Test af ECC83 rør

Rør i alle afskygninger

Re: Test af ECC83 rør

Indlægaf mcs_5 » fre 11. apr 2014 22:09

cyberspaced skrev:Hele meningen med en getter er netop at minimere chancen for kemiske reaktioner ved opbevaring og brug, hvis det endelig skulle ske, så er det ikke noget der rettes op ved at "sparke" det igang ( hvad det så end indebærer ), så forklar mig venligst hvordan man måler "skidt" på en katode!

Jeg kan kun referere hvad andre har fortalt mig, og hvad jeg selv har oplevet. Årsagerne er jeg egentlig ligeglad med, når bare kuren virker. Jeg måler skidt på katoden (eller hvad det nu er), ved at stejlheden på røret er meget lav - omkring en tiendedel af hvad den skal være. Når røret så er varmet godt igennem, stiger stejlheden til det den skal. Derefter virker røret korrekt, og varmer lige så hurtigt op som andre. Hvad der sker inde i røret kemisk kan jeg ikke fortælle dig - jeg har bare fået forklaringen med urenheder i katodebelægningen.

Lyder mere som din rørtester kunne have brug for en kalibrering!!!

Studér diagrammet, og du vil se det ikke er tilfældet - der er ikke noget at kalibrere.

Lort, der er testet og matched er hvad de fleste sælger, både test og match er endda også lort!

Helt enig. Men du skrev: "ECC88 har aldrig været billigere end nu". Hvor er det du kan købe alle de billige ECC88'ere, som er lige så gode som de gamle?

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Test af ECC83 rør

Indlægaf Tube mania » fre 11. apr 2014 22:15

cyberspaced skrev:Hele meningen med en getter er netop at minimere chancen for kemiske reaktioner ved opbevaring og brug,


Nope...getteret er stort set inaktivt under opbevaring, men aktiveres ved opvarmning af røret. Derfor ses det både ved nye og brugte rør at de efter ibrugtagning ændrer sig til det bedre efter timers drift. Getteret opuger gasser og forbedrer vacummet...har derfor stor betydning for rørets data.

Man kan faktisk ikke matche rør hvis de ikke har været i drift ca 24 timer forinden fordi de af ovenfor anførte grund ikke er helt stabile før det er sket.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Test af ECC83 rør

Indlægaf cyberspaced » lør 12. apr 2014 00:02

Tube mania skrev:cyberspaced skrev:Hele meningen med en getter er netop at minimere chancen for kemiske reaktioner ved opbevaring og brug,


Nope...getteret er stort set inaktivt under opbevaring, men aktiveres ved opvarmning af røret. Derfor ses det både ved nye og brugte rør at de efter ibrugtagning ændrer sig til det bedre efter timers drift. Getteret opuger gasser og forbedrer vacummet...har derfor stor betydning for rørets data.

Man kan faktisk ikke matche rør hvis de ikke har været i drift ca 24 timer forinden fordi de af ovenfor anførte grund ikke er helt stabile før det er sket.


Jeg går ud fra vi taler om signal og udgangsrør, ikke eksotiske senderør etc.

Den sidste process inden røret bliver forseglet er "getter flashing", man upvarmer getter (den lille ring/skål /hestesko osv.) ved induktion, derved ekspolderer/fordamper den lille smule Bariumazid o.lign der ligger på den (ja bariumazid er eksplosivt) og bliver til rent Barium og ren Nitrogen, Barium'et vil sætte sig på det "kolde" glas (spejlbelægningen) og Nitrogenen vil blive suget ud af vacuumpumpen (Opvarmningen af røret ved induktionen forbedrer også vacuum!).
Denne belægning af rent Barium, som er et meget reaktivt metal, vil derefter gå i forbindelse med eventuelle restgasser i røret efter produktionen og hvis der slipper urenheder ud (fra de metaller og oxider som resten af røret er lavet af) eller luft ind ved utætte bengennemføringer under brug og opbevaring.

Getteren vil altså også virke ved stuetemperatur da Barium er meget reaktivt. Det er derfor man ikke kan finde rent Barium i naturen, det bliver hurtigt til oxid, hydroxid etc. Som jo nemt ses hvis der kommer luft ind i et rør, så bliver spejlbelægningen hvid, der er Bariumoxid som er hvidt!! ;)

Ang. pris på nyfremstillede rør kontra originalpris på NOS rør, så kostede et ECC88 i slutningen af 60'erne ca. 30 Kr. hvis du så ganger det med 10 så passer det fint i dagens penge... Man får da fine ECC88 idag til mindre: http://www.ebay.de/itm/E88CC-JJ-selecte ... 5afdd7a221

Så kan man bare håbe på at de sælger 1. sortering (taler ikke om linket oven over) og ikke deres frasorterede skidt! Igen en god grund til at eje en rørtester ;)
Senest rettet af cyberspaced lør 12. apr 2014 03:09, rettet i alt 2 gange.
cyberspaced
 
Indlæg: 35
Tilmeldt: 04 apr 2011
Lokalitet: København

Re: Test af ECC83 rør

Indlægaf Tube mania » lør 12. apr 2014 00:44

Ok...jeg havde de metalliske gettere særligt i udgangsrør i tankerne...de virker kun ved opvarmning. Ja..en god rørtester er rar at have.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Foregående

Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 56 gæster