Luxkit hjælp: Pentode, Tetrode triodekobling EL34/6L6GC

Rør i alle afskygninger

Re: Luxkit hjælp: Pentode, Tetrode triodekobling EL34/6L6GC

Indlægaf TMFH » lør 10. jan 2015 17:24

En lørdagshistorie fra røgfyldte forstærkerlande...

Jeg købte et quad 6p3s-e rør...modtog dem forledenog tænkte jeg ville prøve dem her lørdag...satte dem i, gjorde klar til at stille bias...tændte, skarp blitz og røg fra det ene rør...hurtig slukning.
Pillede rørene ud og konstaterede, at det ene rør, der blitzede, havde brændt den 47ohm modstand af, som sidder mellem soklen og UL forbindelsen.
Har nu loddet ny modstand i, sat gamle rør i og heldigvis konstateret at forstærkeren endnu virker...sidder nu og føler held i uheld...jeg går ud fra at modstandene reddede mig.

Andre der har prøvet tilsvarende?
Og er der en simpel måde at tjekke/undgå en sådan fejl, når man ikke har en rørtester?
...så meget for de russerrør...
Venligst Thomas

...det 'rør' på sig...
Brugeravatar
TMFH
 
Indlæg: 172
Tilmeldt: 18 maj 2010
Geografisk sted: Sjælland
Lokalitet: København

Re: Luxkit hjælp: Pentode, Tetrode triodekobling EL34/6L6GC

Indlægaf Fredmarantz » lør 10. jan 2015 17:30

Mon ikke det ville have været godt lige at have haft den over en vario med strømforbrugsudlæsning under opstart, så du muligvis har kunnet afbryde opstarten inden skaden skete??

Jeg tror ikke, at du kan kæmme "russerrør" over én kam. Der kan dog have været ét af rørene, som bare gererer mere strøm end modstanden kunne holde til. Har du testet rørene inden isætning?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7456
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Luxkit hjælp: Pentode, Tetrode triodekobling EL34/6L6GC

Indlægaf TMFH » lør 10. jan 2015 17:54

Fredmarantz skrev:Mon ikke det ville have været godt lige at have haft den over en vario med strømforbrugsudlæsning under opstart, så du muligvis har kunnet afbryde opstarten inden skaden skete??

Jeg tror ikke, at du kan kæmme "russerrør" over én kam. Der kan dog have været ét af rørene, som bare gererer mere strøm end modstanden kunne holde til. Har du testet rørene inden isætning?

Vh
Freddy


...jeg ejer ikke en rørtester...er det muligt at teste uden sådan en...er der et cowboytrick? ;)
...så meget for det specifikke defekte rør så :)
Venligst Thomas

...det 'rør' på sig...
Brugeravatar
TMFH
 
Indlæg: 172
Tilmeldt: 18 maj 2010
Geografisk sted: Sjælland
Lokalitet: København

Re: Luxkit hjælp: Pentode, Tetrode triodekobling EL34/6L6GC

Indlægaf rørglad » lør 10. jan 2015 20:24

Du bør først og fremmest ha' en variotrafo. Så kan du følge "udviklingen" når du langsomt skruer op for spændingen. Hvis det er grej, der ikke har været i brug længe, er en langsom genoplivning sundt for elektrolyt-kondensatorerne.
Fint, hvis det er en skille-vario, og rigtig fint hvis den har indbyggede spænding- og strøm metre.
Strømforbruget forskellige steder kan du måle, uden at bryde ind i kredsløbene, ved spændingsfaldet over kendte modstande (Ohms lov), f.eks strømmen i et rør, hvis det har en modstand forbundet til katoden. Som minimum skal du have et voltmeter, et diagram eller røkatalog (f.eks. http://frank.pocnet.net/ )
rørglad
 
Indlæg: 454
Tilmeldt: 07 feb 2011
Lokalitet: 8800 Viborg

Re: Luxkit hjælp: Pentode, Tetrode triodekobling EL34/6L6GC

Indlægaf TMFH » lør 10. jan 2015 20:42

rørglad skrev:Du bør først og fremmest ha' en variotrafo. Så kan du følge "udviklingen" når du langsomt skruer op for spændingen. Hvis det er grej, der ikke har været i brug længe, er en langsom genoplivning sundt for elektrolyt-kondensatorerne.
Fint, hvis det er en skille-vario, og rigtig fint hvis den har indbyggede spænding- og strøm metre.
Strømforbruget forskellige steder kan du måle, uden at bryde ind i kredsløbene, ved spændingsfaldet over kendte modstande (Ohms lov), f.eks strømmen i et rør, hvis det har en modstand forbundet til katoden. Som minimum skal du have et voltmeter, et diagram eller røkatalog (f.eks. http://frank.pocnet.net/ )


Jojo :) men nu var det jo en rørforstærker jeg bruger næsten dagligt hvor alt virker fint...og jeg skiftede blot rør...men ja...hvilke variotrafoer kan anbefales...til rimelige penge?

I øvrigt var det kun det ene rør der lavede det nummer...de andre så fine ud i gløden, hvilket leder mig til at tro at det er et defekt rør.

Alt godt...
Senest rettet af TMFH lør 10. jan 2015 23:19, rettet i alt 1 gang.
Venligst Thomas

...det 'rør' på sig...
Brugeravatar
TMFH
 
Indlæg: 172
Tilmeldt: 18 maj 2010
Geografisk sted: Sjælland
Lokalitet: København

Re: Luxkit hjælp: Pentode, Tetrode triodekobling EL34/6L6GC

Indlægaf Fredmarantz » lør 10. jan 2015 20:56

"Blot" at skifte rør kan sandelig godt være noget, som kræver, at man er lidt over det , netop da man ikke ved, om de rør, man sætter i , er defekte. Det kan være, at ét rør trækker alt for megen strøm og belaster noget andet -

Derfor er det altid godt, hvis man komme afsted med det, at teste rørene eller følge med et estimeret strømforbrug på vej op mod den normerede spænding. Nu er det jo også en anden rørtype, end den, som forstærkeren oprindeligt er bygget op om -

Jeg havde en guitarforstærker på rør, som jeg ville sætte nye rør i for længe siden. (KT88) - og jeg satte 2 rør i, som jeg på god tester havde testet "fejlfrie" og friske. Spændingerne på testeren svarede dog ikke helt til de spændinger, som røret udsattes for i forstærkeren. Da først rørene blev sat i forstærkeren, var det pludselig en helt anden musik - skal jeg love for. Begge KT88'ere "redplatede" :QQS: - det ene kraftigere end det andet. Jeg opdagede det heldigvis med det samme, men jeg ville ikke længere bruge rørene, jeg kasserede dem.

Jeg havde en større beholdning af KT88 og satte dem alle i forstærkeren og målte deres samlede strømtræk over en modstand mellem katode og stel - regnede ud - og fandt et fint sæt, som trak det samme - og inden for tolerencerne. De redplatede ikke. Dette gjorde jeg med alle KT88'erne, så jeg nu ved, hvad de , alt andet lige, vil trække, når jeg kaster nye fra beholdningen i den forstærker.

Jeg kørte op på variotrafo med A-meter ved hvert skift. Det ville jeg altid gøre ved skift af slutrør.

En god variotrafo kan fx være en B&O RT-10 el. RT 12 - Det er en velkendt - professionel og stabil (skille)variotrafo, som kan køre i en menneskealder, hvis man passer godt på den. men der findes mange andre ligeså.
Du kan evt kigge lidt på brugtgrej.dk - på brugtsiderne, der er der ofte en til salg. Prisen på sådan én varierer lidt mellem 1000 - 1500 kr for et pæt eksemplar. En pris, som kan være givet godt ud - og som kan spare én for mange andre økonomiske ærgelser.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7456
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Luxkit hjælp: Pentode, Tetrode triodekobling EL34/6L6GC

Indlægaf TMFH » lør 10. jan 2015 23:28

Tal for de gode råd Freddy...Jeg bør nok skaffe mig en variotrafo, det har forstærkeren og nerverne nok bedst af...forstærkeren er i øvrigt en 110v udgave, der får strøm fra en step-down trafo 220->110 ...skal en variotrafo i dette tilfælde sidde mellem step-down trafoen og forstærkeren - eller mellem netstikket og step-down trafoen? Jeg gætter på det første.

Aftenhilsner,
Thomas
Venligst Thomas

...det 'rør' på sig...
Brugeravatar
TMFH
 
Indlæg: 172
Tilmeldt: 18 maj 2010
Geografisk sted: Sjælland
Lokalitet: København

Re: Luxkit hjælp: Pentode, Tetrode triodekobling EL34/6L6GC

Indlægaf Fredmarantz » søn 11. jan 2015 00:37

En variotrafo kan forsyne apparatet med alle spændinger fra 0V til normalt 250V - dvs. både 110V og 230V er dækket ind her. Der er lige det "issue", at du skal være satans varsom med at du ikke giver 230V til et 110V's apparat!!! - = kræver klar hjerne.

Men vil du være på den sikre side (anbefales, hvis man ikke er vant til dette) - så KAN du smide step-Down-trafoen ind imellem, således, at varioen går i din stikkontakt i væggen - så sætter du din Step-Down i varioen (der er altid stik til dette) - og forstærkeren herefter i stepdown-trafoen, som du plejer. Så vil der ske det, at du, når du har indstillet varioen til 220V - får 110V ud af stepdown-trafoen og dit apparat udsættes ikke for fare (tanketorsk - manglende koncentration osv.).

Altså vil jeg anbefale: stikkontakt/væg -> vario (220V) -> step-Down (110V) - > apparat - det bør nok siges, at jeg aldrig har været med til at lave dén opstilling. Jeg plejer altid at sætte 110V-apparaterne direkte ind i varioen - indstiller til 110V og så holder jeg hjernen kold og skarp :lol: :lol: :lol: , lige mens jeg laver disse ting.

Jeg går ud fra, at din stepdown-trafo kan håndtere din Luxman?

Hvis din Variotrafo er forsynet med A-udlæsning (Ampere-udlæsning), hvilket klart anbefales, så er jeg faktisk usikker på, om du får en retvisende visning, hvis du har koblet en stepdown ind imellem - kan nogen hjælpe her?

Hvis dette viser sig at blive for meget for dig....teori - økonomi - overblik osv - så kan jeg anbefale, at du søger hjælp hos nogle af de, der er her på forum. Du kan garanteret få noget hjælp her, men det skal nok være én af Kjøwenhavnerne.

Vh
Freddy
Senest rettet af Fredmarantz søn 11. jan 2015 00:53, rettet i alt 1 gang.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7456
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Luxkit hjælp: Pentode, Tetrode triodekobling EL34/6L6GC

Indlægaf X-ray » søn 11. jan 2015 00:51

rørglad skrev:Fint, hvis det er en skille-vario

I bør principielt slet ikke rode med den slags uden en skille-trafo... :Gammel:

Du kan udelade din 'step-down', hvis du bruger en vario-trafo.... - du justerer den så blot til max 110V.
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1379
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: Luxkit hjælp: Pentode, Tetrode triodekobling EL34/6L6GC

Indlægaf X-ray » søn 11. jan 2015 01:03

Fredmarantz skrev:Hvis din Variotrafo er forsynet med A-udlæsning (Ampere-udlæsning), hvilket klart anbefales, så er jeg faktisk usikker på, om du får en retvisende visning, hvis du har koblet en stepdown ind imellem - kan nogen hjælpe her?
Freddy

Forbruget (P=UxI) er det samme på begge sider af "step-down". Derfor er strømmen/ampererne det dobbelte... hvis spændingen er det halve... altså de 110V.
EDIT: Dvs. at amperemeter viser kun det halve.... end det som er på den anden side af "step-down"... ;)
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1379
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: Luxkit hjælp: Pentode, Tetrode triodekobling EL34/6L6GC

Indlægaf TMFH » søn 11. jan 2015 01:16

...så er det jo lige det med at skaffe den variotrafo, men jeg må jo holde udkig ;)
Tak igen fra Jer alle i tråden for gode råd :)

Stormhilsner på kryds og tværs af landet,
Thomas
Venligst Thomas

...det 'rør' på sig...
Brugeravatar
TMFH
 
Indlæg: 172
Tilmeldt: 18 maj 2010
Geografisk sted: Sjælland
Lokalitet: København

Re: Luxkit hjælp: Pentode, Tetrode triodekobling EL34/6L6GC

Indlægaf Elektronik » man 12. jan 2015 09:39

Ang tjek af rørene.
En hurtig metode er, at tjekke om glødmodstanden er korrekt og om der ikke er kortslutninger i røret.
Klares nemt med et OHM Multimeter. ;c)
Elektronik
 

Re: Luxkit hjælp: Pentode, Tetrode triodekobling EL34/6L6GC

Indlægaf TMFH » man 12. jan 2015 11:07

Elektronik skrev:Ang tjek af rørene.
En hurtig metode er, at tjekke om glødmodstanden er korrekt og om der ikke er kortslutninger i røret.
Klares nemt med et OHM Multimeter. ;c)


Tak, hvordan nemt på fx el34 eller omtalte 6p3s-e? :)
Venligst Thomas

...det 'rør' på sig...
Brugeravatar
TMFH
 
Indlæg: 172
Tilmeldt: 18 maj 2010
Geografisk sted: Sjælland
Lokalitet: København

Re: Luxkit hjælp: Pentode, Tetrode triodekobling EL34/6L6GC

Indlægaf rørglad » man 12. jan 2015 13:36

Elektronik skrev:Ang tjek af rørene.
En hurtig metode er, at tjekke om glødmodstanden er korrekt og om der ikke er kortslutninger i røret.
Klares nemt med et OHM Multimeter. ;c)


Det er vist forhastet konklusion!
Du kan måle kortslutninger med et ohm-meter. Men hvis denne ikke optræder i et koldt rør, er det en misvisende måling.
Og så kan du heller ikke måle hvor meget glødestrøm, røret trækker, med et ohm-meter !

Jeg kan godt anbefale, at du anskaffer en skille/vario ud fra en generel sikkerhedsmæssig betragtning. Disse er som reger dyrere, men er ikke en nødvendighed så længe du måler på noget, der findes på sekundær-siden af nettransformatoren i objektet. Og det er stort set alt - bortset fra net-afbryder, sikring og muligvis et støjdæmpnings filter. Resten er galvanisk adskilt fra lysnettet - det samme som output fra en skille/vario transformator.
Men pas på! en skille-funktionen ikke en garanti imod stød. Der er 300V plus på anode-spændingen i en rørforstærker. Hvis du rammer den samtidigt med stel, er der ingen hjælp at hente fra skille-trafoen !
Konklusion:
En nødvendighed for dem, der bygger selv eller eksperimenterer.
Uden betydning for dem, der måler på et apparat - så længe de er klar over, at det er på sekundær-siden af nettransformatoren.
rørglad
 
Indlæg: 454
Tilmeldt: 07 feb 2011
Lokalitet: 8800 Viborg

Re: Luxkit hjælp: Pentode, Tetrode triodekobling EL34/6L6GC

Indlægaf TMFH » tors 15. jan 2015 21:07

Fredmarantz skrev:"Blot" at skifte rør kan sandelig godt være noget, som kræver, at man er lidt over det , netop da man ikke ved, om de rør, man sætter i , er defekte. Det kan være, at ét rør trækker alt for megen strøm og belaster noget andet -

Derfor er det altid godt, hvis man komme afsted med det, at teste rørene eller følge med et estimeret strømforbrug på vej op mod den normerede spænding. Nu er det jo også en anden rørtype, end den, som forstærkeren oprindeligt er bygget op om -

Jeg havde en guitarforstærker på rør, som jeg ville sætte nye rør i for længe siden. (KT88) - og jeg satte 2 rør i, som jeg på god tester havde testet "fejlfrie" og friske. Spændingerne på testeren svarede dog ikke helt til de spændinger, som røret udsattes for i forstærkeren. Da først rørene blev sat i forstærkeren, var det pludselig en helt anden musik - skal jeg love for. Begge KT88'ere "redplatede" :QQS: - det ene kraftigere end det andet. Jeg opdagede det heldigvis med det samme, men jeg ville ikke længere bruge rørene, jeg kasserede dem.

Jeg havde en større beholdning af KT88 og satte dem alle i forstærkeren og målte deres samlede strømtræk over en modstand mellem katode og stel - regnede ud - og fandt et fint sæt, som trak det samme - og inden for tolerencerne. De redplatede ikke. Dette gjorde jeg med alle KT88'erne, så jeg nu ved, hvad de , alt andet lige, vil trække, når jeg kaster nye fra beholdningen i den forstærker.

Jeg kørte op på variotrafo med A-meter ved hvert skift. Det ville jeg altid gøre ved skift af slutrør.

En god variotrafo kan fx være en B&O RT-10 el. RT 12 - Det er en velkendt - professionel og stabil (skille)variotrafo, som kan køre i en menneskealder, hvis man passer godt på den. men der findes mange andre ligeså.
Du kan evt kigge lidt på brugtgrej.dk - på brugtsiderne, der er der ofte en til salg. Prisen på sådan én varierer lidt mellem 1000 - 1500 kr for et pæt eksemplar. En pris, som kan være givet godt ud - og som kan spare én for mange andre økonomiske ærgelser.

Vh
Freddy


Har nu efter dit råd anskaffet en b&o rt10 gennem den blå avis...så den vil jeg gøre brug af næste gang :)
Aftenhilsner,
Thomas
Venligst Thomas

...det 'rør' på sig...
Brugeravatar
TMFH
 
Indlæg: 172
Tilmeldt: 18 maj 2010
Geografisk sted: Sjælland
Lokalitet: København

ForegåendeNæste

Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 11 gæster