Test af ECC83 rør

Rør i alle afskygninger

Re: Test af ECC83 rør

Indlægaf cyberspaced » tors 10. apr 2014 15:56

PerHej skrev:Tak

Det er mest til Småsignal rør, jeg har kigget lidt på den her.
http://www.dos4ever.com/uTracer3/uTracer3.html

Mvh Per


Har godt set dem, men har ingen erfaring med dem! Skal dog loddes en del inden du får testet et rør med den (o;

Har du set denne: http://www.tube-imp.co.uk/ ?
cyberspaced
 
Indlæg: 35
Tilmeldt: 04 apr 2011
Lokalitet: København

Re: Test af ECC83 rør

Indlægaf cyberspaced » tors 10. apr 2014 18:47

cyberspaced
 
Indlæg: 35
Tilmeldt: 04 apr 2011
Lokalitet: København

Re: Test af ECC83 rør

Indlægaf mcs_5 » tors 10. apr 2014 19:17

PerHej skrev:Det er mest til Småsignal rør, jeg har kigget lidt på den her.
http://www.dos4ever.com/uTracer3/uTracer3.html

Den måler kun i pulser på 1ms, så den vil ikke give korrekte data i mange tilfælde. Nogle gamle rør skal "varme op" i et kvarters tid, før de virker korrekt.

Den her gamle sag virker fint, men kræver en højere arbejdsindsats: http://diyaudioprojects.com/mirror/memb ... /#TubeTest

Jeg har en printtegning liggende til den et sted...

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Test af ECC83 rør

Indlægaf cyberspaced » tors 10. apr 2014 20:22

mcs_5 skrev:
PerHej skrev:Det er mest til Småsignal rør, jeg har kigget lidt på den her.
http://www.dos4ever.com/uTracer3/uTracer3.html

Den måler kun i pulser på 1ms, så den vil ikke give korrekte data i mange tilfælde. Nogle gamle rør skal "varme op" i et kvarters tid, før de virker korrekt.

Den her gamle sag virker fint, men kræver en højere arbejdsindsats: http://diyaudioprojects.com/mirror/memb ... /#TubeTest

Jeg har en printtegning liggende til den et sted...

Mikkel


Man kan vel altid lade røret varme op inden man laver målinger...
cyberspaced
 
Indlæg: 35
Tilmeldt: 04 apr 2011
Lokalitet: København

Re: Test af ECC83 rør

Indlægaf PerHej » tors 10. apr 2014 21:03

mcs_5 skrev:
PerHej skrev:Det er mest til Småsignal rør, jeg har kigget lidt på den her.
http://www.dos4ever.com/uTracer3/uTracer3.html

Den måler kun i pulser på 1ms, så den vil ikke give korrekte data i mange tilfælde. Nogle gamle rør skal "varme op" i et kvarters tid, før de virker korrekt.

Den her gamle sag virker fint, men kræver en højere arbejdsindsats: http://diyaudioprojects.com/mirror/memb ... /#TubeTest

Jeg har en printtegning liggende til den et sted...

Mikkel


Hej Mikkel

Jeg har de fleste af stumperne, så ja tak til en printtegning.
nakamichi 610 + 620 - Rauna Njord - Marantz CD65 - Lenco L75
Brugeravatar
PerHej
 
Indlæg: 477
Tilmeldt: 25 okt 2012
Geografisk sted: Nordjylland
Lokalitet: Aabybro

Re: Test af ECC83 rør

Indlægaf mcs_5 » tors 10. apr 2014 22:12

cyberspaced skrev:Man kan vel altid lade røret varme op inden man laver målinger...

Nej, ikke når strømforsyningen kun kan køre i 1ms af gangen ;)

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Test af ECC83 rør

Indlægaf mcs_5 » tors 10. apr 2014 22:34

PerHej skrev:Hej Mikkel

Jeg har de fleste af stumperne, så ja tak til en printtegning.

Kommer her.

Mikkel
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Test af ECC83 rør

Indlægaf cyberspaced » fre 11. apr 2014 01:06

mcs_5 skrev:
cyberspaced skrev:Man kan vel altid lade røret varme op inden man laver målinger...

Nej, ikke når strømforsyningen kun kan køre i 1ms af gangen ;)

Mikkel


Tvivler på at strøm til glød kun er tændt 1 ms! ;)
cyberspaced
 
Indlæg: 35
Tilmeldt: 04 apr 2011
Lokalitet: København

Re: Test af ECC83 rør

Indlægaf mcs_5 » fre 11. apr 2014 01:34

cyberspaced skrev:Tvivler på at strøm til glød kun er tændt 1 ms! ;)

Det er ikke kun glødespænding der skal til. Du skal trække en masse strøm gennem røret, for at få brændt noget skidt på katoden af. Jeg har oplevet en del "nye" rør fra 60'erne og 70'erne der så ud til at være fuldstændig døde (mest ECC88'ere). Når de så fik noget tid med fuld glødespænding og maks. katodestrøm, fik de efterhånden de data de skulle have. Når først de er "genoplivet", kan du sagtens teste dem med 1ms pulser - men de skal jo først sparkes igang.

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Test af ECC83 rør

Indlægaf jcr1972 » fre 11. apr 2014 05:13

mcs_5 skrev:
cyberspaced skrev:Tvivler på at strøm til glød kun er tændt 1 ms! ;)

Det er ikke kun glødespænding der skal til. Du skal trække en masse strøm gennem røret, for at få brændt noget skidt på katoden af. Jeg har oplevet en del "nye" rør fra 60'erne og 70'erne der så ud til at være fuldstændig døde (mest ECC88'ere). Når de så fik noget tid med fuld glødespænding og maks. katodestrøm, fik de efterhånden de data de skulle have. Når først de er "genoplivet", kan du sagtens teste dem med 1ms pulser - men de skal jo først sparkes igang.

Mikkel


Jeg har oplevet fænomenet flere gange i forbindelse med restaurering af gamle tv apparater. Især billedrøret kan være nærmest totalt "dødt" efter at have stået stille i årevis, men efter et par timer med glødespænding er emissionen atter på toppen.

Mvh.

Jan
jcr1972
 

Re: Test af ECC83 rør

Indlægaf PerHej » fre 11. apr 2014 08:05

mcs_5 skrev:
PerHej skrev:Hej Mikkel

Jeg har de fleste af stumperne, så ja tak til en printtegning.

Kommer her.

Mikkel


Tak Mikkel
nakamichi 610 + 620 - Rauna Njord - Marantz CD65 - Lenco L75
Brugeravatar
PerHej
 
Indlæg: 477
Tilmeldt: 25 okt 2012
Geografisk sted: Nordjylland
Lokalitet: Aabybro

Re: Test af ECC83 rør

Indlægaf cyberspaced » fre 11. apr 2014 16:57

mcs_5 skrev:
cyberspaced skrev:Tvivler på at strøm til glød kun er tændt 1 ms! ;)

Det er ikke kun glødespænding der skal til. Du skal trække en masse strøm gennem røret, for at få brændt noget skidt på katoden af. Jeg har oplevet en del "nye" rør fra 60'erne og 70'erne der så ud til at være fuldstændig døde (mest ECC88'ere). Når de så fik noget tid med fuld glødespænding og maks. katodestrøm, fik de efterhånden de data de skulle have. Når først de er "genoplivet", kan du sagtens teste dem med 1ms pulser - men de skal jo først sparkes igang.

Mikkel


Skidt på katoden, hvilken slags skidt taler vi om og hvordan ser du det på et ECC88 (eller andet rør)?
Når belægningen på katoden er væk, så kan man lave alle de triks og fiduser men vil, men røret vil aldrig virke inden for specs igen!! Hvis det var sådan at man bare kunne "vende" strømmen og derved på magisk vis få et "nyt" rør, så ville der vel aldrig være solgt ét nyt ECC88 siden 1960, udover dem der faldt på gulvet...!
ECC88 har aldrig været billigere end nu ( gælder rør generelt ), så hvis man kunne "genoplive" døde rør så ville man kunne købe flere apparater der gjorde netop det! ;)
cyberspaced
 
Indlæg: 35
Tilmeldt: 04 apr 2011
Lokalitet: København

Re: Test af ECC83 rør

Indlægaf mcs_5 » fre 11. apr 2014 19:32

cyberspaced skrev:Skidt på katoden, hvilken slags skidt taler vi om og hvordan ser du det på et ECC88 (eller andet rør)?

Jeg er ikke kemiker, så det aner jeg ikke. Jeg ser ikke - jeg måler.

Når belægningen på katoden er væk, så kan man lave alle de triks og fiduser men vil, men røret vil aldrig virke inden for specs igen!!

Jo, det er netop det de gør.

Hvis det var sådan at man bare kunne "vende" strømmen og derved på magisk vis få et "nyt" rør, så ville der vel aldrig være solgt ét nyt ECC88 siden 1960, udover dem der faldt på gulvet...!

Jeg snakker ikke om brugte rør. Jeg snakker om fabriksnye gamle rør, der af en eller anden grund skal sparkes igang for at virke.

Og hvis du bare vil købe nye rør, hvad vil du så med en rørtester? Du kan købe fint kinesisk lort ved TAD - de er testet og matchet når du køber dem...

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Test af ECC83 rør

Indlægaf 3ode » fre 11. apr 2014 19:40

Vil nu godt give Mikkel ret i at "nye" og ubrugte rør ofte skal bages lidt inden man sætter dem i testeren for at få et optimal måleresultat. Bruger selv fremgangsmåden ved afprøvning af nye rør.

MVH 3ode
3ode
 
Indlæg: 64
Tilmeldt: 22 aug 2013
Lokalitet: Haderslev

Re: Test af ECC83 rør

Indlægaf cyberspaced » fre 11. apr 2014 20:34

mcs_5 skrev:
cyberspaced skrev:Skidt på katoden, hvilken slags skidt taler vi om og hvordan ser du det på et ECC88 (eller andet rør)?

Jeg er ikke kemiker, så det aner jeg ikke. Jeg ser ikke - jeg måler.

Når belægningen på katoden er væk, så kan man lave alle de triks og fiduser men vil, men røret vil aldrig virke inden for specs igen!!

Jo, det er netop det de gør.

Hvis det var sådan at man bare kunne "vende" strømmen og derved på magisk vis få et "nyt" rør, så ville der vel aldrig være solgt ét nyt ECC88 siden 1960, udover dem der faldt på gulvet...!

Jeg snakker ikke om brugte rør. Jeg snakker om fabriksnye gamle rør, der af en eller anden grund skal sparkes igang for at virke.

Og hvis du bare vil købe nye rør, hvad vil du så med en rørtester? Du kan købe fint kinesisk lort ved TAD - de er testet og matchet når du køber dem...

Mikkel


Hele meningen med en getter er netop at minimere chancen for kemiske reaktioner ved opbevaring og brug, hvis det endelig skulle ske, så er det ikke noget der rettes op ved at "sparke" det igang ( hvad det så end indebærer ), så forklar mig venligst hvordan man måler "skidt" på en katode!

Lyder mere som din rørtester kunne have brug for en kalibrering!!!

Lort, der er testet og matched er hvad de fleste sælger, både test og match er endda også lort! Så endnu mere grund til at eje en rørtester! Eller du stoler måske på hvad folk skriver på indpakningen/hjemmesiden?
cyberspaced
 
Indlæg: 35
Tilmeldt: 04 apr 2011
Lokalitet: København

ForegåendeNæste

Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 131 gæster