RØR-TEKNIK

Rør i alle afskygninger

Re: RØR-TEKNIK

Indlægaf his067 » lør 31. dec 2016 17:52

spuncut skrev:Jo den er smart nok, men overvej at kortslutte dine katodekomponenter så forstærkeren betjenes af ren g1-bias.
MVH Henning

Jamen, det er jo lige det den gør!
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: RØR-TEKNIK

Indlægaf stiv » tirs 21. feb 2017 23:28

Imens jeg er igang med et rør-emne og forskellen på (p.t.), 12AU7 (ECC82) mange Eq.: RCA Clear Top, E80CC, Sylvania Gold Pin, 6F8G, ECC186 (USA 7316), ECC802, B749, CV4003, 5687, 5814A, 5963, 6189, 6680, 7730, M8136.
Og dem som kan anvendes med konverter-sokkel: 6SN7=12SN7.

Har i tilføjelser eller rettelser, er i velkomne til at bidrage. Så vil jeg tilføje/-ændre i overstående.
NB, jeg er langt fra ekspert, men får da læst en masse :lol:


Men samtidigt spøger et andet rør, som jeg har en del spørgsmål omkring, så derfor poster jeg emnet her.

Jeg søger oplysninger som belyser forskellen og brug, af rør' 12AX7, som også kan have A,B,C betegnelser.

Har forstået, at de handler om radiofoni, altså at de er mikrofoniske...det er her jeg leder efter forklaring-og forståelse :!:

Vh :p

PS Jeg placere mit emne her i "Tube mania's" tråd, da emnet jo er RØR-TEKNIK.
Brugeravatar
stiv
 
Indlæg: 142
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Taastrup/-Vestegnen
Lokalitet: Taastrup

Re: RØR-TEKNIK

Indlægaf tctla » tors 23. feb 2017 07:16

stiv skrev:Har forstået, at de handler om radiofoni, altså at de er mikrofoniske...det er her jeg leder efter forklaring-og forståelse :!:


Jeg HAR forstået, at du har det på skrift, jvf. vores PB kommunikation, men derfor kan det jo godt være noget sludder :thumbsup:
Den eneste sammenhæng, der er mellem "Radiofoni" og rør er, at man kan anvende rør til at opnå/skabe "Radiofoni".
Ordet "Radiofoni" har altså ikke noget med rørets "Mikrofoniske" egenskaber, at gøre.
Her kan du læse lidt om definitionen af "Radiofoni":
https://da.wikipedia.org/wiki/Radio

Vedr. din interesse i de listede rør og deres forskelle, jamen så må jeg sige, at forskellene er store, rigtig store, faktisk.
At et rør er opbygget som en dobbelt-triode (12AU7) er ikke ensbetydende med, at det har meget at gøre med en anden dobbelt triode, som eksempelvis 5687. De er nærmest som ild & vand; helt ind til sokkel-forbindelserne, er de forskellige.
De fleste rør i din liste er dog fine erstatninger for 12AU7 og kan umiddelbart monteres i samme forstærker konstruktion, uden ændringer. Det gælder selvfølgelig ikke det oldgamle 6F8G, der har Oktal-sokkel og jeg vil nok også ha' et problem med, at droppe et E80CC direkte ned i en 12AU7-konstruktion, som erstatning.

Jeg har et memorandum fra 1953, der forklarer nogle forskelle mellem datidens nye & gamle rørtyper.
Det ville jo være nemt, hvis man kunne få fingrene i en nyere version af dette, men jeg ved ikke, om der overhovedet eksisterer et.
I memorandum'et er der lagt vægt på rørene egenskaber i forhold til, at blive anvendt i computer-kredsløb, men man bliver jo i det mindste ikke dummere af, at læse det (...tror jeg)
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: RØR-TEKNIK

Indlægaf MaxJ » tors 23. feb 2017 18:42

tctla skrev:
stiv skrev:Har forstået, at de handler om radiofoni, altså at de er mikrofoniske...det er her jeg leder efter forklaring-og forståelse :!:


Jeg HAR forstået, at du har det på skrift, jvf. vores PB kommunikation, men derfor kan det jo godt være noget sludder :thumbsup:
Den eneste sammenhæng, der er mellem "Radiofoni" og rør er, at man kan anvende rør til at opnå/skabe "Radiofoni".
Ordet "Radiofoni" har altså ikke noget med rørets "Mikrofoniske" egenskaber, at gøre.
Her kan du læse lidt om definitionen af "Radiofoni":
https://da.wikipedia.org/wiki/Radio

Vedr. din interesse i de listede rør og deres forskelle, jamen så må jeg sige, at forskellene er store, rigtig store, faktisk.
At et rør er opbygget som en dobbelt-triode (12AU7) er ikke ensbetydende med, at det har meget at gøre med en anden dobbelt triode, som eksempelvis 5687. De er nærmest som ild & vand; helt ind til sokkel-forbindelserne, er de forskellige.
De fleste rør i din liste er dog fine erstatninger for 12AU7 og kan umiddelbart monteres i samme forstærker konstruktion, uden ændringer. Det gælder selvfølgelig ikke det oldgamle 6F8G, der har Oktal-sokkel og jeg vil nok også ha' et problem med, at droppe et E80CC direkte ned i en 12AU7-konstruktion, som erstatning.

Jeg har et memorandum fra 1953, der forklarer nogle forskelle mellem datidens nye & gamle rørtyper.
Det ville jo være nemt, hvis man kunne få fingrene i en nyere version af dette, men jeg ved ikke, om der overhovedet eksisterer et.
I memorandum'et er der lagt vægt på rørene egenskaber i forhold til, at blive anvendt i computer-kredsløb, men man bliver jo i det mindste ikke dummere af, at læse det (...tror jeg)



Du har ret i dine udtalelser, blot vil jeg bemærke at E80CC faktisk godt kan erstatte 12AU7. Man skal bar være sikker på at glødeforsyningen kan følge med da det bruger det dobbelte at 12AU7 i strøm men det lyder rigtig godt.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: RØR-TEKNIK

Indlægaf tctla » tors 23. feb 2017 19:05

MaxJ skrev: det bruger det dobbelte at 12AU7 i strøm


Nemlig, det er derfor, jeg har problemer med, at bruge det som en direkte erstatning.
Man skal være sikker på, at gløde-trafoen kan følge ned.
HELT galt med gløde-forbruget går det, når man om-forbinder rør-soklen og bruger 5687.
Det er godt nok en sulten fætter.
Jeg har brugt det i en forstærker konstruktion, hvor det anvendes som kathode-følger til at styre udgangs-trioderne (det er en push-pull konstruktion) i klasse AB2 med gitterstrøm.
Det har lige akkurat musklerne til, at klare de ærter !
Det siges, at det også lyder godt som traditionel klasse-A forstærker i forforstærker kredsløb.
Nok lidt, som at skyde gråspurve med (meget dyre) kanoner !
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: RØR-TEKNIK

Indlægaf stiv » tors 23. feb 2017 19:34

Tak for indspark tctla og MaxJ.

Det E80CC rør,skal have dobbelt 0,6 Amp ved 6,3 Volt. Af et ECC82 rør (0,3 Amp). Men det skulle være super fint, om så rør med en høje glødeeffekt, generelt er bedre, er jo spørgsmålet...

tctla, det du nævner om 5687, får mig til tænke på et ECC 82, uden nogen anden tekst, med lange plader i et alm. rør.
Når jeg tænder, med det rør, starter det med en kraftig lys-bue i bunden af røret (har 2 af dem). Spiller uden u-noder og ingen mærkelige lyde ved nær lytning (uden musik). Men bruger det ellers ikke, på grund af den lys-bue ved opstart.

Har i nogle erfaringer med 12AU7/- RCA Clear Top, sådan et vil jeg meget gerne prøve.

Skriver jeg noget sluder, er i velkomne til at lede mig i den rigtige retning.

Og så lige et link, til "Fake Tube Like": http://www.jacmusic.com/nos/images/Fakes/

Vh
Brugeravatar
stiv
 
Indlæg: 142
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Taastrup/-Vestegnen
Lokalitet: Taastrup

Re: RØR-TEKNIK

Indlægaf Fredmarantz » tors 23. feb 2017 19:53

Det med "lysbuen" er normalt ...ja, nærmest obligatorisk for fx dobbelttrioder fra Philips-familien. Det er fordi der i tændingsøjeblikket er stor modstand i glødetråden - indtil den er lidt varmere. Så no worries dér.

Men hvordan kan det være, at du leder efter andre rørtyper til erstatning for ECC82 - du kunne vel bare, hvis det handler om t eksperimentere med lyden, købe en flok forskellige ECC82'ere (12AU7'ere) og prøve dem af indtil du har den gode lyd?

Ellers kan der jo læses vidt og bredt om disse rør bl.a. her: http://www.audiotubes.com/12au7.htm


Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: RØR-TEKNIK

Indlægaf stiv » tors 23. feb 2017 20:07

Hej Fredmarantz

For små 5 år siden, prøvede jeg en del rør i et års tid. Nu har jeg fået tid til at lege igen, og så har fx RCA Clear Top, bidt sig fast.

Det et fint link (Audiotubes), og tak for meldingen om "lys-buen", så det rør vil blive monteret igen.

Vh
Brugeravatar
stiv
 
Indlæg: 142
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Taastrup/-Vestegnen
Lokalitet: Taastrup

Re: RØR-TEKNIK

Indlægaf Fredmarantz » tors 23. feb 2017 20:24

Nu ved jeg ikke, hvor mange 12AU7 Cleartops, du ønsker, men her er da et par stykker fra Tyskland..

http://www.ebay.com/itm/Pair-RCA-12AU7A ... SwImRYg2CJ

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: RØR-TEKNIK

Indlægaf tctla » tors 23. feb 2017 20:27

Fredmarantz skrev:Det er fordi der i tændingsøjeblikket er stor modstand i glødetråden - indtil den er lidt varmere.


Med risiko for, at lyde som en kværulant:
Det er fordi der er LILLE modstand i glødetråden, når den er kold.
Derfor går der en stor strøm i startøjeblikket og "lysbuen" opstår.
Når glødetråden bliver varm, får den højere modstand og strømmen mindskes med lavere lysstyrke til følge.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: RØR-TEKNIK

Indlægaf Fredmarantz » tors 23. feb 2017 20:30

my bad...selvfølgelig...tak for korrektionen :-)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: RØR-TEKNIK

Indlægaf his067 » lør 13. maj 2017 19:10

Mu har jeg så rettet lidt på gløderørsspændingsledningsføringen og det har også givet lidt. Men der er altså stadig netbrum, selv med 700µF i B+. Er der nogen forslag til hvad jeg skal lede efter.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: RØR-TEKNIK

Indlægaf spuncut » lør 13. maj 2017 19:51

Hej his067
Flere µF i strømforsyningen hjælper ikke på 50Hz, hvis altså det er hvad du kalder for "netbrum".
Find en reguleret DC 6v strømforsyning og slut den til glødekredsen på indgangsrørene og hør om brummet forsvinder. Husk at lægge minus til stel, ellers kan du faktisk opleve mere brum og husk at tænde for gløden først.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: RØR-TEKNIK

Indlægaf spuncut » lør 13. maj 2017 20:00

Hej his067
Hvordan er det foresten lige med strømforsyningen der ovre på de Brittiske øer? Sidst jeg var derovre var der, såvidt husket gennem whiskeytågerne, krav om jordforbindelse på "hvadsomhelst", er det stadig sådan? Har du stadig brum på din forstærker når ALLE indgangskabler er fjernet?
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: RØR-TEKNIK

Indlægaf his067 » søn 14. maj 2017 11:27

Der er stadig brum når indgangen er 'åben'. Så det er noget internt i Radforderne.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

ForegåendeNæste

Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 20 gæster