Dynaco ST70

Rør i alle afskygninger

Dynaco ST70

Indlægaf tenorconn » fre 5. jun 2015 05:50

Forstærkeren har jeg fået ombygget/renoveret, bl. a. med ny nettrafo da originalen futtede af. Undervejs har jeg målt den ohmske modstand i sektionerne på udgangstrafoerne; der er forskel så jeg har justeret med modstand over 2 viklinger i hver trafo så de 4 sektioner i hver trafo nu parvis har samme ohmske værdi. - Er der nogen i panelet som kan sige om dette indgreb har nogen betydning?-Jeg har ikke haft dækslet af, men jeg gætter på at de er viklet anderledes end som Williamson-Partridge
tenorconn
 
Indlæg: 9
Tilmeldt: 26 jan 2014
Lokalitet: varde

Re: Dynaco ST70

Indlægaf his067 » fre 5. jun 2015 08:03

Min umiddelbare reaktion er at det vist ikke kun er net-trafoen der er blevet skiftet engang i fortiden....Men uden at vide hvor forskellige de to trafoer er, ville jeg ikke kunne sige noget om det.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3834
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Dynaco ST70

Indlægaf Tonni » fre 5. jun 2015 08:49

Det er hørt før at udgangstrafoer er viklet asymmetrisk for at kompensere for trådens afstand til kernen og bevare induktions samt impedans i den enkelte vikling. Husk ac impedans er en helt anden størrelse end dc modstand, man har frekvens med som parameter. Og så snakker vi slet ikke om fasefejl, mætningsgrad, Q (godhed) og lignende... samt at hvisse fasesplittere giver forskellig amplityde i positiv hhv negativ periode, som trafoer så kan være viklet til at kompensere for..

In other words, let it be!
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4816
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Dynaco ST70

Indlægaf Tube mania » fre 5. jun 2015 11:24

Jeg tror ikke du skal have modstande på...hvis de ligger over viklingerne kommer du til at brænde ret meget effekt af i dem..måske enda så meget at det går ud over rørene. Jeg antager du snakker om primæren...og så er det jo spændinger på op til 800V pr vikling i spids. Med forbehold...jeg ved jo ikke præcis hvordan du har gjort.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Dynaco ST70

Indlægaf tenorconn » fre 5. jun 2015 20:38

Tak for de gode svar; Tror jeg nu fjerner de modstande; jeg satte dem i for at måske nemmere at kunne justere hvilestrøm i EL34, der kommer billede senere
tenorconn
 
Indlæg: 9
Tilmeldt: 26 jan 2014
Lokalitet: varde

Re: Dynaco ST70

Indlægaf tenorconn » fre 5. jun 2015 21:05

billede af st70 diagram, som kan ses, er samlet ohmske modstande i de 2 haldele prim. vikling henholdsvis 100,6 og 87,8 Ohm, derfor min ide med justering af hvilestrøm.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
tenorconn
 
Indlæg: 9
Tilmeldt: 26 jan 2014
Lokalitet: varde

Re: Dynaco ST70

Indlægaf Tube mania » fre 5. jun 2015 21:13

Ja...det var det jeg frygtede...godt du får dem pillet af igen ;) De ville virke som en kortsluttet primær.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Dynaco ST70

Indlægaf his067 » fre 5. jun 2015 22:17

Jamen, den skal da være sådan: du tager spænding til gitter 2 på 43% af transformatoren for at lave en ultra-lineær udgang.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3834
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Dynaco ST70

Indlægaf Tube mania » lør 6. jun 2015 00:38

Det er ikke det vi snakker om. Hvis du kigger nøje på tegningen kan du se han har indtegnet nogle modstande over viklingerne...omend u-tydeligt. På øverste del af trafo. Han prøver at udligne små forskelle i DC modstanden som ingen betydning har og som man ikke kan ændre på. De fremkommer pga omgangs-længde varierer med diameter på spolerne....selvom der har været omgangs-tæller på.


Og hvorfor er de forskelle ligegyldige. Det er fordi at rørenes indre modstand er mange mange gange større end forskellene ..og de forsvinder derfor i regnskabet.
Senest rettet af Tube mania lør 6. jun 2015 00:47, rettet i alt 3 gange.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Dynaco ST70

Indlægaf Tube mania » lør 6. jun 2015 00:40

--
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Dynaco ST70

Indlægaf his067 » lør 6. jun 2015 09:09

Tube mania skrev:Det er ikke det vi snakker om. Hvis du kigger nøje på tegningen kan du se han har indtegnet nogle modstande over viklingerne...omend u-tydeligt. På øverste del af trafo. Han prøver at udligne små forskelle i DC modstanden som ingen betydning har og som man ikke kan ændre på. De fremkommer pga omgangs-længde varierer med diameter på spolerne....selvom der har været omgangs-tæller på.


Og hvorfor er de forskelle ligegyldige. Det er fordi at rørenes indre modstand er mange mange gange større end forskellene ..og de forsvinder derfor i regnskabet.

Live and learn!
:thumbsup:
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3834
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Dynaco ST70

Indlægaf tenorconn » søn 7. jun 2015 12:01

---
tenorconn
 
Indlæg: 9
Tilmeldt: 26 jan 2014
Lokalitet: varde

Re: Dynaco ST70

Indlægaf tenorconn » fre 12. jun 2015 09:06

Der er en ting i diagrammet, som jeg gerne vil finde ud af: De to 470 ohm modstande fra udtag til skærmgitter fra trafo, hvilken betydning har de ?- --Når jeg studerer de mange modifikationer på ST70 man ser på internettet, så kan jeg ikke finde at der sidder disse modstande; dog f.eks Jea Hiraga's rørbog har jeg tygget igennem, og hos andre fabrikater: Michaelson Austin, Marantz, Radford er der skærmgittermodstand. Ham som har lavet modifikationen på min slæde (diagrammet og vikle en anden nettrafo med meget mere jern end Dynaco's egen) har jeg desværre ikke kontakt til. Mit eget bidrag var at sætte potentiometre i forskellige steder og udtag fra hver katode til at måle bias.-Har anskaffet gammelt oscilloskop , så nu kan der måles og justeres.
tenorconn
 
Indlæg: 9
Tilmeldt: 26 jan 2014
Lokalitet: varde

Re: Dynaco ST70

Indlægaf mcs_5 » fre 12. jun 2015 14:25

Skærmgittermodstandene begrænser strømmen. Philips anbefalede i sin tid 1k.

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Dynaco ST70

Indlægaf tenorconn » fre 12. jun 2015 22:55

Det beroliger mig, så de bliver siddende
tenorconn
 
Indlæg: 9
Tilmeldt: 26 jan 2014
Lokalitet: varde


Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 36 gæster