Fra bunden.
Jeg kan heller ikke sige mig fri for at dyrke symmetri...at begge halvperioder som tilsammen udgør en hel svingning bliver behandlet på samme måde. Når det kommer til stykket slipper vi heller ikke godt fra at benytte en SE forstærker på 10-15W til at gengive hele tone-området på en højtaler med en følsomhed på 90db.
Men mit skræk scenario ang forstærkere er alligevel en PP med så dårlig udgangs-traffo at den begynder at rulle af ved 6Khz (det forekommer) og derpå bliver strammet op med 26db modkobling. Jeg vil ikke kaste mig ud i hvad det kan afstedkomme af alskens ulykker...det kunne ellers blive til en roman.
Når nu alt dette er sagt så skal der dog heller ikke herske tvivl om at SE forstærkere kan trylle...med de rette højtalere. En triode SE uden eller meget lidt modkobling kan sagtens få et par følsomme højtalere til at 'synge', men samme princip kunne bruges i en push pull. Trioder har jo den fine egenskal at de har lav indre modstand...det er også derfor de ikke kan præstere samme effekt som pentoder, men man kan sagtens lave en PP uden modkobling med trioder i KL. A. SE forstærkere giver kraftig 2 harmonisk forvrængning og lidt 3.
(ialt 4-5%)...en PP forstærker vil totalt forvrænge markant mindre (0,3-0,6%) 2. og 3. harmonisk.
Man siger godt nok at 2. udbalanceres i traffoen, men det gør den ikke helt. Man siger også 2. harmonisk er musikalsk...jeg har lavet en lille opstilling som kan tilføre en tone 2. eller 3. harmonisk...jeg kan bestemt ikke lide nogen af dem. Så jeg foretrækker den forstærker med mindst forvrængning hvis blot det ikke er opnået med rigelige mængder modkobling.