ECC 83 med mystiske ætsekoder

Rør i alle afskygninger

ECC 83 med mystiske ætsekoder

Indlægaf Gottschalck » lør 29. jan 2011 01:04

Hey derude.

I min sortering og selektering blandt mine elskede rør faldt jeg over disse to Mullard ECC83 rør med underlige koder.


Billede


Billede


Billede

Begge rør har coinbase og et specielt top-gitter. De er dateret "jul. 1955" og har rørkoden:

I 600 H4

Er der nogen der kender noget til denne kode?

Jeg har talt med fyren fra dette site: http://www.tube-classics.de/TC/Tubes/AudioTubes.htm

Og han skrev tilbage:

"Very interesting tubes. I have never seen a coin base on an ECC83 and such a rare code.

Then there is no factory with H code. 1955 is pretty early. Kind regards,

Karsten"

Nogen der ved mere? for det her er lidt (synes jeg ) interessant.
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1677
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: ECC 83 med mystiske ætsekoder

Indlægaf Fredmarantz » lør 29. jan 2011 01:12

Kan være, at disse rør kommer fra perioden, hvor man gik fra de tre tegn i bunden (mellem benene) og flyttede dem op på glassets nederste kant, som vi normalt kender det - og ikke helt havde fået styr på det?

Det er i hvert tilfælde nogle tidlige 17mm anode-rør - pænt eftertragtet rør, hvis de er i orden.
Synes heller ikke, at jeg har set denne kode-form før på Mullard/Philips - jeg har en del rør med 17mm anoder men alle har tre-tegns kode mellem benene.
Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: ECC 83 med mystiske ætsekoder

Indlægaf Gottschalck » lør 29. jan 2011 01:24

De spiller utroligt hæderligt vil jeg sige. Synes at TeleF.803S lød godt og det gør de da også, men disse - wow.
Der bliver bare stampet mere i gulvet nu end før.
Jeg har også andre Philips/Mullard rørtyper (17mm) med bogstaver mellem benene, med disse her koder, har voldt mig kvaler.
Jeg har også 17mm anoder med "MC" koder nederst på røret og ikke bunden.
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1677
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: ECC 83 med mystiske ætsekoder

Indlægaf Fredmarantz » lør 29. jan 2011 01:31

Jeps - kender godt rørene m. mC-koderne på siden af glasset.

Generelt kan vi jo sige, at philips/Mullard - ECC83 i næsten enhver afskygning er et godt rør (mC - 161-163-165) - og 17mm anoderne høster lidt til renomméet pga. alder/historie (vintage) og at de bestemt også er med i kampen om medaljerne. Det hele er smag og behag - og kan disse 17mm-anoder i dine ører konkurrere med 803'erne så er det nok ikke helt skidt (som jyderne fx kunne finde på at udtrykke det :) ).

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: ECC 83 med mystiske ætsekoder

Indlægaf Gottschalck » lør 29. jan 2011 10:28

Nej det er dælme ikke skidt det her. Jeg har heller ikke nogen anelse om, hvordan de måler, men de lyder rigtig godt.
Jeg har også læst flere steder at Philips strøede rundt med koder her og der. Jeg kan selv se, hvordan praktisk talt alle Philips koncernens rør er blevet stemplet med rørkoder fra fabrikker de ikke er lavet på. Jeg har i hvert tilfælde en del med koder, der ikke stemmer overens med navnet på røret. Jeg har nogle Philips rør fra Frankrig,England,Holland, Belgien og Indien.
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1677
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: ECC 83 med mystiske ætsekoder

Indlægaf Fredmarantz » lør 29. jan 2011 16:00

Jeg tror mere, at de faktisk er blevet stemplet med koder fra fabrikker, som de rent faktisk ER lavet på.
Hvis man blæser navnet (firmalogoet) et stykke, så har man, så længe man arbejder i Philips-familiens rør, en sikker indikator for, hvor og hvornår røret er lavet. Philips havde snesevis af fabrikker overalt - i Europa og en enkelt afstikker t. Indien. Der var også en rørfabrik i Kbh...

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: ECC 83 med mystiske ætsekoder

Indlægaf Fredmarantz » lør 29. jan 2011 16:12

Hvis du scroller lidt ned på denne side...

http://www.cs.helsinki.fi/u/oheinone/va ... oding.html

så er der en række links til div. oversigter over koder - og du vil se en sygt lang række af fabrikker, hvor der stod Philips på toppen af lønsedlerne.
I de samme oversigter er al kodemateriale stort set endevendt - og måske??...er dine rørs mystiske koder gemt her..?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: ECC 83 med mystiske ætsekoder

Indlægaf Gottschalck » søn 30. jan 2011 09:55

Hej igen og tak for links Freddy.

Koderne giver stadig ikke mening.

Det nærmeste jeg kommer, er at røret, måske er fremstillet hos Thorn-AEI Radio valve Co. Ltd. (Ediswan) , Mullard supply som Bogstavet: I kan referere til.
Jeg snuser bare videre.
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1677
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup


Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Yahoo [Bot] og 37 gæster