RØR-TEKNIK

Rør i alle afskygninger

Re: RØR-TEKNIK

Indlægaf Tube mania » lør 5. maj 2012 00:31

Fra bunden.
Jeg kan heller ikke sige mig fri for at dyrke symmetri...at begge halvperioder som tilsammen udgør en hel svingning bliver behandlet på samme måde. Når det kommer til stykket slipper vi heller ikke godt fra at benytte en SE forstærker på 10-15W til at gengive hele tone-området på en højtaler med en følsomhed på 90db.

Men mit skræk scenario ang forstærkere er alligevel en PP med så dårlig udgangs-traffo at den begynder at rulle af ved 6Khz (det forekommer) og derpå bliver strammet op med 26db modkobling. Jeg vil ikke kaste mig ud i hvad det kan afstedkomme af alskens ulykker...det kunne ellers blive til en roman.

Når nu alt dette er sagt så skal der dog heller ikke herske tvivl om at SE forstærkere kan trylle...med de rette højtalere. En triode SE uden eller meget lidt modkobling kan sagtens få et par følsomme højtalere til at 'synge', men samme princip kunne bruges i en push pull. Trioder har jo den fine egenskal at de har lav indre modstand...det er også derfor de ikke kan præstere samme effekt som pentoder, men man kan sagtens lave en PP uden modkobling med trioder i KL. A. SE forstærkere giver kraftig 2 harmonisk forvrængning og lidt 3.
(ialt 4-5%)...en PP forstærker vil totalt forvrænge markant mindre (0,3-0,6%) 2. og 3. harmonisk.

Man siger godt nok at 2. udbalanceres i traffoen, men det gør den ikke helt. Man siger også 2. harmonisk er musikalsk...jeg har lavet en lille opstilling som kan tilføre en tone 2. eller 3. harmonisk...jeg kan bestemt ikke lide nogen af dem. Så jeg foretrækker den forstærker med mindst forvrængning hvis blot det ikke er opnået med rigelige mængder modkobling.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: RØR-TEKNIK

Indlægaf jcr1972 » søn 6. maj 2012 10:11

Tube mania skrev:Men mit skræk scenario ang forstærkere er alligevel en PP med så dårlig udgangs-traffo at den begynder at rulle af ved 6Khz (det forekommer) og derpå bliver strammet op med 26db modkobling. Jeg vil ikke kaste mig ud i hvad det kan afstedkomme af alskens ulykker...det kunne ellers blive til en roman.


Det lyder helt vildt. Var ikke klar over at man overhovedet gik over 20dB nogensinde, så kan godt forestille mig at det er knap så stabilt :-D Man skulle næsten tro der var brugt nettrafoer til udgangen...

Fint med nogle tal til sammenligning mellem SE og PP! Det er nu tydeligt at se, at man med SE skal sørge for at forstærker og højttaler passer godt sammen. Jeg er dog heller ikke tilhænger af forvrængning, uanset om det er 2. eller 3. harmonisk. Ikke fordi jeg direkte har hørt forskellem mellem disse to, men synes den som udgangspunkt bør ligge ret lavt.
jcr1972
 

Re: RØR-TEKNIK

Indlægaf Tonni » søn 6. maj 2012 12:28

Mener at kunne huske OTL'ere hvor modkoblingen er væsentlig højere. Der er et eller andet omkring 64 dB der roder i mit baghoved, i forbindelse med en opstilling med 6080/6082'ere. Husker jeg helt forkert der?
Her er formålet dog at bringe impedansen ned... Men det kommer du måske til Tubedoc?
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: RØR-TEKNIK

Indlægaf Tube mania » man 7. maj 2012 15:48

Det tror jeg ikke du gør :thumbsup: ...jeg prøver at gennemgå sådan en...den her skulle være modkoblet 60db. Ripple er det store issue her fordi den den ikke i sig selv kan dæmpe det...der står om den at uden modkobling vil den have 1V ripple. 60db er det samme som 1000gg...så ripple vil blive dæmpet 1000gg til 1mV. Så langt så godt, men 1000gg forstærkning...det er sgu da meget...hvor mon de kommer fra.

Ingangen er en pentode..så mon ikke det meste kommer herfra...

gm = 4, Ri = 750K (Ri II Ra)

Mu = gm X Ri = 4 X 750K = 3000

Volt Amplifikation Factor (VAF)

VAF = (mu X Ri) / (Ra + Ri)
VAF = (3000 X 750K) / (1500K + 1500K)
VAF = 225000 / 3000K = 750gg

Flot forstærkning, men på bekostning af en høj impedans (750K). Hvordan mon det går når den kigger ind i næste rørs indgangs capacitet (6pf)

F = 1 / 2Pi X R X C = 1/(2Pi X (750K X 6pf)) = -3db 36Khz....jeg troede det gik værre, men ham Julius vidste godt hvad han lavede.

Hvad så med dæmpnings faktoren...kan udregnes som udgangs-impedansen uden modkobling divideret med modkobling i antal gange...

Ri for 12B4 = 1K...for 8 stk 12B4 i parallel (selvom de sidder i serie 4+4) altså 125ohm

Udgangs-impedansen bliver så 125 / 1000 = 0,125ohm
Dæmpnings faktor i 16ohm / 0,125ohm = 128 og det halve i 8ohm...imponerende og så er den nok lineær til 200Khz...det kunne aldrig lade sig gøre med en traditionel rør-forstærker. Måske man skulle bygge en med 4stk EL509JJ.



Billede
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: RØR-TEKNIK

Indlægaf Tube mania » ons 9. maj 2012 17:07

Jeg har sat mig for at undersøge hvorfor 50CA10 som er en triodekoblet Beam-Pover tetrode giver 30W når et EL34 koblet på samme måde i samme opstilling kun kan afgive 15W.

Der er tydeligvis forskelle på rørenes effektivitet...her har jeg markeret spændingstabet for begge rør ved 200mA...det er den spænding som ikke udnyttes og som går fra anode-forsyningen. 200mA kan synes meget, men bare rolig...når rocken slippes løs kommer strømmen i røret endnu højere op.

Billede

Billede

Det fremgår tydeligt hvilket rør som er mest effektiv...jeg vil faktisk påstå EL34 ikke dur som triode. Se hvor skæve kurverne er (indre modstand er ubestemmelig )...man bliver sgu helt svimmel. Det smutter også lige en tur ind i forbudt område pga spændings-tabet.

Tilbage står nu at finde ud af om Beam-power tetrodes generelt er mere effektive end Pentoderne. Hvis det er tilfældet kunne man jo fristes til at kaste kærligheden på KT77 i de tilfælde man bruger EL34. Nærmere undersøgelser pågår...

Jeg er ikke nervøs for lyden i Beam-Power tetroderne...det er jo dem der sidder i min egen forstærker og jeg må da tilstå at jeg jævnligt har undret mig over hvor meget de kan og hvor godt de spiller med sølle 300V.
Senest rettet af Tube mania tirs 23. jul 2013 10:50, rettet i alt 2 gange.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: RØR-TEKNIK

Indlægaf mcs_5 » ons 9. maj 2012 19:12

Jeg kiggede på et tidspunkt efter en 50CA10-erstatning, og det bedste match jeg fandt var KT90 fra Ei. KT120 har jeg ikke set data på, men det burde også være brugbart.

Men ja, EL34 giver ikke meget effekt i triode, og 6L6 er vidst endnu værre. KT66 blev konstrueret til at kunne erstatte PX25 (triode), så det er ret godt triodekoblet.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: RØR-TEKNIK

Indlægaf Tube mania » ons 9. maj 2012 22:04

Jeg ledte egentlig ikke efter en erstatning for 50CA10 for det findes ikke, men ville bare finde ud af hvorfor det går så galt når man prøver at erstatte det. Min egen Luxman SQ38 har jeg jo fået til at yde 30W med EL34....til gengæld har jeg fået lyst til at prøve KT77 som erstatning for EL34. Det er åbenbart specielt udviklet til ultra lineær operation...og skulle fungere særdeles godt. Har du sådan nogen Mikkel?

Det er forøvrigt interessant det der står øverst her: Forventet levetid ved fuld effekt (32W) er 5000timer, men reducere man effekten til 25W skulle mindst 10.000timer opnås...så det er altså ikke en god ide at stille bias på max tilladt (er ikke ny viden) :roll:

Billede
Billede
Senest rettet af Tube mania tirs 23. jul 2013 12:10, rettet i alt 2 gange.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: RØR-TEKNIK

Indlægaf Tube mania » tors 10. maj 2012 15:47

Ultra lineær drift har altid været min foretrukne metode når jeg har designet en forstærker...det er der en ganske særlig grund til.

(Opfundet af David Hafler & Herbert Keroes i 1952)

Som eksempel kan vi tage fat i KT88...koblet som normal tetrode (modstands koblet) vil de tilsammen udvise en indre modstand på ca 10Kohm

En udgangs-transformator til dem vil typisk have 5Kohm anode til anode
Omsætnings forholdet i 8ohm udregnes som
5000 / 8 = 625
Udgangs impedansen kan så udregnes som
10.000 / 625 = 16ohm
Dæmpningsfaktoren udregnes
8 / 16 = 0,5
En dæmningsfaktor på 0,5...det går jo ikke...det vil kræve en hel del modkobling.
25db modkobling vil give en dæmpnings faktor på 10...ikke imponerende.

Anderledes går det i Ultra-lineær...

Jeg har udregnet Ri for KT88 i ultra-lineær drift til 1K
Tilsammen udgør de en modstand på 500ohm overfor transformatorens 5K
500 / 625 = 0,8ohm
Dæmpnings-faktoren udregnes som
8 / 0,8 = 10...det er jo til at bære...en dæmpnings faktor på 10 direkte fra udgangen uden global modkobling. Der skal ikke modkobles ret meget for at bringe den op.

Jeg prøver med 12db...det samme som 4gg
0,8 / 4 = 0,2
Dæmpnings faktoren bliver nu
8 / 0,2 = 40

Derfor er jeg meget glad for UL kobling...selv uden modkobling kan sådan en forstærker bruges. UL har også en gunstig indflydelse på forvrængningen i selve udgangstrinnet som reduceres kraftigt.
(jeg bruger selv 12db i min forstærker og får en dæmpnings-faktor på 40)
Dæmpnings-faktoren er med til at give en god, fast og kontant bas...samt udjævne højtalerens frekvensgang...alt i alt ikke dårligt

Billede
Senest rettet af Tube mania lør 27. jul 2013 00:15, rettet i alt 2 gange.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: RØR-TEKNIK

Indlægaf Tube mania » fre 11. maj 2012 19:24

Jeg havde jo 2 stk RCA 833A udgangs-rør med hjem fra Sdr.Strømfjord og tænkte de engang måske kunne gøre nytte. Derfor har jeg nu indledt eksperimenter med dem...her ses et igang med 1500V på anoden og leverer 150W ægte Klasse A . Højspændingen får jeg via en transformator som kommer fra slagtet mikrobølgeovn. Den leverer 2000V 0,5A....meget passende til mine eksperimenter som forøvrigt foregår i et provisorisk skur jeg har opført i haven. Jeg er lidt bange for ildebrand mens jeg gør den 'stueren'


Billede
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: RØR-TEKNIK

Indlægaf LarsW » fre 11. maj 2012 20:30

Rolig nu Tube ;) , vi vil gerne have dig på nettet i mange år nu. De 2 Kvolt er jeg ikke nervøs for, men de 500 mA
skal du lige passe på. Har prøvet 26 Kvolt , dog nede i de små Amp. område.

Mvh.
LarsW
Div. i Kenwood, Sansui, Denon + en større samling Elcaset Sony m. bånd , remote m.m.
Brugeravatar
LarsW
 
Indlæg: 520
Tilmeldt: 28 feb 2011
Geografisk sted: Glostrup
Lokalitet: Glostrup

Re: RØR-TEKNIK

Indlægaf LarsW » fre 11. maj 2012 20:38

Glemte lige at skrive, at Einsteins hårfrisyre ikke har levet forgæves når man "leger" med de store spændinger
og strømme ;) . Man ryster en del hvis man ikke passer på :lol:

Mvh.
LarsW
Div. i Kenwood, Sansui, Denon + en større samling Elcaset Sony m. bånd , remote m.m.
Brugeravatar
LarsW
 
Indlæg: 520
Tilmeldt: 28 feb 2011
Geografisk sted: Glostrup
Lokalitet: Glostrup

Re: RØR-TEKNIK

Indlægaf Tonni » lør 12. maj 2012 18:05

For slet ikke at snakke om den potentielle röntgen... Ikke fordi jeg tror du skal have (mere) biologisk reproduktion, men alligevel..!
- Hvad for nogle udgangstrafoer bruger du? De må være noget ud over det sædvanlige!!!
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: RØR-TEKNIK

Indlægaf LarsW » lør 12. maj 2012 21:56

Hej Tonni, for at undgå misforståelser må jeg nok tilføje at for mit vedkommende omkring at få 26 Kvolt i sig,
drejer det sig ikke om røreksperimenter, men derimod højspændingen fra de gamle CRT fjersyn.
Her har man en højspændingstraffo efterfuldt af en tripler (diodeopbygget) derfor den høje spænding.
Men jo man skal passe på når man leger med store spændinger og specielt strømme.
Håber at det er fyldsgørende nok og beklager hvis man har misforstået dette.

Mvh.
LarsW
Div. i Kenwood, Sansui, Denon + en større samling Elcaset Sony m. bånd , remote m.m.
Brugeravatar
LarsW
 
Indlæg: 520
Tilmeldt: 28 feb 2011
Geografisk sted: Glostrup
Lokalitet: Glostrup

Re: RØR-TEKNIK

Indlægaf Tonni » lør 12. maj 2012 22:45

Hej LarsW!

Havde jeg regnet ud! - Har selv været der!!! AUTCH!
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: RØR-TEKNIK

Indlægaf jcr1972 » lør 12. maj 2012 23:26

Jeg synes det virker meget interessant med de KT77 kontra EL34. Har lige bestilt et sæt, så jeg kan se om de virkelig skulle kunne give lidt mere effekt, koblet som trioder. Lige nu får jeg ca. 20W ud af hvert trin med EL34, og ca. det dobbelte i UL. Det er nu i begge tilfælde rigeligt for mit vedkommende, men vil nu godt se forskellen mellem de 2 rørtyper alligevel.
jcr1972
 

ForegåendeNæste

Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 134 gæster