RØR-TEKNIK

Rør i alle afskygninger

Re: RØR-TEKNIK

Indlægaf Tube mania » ons 25. maj 2011 16:46

Jo da...det der er værd at lægge mærke til ved disse rør er det lave spændings-fald over røret (tab)...i dette tilfælde er det kun 15V volt og det skal ses i sammenligning med alm ensretterør som har 30-40V tab. Også strømmen er større end de fleste alm enrettere...så de er altså rigtig gode til større effektforstærkere...som her;
http://historische-elektronik.piranho.d ... aerker.htm

Billede

Jeg ved ikke umiddelbart af de har andre ulemper end de af dig nævnte...
mvh
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: RØR-TEKNIK

Indlægaf Tonni » ons 25. maj 2011 21:23

Hold da fast hvor er den dejlig!!!
Det er nogle ret smukke billeder! - Den ligger med spændinger der gør den kommer i betænkelig nærhed, af at kunne generere x-ray ;) (-stråler) Oplyst anyone? :D

Men, kan ikke lade være med at tænke over, hvilke krav der er til, vikling af, den OPT!!!
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: RØR-TEKNIK

Indlægaf Elektronik » tors 26. maj 2011 08:40

Tube Mania: Ja den Philips EL6471 er en af mine drømme rør forstærkere.
Takker, så tør jeg godt gå videre med at bygge en "batteri eliminator med et 84 rør :)
(Har en gammel 2 lamper's modtager med Valvo H606 rør)
Elektronik
 

Re: RØR-TEKNIK

Indlægaf Tonni » lør 28. maj 2011 09:01

Tillykke med din status som forummets første "sticky"!!!

Som en nybegynder, der kun har rodet med rør i ca 25 år, håber jeg den får et langt og frodigt liv! :Thumpsup:

Med venlig hilsen
Tonni
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: RØR-TEKNIK

Indlægaf Tube mania » lør 28. maj 2011 11:06

What..? er jeg blevet 'sticky'...det tog sgu sin tid inden '10øren faldt' :ide:
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: RØR-TEKNIK

Indlægaf Louis » lør 28. maj 2011 16:18

Tube mania skrev:What..? er jeg blevet 'sticky'...det tog sgu sin tid inden '10øren faldt' :ide:


Det er da heldigvis sticky på den gode måde tube;)
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: RØR-TEKNIK

Indlægaf Tube mania » søn 29. maj 2011 16:40

BIAS...hvad skal vi med det.

Det betyder vi indstiller 'hvile-strømmen' i røret... og det bruger vi styre-gitteret til ved at gøre det negativt ifh katoden. Er forspændingen/BIAS 0V er strømmen maximal...ved -10-15V er strømmen totalt stoppet i fleste smårør og ved -80V er strømmen stoppet i de fleste effekt-rør. Man siger at røret er OFF...BIAS ligger et sted hvor der går en forud-bestemt strøm i røret.

Når det handler om små rør kaldes det 'arbejdspunktet' Der findes flere måder at gøre det på, 'katode-bias' med en modstand til stel og fast/fixed bias som er en negativ spænding der sendes ind på styregitteret.

Lægger ud med Cathode bias...
Læg mærke til at gitteret ligger på 0V og katoden er +3V...når katoden er positiv må gitteret være negativ...De 3V opstår over katode-modstanden fordi røret trækker strøm og det fremstiller dermed sin egen BIAS. Ved at 'skrue' på katode-modstanden kan BIAS/arbejdspunktet indstilles...ja...her kan 'tweekes'
Billede

Med Rk indstilles anode-spændingen til det halve af forsynings-spændingen...røret kan da typisk svinge fra 50V til 150V på anoden. Altså 100Vpp...omregnes til RMS, pp / (kvadratrod 2 X 2) = 100 / 2,8 = 35V
Hvis arbejds-punktet ikke indstilles som her beskrevet...vil det reducere brugbart output samt få røret til at forvrænge mere. Sætter man et andet rør i en konstruktion end den er lavet til kan man forvente at arbejds-punktet skrider.

Effekt-rør

Her er det på sin plads at bruge det engelske udtryk for rør (valve) som jo betyder 'ventil'...det gør jeg fordi røret ER en ventil som kan lukke og åbne for strøm...BIAS betyder at vi 'lukker lidt op for ventilen'

Igen styres ventilen ved at styre-gitteret skal være negativ ifh til katoden...katoden er stelforbundet og gitteret tilføres en negativ spænding ifh til stel/katode. Man kan lukke røret helt (off) med en stor negativ spænding, men det er ikke det vi vil...endnu. I en push-pull AB forstærker skal de 2 udgangsrør trække en smule strøm for at 'overlappe' hinanden...derved undgåes 'cross over forvrængningen'...det indstilles ved at skrue på den negative spænding som sendes ind på gitteret...dette kaldes 'fixed BIAS'


Her har jeg tegnet et typisk arbejds-punkt ind for EL34 i ultra liniær kobling. Her kan aflæses følgende; negativ forspænding ca -43V , strøm 50mA, 420V anodespænding. P = I X E = 0,05 X 420V = 21W som hvilestrømmen resulterer i.
Prøv selv at se på grafen og studer hvordan strøm og negativ forspænding indfluerer...
Billede[*]
Senest rettet af Tube mania søn 5. jun 2011 23:37, rettet i alt 1 gang.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: RØR-TEKNIK

Indlægaf pqrannes » tirs 31. maj 2011 23:01

Jeg håber ikke, at jeg forstyrrer tråden for meget, men jeg fik pludselig adgang til Sam's "Servicing Hi-Fi pre-amps and amplifiers" fra 1959. Der er vist ikke mange at de model, den dækker, som vi har, men inspirerende (og informativ?) er den vist:

Billede

Jeg har lagt bogen/hæftet, som indeholder 162 sider her: http://www.rannes.dk/pqr/manuals/sams-service.pdf

Tak til Tube for bias-afsnittet; jeg skal nok få læst op på det.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: RØR-TEKNIK

Indlægaf Tube mania » tirs 19. jul 2011 13:48

Hej igen

Jeg har tænkt lidt over hvorfor vores elskede rør egentlig virker som de gør...hvis det er logik for perle-høns eller helt i hegnet så bær over med mig...det er ikke noget jeg fundet eller læst mig til.

I en triode har vi katoden, gitteret og anoden...vi´ved der ikke sker noget før katoden er rød-glødende og der er en positiv spænding på anoden. Glødende metal udsender elektroner som er negativt ladede uanset hvordan det bliver glødende...de kommer altså ikke fra glødespændingen.

Ensretter-røret
Omkring katoden som er glødende findes en sky ef negative elektroner og når anoden bliver positiv ifh til katoden trækkes elektronerne mod anoden...der går strøm i røret. Bruger vi røret som ensretter...(det kan alle rør bruges til) udsætter vi anoden for veksel-strøm...dvs den bliver udsat for både negative og positive spændings-pulser a' 50hz. ... men kun den positive halv-periode slipper igennem...det giver en ripple frekvens på 50Hz ved enkelt ensretning og 100Hz ved dobbelt.

Trioden
I trioden kan strømmen styres vha en negativ spænding ifh til katoden...hvorfor negativ. Det må hænge sammen med som førnævnt at de af katoden udsendte elektroner er negativt ladede og 2 negative ting frastøder hinanden ligesåvel som 2 positive (en naturlov). Anoden er positiv og tiltrækker de negative elektroner ...
+ tiltrækker - ...fint nok det er til at forstå og imellem katoden og anoden findes gitteret som frastøder med sin negative ladning. Elektronerne kan ikke komme igennem gitteret som frastøder dem og strømmen er begrænset eller helt stoppet....det er den ene grænse...den anden grænse er 0V på gitteret som medfører fuld strøm i røret.

Alle udsendte elektroner løber nu til anoden. Hæver man stille og roligt anode-spændingen fra 0 til 150 V vil man se strømmen stige i takt med med anodespændingen og komme til et punkt hvor strømmen ikke længere stiger i røret. Dette punkt kaldes saturation point...på dansk...røret er mættet...alle elektronerne er brugt.

Når trioden arbejder som forstærker skal den have en tomgangs-strøm som kan ligge under eller tæt på halvdelen af strømmen i mætnings-punktet. Det bestemmes med den negative spænding på gitteret og over rørets anode-modstand ligger der nu et spændingsfald på min 50V...og nu er røret en forstærker fordi små spændings ændringer på gitteret giver store strømændringer i røret. Så vil der opstå tilsvarende spændings ændringer over anode modstanden som er det forstærkede signal...det får vi fat i med en kondensator som spærrer for anode-forsyningen (overførings-kondensator) og tilbage er det rene forstærkede signal.
Senest rettet af Tube mania tors 27. dec 2012 18:41, rettet i alt 2 gange.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: RØR-TEKNIK

Indlægaf hojvaelde » ons 24. aug 2011 22:43

Hej

Hvis jeg må, så vil jeg lige kommen med en kommentar til kviksølv ensretter røret.

Læste i et udenslandsk forum, hvor der var et par stykker der havde en spektrum analyser på et par af de der rør.

Det var ikke god læsning. :shock: Rørene støjede som bare fa..., og det var ikke bare hørbar støj. Rørene var egentlige støjsender på anatør båndene fra 40 til 10 meter.

Konklusionen på testen var at, anvender man kviksølv rør skal man lige have et oscilloskop på opstillingen, for at kontrolerer om der kommer noget uønsket derfra.

Jeg har selv et par nye kviksølv ensretter rør liggende, men har brugt PY500A rør i stedet.

Benny
hojvaelde
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 20 maj 2011

Re: RØR-TEKNIK

Indlægaf Tube mania » tors 25. aug 2011 00:11

Hmm...ja PY500A kan levere varen...uden at støje...der er vel en vis logik i at kviksølv rør støjer...det er jo et udladningsrør.
mvh
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: RØR-TEKNIK

Indlægaf Tube mania » ons 2. nov 2011 10:19

Grundlæggende teori bag en god forstærker

Før jeg konstruerede min egen 'rørbamse' gjorde jeg mig nogle tanker om konstruktionen. For at lave en god forstærker skal den have stor bånd-bredde inden oprettelse af modkobling...gerne 20Hz til 50Khz -3db ved omtrent fuld power...det betyder der er ganske lille signal-forsinkelse og fase-drej langt under 20grader ved 20Khz som er nødvendig for opnåelse af stabilitet når modkobling tages i anvendelse.

I rørforstærkere er lydkvaliteten lagt i de enkelte trins tilpasning mere end uhæmmet brug af modkobling som kun bruges i små mængder eller slet ikke. I audiophile kredse er der ofte extrem focus på audiophile komponenter, men ringe eller ingen forståelse for hvordan kredsløbene virker...komponenter til høj pris med guld-skrift kan aldrig kompensere for dårligt elektronisk design

Kvalitets faktoren ender med at være summen af alle komponenters kvalitet, men mest måden de elektroniske komponenter er tilpasset på...især rørenes arbejds-punkter og belastnings-modstande er meget vigtige.

Når de bedste forudsætninger er opnået for de enkelte dele kan man så begynde at tænke på om en kondensator der står Made for audio på og som koster kassen er vejen frem.

Strøm skal der til

Udgangstrinnet yder bidrager stort set ikke til det nødvendige spændingsving, men skal blot levere strøm. Dog er man nødt til at have et meget højt spændings-sving på primæren af udgangs-traffoen fordi rørene ikke er egnede til strøm.

El34 skal belastes med 3,4Kohm og forsynes med 450V iflg databog og yder så 40W.
Det giver ved 40W...kvadratrod E X R..kvadratrod (40W X 3400ohm)= 368V sving over primæren på traffoen.
Omsætnings-forholdet N^2=R/r=3400/8=425.

Så bliver omsætnings-forholdet (kvadratrod 425 = 20,6)...
det betyder der skal være 20,6 X flere viklinger på primæren ifh sekundæren.
Det kan bruges til at regne ud hvad de 368V bliver til.
368 / 20,6 = 17,8V. 17,8V^2 / 8= 39,8W.
Det var jo tæt på databogens effekt-opgivelse.
I primæren går der 108mA som bliver til 2200mA i sekundæren..
altså historien om hvordan man får strøm ud af rør.

Det er jo ikke imponerende høje strømme man får ud af dette...når vi ser data på transistor-forstærkere er det ofte tal over 20A som der slynges rundt med...er det et problem for rørforstærkere...både og. Det er ikke uden grund der ses 4,8,16 ohm udtag på disse...rørene er designet til at operere i en bestemt minimum impedans og afvigelser herfra vil altid resultere i reduceret effekt og forøget forvrængning.

Helt galt går det hvis man belaster 8omh udtaget med 4ohm...der sker det at højtalerens impedans spejles gennem udgangs-transformatoren med dennes omsætningsforhold. I rene tal betyder det at de 3,4Kohm som er ideel for EL34 bliver til 1,7 Kohm anode til anode. Det kan de ikke lide idet de styrer direkte ind i strøm-mætning hvilket vil resultere i meget begrænset effekt og stærk forvrængning...dertil kan lægges stærk reduceret levetid.


Kunne man ikke gøre noget...i transistor-forstærkere sætter man bare et xtra sæt udgang-transistorer i...så er forstærkeren strømformåen forbedret. Kunne det ikke også lade sig gøre med et extra sæt udgangs-rør..i princippet jo, men man kunne også bare bruge 4 ohms udtaget til alle højtalere...effekten ville blive lidt lavere...forvrængningen lidt lavere...rørenes levetid forlænget, men gør det noget?

Just my 10c...


mvh
Senest rettet af Tube mania fre 9. dec 2016 19:45, rettet i alt 2 gange.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: RØR-TEKNIK

Indlægaf Boptilyoudrop » ons 9. nov 2011 22:08

Tube mania skrev:
Helt galt går det hvis man belaster 8omh udtaget med 4ohm...der sker det at højtalerens impedans spejles gennem udgangs-transformatoren med dennes omsætningsforhold. I rene tal betyder det at de 4,3Kohm som er ideel for EL34 bliver til 4,3 / 2= 2,15Kohm. Det kan de ikke lide idet de styrer direkte ind i strøm-mætning hvilket vil resultere i meget begrænset effekt og stærk forvrængning...dertil kan lægges stærk reduceret levetid.


Hvis man så belaster sin forstærker med en impedans der ved 250Hz ligger på 5Ohm og ved 2kHz ligger på nær 35Ohm, så må vi vel forvente at forestillingen om linearitet er reduceret til en våd drøm?
Billede
(lånt på nettet)

Altså er der alligevel en god grund til at nogle konstruktører går meget op i at korrigere impedanskurver?
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: RØR-TEKNIK

Indlægaf Tube mania » ons 9. nov 2011 22:35

Ja..200-500hz er hård ved forstærkeren...så den bør tilsluttes 4ohm udtaget...de højere impedanser vil få forstærkerens output til at stige og bør derfor kompenseres. Det er det man gør med modstand og kondensator i serie over enhedens terminaler.

Heldigvis kan min egen rørforstærker klare det selv...fordi den har lav udgangs-impedans...0,3ohm.
mvh
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: RØR-TEKNIK

Indlægaf Tube mania » man 14. nov 2011 13:56

Long tailed fase-splitter... Det har jeg jo lovet længe...så her er den.
(differential-forstærker)

Symmetri er det magiske ord her...ens i begge ender.. :Briller:

En long tailed fasesplitter er en køn sammen-blanding af flere principper...først en alm spændings forstærker dernæst et gitter jordet trin som modtager signal på katoden dvs. signalet løber mellem begge trin frem og til bage, men som det ses i den første løber noget af signalet til jord gennem katode modstanden . Det giver ubalance mellem de 2 trin men det kan klares det ved gøre anode-modstanden i trin 2 lidt større...ca 1/3 del) . Helt undgåes kan det med en 'konstant-strøm generator' den belaster nemlig ikke som en modstand. De er meget simple og kan virklig forbedre sådan et trin.

Selvom det kun er det ene trin der får signal her er der veksel-virkning mellem de 2 trin...derfor har jeg tegnet signal ind som løber begge veje.

Og hvordan virker det så...forestil dig der kommer en positiv impuls på første rørs gitter...så øges strømmen i røret..på anoden opstår en forstærket , men negatív impuls. Samtidig trækkes katode-spændingen lidt op...denne ændring løber til 2. trins katode og skaber en højere gitter-forspænding som bliver til en positiv impuls..og vice versa. Det er her man skal huske på at trinnenes forspænding er opstået som følge af at katoderne ligger med en positiv spænding overfor gitrene. Gitrene er dermed negative...som de skal være....
Billede
Dette trin kan også anvendes som indgangstrin, fasesplitter, driver i et hug og her bruges den identiske indgang til feed back.

Billede

Den skal indstilles til korrekt strøm...og det er forskelligt fra rørtype til rørtype, men et sted mellen 3-10mA...

Hvis man har en forsyning på 300V kan man prøve at justere strøm-generatoren således at spændingen på anoderne bliver 150V...den rigtige måde at indstille den på er med tone generator og oscilloscope. Røret kan ikke udnytte spændingen fuldt...regn med der går mindst 70V tabt i top og bund. Med 300V bliver der måske 120Vpp...anvendt BIAS på udgangsrørene max tilladelig bliver så 120 / 2 = 60. Men regn med minus 40- 50V...der skal være lidt at give af og er det ikke nok er der kun en vej...højere forsyning.

Et ECC85 kan levere 200Vpp med 350V forsyning...det bruger jeg i min forstærker.

BTW. Strøm-generatoren kan også laves med...rør...

mvh


Simpel 'strøm-generator' http://www2.eng.cam.ac.uk/~dmh/ptialcd/csink/csink.htm
Senest rettet af Tube mania søn 18. mar 2018 14:26, rettet i alt 4 gange.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

ForegåendeNæste

Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Majestic-12 [Bot] og 25 gæster