Indbrænding af 9-pin rør

Rør i alle afskygninger

Indbrænding af 9-pin rør

Indlægaf stiv » tirs 21. jan 2014 21:09

Har tre nye 12AX7B rør som skal monteres i en forforstærker, kom til at tænke på hvor lang ind-brændingstid og hvor længe forforstærkeren skal være tændt første gang.

Har i nogle simple råd og regler til ovenstående, som bør være almene for nye pre-rør !

Vh
Brugeravatar
stiv
 
Indlæg: 142
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Taastrup/-Vestegnen
Lokalitet: Taastrup

Re: Indbrænding af 9-pin rør

Indlægaf Fredmarantz » tirs 21. jan 2014 21:19

Mig bekendt skal rør ikke brændes ind - der er vel ikke rigtigt noget mekanik, som skal "sætte sig". Men de virker selvfølgelig ikke ordentligt inden de er varme nok :p

Hvis de skal brændes ind, så er det i hvert fald nyt for mig og i den absolutte petitesseafd.

anyone?

Rørene har vel været tændt allerede på fabrikken, hvor de "flashes" og om muligt kvalitets-kontrolleres/afprøves (det blev de fleste i gamle dage)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7442
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Indbrænding af 9-pin rør

Indlægaf stiv » tirs 21. jan 2014 21:31

Tak for hurtigt svar...man har jo hørt så meget så tænkte lige, at jeg ville høre her i forumet.

For det meste, bliver den forforstærker tændt fredag og først slukket søndag aften, så det forbliver som vanligt :Thumpsup:
Brugeravatar
stiv
 
Indlæg: 142
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Taastrup/-Vestegnen
Lokalitet: Taastrup

Re: Indbrænding af 9-pin rør

Indlægaf Fredmarantz » ons 22. jan 2014 00:07

Ja- man hører godtnok meget. rør - stik - kabler - netstrømsskinner - sokler - det hele skal spilles til eller brændes ind efterhånden - og skulle der så bare være en gran af sandhed i det (og det tror jeg altså ikke på) - så kan man vel ikke gøre andet end at bruge sit anlæg, som også du gør det.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7442
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Indbrænding af 9-pin rør

Indlægaf acj1980 » ons 22. jan 2014 00:29

hehe 9 pin.. soklen kaldes Noval, og kom omkring 1950 omtrent samtidig med rimlock, men denne fik en kortere levetid, som fredemarantz så glimrende skriver ER de testet fra fabrikken, i øvrigt er indbrænding en ren test fase, og den foregår på fabrikken ikke hjemme.

Arena´s nye fabrik i Horsens brændte ned til grunden i 1970 netop pga der opstod en fatal fejl i et apparat der stod til test
acj1980
 

Re: Indbrænding af 9-pin rør

Indlægaf mcs_5 » ons 22. jan 2014 01:33

Fredmarantz skrev:Ja- man hører godtnok meget. rør - stik - kabler - netstrømsskinner - sokler - det hele skal spilles til eller brændes ind efterhånden - og skulle der så bare være en gran af sandhed i det (og det tror jeg altså ikke på)

Du kan roligt tro på det med rør - de ændrer sig meget i de første timer. I de gode gamle dage blev rør indbrændt på fabrikken - det gør de absolut ikke mere. Dengang var målet at få nedbragt "børnedødeligheden", og samtidig at finde de rør der - efter indbrænding - havde gode data. De blev så solgt med "dyrere" typenumre til f.eks. militær og professionelt brug. De middelmådige blev solgt til den almene pøbel...

Jeg er jævnligt ude for nye rør, der virker fint i et par timer eller 10, og derefter dør. Det er pga. den manglende indbrænding. De havde aldrig forladt fabrikken i gamle dage...

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Indbrænding af 9-pin rør

Indlægaf Fredmarantz » ons 22. jan 2014 01:36

Joh- det tror jeg faktisk gerne. Det var, så vidt jeg kan læse af din forklaring, mere en "sorteringshandling" på fabrik end en handling, hvor man forventer, at røret langsomt kommer til at "lyde bedre" - hvilket var det, som jeg så tydede eller fortolkede ud af "Stiv's spørgsmål. :p

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7442
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Indbrænding af 9-pin rør

Indlægaf mcs_5 » ons 22. jan 2014 01:46

Det kan også være det kommer til at lyde bedre - eller dårligere. Det sker nok bare så langsomt, at du ikke kan høre det ;)

Men hvis du måler på et helt nyt rør, og så måler igen efter f.eks. 10 timers indbrænding, har data ændret sig.

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Indbrænding af 9-pin rør

Indlægaf acj1980 » ons 22. jan 2014 03:28

havde ikke tænkt om man undlod det på nye rør.. jeg roder mest med NOS.. men som tiden vi er i nu her tillader man sig nok ikke at spilde tiden med noget så ligegyldigt som lige at teste deres færdige ting :-/
acj1980
 

Re: Indbrænding af 9-pin rør

Indlægaf stiv » ons 22. jan 2014 18:24

acj1980 skrev: som lige at teste deres færdige ting :-/



Hhmmm, tror at du mener, producenten af rør...men kom til at tænke på, hvad med vintage audio-apparaterne med rør og deres originale lyd/-sound, med de rør som de blev markedsført/-solgt med.

Man kan nemt få nogle diskussioner med rør-folk, når man spørger til den originale lyd, kontra alle de alternative rør som de anvender. Og lige på det punkt, kan man vel nemt misforstå produktets lyd-filosofi :roll:

Vh
Brugeravatar
stiv
 
Indlæg: 142
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Taastrup/-Vestegnen
Lokalitet: Taastrup

Re: Indbrænding af 9-pin rør

Indlægaf mcs_5 » ons 22. jan 2014 18:58

Hvis du snakker om udstyr fra 50'erne/60'erne tror jeg ikke der var meget "lyd-filosofi". Udstyret blev konstrueret til at virke med rør, der opfører sig som der står på databladet. Om der blev monteret tyske, hollandske, engelske eller amerikanske rør som standard afhang kun af pris og tilgængelighed.

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Indbrænding af 9-pin rør

Indlægaf acj1980 » tors 23. jan 2014 02:30

stiv skrev:
acj1980 skrev: som lige at teste deres færdige ting :-/



Hhmmm, tror at du mener, producenten af rør...men kom til at tænke på, hvad med vintage audio-apparaterne med rør og deres originale lyd/-sound, med de rør som de blev markedsført/-solgt med.

Man kan nemt få nogle diskussioner med rør-folk, når man spørger til den originale lyd, kontra alle de alternative rør som de anvender. Og lige på det punkt, kan man vel nemt misforstå produktets lyd-filosofi :roll:

Vh

dén med at kunne høre forskel på det ene rør vs det andet har været oppe og vende før, af alle de apparater jeg har sat i stand har jeg til dato ikke kunne høre forskel på det ene nye rør i forhold til et andet, kun mellem nyt og slidt, jeg hører iøvrigt også til dem der mener at det må være noget man forestiller sig , altså at man kan høre forskel på to ens nye rør!
acj1980
 

Re: Indbrænding af 9-pin rør

Indlægaf stiv » tors 23. jan 2014 17:42

[/quote]
dén med at kunne høre forskel på det ene rør vs det andet har været oppe og vende før, af alle de apparater jeg har sat i stand har jeg til dato ikke kunne høre forskel på det ene nye rør i forhold til et andet, kun mellem nyt og slidt, jeg hører iøvrigt også til dem der mener at det må være noget man forestiller sig , altså at man kan høre forskel på to ens nye rør![/quote]


Yes, kan godt høre forskel på et nyt og gammelt rør, men det to mig mange år, at gennemskue...og det er jo her man falder i, når sælgeren siger: du kan helt sikkert høre en positiv forskel, så man har købt nye rør igen, igen og osv. :lol:
Brugeravatar
stiv
 
Indlæg: 142
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Taastrup/-Vestegnen
Lokalitet: Taastrup

Re: Indbrænding af 9-pin rør

Indlægaf Tube mania » tors 23. jan 2014 17:57

Jeg har lige skiftet udgangs-rør i en gammel radio for jeg syntes ikke den lød ret godt. Røret trak ifl AVO'en kun 1/4 af den normale strøm og jeg kunne let høre at der var kommet et nyt rør i...så...det kan man godt ;) Men høre forskel på et nyt og gammelt rør der begge fungerer som de skal...det tror jeg ikke.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Indbrænding af 9-pin rør

Indlægaf Fredmarantz » tors 23. jan 2014 18:58

gik det oprindelige indlæg ikke lidt mere på, om et nyt rør skulle "spilles til" / have indbrændingstid før det lød godt end på, om vi kunne høre forskelle på gamle (her går jeg ud fra, at gamle betyder slidte?) rør vs. ikke brugte rør.

Jeg ved ikke, om rør ændrer lyd, så længe de opfylder data. Jeg har aldrig oplevet det. Mikkel har angiveligt oplevet det - og jeg er da glad for, at der lukkes op for, at evt. ændringer af rørets lyd ikke nødvendigvis peger mod det "gode", men også udmærket kan komme til at lyde "dårligere" . Velsagtens et smagsspørgsmål - og ikke en endegyldig sandhed mod nirvana.

Det med at noget skal "spilles til" eller "brændes ind" Efter det forlader fabrik - synes jeg er noget pjat. Jeg tror, at man psykisk set gerne vil have, at noget ligesom visse mekaniske ting, skal slides sammen for at virke helt optimalt. Måske var dette endda noget, der først og fremmest var et issue tidligere, hvor mekaniske tolerancer var større end i dag.

Måske kunne man forstille sig, at elektrolytkondensatorer lige skulle "skubbes i gang" (sølvoxidlaget opbygges) - især hvis kondensatorerne har haft et længere "shelf life" ??

Det eneste, jeg tænker skal "spilles til" må være 8" 10" 12" 15" 18" højttalerenheder.

Eller hva' med Pick-up'ers cantileverophæng?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7442
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Næste

Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 126 gæster