Kvalitetstid med gl. radio

Rør i alle afskygninger

Re: Kvalitetstid med gl. radio

Indlægaf jan_stevns » lør 31. maj 2014 21:46

jcr1972 skrev:Selenensrettere har jeg ikke haft problemer med. Jeg tror ikke de er så ringe som rygtet siger. Det er nok oftere en kortsluttet lyt der er skyld i at de brænder af, hvilket iøvrigt stinker rædselsfuldt.


Det er ikke for ingenting vi kaldte dem "Stinkdyr" - i nogle AGA fjernsyn stod de altid af på stribe, med en rædselsvækkende hørm til følge - langt værre end surströmming ....

( Rådden fisk på dåse ! )
jan_stevns
 

Re: Kvalitetstid med gl. radio

Indlægaf jcr1972 » lør 31. maj 2014 22:10

Hehe, ja "kært" barn har mange navne. På tysk hedder den jo Gleichrichter, og blev her i sdr. Jylland døbt om til "gleich riecht er" :lol:

Jeg tror nu alligevel hellere jeg ville være i samme stue med en brændt selenensretter, som med en åben dåse surströmming... :Bange:
jcr1972
 

Re: Kvalitetstid med gl. radio

Indlægaf mcs_5 » søn 1. jun 2014 02:28

jcr1972 skrev:@Mikkel.
Jeg er sikker på at jeg kan støve en af de sorte AEG ensrettere op, og det samme gælder nok skalaknappen. Kan du ikke prøve at tage et nærbillede af en af de andre, så man lettere kan se hvordan den ser ud, samt evt. diameteren?

Jeg tager et billede imorgen. AEG'en er til Kardinalen, hvor der bare er et 50mm hul i chassiset...

Man skal lige huske at der er et spændingstab over den, ligesom med ensretterrør, så hvis man erstatter den med en diode, bør man lige sætte en modstand i serie også, for ikke at øge anodespændingen for meget.

Det ville være skønt, hvis fabrikanterne dengang havde skrevet DC-spændinger på diagrammerne ;)

Med de nye dioder, er der 217V på 2. lytsektion, 185V på anoden og 169V på skærmgitteret (udgangsrøret). Katodestrømmen er 47mA. Det lyder umiddelbart ikke helt forkert. Jeg har for øvrigt også "indført" en ny 100 ohm 5W modstand i glødestrømskredsløbet, for at "spise" de 10V overspænding EU har indført.

Radioen har spillet hele dagen, og det gør den egentlig ret godt. På et tidspunkt spillede de James Blake på P3, og værten sagde at nu ville basenhederne gå amok. Philips fuldtonen gik ikke amok, men den fik hele kabinettet til at vibrere kraftigt nogle steder i sangen. Så jeg tror udgangstrafoen går pænt langt ned ;)

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Kvalitetstid med gl. radio

Indlægaf mcs_5 » søn 1. jun 2014 23:22

Her det lovede billede af knappen. Diameteren glemte jeg selvfølgelig at måle :oops:

Billede

Og her det obligatoriske billede af "høsten":

Billede

Egentlig ret begrænset!

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Kvalitetstid med gl. radio

Indlægaf mcs_5 » man 2. jun 2014 00:57

Og nu videre med Kardinalen!

Det er vigtigt at holde den gode tone. Derfor har LL også ofret en fin afskærmning til tonekontrollen:

Billede

Før jeg monterede mere moderne kondensatorer, var huset fuldstændig proppet. De gamle papirkondensatorer er mere "fyldige"...

Billede

Katodemodstandene i udgangstrinnet skal være enten 240 ohm eller 330 ohm, afhængig af hvilket diagram jeg tror på. En tidligere ejer har installeret 470 ohms modstande - sikkert for at sænke strømmen i udgangstrinnet. En af modstandene er godt stegt alligevel. Fejlen har jo sikkert været en utæt papirkondensator mellem fasesplitteren og udgangstrinnet... Jeg håber udgangstrafoen ikke har taget skade.

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Kvalitetstid med gl. radio

Indlægaf mcs_5 » tirs 3. jun 2014 14:31

LL har monteret en stor el-radiator på to gange 550 ohm i hjørnet af chassiset. Den bruges til at brænde 2*55V af, der ikke skal bruges i glødekredsløbet. Altså 11W konstant, til ingen verdens nytte...

[blasfemi] Kunne man ikke skifte den til 2*2µF istedet for, og spare en masse varme? [/blasfemi]

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Kvalitetstid med gl. radio

Indlægaf jcr1972 » tirs 3. jun 2014 15:14

Det kan man sagtens. Man gjorde det også førhen, især under krigen, og det blev kaldt en "sparekondensator". Det blev også brugt at sætte en diode i serie med glødekredsløbet for at fjerne den ene halvperiode og derved spare energi.

Hilsen Jan
jcr1972
 

Re: Kvalitetstid med gl. radio

Indlægaf acj1980 » tirs 3. jun 2014 15:38

JO sagtens.. jeg gjorde det på min TO-R (ikke" Tor" som mange fejlagtig kalder dette prægtige mærke for) den gik fra et forbrug på 59watt til 32 ;-), men jeg beholdte selvfølgelig den originale "radiator" i radioen
acj1980
 

Re: Kvalitetstid med gl. radio

Indlægaf Tube mania » tirs 3. jun 2014 16:00

Dengang i 50'erne da industrimuseet i Horsens var electricitets værk vidste man at Torsdag aften mellem 19 og 20 var der 'gammeldaws' med Bror kalle eller Teddy Petersens orkester. Det betød at mange tændte deres radio og et kvarter i 7 startede de en extra 500KW generator op som hjælp til de 2 som var i gang. De kunne også berette at Søndags gudstjenesten ikke affødte tilnærmelsesvis så mange tændte radioer.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Kvalitetstid med gl. radio

Indlægaf his067 » tirs 3. jun 2014 17:03

Tube mania skrev:Dengang i 50'erne da industrimuseet i Horsens var electricitets værk vidste man at Torsdag aften mellem 19 og 20 var der 'gammeldaws' med Bror kalle eller Teddy Petersens orkester. Det betød at mange tændte deres radio og et kvarter i 7 startede de en extra 500KW generator op som hjælp til de 2 som var i gang. De kunne også berette at Søndags gudstjenesten ikke affødte tilnærmelsesvis så mange tændte radioer.


:lol: :thumbsup:
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Kvalitetstid med gl. radio

Indlægaf acj1980 » tirs 3. jun 2014 20:51

Tube mania skrev: De kunne også berette at Søndags gudstjenesten ikke affødte tilnærmelsesvis så mange tændte radioer.



Hvilket bare fortæller at de har satset på den forkerte hest, mht lyttere :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
acj1980
 

Re: Kvalitetstid med gl. radio

Indlægaf Mogens » ons 11. mar 2015 15:37

Hej alle.
Synes denne tråd har ligget stille længe nok nu, så vi må hellere se om vi kan få sparket lidt liv i den igen.
Jeg har været igennem en Philips Operette 793U-1947.
Indrømmet: Det var planen at den stadig skulle se gammel ud under chassiet, men samtlige tjæreklumper til kondensatorer skulle selvfølgelig udskiftes. Planen var at de nye skulle indmures i de gamle klumper, men jeg ved ikke hvad der skete, for det plejer nok at kunne lade sig gøre at varme dem og så forsigtigt trække den gamle indmad ud, men enten ville de knække, og når de fik så meget varme at indmaden kunne trækkes ud smeltede de. også samtlige sorte bakelit modstande lå langt udenfor tolerancerne og de er hverken til at blødgøre med varme eller bore i.

Kabinettet var dårlige end lige først antaget, og der dukkede nogle finerskader op som jeg godt ville have camufleret noget bedre, men bedre held næste gang, øvelse gør vel mester, men det er strippet for gammelt lak, slebet, lukket ormehuller, bejdset, og fået en fransk polering med shellack.

Og så billeder.
Mvh Mogens.
01.JPG

02.jpg

03.JPG

04.jpg

05.jpg

06.jpg

07.JPG

08.jpg

09.jpg

10.jpg

11.jpg

12.jpg

13.JPG

14.JPG

15.JPG
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Mvh. Mogens.
Brugeravatar
Mogens
 
Indlæg: 117
Tilmeldt: 06 feb 2011
Geografisk sted: Nordjylland
Lokalitet: Skagen

Re: Kvalitetstid med gl. radio

Indlægaf Mogens » ons 11. mar 2015 15:43

16.JPG

17.JPG

18.JPG

20.JPG

21.JPG

22.jpg

23.jpg

24.JPG

25.JPG

26.JPG

27.JPG

28.JPG

29.JPG

30.JPG
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Mvh. Mogens.
Brugeravatar
Mogens
 
Indlæg: 117
Tilmeldt: 06 feb 2011
Geografisk sted: Nordjylland
Lokalitet: Skagen

Re: Kvalitetstid med gl. radio

Indlægaf Mogens » ons 11. mar 2015 15:49

31.JPG

32.JPG

33.JPG

34.JPG

35.JPG

36.JPG

37.JPG

38.JPG

39.JPG

40.JPG

41.JPG


Undskyld forstyrrelsen :thumbsup:

Mvh. Mogens.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Mvh. Mogens.
Brugeravatar
Mogens
 
Indlæg: 117
Tilmeldt: 06 feb 2011
Geografisk sted: Nordjylland
Lokalitet: Skagen

Re: Kvalitetstid med gl. radio

Indlægaf PerHej » ons 11. mar 2015 16:05

Hej Mogens

Det er så smukt at jeg får tåre i øjene, du må være i besiddelse at en tålmodighed ud over det sædvanlige :cool1:

Hilsen Per H
nakamichi 610 + 620 - Rauna Njord - Marantz CD65 - Lenco L75
Brugeravatar
PerHej
 
Indlæg: 477
Tilmeldt: 25 okt 2012
Geografisk sted: Nordjylland
Lokalitet: Aabybro

ForegåendeNæste

Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 106 gæster