Anbefaling ECC 82 rør

Rør i alle afskygninger

Anbefaling ECC 82 rør

Indlægaf Gottschalck » fre 23. jan 2015 10:16

For tiden kører her et par monotrin som bruger ECC- 82 rør i indgangen, to pr trin (Dynaco MK III)
Da det ikke har været det mest benyttede rør herhjemme er lageret naturligvis ikke så fyldt med disse rør, især ikke hvis man skal bruge 4 nogenlunde ens rør i 2 trin ( samme ætsekoder)
Jeg har hidtil spillet på to sæt almindelige Philips ECC 82 shortplate, hvor ætsekoderne desværre ikke kan læses, men de stammer oprindeligt fra et gammelt måleinstrument. Jeg formoder så at de stammer fra samme produktion, da der sidder et par små mærker på dem som er ens. De spiller dejligt varmt og fyldigt, hvilket klæder mine Yamaha NS-1000 rigtig godt. Hvor om alting er så skal der prøves lidt forskellige rør og et sidste Telefunken ECC802S er blevet anskaffet til de 3 andre jeg havde liggende. Men det var en trist affære. Flere detaljer ja, men uden varmen og charmen og alt for slankt. Så tilbage til Philips, men hvad bruger I andre og hvilke favoritter har I af ECC-82 eller kan I anbefale andre typer som passer elektrisk?
Hilsen Jesper
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Anbefaling ECC 82 rør

Indlægaf MaxJ » fre 23. jan 2015 11:37

Der er også E80CC, de skal godt nok have det dobbelte i glødestrøm men de er en god erstatning for ECC82 hvis forstærkeren kan levere strømmen.

De er også lidt højere.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Anbefaling ECC 82 rør

Indlægaf Fredmarantz » fre 23. jan 2015 12:21

Jeg har truckloads - veritable bunker af Philips/TFK OSV - ECC82'ere og undertyper af disse, så jeg kan da kigge. Jeg har ikke de store input hvad angår deres klangmæssige egenskaber, da jeg bruger dem på steder, hvor jeg ikke kan få fornemmelse af det.

Hvad betyder "ens ætsekoder"? - er det hele nummeret (samme type - samme dag - samme sted) - eller blot samme type/version/årgang/produktionssted, du ønsker.

Hvis jeg skal kigge efter 4 gode af samme type version, gør jeg gerne det.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Anbefaling ECC 82 rør

Indlægaf mcs_5 » fre 23. jan 2015 12:26

Da jeg sammenlignede for mange år siden, foretrak jeg Philips-typerne (Miniwatt, Mullard, Valvo osv.)... Jeg har nogle at de amerikanske liggende, hvis du vil teste (5963, 6189W og måske flere)?

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Anbefaling ECC 82 rør

Indlægaf Gottschalck » fre 23. jan 2015 13:06

Hej og tak for indspark. Jeg afprøver, aftager - mod betaling naturligvis gerne lidt forskelligt. De ens koder jeg hentyder til er dem nederst på røret og du ved nok hvad jeg mener Freddy, rørene skal være ens i opbygning og også gerne fra samme fabrik. Om de er lavet samme dag og om det var overskyet den dag betyder mindre. Bare de kommer fra samme fabrik og er ens opbygget. Om E80CC kan køre i konstruktionen aner jeg ikke, men er de ikke endnu sværere at opdrive end ECC82?
Jeg har ihvertfald ikke nogen af denne type.
Og enig Mikkel. Jeg foretrækker normalt også rørene fra Philips koncernen. Tester også gerne andre typer.
Truckloads! Vildt.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Anbefaling ECC 82 rør

Indlægaf mcs_5 » fre 23. jan 2015 13:25

Jeg har nogle brugte E80CC liggende - jeg kan jo proppe dem i testeren, og se hvor brugte de er...

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Anbefaling ECC 82 rør

Indlægaf Ehapa » fre 23. jan 2015 14:00

Jeg vil stærkt anbefale Mullard M8136, det går bare dybt som ikke andre rør jeg har hørt inkl. TF-802, en dejlig fyldig
mellemtone, og en helt naturlig diskant uden noget der skære i ørene...super rør efter min mening, er desværre lidt
sjælnet, og dyrt, jeg bruger 4 stk i min rørslæde sammen med 4 stk el84.
Ehapa
 
Indlæg: 874
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Anbefaling ECC 82 rør

Indlægaf Ehapa » fre 23. jan 2015 14:02

Ehapa
 
Indlæg: 874
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Anbefaling ECC 82 rør

Indlægaf Gottschalck » fre 23. jan 2015 16:58

Hmm som jeg nævner fungerer de dårligt i det nuværende setup. I min Dynaco ST-70 er de derimod rigtig gode.
Jeg har ikke meget fidus til de nye rør og vil helst de gamle.
Hilsen Jesper

Ehapa skrev:Jeg vil stærkt anbefale Mullard M8136, det går bare dybt som ikke andre rør jeg har hørt inkl. TF-802, en dejlig fyldig
mellemtone, og en helt naturlig diskant uden noget der skære i ørene...super rør efter min mening, er desværre lidt
sjælnet, og dyrt, jeg bruger 4 stk i min rørslæde sammen med 4 stk el84.
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Anbefaling ECC 82 rør

Indlægaf Ehapa » fre 23. jan 2015 17:06

Har du prøvet M8136/CV4003?, mine er de gamle fra 1962.


Gottschalck skrev:Hmm som jeg nævner fungerer de dårligt i det nuværende setup. I min Dynaco ST-70 er de derimod rigtig gode.
Jeg har ikke meget fidus til de nye rør og vil helst de gamle.
Hilsen Jesper

Ehapa skrev:Jeg vil stærkt anbefale Mullard M8136, det går bare dybt som ikke andre rør jeg har hørt inkl. TF-802, en dejlig fyldig
mellemtone, og en helt naturlig diskant uden noget der skære i ørene...super rør efter min mening, er desværre lidt
sjælnet, og dyrt, jeg bruger 4 stk i min rørslæde sammen med 4 stk el84.
Ehapa
 
Indlæg: 874
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Anbefaling ECC 82 rør

Indlægaf Gottschalck » fre 23. jan 2015 17:14

Nej dem har jeg ikke prøvet.


Hilsen Jesper

Ehapa skrev:Har du prøvet M8136/CV4003?, mine er de gamle fra 1962.


Gottschalck skrev:Hmm som jeg nævner fungerer de dårligt i det nuværende setup. I min Dynaco ST-70 er de derimod rigtig gode.
Jeg har ikke meget fidus til de nye rør og vil helst de gamle.
Hilsen Jesper

Ehapa skrev:Jeg vil stærkt anbefale Mullard M8136, det går bare dybt som ikke andre rør jeg har hørt inkl. TF-802, en dejlig fyldig
mellemtone, og en helt naturlig diskant uden noget der skære i ørene...super rør efter min mening, er desværre lidt
sjælnet, og dyrt, jeg bruger 4 stk i min rørslæde sammen med 4 stk el84.
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Anbefaling ECC 82 rør

Indlægaf vfr750 » lør 24. jan 2015 12:40

hej Gottschalk.

Amerikanske ecc82/5814A/6189, de ældre typer med black plate, af fabrikater som: RCA, CBS og Raytheon er efter min mening

nogle af de bedste rør, har prøvet alt, hvad der er værd at lytte på, indenfor ecc82. Der findes også nogle franske militær rør fra
midten af 60èrne ( RT 6189).

Jeg har dem alle på lager NOS ( ca. 300 stk.), så hvis det har din interesse, kan du kontakte mig på mail: larsenbo65@yahoo.dk

hilsen

vfr
vfr750
 
Indlæg: 13
Tilmeldt: 19 mar 2013
Lokalitet: Hammel

Re: Anbefaling ECC 82 rør

Indlægaf Fredmarantz » lør 24. jan 2015 13:11

Gottschalck skrev: De ens koder jeg hentyder til er dem nederst på røret og du ved nok hvad jeg mener Freddy, rørene skal være ens i opbygning og også gerne fra samme fabrik. Om de er lavet samme dag og om det var overskyet den dag betyder mindre. Bare de kommer fra samme fabrik og er ens opbygget.
Hilsen Jesper


Ja- koderne er jeg helt med på - men de indikerer jo netop også, om det "var overskyet" den pågældende dag :-).

Det, jeg kan udlede af det, som du skriver er, at rørene skal være samme version - samme type - samme fabrik. ikke sandt :-)

Jeg leder lidt og ser, om jeg ville kunne finde noget (4 stk), som du kan bruge - og melder tilbage. Indtil videre leder jeg kun i Philips familiens afdeling..

Hvilke rør, der egner sig bedst til dine ører, afgør du jo så kun selv, så vores anbefalinger kan jo vise sig at være "gift" for dine ører - men det går jeg ud fra, at du er helt med på.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Anbefaling ECC 82 rør

Indlægaf Gottschalck » lør 24. jan 2015 16:42

Fredmarantz skrev:
Gottschalck skrev: De ens koder jeg hentyder til er dem nederst på røret og du ved nok hvad jeg mener Freddy, rørene skal være ens i opbygning og også gerne fra samme fabrik. Om de er lavet samme dag og om det var overskyet den dag betyder mindre. Bare de kommer fra samme fabrik og er ens opbygget.
Hilsen Jesper


Kan kun sige at du har helt ret, eller ja- vi er enige.

Og ja telefunkens ecc802s var gift i denne konstruktion.

Hilsen Jesper

Ja- koderne er jeg helt med på - men de indikerer jo netop også, om det "var overskyet" den pågældende dag :-).

Det, jeg kan udlede af det, som du skriver er, at rørene skal være samme version - samme type - samme fabrik. ikke sandt :-)

Jeg leder lidt og ser, om jeg ville kunne finde noget (4 stk), som du kan bruge - og melder tilbage. Indtil videre leder jeg kun i Philips familiens afdeling..

Hvilke rør, der egner sig bedst til dine ører, afgør du jo så kun selv, så vores anbefalinger kan jo vise sig at være "gift" for dine ører - men det går jeg ud fra, at du er helt med på.

Vh
Freddy
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Anbefaling ECC 82 rør

Indlægaf MaxJ » søn 25. jan 2015 00:01

Gottschalck skrev:
Fredmarantz skrev:
Gottschalck skrev: De ens koder jeg hentyder til er dem nederst på røret og du ved nok hvad jeg mener Freddy, rørene skal være ens i opbygning og også gerne fra samme fabrik. Om de er lavet samme dag og om det var overskyet den dag betyder mindre. Bare de kommer fra samme fabrik og er ens opbygget.
Hilsen Jesper


Kan kun sige at du har helt ret, eller ja- vi er enige.

Og ja telefunkens ecc802s var gift i denne konstruktion.

Hilsen Jesper

Ja- koderne er jeg helt med på - men de indikerer jo netop også, om det "var overskyet" den pågældende dag :-).

Det, jeg kan udlede af det, som du skriver er, at rørene skal være samme version - samme type - samme fabrik. ikke sandt :-)

Jeg leder lidt og ser, om jeg ville kunne finde noget (4 stk), som du kan bruge - og melder tilbage. Indtil videre leder jeg kun i Philips familiens afdeling..

Hvilke rør, der egner sig bedst til dine ører, afgør du jo så kun selv, så vores anbefalinger kan jo vise sig at være "gift" for dine ører - men det går jeg ud fra, at du er helt med på.

Vh
Freddy


Ingen tvivl om Telefunken er et rigtig godt rør men det er altså ogå det rene gift i min forstærker, jeg har prøvet med 2 forskellige sæt ecc802 fra Tlf. med rigtig dårlig resultat. Jeg foretrækker Siemens rør i min amp.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Næste

Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 105 gæster