Indbrænding af 9-pin rør

Rør i alle afskygninger

Re: Indbrænding af 9-pin rør

Indlægaf stiv » tors 23. jan 2014 19:04

Tube mania skrev: Men høre forskel på et nyt og gammelt rør der begge fungerer som de skal...det tror jeg ikke.



Den kan jeg ikke lige modsige, da købet af tre nye rør skyldes, at det "summede" i den ene kanal, og den "summen" fulgte med, da jeg byttede rundt på de gl. rør. Så Tube mania, du vinder :p
Brugeravatar
stiv
 
Indlæg: 142
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Taastrup/-Vestegnen
Lokalitet: Taastrup

Re: Indbrænding af 9-pin rør

Indlægaf mcs_5 » tors 23. jan 2014 20:32

Fredmarantz skrev:Måske var dette endda noget, der først og fremmest var et issue tidligere, hvor mekaniske tolerancer var større end i dag.

Mekaniske tolerancer på netop rør er meget større idag end tidligere. Maskinerne der laver delene er de samme, men nu er de slidte... Og rør er jo faktisk en mekanisk ting. Delene bevæger sig, når du varmer/køler røret, og delene afgiver gasser/urenheder mens de er nye.

Måske kunne man forstille sig, at elektrolytkondensatorer lige skulle "skubbes i gang" (sølvoxidlaget opbygges) - især hvis kondensatorerne har haft et længere "shelf life" ??

Ja, og det kan du let måle (lækstrøm). Men jeg tror ikke der er meget sølvoxid på alufolie ;)

Det eneste, jeg tænker skal "spilles til" må være 8" 10" 12" 15" 18" højttalerenheder.

Eller hva' med Pick-up'ers cantileverophæng?

Ja og ja.

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Indbrænding af 9-pin rør

Indlægaf Tube mania » tors 23. jan 2014 21:38

stiv skrev:
Tube mania skrev: Men høre forskel på et nyt og gammelt rør der begge fungerer som de skal...det tror jeg ikke.



Den kan jeg ikke lige modsige, da købet af tre nye rør skyldes, at det "summede" i den ene kanal, og den "summen" fulgte med, da jeg byttede rundt på de gl. rør. Så Tube mania, du vinder :p



Jep og den summen skyldes katode-filament leak... på dansk...læk mellem katode og glødetråd...meget almindelig på både nye og gamle rør.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Indbrænding af 9-pin rør

Indlægaf stiv » lør 25. jan 2014 11:07

stiv skrev:For det meste, bliver den forforstærker tændt fredag og først slukket søndag aften, så det forbliver som vanligt :Thumpsup:


Opfølgning: Udskiftning af de tre 12AX7B rør, har været en succes som har sat især stereoperspektivet på plads :LOoL: God weekend.
Brugeravatar
stiv
 
Indlæg: 142
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Taastrup/-Vestegnen
Lokalitet: Taastrup

Re: Indbrænding af 9-pin rør

Indlægaf erlingt » lør 25. jan 2014 22:20

Lige præcist når det gælder rør, så har begrebet "tilspilning" en reel fysisk betydning. Det der sker, er at den plade (katoden), som afgiver elektronerne ændre overfladestruktur efter en hvis tids brug. Hvis et rør har været inaktivt i en periode - 2-3 uger - skal man faktisk regne med, at det skal "tilspilles" igen. Nok vil jeg tro, at dette har større betydning for effektrør mere end for smårørene.
Brugeravatar
erlingt
 
Indlæg: 65
Tilmeldt: 12 maj 2010
Lokalitet: Midtjylland

Foregående

Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 117 gæster