Første Rør forstærker, Hjælp.

Rør i alle afskygninger

Første Rør forstærker, Hjælp.

Indlægaf jshjorth » tors 5. feb 2015 20:26

Hej!

Jeg står i en situation hvor jeg gerne vil købe en ny (og min første) hifi rør forstærker og har ikke den store idé om hvor jeg skal starte. Min gamle forstærker, en Kenwood KA-7020 har nogle skavanker og har blandt andet problemer i Phono indgangen. Så den skulle enten til rep ellers skal jeg købe en ny, da det er lp'er jeg lytter mest til.

Min pladespiller er en B&O Beogram 1202 og så har jeg en nogle forskellelige højtalere liggende jeg ville kunne andvende. Jbl l26 og l56, Dali 7A og et par Sansui S-52OU.

Kan i hjælpe mig? Hvad ville i gøre i min situation?

Mvh Jonathan
jshjorth
 
Indlæg: 13
Tilmeldt: 05 feb 2015
Lokalitet: København N

Re: Første Rør forstærker, Hjælp.

Indlægaf Tonni » tors 5. feb 2015 21:15

Velkommen til jshjorth!

Jeg ville prøve at finde en passende kombi af en transistor pre-amp, og en EL34 baseret effektforstærker. EL34 er et rør der er rimelig tilgængeligt, da det stadig er i produktion. Samtidig med det er i stand til at levere 30-50 Watt pr kanal i Push Pull. Rør watt lyder af mere end tilsvarende transistor watt, så burde give fornuftige lydtryk...

Hvad er dit budget? Hvilke musikgenrer lytter du hovedsageligt til?
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Første Rør forstærker, Hjælp.

Indlægaf diamondduck » tors 5. feb 2015 21:45

Jeg vil anbefale en Audio Innovations S500.Den har en super god riaa(ala Audio Note M1 riaa).Køre på 4 stk EL34 rør,yder 2 X 25 watt.2 indgangsrør ECC88 og 3 stk ECC83.
De går typisk for mellem 5-7000.- og er alle pengene værd.(Vend dog lige bunden ivejret og tjek for brændte/overbelastet printplader).
Brugeravatar
diamondduck
 
Indlæg: 35
Tilmeldt: 23 maj 2013
Lokalitet: københavn

Re: Første Rør forstærker, Hjælp.

Indlægaf rørglad » fre 6. feb 2015 16:49

Din forstærker skal vælges i forhold til dine højttaleres virkningsgrad og dit ønske om lydtryk.
De 35 Watt som tidligere foreslået vil passe de fleste. Men du kan sikkert få uendeligt mange tilkendegivelser om hvilke,der lyder bedst. Det er subjektivt, og det kan du ikke rigtigt bruge til noget. Der er ikke en specielt , der skiller sig ud som "bedst til prisen".
Du må i gang med at lytte!
God jagt!
rørglad
 
Indlæg: 454
Tilmeldt: 07 feb 2011
Lokalitet: 8800 Viborg

Re: Første Rør forstærker, Hjælp.

Indlægaf Helikon » fre 6. feb 2015 18:05

Her er lidt mere vedr. rør til dit beslutningsgrundlag.
EL84/6BQ5 (europæisk/amerikansk notation) lille udgangsrør, meget anvendt rør, giver op mod 20 watt i push-pull

KT88 (engelsk rør) og 6550 (amerikansk rør) de to er ækvivalente dvs. det samme rør med anden benævnelse, de er også stadig i produktion. Kraftigere end EL34.

Der findes også 6L6 (amerikansk rør- tilnærmet til EL34 men ikke ækvivalent) også stadig i produktion. Sidder i meget amerikansk udstyr.

Vær opmærksom på du får færre watt pr. krone ved rør kontra transistor, derudover er rør en sliddel der skal skiftes med mellemrum, det er typisk udgangsrør (de er store) der skal skiftes og de koster afhængigt af type og mærke fra typisk 50,-/stk. i den lave ende for ny producerede til mange tusinde (dollars) for et enkelt NOS (New Old Stock) hvis det er en særligt hypet type/mærke.
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Første Rør forstærker, Hjælp.

Indlægaf jshjorth » fre 6. feb 2015 19:50

Hej, Tusind tak for jeres gode svar. Jeg lytter til 60-70'er rock, shoegaze, synth-pop, art rock, osv. Men samtidigt kan man også sige at der ikke er så meget jeg ikke lytter til. Jeg er musikker og sidder ofte og lytter til, eller kreerer musik på et par studie monitors som er bygget til at give en meget og præcis lyd, og har derfor viden inden for dette felt, samt live lyd, men når det kommer til den gode hifi-lyd må jeg indrømme at jeg er lidt på vaklende ben.

Så når alt kommer til alt kan jeg godt høre at jeg skal læse meget på lektien før jeg kommer i nærheden af en viden som ville kunne finde mig den helt rigtige Hifi lyd, men indtil da tror jeg bare jeg søger en varm, lækker vintage lyd igennem min stue, til en fornuftig pris. Mit budget ligger på max 3000 tror jeg. Der må da også være en begrænsning på hvor dyr en forstærker jeg kan købe før at jeg også skal have en højtaler opgradering. (?)

Jeg har kigget på dba og her på forumet, uden at have fundet noget som springer i øjnene. Det kan være at jeg ikke får så meget rør for de 3000 og jeg hellere burde kigge efter en transistor? Mit eneste krav er på en måde også (selvom det kan lyde lidt underligt) at den visuelt også skal se godt ud. Jeg kan ikke gøre for det. Jeg har arvet æstetiker-genet. (besværligt...)

Mvh Jonathan
jshjorth
 
Indlæg: 13
Tilmeldt: 05 feb 2015
Lokalitet: København N

Re: Første Rør forstærker, Hjælp.

Indlægaf Almarx » fre 6. feb 2015 21:04

Du kan da starte her:http://www.dba.dk/effektforstaerker-copland/id-1010932145/
eller her: http://www.dba.dk/roerforstaerker-andet ... 013383391/
Brugeravatar
Almarx
 
Indlæg: 390
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Dollerup sogn
Lokalitet: Viborg

Re: Første Rør forstærker, Hjælp.

Indlægaf dfms » fre 6. feb 2015 21:32

Den Velleman rør-ting ville jeg ikke anbefale, et forkølet EEC81 til at trække 4 udgangsrør er ikke godt, og den er en byg selv forstærker på print !
Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 3stk. V15 - 2stk. V60 og 2x6stk. Magnet-toneforforstærker.
Brugeravatar
dfms
 
Indlæg: 1072
Tilmeldt: 17 feb 2011
Geografisk sted: Vestpå
Lokalitet: Esbjerg

Re: Første Rør forstærker, Hjælp.

Indlægaf Boptilyoudrop » fre 6. feb 2015 21:43

det er nok ikke just en begyndersport med rørforstærkere ;). I prisklassen er der er mange underlødige kineserprodukter på markedet. Og så er der vintageudstyr. Her er der tit og ofte brug for en kærlig hånd, udskiftning af dele og hermed en del arbejde før det kører. En mulighed kunne være en Dynaco st70, en kendt klassiker som enhver gammel teknikker kan finde rundt i med bind for øjnene. Jeg har selv en modificeret kineserklon, en god forstærker til prisen, men den blive aldrig så god som originalen. Men st70 kan købes som kit fra USA, Erlingt herindefra har erfaring med den. Så er man ud over usikkerhed med gamle komponenter. Der er mulighed for efterfølgende at opgradere til triodeindgangstrin og så er der naturligvis tuberolling. Man bliver nok aldrig helt færdig med at optimere :lol:

http://www.dynakitparts.com

Jeg tror, at har man først fået den rigtige rørslæde og fået den sådan rigtig op at køre, så er det ikke noget man lige vil af med igen. Der er noget helt særligt ved glødende glaskolber!
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: Første Rør forstærker, Hjælp.

Indlægaf Helikon » fre 6. feb 2015 22:24

Må jeg anbefale en Leak stereo 20, det er en god forstærker der leverer en varm og engagerende lyd, samtidig er den en man ikke sætter penge til på hvis men vil af med den igen. Den har EL84 i udgangen, det er et af de rør man kan få nyt fra en halvtredser, så det ødelægger ikke budgettet.
Jeg har haft en engang og er stadig lidt ærgerlig over jeg solgte den, heldigvis er der mange af dem..
Men de ligger lidt over dit budget, ca. 5000,- plus/minus afhængig af stand.
Du kan bruge http://www.hifishark.com/ til at søge med, det er vist i øvrigt en herinde fra der har lavet den.
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Første Rør forstærker, Hjælp.

Indlægaf Tonni » fre 6. feb 2015 23:10

Leak stereo 20 yder to gange tolv watt. Det er ikke nok til disko, men den kan til gengæld noget med en magisk mellemtone...
Det er den du ser i min avatar. Og skulle du komme til Randers, giver jeg gerne en demo...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Første Rør forstærker, Hjælp.

Indlægaf Almarx » fre 6. feb 2015 23:33

Brugeravatar
Almarx
 
Indlæg: 390
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Dollerup sogn
Lokalitet: Viborg

Re: Første Rør forstærker, Hjælp.

Indlægaf diamondduck » fre 6. feb 2015 23:44

jeg tror du er bedre tjent med at reppe din forstærker,sålænge dit budget ikke er større.Der skal ikke gå meget galt før det løber løbsk med uforudsete udgifter
Brugeravatar
diamondduck
 
Indlæg: 35
Tilmeldt: 23 maj 2013
Lokalitet: københavn


Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 134 gæster