RØR-TEKNIK

Rør i alle afskygninger

Re: RØR-TEKNIK

Indlægaf Tube mania » fre 27. dec 2013 02:47

Ehem...ikke forstået

Ja...også god baghjul herfra... :thumbsup:
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: RØR-TEKNIK

Indlægaf spuncut » fre 27. dec 2013 03:53

Hej Tube
Joeeeh... de forskellige rør må medføre en forskellig udgangsimpedans...eller ?
Altså de forskellige rør må ha' forskellige evner til at kunne fylde en højtalers sorte impedanshuller ?
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3601
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: RØR-TEKNIK

Indlægaf Tube mania » fre 27. dec 2013 10:34

Jo, der vil være forskel, men det må blive en anden sjov opgave. Vi kunne ikke nå mere end vi gjorde...jeg ved ikke med Jan, men jeg var i hvert fald ved at være træt :Gammel: . Selv om vores arbejde ikke syner af meget
kan jeg garantere at tiden fløj af-sted men, det var sg sjovt. Jan var især glad for at se udgangs traffoerne var så gode...for der er ikke noget at komme efter. Det kunne de finde ud af de gamle Dynaco folk og det er samme som sidder i ST70.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: RØR-TEKNIK

Indlægaf jcr1972 » fre 27. dec 2013 11:25

Tak for sidst Kjeld!

Ja det var rigtig hårdt arbejde :lol: men ikke destomindre var det virkelig interessant og hyggeligt :!: Nu må det da være slået fast med 7" søm at man ikke bare skal skifte rør ganske vilkårligt, selvom de tilfældigvis lige passer i soklen ;) Og det fremgår også tydeligt at hvilestrømmen har direkte indflydelse på forvrængningen, så der er ingen grund til at køre dem "for lavt". Jeg vil ikke gøre det i hvert fald.

Hilsen

Jan
jcr1972
 

Re: RØR-TEKNIK

Indlægaf Tube mania » tirs 31. dec 2013 17:51

@jcr1972... :thumbsup:

Det er jo nytårs aften så jeg sprænger lige en bombe. For ikke så længe siden fik jeg fornøjelsen af at kigge på en rør-forforstærker som iflg ejeren gav temmelig meget støj. Jeg skiftede overførings-kondensatorerne i den selvom de var ganske nye og af fornem byrd...det hjalp.

De blev gemt...jeg ville undersøge dem nærmere en dag...det er så nu. Denne er nu forspændt med 200V (de til er 400V) og jeg forsøger at trække den ned til 0 med 470K. Det kan jeg ikke...kondensatoren er altså læk...og 4V er meget på et rør som kun har et par volt i for-spænding. De er dermed ca ligeså 'gode' som de 50 år gamle Rifa jeg pillede ud af min Tandberg...

Billede
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: RØR-TEKNIK

Indlægaf Boptilyoudrop » ons 1. jan 2014 14:07

Hej Kjeld og Jan, flotte målinger, spændende læsning, som altid i den her tråd!
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: RØR-TEKNIK

Indlægaf amp-marster » fre 17. jan 2014 22:22

Hej allesammen.
Jeg vil lige spørge om der er nogen der ved hvad erstatning der er på 12AY7 som ligger i en Fender mod. 5D4. Jeg har googlet det men det tætteste jeg er kommet er ECC83, det syntes jeg ikke det er 12AX7.


med
Venlig Hilsen
Ken
amp-marster
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 16 jan 2014
Lokalitet: Assens

Re: RØR-TEKNIK

Indlægaf Helikon » fre 17. jan 2014 23:53

Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: RØR-TEKNIK

Indlægaf rørglad » lør 18. jan 2014 15:46

amp-marster skrev:Hej allesammen.
Jeg vil lige spørge om der er nogen der ved hvad erstatning der er på 12AY7 som ligger i en Fender mod. 5D4. Jeg har googlet det men det tætteste jeg er kommet er ECC83, det syntes jeg ikke det er 12AX7.


med
Venlig Hilsen
Ken



Nej ECC83/12AX7 er ikke en nær ækvivalent!
12AY7 er det ultimative rør som første forstærker trin - især når det gælder om at undgå mikrofoni. Det genererer meget lidt egenstøj men giver til gengæld mindre forstærkning end 12AX7. Det var ofte anvendt i amerikanske produkter, den gang det var i produktion (RCA, GE m.fl:). Mig bekendt var der ikke en tilsvarende produktion i Vesteuropa.
Se data på linket: http://frank.pocnet.net/sheets/135/1/12AY7.pdf
Jeg kan sælge dig et par produceret af GE. Eller evt. hjælpe dig med småændringer i din forstærker (anode -og katode modstandene), såfremt du ønsker at gå over til en af de gængse typer (f. eks. ECC81 eller 83)
mvh Nils
rørglad
 
Indlæg: 454
Tilmeldt: 07 feb 2011
Lokalitet: 8800 Viborg

Re: RØR-TEKNIK

Indlægaf mcs_5 » lør 18. jan 2014 17:43

amp-marster skrev:Hej allesammen.
Jeg vil lige spørge om der er nogen der ved hvad erstatning der er på 12AY7 som ligger i en Fender mod. 5D4.

Hvorfor vil du have en erstatning, når du bare kan købe et 12AY7?

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: RØR-TEKNIK

Indlægaf Nillerviborg » lør 18. jan 2014 20:16

mcs_5 skrev:
amp-marster skrev:Hej allesammen.
Jeg vil lige spørge om der er nogen der ved hvad erstatning der er på 12AY7 som ligger i en Fender mod. 5D4.

Hvorfor vil du have en erstatning, når du bare kan købe et 12AY7?

Mikkel


+1. ...

http://pyndtshop.dk/advanced_search_res ... ca020ea98e

/ Lars
>>> ADVARSEL - BRANCHEMEDLEM <<< https://www.facebook.com/s2v.dk

Autoriseret servicepartner for Mark Levinson, Krell , m.fl. !!!

If it Work's - Don't Fuck With It... --> If it Fuck's - Let US Work With It...!!
Nillerviborg
Branchemedlem
 
Indlæg: 597
Tilmeldt: 16 maj 2011
Geografisk sted: Rødding v. Viborg

Re: RØR-TEKNIK

Indlægaf amp-marster » man 20. jan 2014 00:00

Hej igen. Tak for de gode svar og med hensyn til den tråd som jeg skrev så har jeg fået ind bygget et ECC83 samt et EF 86 og så er den lige ved at være klinket, og ja jeg kunne jo købe et rør med den jeg er ved at lave er helt fra bunden med 4 stk 6l6g i udgangen og jeg ville lave den lidt efter Fenders men med mere power i.

Endnu engang tak for indslag ellers kommer jeg igen.

med
Venlig Hilsen
Ken
amp-marster
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 16 jan 2014
Lokalitet: Assens

Re: RØR-TEKNIK

Indlægaf Tube mania » man 17. nov 2014 10:38

God læsning til en kold og stormfuld nat... :Bange:

Bind 1. Grundlæggende elektronik

Bind 2. Forstærker teori

Bind 3. Radio teknik

https://archive.org/details/BasicElectr ... umes151955
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: RØR-TEKNIK

Indlægaf Tube mania » søn 28. dec 2014 16:18

Der var engang en mand der sagde 'jeg har taget epo'...jeg siger 'jeg har taget UL'

Det handler om min Luxman SQ38 FD...den skabte panik på et andet forum...engang...i en sådan grad at jeg blev bedt om at forsvinde fordi det jeg påstod at have lavet var umuligt. Der har altid været problemer...så længe jeg kan huske med de udgangs-rør der hører til den (50CA10)...alene navnet fortæller at de er lidt/meget specielle. Det påstås nogen gange at det er luxman der har opfundet dem...det tror jeg nu ikke. Jeg kan slå dem op i en gammel amerikansk databog fra sidst i 50'erne og der står de er til 'vertical afbøjning i CCTV'. I de første Amerikanske farve TV havde man brug for et kraftigt og meget liniært rør til vertical afbøjning og så konstruerede de denne triode...som var en pentode. Intern i kolben er den dog luset mellem g2 og anode...så den udefra optræder som triode....og pga små afstande er særdeles effektiv, men skrøbelig.

Det er altsammen meget godt...indtil man ikke kan få den mere og den store produktion er der jo ikke mere brug for da man et sted i 60'erne gik over til transistorer...hvor man kunne. Der har givetvis været et kæmpelager af disse rør og Luxman fandt at det var et godt lydrør...det er det også. I mange år har man kunnet købe dem i kina, men dyre og med stærkt svingende data samt kvalitet...ikke rigtig noget for mig.


Men hvad så? Rigtig mange SQ38'ere lider den skæbne at blive ombygget til EL34...det er da også meget godt hvis ikke det samtidig betyder at EL34 bliver koblet som triode hvilket det ikke er egnet til. Det betyder forstærkeren reduceres fra 30W til 14W. Samtidig er der heller ikke glødestrøm til dem fordi 50CA10 kører på 50V i glød...så kunne de kobles i serie og med en lille modstand drives direkte af mains 115V. DET er sgu da smart...bare ikke når man vil have EL34'ere i....så en udvendig transformator at slæbe rundt på bliver løsningen.

Ærlig talt...halv effekt og en løs transformator...slet ikke noget for mig. Men så sidder jeg og kigger på den (af og til) i nogle år og bliver mere og mere frustreret over den dejlige forstærker med nogle kinesiske sprut-rør i. Osse sommetider med fyrværkeri...så jeg ved jo godt enden er nær. En dag jeg har den på værkstedet sidder jeg som sædvanlig og kigger på den ualmindeliog flotte opbygning og ærgrer mig over den ikke kører på EL34...eller noget andet der er til at få. Jeg begynder at nærstudere udgangs-transformatoren og får øje på, at der mellem de små terminaler på primærsiden sidder 2 termineringer som ikke er i brug...mellem anode og +. Hvad mon det er for noget...jeg finder luppen frem og kan se 2 små bogstaver (sg)..hmm det var ligodt satans. SG plejer at betyde 'screen grid' og en måling afslørede at det var lige hvad det var (UL udtag).

Så efter at have summet over det et stykke tid bliver boremaskinen fundet og ud ryger de gamle sokler...hullerne bliver udvidet en lille smule med en rival og så kan der sættes oktal-sokler i. Det hele bliver forbundet med sg og så videre. Afprøvning viste at det var perfekt...jeg fik 40W/0,25% distortion og en meget lav udgangs-impedans...præcis som med trioden. Så var der den løse transformator...den kunne jeg ikke acceptere, men der er jo kommet så meget nyt og det lykkedes mig at indbygge en lille switch-mode 12V forsyning og med skærmede ledninger få den gjort fuldstændig støjfri.

Således blev min Luxman SQ38 FD til en fix og færdig løsning med EL34 uden ulemper. Grunden til at jeg har været længe om at afsløre det er at jeg på den ene side synes det smart det jeg har lavet, men også at det var træls det var nødvendigt. Forøvrigt er Luxman SQ38U lavet med EL34 i UL konfiguration.

http://www.6moons.com/audioreviews/luxman2/38.html

Og lige en ting...hvis nogen vil gøre det efter...det er ikke alle udgangs-transformatorer der har de famøse udtag...så inden du går i gang...check.


Urms^2 x 2 / Z = W out
17,9^2 x 2 = 320 / 8 = 40W out

Billede

Billede
Senest rettet af Tube mania man 26. nov 2018 15:17, rettet i alt 3 gange.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: RØR-TEKNIK

Indlægaf TMFH » tirs 30. dec 2014 12:53

Tube mania skrev:Der var engang en mand der sagde 'jeg har taget epo'...jeg siger 'jeg har taget UL'

Det handler om min Luxman SQ38 FD...den skabte panik på et andet forum...engang...i en sådan grad at jeg blev bedt om at forsvinde fordi det jeg påstod at have lavet var umuligt. Der har altid været problemer...så længe jeg kan huske med de udgangs-rør der hører til den (50CA10)...alene navnet fortæller at de er lidt/meget specielle. Det påstås nogen gange at det er luxman der har opfundet dem...det tror jeg nu ikke. Jeg kan slå dem op i en gammel amerikansk databog fra sidst i 50'erne og der står de er til 'vertical afbøjning i CCTV'. I de første Amerikanske farve TV havde man brug for et kraftigt og meget liniært rør til vertical afbøjning og så konstruerede de denne triode...som var en pentode. Intern i kolben er den dog luset mellem g2 og anode...så den udefra optræder som triode....og pga små afstande er særdeles effektiv, men skrøbelig.

Det er altsammen meget godt...indtil man ikke kan få den mere og den store produktion er der jo ikke mere brug for da man et sted i 60'erne gik over til transistorer...hvor man kunne. Der har givetvis været et kæmpelager af disse rør og Luxman fandt at det var et godt lydrør...det er det også. I mange år har man kunnet købe dem i kina, men dyre og med stærkt svingende data samt kvalitet...ikke rigtig noget for mig.


Men hvad så? Rigtig mange SQ38'ere lider den skæbne at blive ombygget til EL34...det er da også meget godt hvis ikke det samtidig betyder at EL34 bliver koblet som triode hvilket det ikke er egnet til. Det betyder forstærkeren reduceres fra 30W til 14W. Samtidig er der heller ikke glødestrøm til dem fordi 50CA10 kører på 50V i glød...så kunne de kobles i serie og med en lille modstand drives direkte af mains 115V. DET er sgu da smart...bare ikke når man vil have EL34'ere i....så en udvendig transformator at slæbe rundt på bliver løsningen.

Ærlig talt...halv effekt og en løs transformator...slet ikke noget for mig. Men så sidder jeg og kigger på den i nogle år og bliver mere og mere frustreret over den dejlige forstærker med nogle kinesiske prut-rør i. Osse sommetider med fyrværkeri...så jeg ved jo godt enden er nær. En dag jeg har den på værkstedet sidder jeg som sædvanlig og kigger på den ualmindeliog flotte opbygning og ærgrer mig over den ikke kører på EL34...eller noget andet der er til at få. Jeg begynder at nærstudere udgangs-transformatoren og får øje på, at der mellem de små terminaler på primærsiden sidder 2 termineringer som ikke er i brug...mellem anode og +. Hvad mon det er for noget...jeg finder luppen frem og kan se 2 små bogstaver (sg)..hmm det var ligodt satans. SG plejer at betyde 'screen grid' og en måling afslørede at det var lige hvad det var (UL udtag).

Så efter at have summet over det et stykke tid bliver boremaskinen fundet og ud ryger de gamle sokler...hullerne bliver udvidet en lille smule med en rival og så kan der sættes oktal-sokler i. Det hele bliver forbundet med sg og så videre. Afprøvning viste at det var perfekt...jeg fik 30W og en meget lav udgangs-impedans...præcis som med trioden. Så var der den løse transformator...den kunne jeg ikke acceptere, men der er jo kommet så meget nyt og det lykkedes mig at indbygge en lille switch-mode 12V forsyning og med skærmede ledninger få den gjort fuldstændig støjfri.

Således blev min Luxman SQ38 FD til en fix og færdig løsning med EL34 uden ulemper. Grunden til at jeg har været længe om at afsløre det er at jeg på den ene side synes det smart det jeg har lavet, men også at det var træls det var nødvendigt. Forøvrigt er Luxman SQ38U lavet med EL34 i UL konfiguration.

http://www.6moons.com/audioreviews/luxman2/38.html

Og lige en ting...hvis nogen vil gøre det efter...det er ikke alle udgangs-transformatorer der har de famøse udtag...så inden du går i gang...check.


Spændende, at du endelig afslører ;) ...jeg har stadig min sq38fd med gamle rør i der virker...en dejlig forstærker.
Venligst Thomas

...det 'rør' på sig...
Brugeravatar
TMFH
 
Indlæg: 172
Tilmeldt: 18 maj 2010
Geografisk sted: Sjælland
Lokalitet: København

ForegåendeNæste

Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 23 gæster