Dirigent 609k

Rør i alle afskygninger

Dirigent 609k

Indlægaf audioareal » lør 19. okt 2013 16:42

Hej til jer alle i dette hyggelige forrum.
Jeg blev anbefalet at prøve at søge hjælp her også .
Jeg har købt en gammel B&O Dirigent 609K ,forstærkerdelen kører fint , kun ganske svag brum i baggrunden ellers ok. Men signalet fra tuneren er svag , når den er helt kold , det lyder egentlig ok , men efter ganske kort tid fader lyden atter lidt ned og er ikke så pæn mere, der er meget meget svag grøn lys i indikator røret .
Jeg kan nemt nok tune ind på de forskællige stationer selvom den dog vandre lidt på frekvensen og skal fintunes igen.
Jeg har prøvet at bytte rundt på de rør som var ens , prøvet med rør der kunne bruges fra en anden radio der virker , men det har ikke hjulpet noget.
Der er en fin glød i alle rør , i følge diagrammet er spædingerne i strømforsyningen også til stede dog lidt højere.
Er der mon nogen her der kan give mig et præg om hvor jeg evt. kan prøve at lokalisere fejlen , da jeg er helt på bar bund , det ville gøre mig rigtig glad.
Ha en god dag , med venlig hilsen thomas. :p
audioareal
 
Indlæg: 34
Tilmeldt: 05 mar 2011
Lokalitet: Odense

Re: Dirigent 609k

Indlægaf Tonni » lør 19. okt 2013 20:53

Hej Thomas!

Er det dig der har en tråd på H4A? Grunden til jeg spørger er at jeg gav et svar der ovre, på et lignende spørgsmål... :-)

Det du beskriver kan skyldes flere ting. Men det er nok overvejende sandsynligt at det er døde elektrolytkondensatorer der er skyld i misæren.
Det kan dog også skyldes en, eller flere, døde modstande. Kulmassemodstande har det med at skride i værdi, og gerne op. Har set tilfælde hvor værdien er skredet med over 50%!
Og der ud over er der flere andre kondensatorer der kan dø i den...
Samt det er kendt med vakkelkontakter i omskifterdækkene...
Skal lige se om jeg kan finde mit diagram! ;)
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Dirigent 609k

Indlægaf audioareal » søn 20. okt 2013 12:32

Hej Tonni , ja det er mig på hifi4all også , tak for dit svar , der er mange modstande og kondensatorer hvor skal jeg starte og slutte , der kunne være fejl ved tuner LF udgang detektor , men det er jo gætterier - det meget svage lys i em 87 forstår jeg heller ikke , der er ca 225V v. punkt 3 oppe ved røret :? , jeg søger forslag til hvilke områder i tuneren jeg evt. kan starte med at fejlsøge og hvad jeg evt skal måle og hvor , jeg har ingen FM-målesender men det kan jeg måske låne hvis nødvendigt .
ha en dejlig dag . mvh thomas. :p
audioareal
 
Indlæg: 34
Tilmeldt: 05 mar 2011
Lokalitet: Odense

Re: Dirigent 609k

Indlægaf acj1980 » søn 20. okt 2013 13:52

det svage lys i det tragiske øje er som regel 470K ved røret der er steget i værdi.. disse rør holder LÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆNGE, men check tuner/MF for modstande der er løbet i værdier.. det mest sandsynlige er MFén , tuneren er en Torotor og dem plejer der aldrig og være noget galt med, dog kan Ecc85 godt være lidt træt og derfor skrider i værdi, kan du iøvrigt holde den indfanget med afc?? Den er bygget på de gamle vitrohm modstande som Tonni meget rigtig skriver, alt afhængig af hvordan den har været opbevaret i de 50 år af dens leve tid gør at disse modstande skrider mere eller mindre, du skal være obs på dem over 220K samt de små ved katoderne der er under 100ohm, især katode modstandene har ret stor betydning for MF delens forstærkning, så skift dem ud, er der philips de gullige kondensator blokke i behøver du IKKE skifte, de går aldrig i stykker, Elektrolytter tjahh, hvis de buler ud eller du syntes der er for meget brum på kan du skifte.. der vil altid være lidt brum på sådan en gammel svend, husk aldrig at skifte elektrolytter i strømforsyningen ud til større værdier, du kan risikere at få mere brum ud af det!.

Og så lige den obligatoriske .. aldrig skru op uden der er belastning på udgangstrafoerne ;-)

Håber du kan bruge det til lidt.. har selv fixet en til knægten han bruger og den havde samme fejl ;-)
acj1980
 

Re: Dirigent 609k

Indlægaf audioareal » man 21. okt 2013 13:29

Hej Igen , jeg har skiftet flere katode-modstande + den ved EM 87 nu kom der lys i det :p :p , så det går da den rigtige vej , der er dog intet udslag ved tuning på stationer men fint grønt lys nu - så snart jeg får lidt tid igen skal jeg igang med nogen af de andre modstande acj1980 anbefaler at skifte , der er nok nogen kondensatorer som skal skiftes , det var status lige nu , med et STORT TAK til jer alle for hjælp , gode svar og indput. :p
med venlig hilsen thomas. :p
audioareal
 
Indlæg: 34
Tilmeldt: 05 mar 2011
Lokalitet: Odense

Re: Dirigent 609k

Indlægaf acj1980 » tirs 22. okt 2013 03:33

Hej Thomas.. Det lyder godt det er brugbart info der kan bruges til noget, Jeg læste lige dit indlæg igen, og udfra den driver og samtidig med den er svag med stationerne når den er kold kunne jeg godt mistænke selve tuner røret for at være defekt eller hvertfald døende, der er ikke mange komponenter i den tuner dåse fra Torotor, så vil i første omgang bare anbefale dig at prøve at skifte røret (husker jeg ret er det et ECC85) kan ikke lige huske det, falder du over nogle sorte kondensatorer med påskriften HUNTS, så vær varsom når du skal aflæse værdien, for plastikken smuldre bare man ser på dem.. og de SKAL udskiftes da de er ret så elendige og trækker lækstrøm igennem sig.

Mvh

Alex
acj1980
 

Re: Dirigent 609k

Indlægaf D.Duck » tirs 22. okt 2013 09:38

Hej
Lige et par kommentarer. Tuneren er ikke en Torotor type, men derimod B&O,s egen type FMA 608.
Kondensatorerne i LF-delen er Philips polyester ("senneps typen") og er kendt for at være meget problemfri. Afkoblings kondensatorerne i MF delen er nogle keramiske skive typer som heller ikke plejer at volde problemer.
Har du prøvet med andre rør i tuner og MF ? Det kunne evt. "bare" være et slidt rør.
En sidste bemærkning, en Dirigent der er helt i orden har ingen hørbar brummen.
Mangler du en manual kan jeg hjælpe med en som PDF-fil
Hvor i landet bor du ?

Mvh
Per H
Revox D36, G36, B77, Sony EL7, TC-229 , TC-K770ES , TC-755 , TC-645 ,Philips Pro 12
Luxmann 55a, Sony TA-5650 V-fet, St-3950,
Hjemmebygget rør- forstærker, Beolab 5000, B&o Hi-Fi 608,
Brugeravatar
D.Duck
 
Indlæg: 270
Tilmeldt: 18 maj 2010
Lokalitet: Vestjylland

Re: Dirigent 609k

Indlægaf acj1980 » tirs 22. okt 2013 16:01

Hej Per.. du har helt ret... jeg huskede forkert, de brugte deres egen i modsætning til mange af de andre fabrikanter der købte hele tunersæt :-)
acj1980
 

Re: Dirigent 609k

Indlægaf audioareal » tirs 22. okt 2013 20:46

Hej til jer alle , og Per sagde du en manual , jeg har jo kun et diagram så det kunne være rart , jeg bor i odense.n. - nu er næsten alle modstande på nær 2-4 stk tror jeg nok skiftet på printet i tuner-området , det ikke blevet bedre , tvært i mod :( , - der nok ingen vej udenom jeg må igang med kondensatorene så snart jeg har fået fat på nogle nye. jeg har ikke turde justere på nogen spoler endnu , håber at nye kodensatorer vil gøre en forskel - ellers ved jeg snart ikke.
mvh thomas. :?
audioareal
 
Indlæg: 34
Tilmeldt: 05 mar 2011
Lokalitet: Odense

Re: Dirigent 609k

Indlægaf acj1980 » tirs 22. okt 2013 22:33

det kan også sagtens være som Per skriver et eller flere af de MF rør der er flade.. du skal huske på de jo forstærker omkring 10-30.000 gange.. er bare ét rør dårligt, vil følsomheden falde drastisk.. husker jeg nogenlunde rigtig er det EF183/184 man har brugt i den Receiver, og vidstnok også et EF80.. kan skutte lige huske det.. men ved det har STOR betydning, har du nogle andre MF rør liggende? og hvordan er det med de El84 der sidder i udgangen er de i det hele taget okay?
acj1980
 

Re: Dirigent 609k

Indlægaf D.Duck » tirs 22. okt 2013 22:43

Hej Thomas
Send mig din e-mail adr. så sender jeg manualen til dig.
Du må for alt i verden ikke begynde at justere på spolerne, ellers kommer du virkelig på rø...
Det virker nu lidt voldsomt at skifte alle kondensatorer, da det højest sansynligt kun er en enkelt komponent der er defekt.
HF eller MF fejl kan være svære at finde, hvis man ikke har det rigtige måleudstyr og lidt erfaring med at bruge det.
Hvis du må opgive vil jeg meget gerne hjælpe dig. Det kræver bare at du kører til vestjylland (og helst inden du får "pillet" alt for meget i spillen ;)

Mvh
Per H
Revox D36, G36, B77, Sony EL7, TC-229 , TC-K770ES , TC-755 , TC-645 ,Philips Pro 12
Luxmann 55a, Sony TA-5650 V-fet, St-3950,
Hjemmebygget rør- forstærker, Beolab 5000, B&o Hi-Fi 608,
Brugeravatar
D.Duck
 
Indlæg: 270
Tilmeldt: 18 maj 2010
Lokalitet: Vestjylland

Re: Dirigent 609k

Indlægaf audioareal » tirs 22. okt 2013 23:59

Hejsa igen , ja måleudstyr er et problem , jeg har ingen målesender men det kan evt nok lånes - jeg har frekvenstæller , 20 Mhz scop , og div mv-voltmeter "rør og transistor" - den det er første gang jeg går i dybden med en fm-modtager og ved derfor ikke helt hvor og hvad med instrumenterne .
Jeg prøvede med ecc85 og ef184 fra min LL Monark , det gav heller ikke nogen forskel.
Der er kun ganske få elektrolyt-kondensatore i tuneren men havde dem ikke så de skal skaffes hjem før jeg kan komme vidre.
mvh.thomas.
audioareal
 
Indlæg: 34
Tilmeldt: 05 mar 2011
Lokalitet: Odense

Re: Dirigent 609k

Indlægaf The Canadian » søn 12. apr 2020 14:14

Hey ...

Nu har jeg fået mig en dirigent 609K ... Den spiller flot og uden brum, men driver lidt til den en side når den blir varm ... Har den koblet op sammen med en B&O VF42 og et par Philips GL 124 ... Jeg kunne godt tænke mig en Manual og Diagram ...

Var det muligt at få dig Per H eller dig Thomas ...

Mvh,

Jake
O & O, Jake

Stuen - Rega RP 10 + Athena 3 + Rega ISO / Tubelab pre + Ortofon GF-603 / Hørning Alkibiades
Kontoret - Morgen Int. Amp + Tuner + CD / Thorens TD 127 Electronic + SME 3012R + SPU / Trone Seven MC / Russel K Red 50
Brugeravatar
The Canadian
 
Indlæg: 500
Tilmeldt: 11 maj 2010
Geografisk sted: Den Fynske Hovedsted
Lokalitet: Jakes Joint

Re: Dirigent 609k

Indlægaf D.Duck » søn 12. apr 2020 15:01

Hej Jake
Send mig din mail adresse så sender jeg service manualen
Revox D36, G36, B77, Sony EL7, TC-229 , TC-K770ES , TC-755 , TC-645 ,Philips Pro 12
Luxmann 55a, Sony TA-5650 V-fet, St-3950,
Hjemmebygget rør- forstærker, Beolab 5000, B&o Hi-Fi 608,
Brugeravatar
D.Duck
 
Indlæg: 270
Tilmeldt: 18 maj 2010
Lokalitet: Vestjylland

Re: Dirigent 609k

Indlægaf The Canadian » søn 12. apr 2020 15:48

O & O, Jake

Stuen - Rega RP 10 + Athena 3 + Rega ISO / Tubelab pre + Ortofon GF-603 / Hørning Alkibiades
Kontoret - Morgen Int. Amp + Tuner + CD / Thorens TD 127 Electronic + SME 3012R + SPU / Trone Seven MC / Russel K Red 50
Brugeravatar
The Canadian
 
Indlæg: 500
Tilmeldt: 11 maj 2010
Geografisk sted: Den Fynske Hovedsted
Lokalitet: Jakes Joint

Næste

Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 125 gæster