Brum og snerren

Rør i alle afskygninger

Brum og snerren

Indlægaf his067 » tirs 12. maj 2015 09:23

I forbindelse med den tråd som har været kørende vedr. brum i en Sumo forstærker, har jeg et tilsvarende, men sikkert alligevel meget forskelligt, problem.

Som I kan se har jeg to Radford MA50 forstærkere. De er tilsluttede til min SC26 forforstærker med 10 meter skærmet kabel. Begge begge mono-forstærkere er tilsluttet til lysnettet via to 10 Ampere netfiltre fra Aage Nielsens Efterfølger (et til hver forstærker), som jeg købte for mange år siden. Udgangs impedansen på SC26 er 4 kΩ og indgangsimpedansen på MA50 er 100 kΩ. Indgangsrøret er ECC82 som sidder i en SSRP kobling

Her er problemet så: når MA50 er ubelastet, altså uden noget tilsluttet på indgangen, er de hel tavse, og der er ingen brum/snerren. Men når jeg tilslutter kablerne snerrer de lidt. Normalt er det ikke så meget, men det er lige nok til at irritere, hvis jeg sidder og læser en bog i min lytteposition sent om aftenen uden input på anlægget.
Det underlige er så, at min Series VI (input: Impedans 100 kΩ, den ene triode halvdel af ECC82 i normal kobling, anden kortsluttet til stel) slet ikke udviser samme opførsel. Den er fuldstændigt stille uden brum eller noget.....

Har i nogen ideer om hvad der kan forårsage det?
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Brum og snerren

Indlægaf mcs_5 » tirs 12. maj 2015 17:46

Det kan være en brumsløjfe der opstår. Er signalstel og chassis/jord forbundet på alle apparater, eller er signalstel løftet med 10 ohm eller lignende? Hvad sker der, hvis apparaterne ikke er jordforbundet (det er en test - IKKE en løsning)?

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Brum og snerren

Indlægaf his067 » tirs 12. maj 2015 18:50

Tak for råd, Mikkel.
Jeg fandt ud af hvad der var galt her i morges: Strømforsyningerne til min NLE RIAA lå for tæt på signalledningerne imellem forforstærkeren og kraftforstærkerne. Jeg har nu flyttet trafoerne langt væk (sådan circa en halv meter) fra signalkablerne.
Det var et par dage (og en oprydning) imellem jeg sidst lyttede til Series VI og nu, så det må have været i den tid at jeg flyttede de små trafoer og skabte en induktionssløjfe (er det det rigtige ord?).

Men nu er den irriterende snerren heldigvis væk og jeg kan igen koncentrere mig om en cocktail af bøger og musik.:?
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland


Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 125 gæster