acceptabel glødespænding E-rør

Rør i alle afskygninger

acceptabel glødespænding E-rør

Indlægaf Fredmarantz » ons 8. jan 2014 01:42

Hejsa så!

Jeg sidder med en amp, der har for høj anodespænding, nemlig 350V til EL84 (og ønsker ikke umiddelbart at kaste 6P14P i i stedet). Der skal sidde nogle dejlige EL84 fra Philips - så langt, så godt. Ved nylig tænding, så jeg, at EL84'erne (3 af 4) redplatede og jeg slukkede igen - samtidig var der brummelyd. Man kan vælge en 245VAC- indstilling, og hermed sænke samtlige spændinger til lidt lavere niveau. Dette bringer Anodespændingen ned på "lige netop acceptable" 325V. (grunden til selve redplatingen skal nok findes et andet sted, men jeg fik altså lyst til at sænke den høje anodespænding under alle omstændigheder.)

Mit egentlige spørgsmål i første omgang er, hvor langt ned, jeg kan "tåle" at sætte gløden.

På 225V- indstillingen fra netdelen får jeg 6,4V til glød - målt på benene, mens tændt - og en tilsvarende for høj anodespænding på 350V ....hmmm

Ved at sætte voltageomskifter til 245V får jeg nu 5,98V på glød og de omtalte tålelige 325V på anoden.

Kan man udsætte filament/katode-komplekset for risiko for vuggedøden for denne lave spænding på gløden?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7442
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: acceptabel glødespænding E-rør

Indlægaf acj1980 » ons 8. jan 2014 02:10

Der sker ikke det voldsomme ved lidt overspænding på anoderne, og mht glød kan du godt kravle ned til 6volt, dog er det bare længere tid om at komme i drift.. mht anoderne bliver røde så check overførings blokke for der ligger nok lidt positiv spænding på G1 kunne jeg forestille mig ;-)
acj1980
 

Re: acceptabel glødespænding E-rør

Indlægaf mcs_5 » ons 8. jan 2014 08:23

6,3V +/-10% - men hold dig til +0/-10%...

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: acceptabel glødespænding E-rør

Indlægaf his067 » ons 8. jan 2014 10:59

Alan Thwaites fortalte mig for mange år siden at mens han arbejdede for militæret i England havde de testet 6,3V rør for at finde den ideelle gløderørsspænding i forhold til driftssikkerhed. Det bedste kompromis (længst holbarhed og effektivitet) var 6.0V.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: acceptabel glødespænding E-rør

Indlægaf spuncut » ons 8. jan 2014 14:58

Hej Freddy
Valvewizzard: http://www.valvewizard.co.uk/heater.html
Voltage considerations: The heater voltage specified in the data sheet is the optimum value (usually specified as +/- 10%). Running them at higher voltages will considerably reduce valve lifespan and should be avoided. Running them at lower voltages, within reason, will increase their lifespan and reduce hum but also reduce their emission, although the grid curves and general performance remain much the same;- only the saturation current is reduced. Running heaters under-voltage is therefore perfectly acceptable, and provided the voltage isn't too low there will usually be no noticeable difference in sound. Normal heaters rated at 6.3V can be run quite happily between 5V and 6.9V, maybe even lower, but not higher. The exception to this rule is rectifier valves, which should not be run below 10% of their rated voltage since they usually operate very close to saturation.....

Du kan altså godt sænke gløden yderligere, dog under hensyntagen til mætningsspændingen.
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3602
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: acceptabel glødespænding E-rør

Indlægaf Fredmarantz » ons 8. jan 2014 15:03

Tak for jeres svar - det giver virkelig mening. Mange af mine endnu ikke stillede tillægsspørgsmål bliver faktisk også flot besvaret i citatet ovenfor, Spuncut! - fedt :-)

Så fedter jeg videre med de 245V som netindstilling og bringer voltagen på anoderne ned på 325V og lige knap 6V på gløden. Det ligner en fin løsning.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7442
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: acceptabel glødespænding E-rør

Indlægaf spuncut » ons 8. jan 2014 15:24

Godt det ka' bruges Freddy. Der er meget god læsning hos Valvewizzard, jeg har enda købt en af hans bøger.

Et andet begreb er "Katode Forgiftning"... Men det dækker vist over effektrør med katoder af et særligt materiale som ikke må få for lidt glødeffekt.... sååå vidt jeg altså husker.. :Tanke: ...nogen der kan uddybe ?
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3602
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: acceptabel glødespænding E-rør

Indlægaf Fredmarantz » ons 8. jan 2014 15:52

Ja, det var nærmest derfor jeg stillede spørgsmålet - da jeg havde det begreb med "katodeforgiftning" rullende et sted i min tågede bevidsthed. ja- hvis nogen kunne uddybe, så er vi vist rejsende på 1. klasse. 8)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7442
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: acceptabel glødespænding E-rør

Indlægaf Tube mania » tors 9. jan 2014 22:23

Katode forgiftning er normalt ikke noget vi skal frygte, men i forbindelse med 'stand by' funktion kan det forekomme. Det er nu kun hvis man lader rørene stå i mange timer med glød uden højspænding. Så kan det hænde at forurening i røret som uønskede gasser, metaller, silikater og andet skrammel kan forgifte katoden. Så derfor...ikke stand by i mere end 5-10 minutter.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: acceptabel glødespænding E-rør

Indlægaf jcr1972 » lør 11. jan 2014 18:40

Sikke mange jukeboxe det må være gået ud over i gamle dage. Jeg har selv haft et par stykker hvor forstærkeren stod i stand by med glødespænding på når den ikke spillede plader. Var egentlig ikke klar over at det kan gå ud over katoden at lade røret stå tændt i længere tid uden anodespænding på.
jcr1972
 

Re: acceptabel glødespænding E-rør

Indlægaf spuncut » lør 11. jan 2014 18:55

Tube mania skrev:Katode forgiftning er normalt ikke noget vi skal frygte, men i forbindelse med 'stand by' funktion kan det forekomme. Det er nu kun hvis man lader rørene stå i mange timer med glød uden højspænding. Så kan det hænde at forurening i røret som uønskede gasser, metaller, silikater og andet skrammel kan forgifte katoden. Så derfor...ikke stand by i mere end 5-10 minutter.

Hej Tube mania
Er det ikke primært effektrør som kan få forgiftning ?
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3602
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: acceptabel glødespænding E-rør

Indlægaf 3ode » lør 11. jan 2014 19:02

Gælder begrebet "katode forgiftning" også hvis man i stand by mode nedsætter glødespændingen med ca 50 %, men stadig uden højspænding ? Hvis det er rigtigt skal jeg igang med at redesigne mit projekt igen ( ud over soft start til nogle store ringkærne trafoer) :Skor:
3ode
 
Indlæg: 64
Tilmeldt: 22 aug 2013
Lokalitet: Haderslev

Re: acceptabel glødespænding E-rør

Indlægaf acj1980 » lør 11. jan 2014 19:07

Rigtig mange fabrikanter nedsatte normalvis glødespændingen hvis man ikke brugte dem, også her i DK brugte man systemet, på mit fine gamle TO-R TV konsol med radio integreret i tuneren shunter man billedrøret når radioen er tændt så der kun ligger ca 4volt over billerørets glød, og det er mere en fint til at ikke står og koger, skifter man fra radio til tv går der ca 5-10 sekunder inden billedet er perfekt ;-)
acj1980
 

Re: acceptabel glødespænding E-rør

Indlægaf mcs_5 » ons 15. jan 2014 14:28

spuncut skrev:Er det ikke primært effektrør som kan få forgiftning ?

Nej. Det gælder også alle de dobbelttrioder der blev brugt i computere. Det er derfor der findes mange ECC81/82-lignende typer i specielle computerversioner. Det specielle er normalt at de kan tåle standbydrift i mange timer.

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: acceptabel glødespænding E-rør

Indlægaf 3ode » man 20. jan 2014 17:04

Hvordan modvirkes katode forgiftningen så ? hvis man nu driver rørerne med 50 % filament, hvor meget skal anode spænding så op på i % ? hermed menes i stand by mode.
3ode
 
Indlæg: 64
Tilmeldt: 22 aug 2013
Lokalitet: Haderslev

Næste

Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 131 gæster