Lampizator

Rør i alle afskygninger

Lampizator

Indlægaf luc » søn 1. dec 2013 23:33

Er faldet over dette navn utallige gange på diverse hifi fora.
Hvem er han? har set hans hjemmeside og fundet det interessant.

Men er han sådan et ikon eller guru?
Er der nogen der vil dele information eller mening om ham.

Hilsen og tak
Luc
Revox B790, TD 160 og 147, Rogers LS3/5A - AB1, Luxman – D-113D, Cambidge Audio DAC, Luxman C-12, B-12ere, M-12, Sony Elcasset EL-7, Panasonic 8-track, Philips DCC, Sony MD + det løse.
Brugeravatar
luc
 
Indlæg: 523
Tilmeldt: 03 okt 2012
Lokalitet: 1720 Vesterbro

Re: Lampizator

Indlægaf Tube mania » man 2. dec 2013 09:46

Joo..jeg kan da godt smide en kommentar. Han er dygtig...på en måde, men ikke så dygtig som han giver udtryk for. F.eks. kender han ikke forskel på tetrode og ultraliniær kobling (det er ellers interessant)...den eneste kobling han er sikker på er triode, men den er også til at forstå umiddelbart...det er en god grund til den er så populær...virker altid. Sådan falder jeg over mange ting og hans yndlings beskæftigelse er at omkonstruere forstærkere for derefter at skamrose sine ændringer...som jeg i mange tilfælde ikke ser noget specielt i.

Når det er sagt mener jeg også manden absolut har mulighed for dybere indsigt i de ting han beskæftiger sig med.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Lampizator

Indlægaf luc » man 2. dec 2013 12:03

ok tak for det. Jeg kan jo godt se at han driver en "virksomhed". Så derfor man det jo godt blive lidt vanskeligt at være helt objektiv.
Jeg er mest faldet over hans mods at CD'er til rør.

For er relativ "uvidende" indenfor rør mm, som mig, kan det jo godt lyde imponerende.
Revox B790, TD 160 og 147, Rogers LS3/5A - AB1, Luxman – D-113D, Cambidge Audio DAC, Luxman C-12, B-12ere, M-12, Sony Elcasset EL-7, Panasonic 8-track, Philips DCC, Sony MD + det løse.
Brugeravatar
luc
 
Indlæg: 523
Tilmeldt: 03 okt 2012
Lokalitet: 1720 Vesterbro

Re: Lampizator

Indlægaf hmt » man 2. dec 2013 12:29

Hans egen DAC konstruktion i dyreste udgave går for at være absolut high end, men jeg har ikke hørt den. Ellers synes jeg at hans tilgang til grej er tilpas uimponeret til at det faktisk er ret spændende læsning, hvad han når frem til.

Så er han også fan af de gamle Philips CDM-drev, hvad der automatisk får min sympati. Han anbefaler dog også nogle gange ting, som det er mig en gåde, at han skrive positivt om, f.eks. købte jeg forforstærker på basis af hans rosende omtale, men den var virkelig ikke imponerende, tværtimod.

Vh
Henrik
Noget vintage og noget nyt!
hmt
 
Indlæg: 684
Tilmeldt: 05 mar 2011
Lokalitet: 2300S

Re: Lampizator

Indlægaf luc » man 2. dec 2013 12:54

jeg er lidt hooked på luxman cd afspiller d-103u, som han både reviewer som den er + hans modifikation af den (som så gør maskinen 10x bedre!!!!)

er der nogen der har hørt den maskine? eller vil sige noget om den udfra specs / alder / konstruktion?
Revox B790, TD 160 og 147, Rogers LS3/5A - AB1, Luxman – D-113D, Cambidge Audio DAC, Luxman C-12, B-12ere, M-12, Sony Elcasset EL-7, Panasonic 8-track, Philips DCC, Sony MD + det løse.
Brugeravatar
luc
 
Indlæg: 523
Tilmeldt: 03 okt 2012
Lokalitet: 1720 Vesterbro

Re: Lampizator

Indlægaf Tube mania » man 2. dec 2013 13:46

Jeg har haft flere af dem og repareret mange...de er flotte...det er det eneste positive jeg kan sige om dem. Selvom de meget synlige rør er inc i liniedelen (som katodefølgere) må lyden alligevel igennem div IC'r...så jeg mener de er mere gejl end gavn. At begynde på at ofre tid og kroner på dem vil jeg anse for spildt... de bør bruges som de er og kasseres eftehånden som de går i stykker. Spindel motor og hele værket er noget skrammel (fætter BR).
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Lampizator

Indlægaf luc » man 2. dec 2013 13:59

tak for input.
ville du ligefrem mene at man skal holde sig væk fra den?
der er en i madam blå til 1500.
jeg mangler en cd spille og ville prøve den - er det overkill? (jeg er nu ikke flashet af at man kan se rørerene (det er jeg for gammel til)) - men ville undersøge om det giver en varmere og "blødere" lyd.

jeg ved at alt er relativt og subjektivt - men et godt råd ville jeg sætte pris på.
Revox B790, TD 160 og 147, Rogers LS3/5A - AB1, Luxman – D-113D, Cambidge Audio DAC, Luxman C-12, B-12ere, M-12, Sony Elcasset EL-7, Panasonic 8-track, Philips DCC, Sony MD + det løse.
Brugeravatar
luc
 
Indlæg: 523
Tilmeldt: 03 okt 2012
Lokalitet: 1720 Vesterbro

Re: Lampizator

Indlægaf Tube mania » man 2. dec 2013 14:00

1500 er alt for meget...500 er more like it.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Lampizator

Indlægaf luc » man 2. dec 2013 14:20

ok, tak for det.
sætter stor pris på input og gode råd.

skulle du mangle gode råd om vintage Omega - så kom bare....
Revox B790, TD 160 og 147, Rogers LS3/5A - AB1, Luxman – D-113D, Cambidge Audio DAC, Luxman C-12, B-12ere, M-12, Sony Elcasset EL-7, Panasonic 8-track, Philips DCC, Sony MD + det løse.
Brugeravatar
luc
 
Indlæg: 523
Tilmeldt: 03 okt 2012
Lokalitet: 1720 Vesterbro

Re: Lampizator

Indlægaf KlausM » man 2. dec 2013 23:59

luc skrev:Er faldet over dette navn utallige gange på diverse hifi fora.
Hvem er han? har set hans hjemmeside og fundet det interessant.

Men er han sådan et ikon eller guru?
Er der nogen der vil dele information eller mening om ham.

Hilsen og tak
Luc


Jeg synes han har meget inspirerende info på sin hjemmeside, jeg har især brugt hans detaljerede beskrivelse af opgradering af TDA 1541 baserede CD afspillere, uden at gå til ekstremer som NOS og rør-udgangstrin.

http://lampizator.eu/LAMPIZATOR/TDA1541%20corner/TDA1541.html

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2255
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Lampizator

Indlægaf luc » tirs 3. dec 2013 00:41

Kan man få lidt blødere lyd fra en rør cd ?
Jeg hat to set up - rør og ss.

Men vil gerne have cd på begge. Ligesom jeg har vinyl på begge.
Har rør riaa på rør set upppet.

Eller er det bare showoff med rørcd spille?.
Råd modtages gerne.
Revox B790, TD 160 og 147, Rogers LS3/5A - AB1, Luxman – D-113D, Cambidge Audio DAC, Luxman C-12, B-12ere, M-12, Sony Elcasset EL-7, Panasonic 8-track, Philips DCC, Sony MD + det løse.
Brugeravatar
luc
 
Indlæg: 523
Tilmeldt: 03 okt 2012
Lokalitet: 1720 Vesterbro

Re: Lampizator

Indlægaf Tube mania » tirs 3. dec 2013 09:13

Så er det bedste at finde en god rør-dac...den kan du have fornøjelse med også når du skifter afspiller. Jeg kan ikke umiddelbart give gode råd mht til rør-dac.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Lampizator

Indlægaf Boydk » tirs 3. dec 2013 10:41

luc skrev:jeg er lidt hooked på luxman cd afspiller d-103u, som han både reviewer som den er + hans modifikation af den (som så gør maskinen 10x bedre!!!!)

er der nogen der har hørt den maskine? eller vil sige noget om den udfra specs / alder / konstruktion?


Som tubemania skriver, løbeværket er "fætter BR", men kører fint når det virker. Laseren (KSS-152) er til gengæld ikke til at slide op. Havde en, der ikke ville læse CD´er. En simpel fejl, plastiksnekken på motoren, der trækker laserslæden, var slidt op = ikke glat nok på overfladen, så den gnavede sig fast i tandhjulet. Den kan så til gengæld ikke fåes mere, så det krævede et reservedels-løbeværk :'(
Med hensyn til Lampizators mod. af den/dem (DZ-03, D-103U, D-105U), skal jeg hilse og sige, at det virker fortræffeligt. Lyden bliver klasser bedre, hvis mod. bli´r fulgt punktligt. Det eneste "issue" kan være den lidt høje udgangsimpedans (anodefølger), men parret med de rigtige kabler lyder den hammergodt :OLO: , og det er så HELT uden opamps :cool1:
Boydk
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 28 nov 2013
Lokalitet: Århus

Re: Lampizator

Indlægaf Ehapa » tirs 3. dec 2013 11:27

Analog lyd på CD har jeg fået på en Sony PlayStation 1001 til 25kr på loppen, den bedste cd afspiller jeg har haft.
Rør dac ,en der er til at betale er MHDT havana, er PlayStation 1001 ved at være vintage... 8)
Ehapa
 
Indlæg: 874
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Lampizator

Indlægaf hmt » tirs 3. dec 2013 14:50

Den PS 1001 går igen flere steder som et bud på en seriøs afspiller, det lyder spændende,

Mht. kvaliteten af drev, så må jeg sige at det drev jeg fik udskiftet i en Gamut CD1 i den grad også var 'Fætter BR', men det forhindrede ikke maskinen i at spille ret godt, desværre viste det sig også qua drevets kvalitet at være temmelig ustabilt.

Det er faktisk ret overraskende hvad der faktisk sidder i mange pænt dyre CD-afspillere. Sværger selv til de gamle Philips drev, men de skal så have skiftet clock osv., hvis det skal være rigtig godt.

Vh
Henrik
Noget vintage og noget nyt!
hmt
 
Indlæg: 684
Tilmeldt: 05 mar 2011
Lokalitet: 2300S

Næste

Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 144 gæster