Kvalitetstid med gl. radio

Rør i alle afskygninger

Re: Kvalitetstid med gl. radio

Indlægaf Tonni » lør 8. feb 2014 00:30

Har prøvet at måtte skifte nogle få af de "gafler" der sidder i visse af de sokler. En donor og et ben eller to kan ofte gøre det!
Har set adskillige der flækker nede i bunden af "stemmegaflen" (so to visualize) og de er til at finde med en god lup og en nål...

Men bortset fra det bøjer jeg mig i dybeste andægtighed for dit gennemførte projekt!!! :OLO:
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Kvalitetstid med gl. radio

Indlægaf acj1980 » lør 8. feb 2014 00:54

jcr1972 skrev:Fint projekt! Jeg selv har sjældent haft problemer med disse keramiske sokler. Alt efter hvilken måde selve konnektorerne i de små huller er udformet, kan man ofte klemme dem lidt sammen med en lille skruetrækker hvis de er blevet for løse til at holde godt fast i rørbenene. Er det pga. oxydering, bruger jeg en lille spids nøglefil som jeg lige drejer rundt i sokkelhullerne. Derefter lidt WD40, og så er det atter brugbart i mange mange år uden problemer.
Jeg sætter iøvrigt også selv gamle radioer, tv, pladeskiftere, båndoptagere osv. i stand, men går dog aldrig så drastisk til værks at jeg ripper hele chassis'et for komponenter ;) Det er jeg nok for doven til :lol:

Mvh.

Jan


Hæhæ også jeg, det tillader min fritid mig ikke, meen det er jo heller ikke alle man behøver det på F.eks LL´s flotte grønne chassiser plejer der kun at være skidt på
acj1980
 

Re: Kvalitetstid med gl. radio

Indlægaf Mogens » lør 8. feb 2014 10:18

Ja det er nemlig rigtigt...
LL.JPG
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Mvh. Mogens.
Brugeravatar
Mogens
 
Indlæg: 117
Tilmeldt: 06 feb 2011
Geografisk sted: Nordjylland
Lokalitet: Skagen

Re: Kvalitetstid med gl. radio

Indlægaf jcr1972 » lør 8. feb 2014 19:30

Jeps, det er dejlig nemt med malede chassis'er fra bla. LL, TO-R og Brum & Overstyring :lol:

Billede

Billede

Billede
jcr1972
 

Re: Kvalitetstid med gl. radio

Indlægaf MDA » lør 8. feb 2014 19:53

Super flot arbejde, fed billede serie :cool1:
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin
 
Indlæg: 3368
Tilmeldt: 08 apr 2010
Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Re: Kvalitetstid med gl. radio

Indlægaf tunghør » lør 8. feb 2014 23:50

Flot arbejde - den ser nærmest ny ud! Og flotte billeder ja :p
Brugeravatar
tunghør
 
Indlæg: 81
Tilmeldt: 09 feb 2011
Geografisk sted: Kbh
Lokalitet: Valby Heights

Re: Kvalitetstid med gl. radio

Indlægaf Mogens » søn 9. feb 2014 13:00

Hejsa.
Vil bare lige takke mange gange for de positive tilbagemeldinger med min lille Philips radio :thumbsup: :thumbsup:
Mvh. Mogens
Mvh. Mogens.
Brugeravatar
Mogens
 
Indlæg: 117
Tilmeldt: 06 feb 2011
Geografisk sted: Nordjylland
Lokalitet: Skagen

Re: Kvalitetstid med gl. radio

Indlægaf jcr1972 » fre 14. feb 2014 18:43

Synes da roligt vi kan holde denne fine tråd i live ;)
Her er mit seneste restaureringsprojekt, en Telavox 3.U.39 radio fra 1938/39 Den er købt sammen med 2 andre gl. radioer for 100kr. så den har vel kostet 33,333kr :lol:
Det er modellen lige under topmodellen 4.U.39 og det første tal angiver antallet af rør (ensretterrør+tragisk øje ikke medregnet). Den var i relativt pæn stand da jeg fik den, så jeg nøjedes med at polere kabinettet godt og grundigt for at holde den så original som muligt. Højttalerbaffelen var også afmonteret for at rense frontstoffet. Her er det færdige kabinet:

Billede

Og lidt detaljer omkring øjet. Jeg kan enormt godt li' art deco så de 3 forniklede messingstave gi'r lige prikken over i'et:

Billede

Chassis'et som deles med topmodellen, hvorfor der er et hul til en ekstra rørfatning. Den har nemlig 2 stk. parallelkoblede udgangsrør istedet for et enkelt.

Billede

Desværre var der kun meget begrænset liv, selv efter nye kondensatorer + en enkelt modstand. Alle de keramiske trimmere skulle skiftes.

Billede

Grunden var at de pådampede sølvbaner var oxyderede og helt forsvundet som det ses her:

Billede

Nå, jeg var jo begyndt på projektet så der var ingen udvej, nye skulle monteres så de var så tæt på de originale som muligt. Nye blev fremstillet:

Billede

- og monteret:

Billede

Og så i med hele molevitten:

Billede

- for at finde ud af at den fine keramiske bølgelængdeomskifter led samme skæbne... Den reparerede jeg med ledende sølv-lak:

Billede

Efter der var monteret nye trimmere og lavet rep. på omskifteren, var der stadig kun begrænset funktion og under trimningen viste det sig at sølv/mica kondensatorerne i både de 2 MF transformere, samt osc. og antennekredse var skredet voldsomt i værdi fordi.... de ikke er lufttætte og sølvet derfor også her var forsvundet :-X

Nå, her er det færdige chassis, trimmet og iorden, monteret i kabinettet. Jeg skiftede iøvrigt samtlige rør også. Jeg har faktisk "mod'ed" den, da jeg brugte det ekstra hul i chassiset til at montere en rørfatning med en urdox (NTC) modstand for at skåne skalalampen for den høje startspænding når man tænder for radioen.

Billede

Telavox fremstillede selv bl.a. deres højttalere selv. Her ses den smukke grå enhed med en kæmpe kobberfarvet magnet. Udganstrafo'en sidder i æsken på siden. Højttaleren må være meget følsom, da den kan spille enormt højt med de ca. 3W jeg vil tro der er til rådighed (har ikke målt det). Jeg forstår ikke at de faktisk lavede en model med 2 udgangsrør med den larm et enkelt kan lave... :Skor: Den lyder iøvrigt glimrende!

Billede

Bagklædningen er ligeledes i fin stand:

Billede

Her er målesenderen jeg brugte ved trimningen:

Billede

Den færdige radio:

Billede

Læg mærke til at tonekontrollen samtidig regulerer båndbredden (selektivitet). Dette sker mekanisk på 1. MF transformer, og det er medvirkende til at radioen lyder så fint. Der er visere til alle funktioner på radioen.

Billede

Betjeningen:

Billede

Nærbillede af afstemningsøjet:

Billede

Mvh.

Jan
jcr1972
 

Re: Kvalitetstid med gl. radio

Indlægaf acj1980 » man 17. feb 2014 01:02

Fantastisk flot er den sku blevet den radio herovre fra ;-), den er kommet det helt rigtige sted hen ;-), ja det hang jo lidt ved at Telavox også lavede ure, så man oplever tit at radioerne indholder fin-mekanik.. super gode billeder Jan :-)
acj1980
 

Re: Kvalitetstid med gl. radio

Indlægaf jcr1972 » man 17. feb 2014 09:38

Jo tak Alex :thumbsup:
Hehe, ja der er rigeligt med fjedre, trisser og snoretræk...

Billede
Senest rettet af jcr1972 man 17. feb 2014 21:08, rettet i alt 1 gang.
jcr1972
 

Re: Kvalitetstid med gl. radio

Indlægaf Mogens » man 17. feb 2014 15:48

Rigtig god idé at holde liv i tråden, jeg tror nok at vi kan finde noget at skrive om. :thumbsup:
Flot Telavox du har lavet dig der, det ser rigtig godt ud.
Har selv lige købt et møbel med en telavox radio og Philips grammofon ved siden af, og neden under et stort ht kabinet med hele 2 ht. Den ene er fra videbæk højtalerfabrik og den anden står der ingen ting på. Købt i en genbrug til 150 kr., ,middelstand til restaurering
Mvh. Mogens
Mvh. Mogens.
Brugeravatar
Mogens
 
Indlæg: 117
Tilmeldt: 06 feb 2011
Geografisk sted: Nordjylland
Lokalitet: Skagen

Re: Kvalitetstid med gl. radio

Indlægaf B&O Vintage » tors 27. feb 2014 00:02

Som at se en bil klassiker bliver renoveret fra scrap-metal og opefter. Super flot!
Dagplejer
Fritids Købmand med brugte vinyler og hi-fi, skrivemaskiner og andet sjovt jeg falder over.
Brugeravatar
B&O Vintage
Dobbelt profil, udelukket fra forummet
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: 25 feb 2014
Geografisk sted: 4500 Nykøbing fritids branchemedlem
Lokalitet: Egebjerg Nykøbing Sj

Re: Kvalitetstid med gl. radio

Indlægaf mcs_5 » lør 31. maj 2014 02:57

jcr1972 skrev:Synes da roligt vi kan holde denne fine tråd i live ;)

Det vil jeg så også gøre - selvom jeg ikke kan prale med den helt store arbejdsindsats...

Jeg fik bilen fyldt med døde radioer i Hald for nogle måneder siden. De har så bare stået der siden. Men idag fik jeg mig taget sammen, og kiggede lidt på en Unica Forum fra 55. Den ser sådan her ud:

Billede

Billede

Jeg tror det har været en forholdsvis billig model. Chassiset er ikke så fyldt, og der er kun en højttaler. Men udover et tykt lag støv på chassiset, ser den fin ud. Jeg tror ikke der har været pillet ved den, udover et rør der ser lidt nyere ud end de andre. Det sorte rør ved siden af den gule lyt, er en AEG selenensretter. Selenensrettere har et lidt blakket ry, så jeg loddede et par dioder i istedet for - mere om det senere.

Her er bunden af chassiset (efter - jeg har ikke et før-billede):

Billede

Jeg har skiftet de fleste olie/papir-kondensatorer. De er alle Jensen type OA - hvor pålidelige er de? Jeg har før set en radio, hvor en af dem havde "kastet op", og det er ikke et kønt syn. Et par stykker af dem var også fedtede, så de er vel sprunget læk? Jeg skiftede til aksiale polyester eller polypropylenkondensatorer, efter hvad jeg lige havde liggende. Kondensatoren fra fase til stel (50nF) skiftede jeg til en X2 type, og kondensatoren fra antenneindgangen til stel (5nF) til en Y-kondensator.

Kredsløbene er ret kompakt/rodet opbygget, men jeg prøvede at få de nye kondensatorer til at sidde på samme steder som de gamle. Her er mellemfrekvensdelen:

Billede

Den gamle selenensretter pillede jeg fra, og erstattede med to UF4007 i serie. Den originale ensretter var forbundet med ledninger mellem en loddeliste og lytten, så jeg monterede bare dioderne istedet. Den gamle ensretter med ledninger strittende ud, kan ses til højre på billedet herunder. Den 50nF olie/papir kondensator der sad parallelt over ensretteren, skiftede jeg til en 1kV polyester.

Billede

Jeg skiftede som sagt de fleste olie/papir kondensatorer - alle dem der skulle blokkere noget spænding. Der sad f.eks. tre i tonekontrollen. Den ene er forbundet direkte til anoden på udgangsrøret (ca. 200V), så den skiftede jeg (den røde er ny). De to grønne nederst er forbundet i modkoblingen på sekundærsiden af udgangstrafoen, så de ser aldrig noget DC-spænding af betydning.

Billede

Der sidder også et par stykker i en slags "RIAA"-filter. Der er et filter til LP'er, og et andet til 78'ere. Enderne buler ud på dem - er det normalt for den type (det er små Jensen'er)?

Billede

Jeg tror iøvrigt radioen er bygget af en erhvervspraktikant. Der er brugt rigeligt loddetin alle steder, og flere af ledningerne er svedet af (det er ikke mig!). Se f.eks. den hvide (sorte ;)) ledning i mellemfrekvensdelen, og dem på udgangstrafoen her:

Billede

Jeg fandt et diagram på nettet, og det svarer fint til det diagram der er limet på bundpladen. Men det passer ikke helt med de komponenter der faktisk sidder i radioen :? - så stol aldrig blindt på en servicemanual! Nogle af de kondensatorer der skulle være keramiske ifølge diagrammet, er faktisk olie/papir, og det er ikke alle værdier der passer. Jeg målte også på de fleste modstande med høje værdier (de driver tit op), men her passede de fint. Så måske har radioen ikke været brugt så meget?

Og resultatet? Da jeg satte strøm til første gang, kom der efter lidt opvarmningstid bare lidt knitren og skratten. Men OK - det var da liv i udgangstrinnet. Men hvor stod omskifterne (det havde jeg ikke checket)? Jeg stillede tonekontrollerne i midterstilling, bølgeområdeskifteren til FM, og skruede lidt op for lydstyrken. Da jeg tændte igen, spillede den en eller anden lokalradio. Og da jeg drejede lidt på skalaknappen, kom der både danske og tyske stationer (uden tilsluttet antenne) :OLO:

Og angående skalaknap - den mangler. Er der nogen der har en Unica-knap til overs? Og en sort AEG selenensretter kunne jeg også godt bruge (til en anden radio) - den behøver ikke at virke.

Jeg nåede ikke at teste så meget, da jeg skulle hjem og spise, men det ser ud til lidt skratten er eneste fejl. Det kan kontaktrens + WD40 sikkert gøre noget ved...

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Kvalitetstid med gl. radio

Indlægaf Fredmarantz » lør 31. maj 2014 03:21

Enestående tråd.... For sulen da, hvor er I dygtige. Jeg sidder sgu og bliver lidt naarhh - misundelig er et stærkt ord, men det nærmer sig. Det er altså en fryd at iagttage, når "elektronikdrengene" virkelig går til den. Så kan jeg - og nok også andre, alligevel godt se, at der er et pænt stykke vej endnu, inden vi kan mestre den slags. En fryd for øjet, og dejligt at erfare, at de gamle radioer holdes i live på den måde. :thumbsup:

Jeg har selv lige i aften siddet og fejlfundet på en Harman Kardon 730 receiver(som jo ikke er nær så gammel) - den sprang sikringer :QQS: - udgangene gennemgået fra A-Z - samtlige komponenter loddet ud - målt/checket - isat igen. Lodninger frisket op - fejlen lå i en dårlig lodning til en TO-220 transistor i den ene udgang. Heldigvis var det hele på en vario med A-meter fra start og inden den skabte yderligere ballade kunne jeg lukke ned. pyhh...Nu spiller den rigtig fint og holder sig kølig på profilerne ved lav styrke.

Bias er sat - og nu mangler kun rensning af pots og switches- slutrengøringen - front - skala - knapper - og HER føler jeg mig hjemme. :Thumpsup:

måske ikke det mest illustrative indlæg billedmæssigt og der er slet ikke arbejdet på en nær så gammel radio som de foregående eksempler, men jeg har da lige haft ca. 5 timers kvalitetstid med gammelt Genesis i baggrunden. :p

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Kvalitetstid med gl. radio

Indlægaf jcr1972 » lør 31. maj 2014 21:21

@Mikkel.
Jeg er sikker på at jeg kan støve en af de sorte AEG ensrettere op, og det samme gælder nok skalaknappen. Kan du ikke prøve at tage et nærbillede af en af de andre, så man lettere kan se hvordan den ser ud, samt evt. diameteren?

Mht. OA (olie-)kondensatorerne, så har jeg generelt dårlig erfaring med dem. Lader dem som du selv, sidde i fx. modkoblings-/tonekontrolkredsløb, hvis værdien ikke er skredet voldsomt. De duer ikke som overføringskondensatorer da de stort set altid lækker. Jeg har målt selv NOS af dem, og de var lige så slemme. Så alderen har dræbt dem.
De helt små oliefætre hvor gummiet ligesom er "vokset" ud af enderne er lige så dårlige. Jeg tror dog at de har set sådan ud fra ny, for har aldrig set en hvor gummienderne lå indenfor hylsteret.

At der er forskel fra diagram til apparat, både mht. komponentværdier og type, har jeg også oplevet flere gange. Man må tage diagrammet som vejledende :lol:

Selenensrettere har jeg ikke haft problemer med. Jeg tror ikke de er så ringe som rygtet siger. Det er nok oftere en kortsluttet lyt der er skyld i at de brænder af, hvilket iøvrigt stinker rædselsfuldt.
En anden ting er at de med tiden, især ved hård belastning som fx. i tv apparater, bliver mere højohm'ede. Det resulterer i større varmeudvikling og til sidst nedbrud. Jeg selv sætter altid blot en diode i serie med selenensretteren, for at skåne den for spærrespændingen (hvor de også leder en lille smule), samt en modstand parallelt hen over den, hvis den har problemer med at holde anodespændingen over ladelytten. Det har jeg dog aldrig haft brug for i at gøre i en radio endnu.
Man skal lige huske at der er et spændingstab over den, ligesom med ensretterrør, så hvis man erstatter den med en diode, bør man lige sætte en modstand i serie også, for ikke at øge anodespændingen for meget.

Hilsen Jan
jcr1972
 

ForegåendeNæste

Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 148 gæster