørtypen i sig selv er det vigtigste.


Der findes gode rørforstærker der er gamle :Gammel: .


Word.. har haft dén man kalder "skrivemaskinen" fra Philips, den var fra 1958 med 2stk El36 i udgangen til 25watt, den har en storebror med 4stk i udgangen der levere 70watt, og selvfølgelig med ef86 i indgangen ;-), den havde super god lyd
acj1980
 

Re: Hjælp til rørtype

Indlægaf spuncut » man 14. okt 2013 11:10

Hej vinyl
Hvad er det egentlig for en forstærker du har gang i der ?
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3602
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Hjælp til rørtype

Indlægaf vinyl » man 14. okt 2013 13:00

Det er sådan en fætter som denne

primaluna prologue two 2

Hilsen og tak for de mange input.
Jeg har på fornemmelsen er jeg har en mistilpasning et sted i systemet, så det prøver jeg at løse.
vinyl
Fritids Branchemedlem
 
Indlæg: 325
Tilmeldt: 08 mar 2011
Geografisk sted: Sydøstjylland
Lokalitet: Egtved

Re: Hjælp til rørtype

Indlægaf spuncut » man 14. okt 2013 19:40

Hej vinyl
Ku' ikke finde et diagram, har du et ?
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3602
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest


Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 115 gæster