Bofa USA V80

Rør i alle afskygninger

Bofa USA V80

Indlægaf dfms » tirs 26. maj 2015 20:24

Freddy spurgte i denne tråd om det var et vinter projekt: http://www.vintagehifi.dk/forum/viewtopic.php?f=555&t=6602
....nej det blev det ikke, er allerede i fuld gang:

Billede

Nu er jeg jo røget med på recap. bølgen, så her er hvad jeg har gjort:

Først er kondensatoren savet over (ved den røde pil). Tømt for indhold, som var meget nemt med de udtørret Hunts lytter.
Har lavet et apparat til at trykke aluminiums-røret sammen. Loddet den nye el-lyt på pladen med loddefligerne og derefter monteret den i røret.
Brugt et andet hjemmegjort apparat til at klemme toppen sammen igen.

Billede

Billede

Billede

Billede

Folie kondensatorerne var være, de er loddet sammen så det var umulig at åbne dem, den eneste løsning var at fræse et hul i bunden af dem, og så pille indmaden ud den vej.

Billede

Er færdig med at trække ledninger på første sal (strømforsyningen), og skal i gang med stuen:

Billede

Billede

Billede

Billede

Det er en sjov forstærker, den består af to fasesplitter og udgangstrin som så er parallel koblet på sekundær siden at udgangstrafoen. Ideen er at skulle det enetrin stå af, ja så spiller den anden lystigt videre.

Billede

Den version jeg har fået fat i, er en mærkelig blanding af nyt og gammelt. Forpladen og instrumenterne er som på de første modeller der kom i 1939.

Billede

Men der er ting i forstærkeren så indikere at det noget af det sidste der er blevet lavet i USA serien, som f.eks. Hunts blokkondensatorerne og på ensretteren til glød står der 1950. KV40 kom på markedet i 1951.

Billede
Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 3stk. V15 - 2stk. V60 og 2x6stk. Magnet-toneforforstærker.
Brugeravatar
dfms
 
Indlæg: 1072
Tilmeldt: 17 feb 2011
Geografisk sted: Vestpå
Lokalitet: Esbjerg

Re: Bofa USA V80

Indlægaf mcs_5 » tirs 26. maj 2015 20:34

Var de Hunts filmkondensatorer lige så elendige som alt andet Hunts? Jeg kender kun deres fremragende brune revne/smuldre-kondensatorer og ligeså glimrende lytter ;)

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Bofa USA V80

Indlægaf dfms » tirs 26. maj 2015 20:49

Ja :lol:

Billede

De her er lavet af krakelit.
Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 3stk. V15 - 2stk. V60 og 2x6stk. Magnet-toneforforstærker.
Brugeravatar
dfms
 
Indlæg: 1072
Tilmeldt: 17 feb 2011
Geografisk sted: Vestpå
Lokalitet: Esbjerg

Re: Bofa USA V80

Indlægaf Fredmarantz » tirs 26. maj 2015 21:29

Den restaurering og jo på 1. kl. - helt fantastisk!! Hold da kæft, du går til den! :QQS: :QQS: :QQS:

Jeg synes, at det er fedt, at du restuffer de gamle lyttebægre - så har den stadig det rigtige udseende og det hele passer på mål. I øvrigt genialt med den anordning til at skære bægrene op med. Bare jeg havde disse egenskaber til at genskabe en gammel smuk forstærker som denne.

Lad os endelig se fortsættelsen af redningen.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7442
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Bofa USA V80

Indlægaf dfms » tirs 26. maj 2015 22:06

Tak :p
Måske har jeg ikke forklaret det godt nok. apparatet er til at "trykke" en ny fordybning som den brik med loddeterninaler hviler på.
Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 3stk. V15 - 2stk. V60 og 2x6stk. Magnet-toneforforstærker.
Brugeravatar
dfms
 
Indlæg: 1072
Tilmeldt: 17 feb 2011
Geografisk sted: Vestpå
Lokalitet: Esbjerg

Re: Bofa USA V80

Indlægaf MaxJ » tirs 26. maj 2015 22:13

..
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Bofa USA V80

Indlægaf Louis » ons 27. maj 2015 08:33

Det er sgu et de flotteste restaureringsprojekter jeg set i lang tid. Hvem der kunne bare selv havde evner til det ;)
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2756
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Bofa USA V80

Indlægaf hificlassic » ons 27. maj 2015 08:43

Nu forstår man måske også bedre at din kone bliver sur når du tager et nyt "vinterprojekt" ind :-)
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2892
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Re: Bofa USA V80

Indlægaf NikonSP » ons 27. maj 2015 10:32

Hej dfms

Helt fantastisk flot projekt, - stor respekt fra mig.

Spændende hvad der bliver bedrevet i de små(store) værksteder rundt omkring i de små hi-fi hjem, når der bliver gået 'all in' - og med hjemmegjorte krølle/kramme og buleapparater og jeg skal gi dig!! Kreativiteten vil absolut ingen ende tage!! Og hvis det så er et vinterprojekt, der lige bliver kørt af, her inden sommeren starter, hvad kan det så ikke føre til om vinteren, - om fruen vil :roll: :lol:

Vh/
Harvey
Der er nu noget ved en Marantz, - og mange andre ting . . .
Brugeravatar
NikonSP
 
Indlæg: 835
Tilmeldt: 15 maj 2010
Geografisk sted: Jylland
Lokalitet: Herning

Re: Bofa USA V80

Indlægaf Mogens » ons 27. maj 2015 13:40

dfms...Det er godt nok bare i orden det der :Thumpsup:
Jeg kan næsten forestille mig hvordan det er at sidde midt i sådan et project der kun bliver flottere og flottere for hver gang der bliver monteret en renoveret komponent...kan godt forstå du ikke kan vente til vinter, jeg glæder mig til at se flere billeder af forløbet.
Og så en rigtig fiks ting med de par værktøjer du har fremstillet, måske et af værktøjerne kunne videreudvikles med et skærehjul fra en rørskærer i stedet for at skulle save bunden af....bare en idé.
Har tænkt mig at lave en universal jig til at spænde forstærker og radio chassier op i så de kan drejes rundt i stedet for altid at ligge på rør og lign. når man arbejder på undersiden.

Glæder mig over dit project, og til at se mere :thumbsup:
Mvh. Mogens.
Brugeravatar
Mogens
 
Indlæg: 117
Tilmeldt: 06 feb 2011
Geografisk sted: Nordjylland
Lokalitet: Skagen

Re: Bofa USA V80

Indlægaf dfms » ons 27. maj 2015 22:26

Louis skrev:Det er sgu et de flotteste restaureringsprojekter jeg set i lang tid.

Tak :p men der er også mange dygtige folk herinde, man kan blive inspireret af :thumbsup: .

hificlassic skrev:Nu forstår man måske også bedre at din kone bliver sur når du tager et nyt "vinterprojekt" ind :-)

Sommeren er ikke begyndt endnu ;)

NikonSP skrev:Hej dfms
Helt fantastisk flot projekt, Og hvis det så er et vinterprojekt, der lige bliver kørt af, her inden sommeren starter, hvad kan det så ikke føre til om vinteren, - om fruen vil :roll: :lol:

Tak, en kan aldrig vide :shock:

Mogens skrev:dfms...Det er godt nok bare i orden det der :Thumpsup:
Og så en rigtig fiks ting med de par værktøjer du har fremstillet, måske et af værktøjerne kunne videreudvikles med et skærehjul fra en rørskærer i stedet for at skulle save bunden af....bare en idé.
Har tænkt mig at lave en universal jig til at spænde forstærker og radio chassier op i så de kan drejes rundt i stedet for altid at ligge på rør og lign. når man arbejder på undersiden.

Tak.
Det med skærehjulet er helt klart en god ide.
Det "jig" glæder jeg/vi os til at se :thumbsup: .
Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 3stk. V15 - 2stk. V60 og 2x6stk. Magnet-toneforforstærker.
Brugeravatar
dfms
 
Indlæg: 1072
Tilmeldt: 17 feb 2011
Geografisk sted: Vestpå
Lokalitet: Esbjerg

Re: Bofa USA V80

Indlægaf dfms » lør 30. maj 2015 20:52

Billede

Billede

Billede

ØV så løv man tør for kabelflex Billede
Så må man bestille noget NYT

Billede

De to amperemeter virker fint,

Billede

men VU-meteret var brændt af. Til al held havde jeg for nogle år tilbage købt en del gamle instrumenter, og iblandt dem var der en der kunne bruges, så med D.Ducks kyndige hjælp lykkedes det at flytte indmaden over i det ødelagte meter, og til all held passede scala-pladen :thumbsup:



Udgangstransformatorerne og droslerne er ikke kønne, så skal jeg male dem eller er der en måde at fjerme overflade rusten på ?

Billede
Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 3stk. V15 - 2stk. V60 og 2x6stk. Magnet-toneforforstærker.
Brugeravatar
dfms
 
Indlæg: 1072
Tilmeldt: 17 feb 2011
Geografisk sted: Vestpå
Lokalitet: Esbjerg

Re: Bofa USA V80

Indlægaf MaxJ » lør 30. maj 2015 21:05

Kan man få repareret sådan et meter hvis det skulle være.?
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Bofa USA V80

Indlægaf dfms » lør 30. maj 2015 21:20

MaxJ skrev:Kan man få repareret sådan et meter hvis det skulle være.?


Ja men det komme jo helt an på hvad der er galt, hvis tråden er brændt af i spolen (som med min), så skal der findes et meter med samme opbygning.
Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 3stk. V15 - 2stk. V60 og 2x6stk. Magnet-toneforforstærker.
Brugeravatar
dfms
 
Indlæg: 1072
Tilmeldt: 17 feb 2011
Geografisk sted: Vestpå
Lokalitet: Esbjerg

Re: Bofa USA V80

Indlægaf MaxJ » lør 30. maj 2015 21:46

dfms skrev:
MaxJ skrev:Kan man få repareret sådan et meter hvis det skulle være.?


Ja men det komme jo helt an på hvad der er galt, hvis tråden er brændt af i spolen (som med min), så skal der findes et meter med samme opbygning.


Tænkte det nok, jeg har et meter liggende til en Racal RA17 med brændt tråd. Jeg har dog er fungerende i radioen men hvis det kunne laves såå.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Næste

Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 118 gæster