Beskyttelse af rør-udstyr

Rør i alle afskygninger

Beskyttelse af rør-udstyr

Indlægaf erlingt » man 31. jan 2011 16:21

I går oplevede vi i mit område, at forsyningsspændingen var noget ustabil en ½ times tid. Først forsvandt netspændingen totalt, og kort efter kom den igen i nogle "glimt" af 1-5 sek. varighed.

Jeg kom i den forbindelse til at tænke på mit rør udstyr - som heldigvis IKKE var tændt - at netop sådan en form for ustabilitet i forsyningsspændingen, ville kunne have taget livet af ensretterrør m.m.

Til sikring mod forsyningsudfald, bør man jo have en form for beskyttelse på, som slukker for forsyningen ved udfald, og som kræver en manuel indgriben for at genstarte. Er det ikke det, som de professionelle kalder et motorværn?

Hvad bruger I andre, har i implementeret en form for sikring - hvad og hvordan?
Brugeravatar
erlingt
 
Indlæg: 65
Tilmeldt: 12 maj 2010
Lokalitet: Midtjylland

Re: Beskyttelse af rør-udstyr

Indlægaf Fredmarantz » man 31. jan 2011 16:40

Jeg har intet værn mod den slags - har godtnok (og heldigvis) heller aldrig været ude for det. Hvor bor du i landet?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Beskyttelse af rør-udstyr

Indlægaf erlingt » man 31. jan 2011 17:10

Næh - jeg har heller ikke oplevet det før; normalt er vores forsyning her til
lands jo ganske stabil.

Jeg bor i den nordlige del af Silkeborg, og det er ikke fordi vi er belastet af store industrivirksomheder el.l., rent boligkvarter.

Men tanken slog mig blot. Jeg ved at vores venner på den anden side af Atlanten, hvor forsyningen ikke alle steder er særligt stabil, kæmper med problematikken og at der findes "relæer" til at sætte i stikkontakten, til netop dette formål.
Brugeravatar
erlingt
 
Indlæg: 65
Tilmeldt: 12 maj 2010
Lokalitet: Midtjylland

Re: Beskyttelse af rør-udstyr

Indlægaf galadriel » man 31. jan 2011 17:44

Du skal vel nærmest have en UPS (Uninterruptable Power Supply), som man anvender til servere i edb-installationer. De fungerer dels som backup-batteri, dels som transientbeskyttelse. De fås i mange størrelser og prislejer.

Mvh
Jørn
galadriel
 
Indlæg: 18
Tilmeldt: 27 nov 2010
Geografisk sted: Sdr. Onsild

Re: Beskyttelse af rør-udstyr

Indlægaf MDA » man 31. jan 2011 17:58

Jeg har desværre oplevet at strømmen gik og kom igen, det kunne min rør forstærker ikke holde til :(
Det var en fejl 40 fra konen side.
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin
 
Indlæg: 3366
Tilmeldt: 08 apr 2010
Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Re: Beskyttelse af rør-udstyr

Indlægaf Almarx » ons 2. feb 2011 00:13

Der findes overspændings/strøm beskytter, det beskytter fx. computere mod lynnedslag osv. Jeg havde engang en Belkin Mastercube hed den vist og den kostede ikke meget.
Brugeravatar
Almarx
 
Indlæg: 390
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Dollerup sogn
Lokalitet: Viborg

Re: Beskyttelse af rør-udstyr

Indlægaf Tonni » ons 2. feb 2011 00:47

Der findes adskillige UPS'er der kan klare problemet. UPS = Uninterruptable Power Supply
Dog skal man være opmærksom på at skaffe en der giver sinus ud. - De findes også i udgaver der giver firkant-lignende AC ud. Og de er ikke egnede for hifi!
Mange af dem har også den egenskab, at de som Powerconditionors og altså renser og genopretter en næsten ren "netspænding" der kan have gavnlig effekt på især småsignalbehandlende apparater. - Groft sagt alt undtagen (store) effekttrin...

Jeg fandt to Compaq med defekte batterier for 300 på den blå. Og batterierne klarede en tur til den lokale alarmreparatør... - De skal skifte batterierne årligt i alarmerne, så de er sikker på der er fuld kapasitet i dem...
En krimptang og nogle passende "spader" klarede resten! - At jeg så ikke bruger min pt. skyldes den knurrer lidt mere end jeg bryder mig om. Og konen mener der er "skrammel" nok i stuen... :-D
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4806
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Beskyttelse af rør-udstyr

Indlægaf mcs_5 » ons 16. feb 2011 01:19

MDA skrev:Jeg har desværre oplevet at strømmen gik og kom igen, det kunne min rør forstærker ikke holde til :(

Det lyder mystisk. Hvorfor skulle det skade rørene? Kviksølvensrettere kan ikke tåle det (SLET ikke) men ellers?

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Beskyttelse af rør-udstyr

Indlægaf MDA » ons 16. feb 2011 08:38

Det var heller ikke rørene som gik i stykker.
Tubemania skiftede et eller andet, som jeg ikke kan huske hvad var.
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin
 
Indlæg: 3366
Tilmeldt: 08 apr 2010
Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Re: Beskyttelse af rør-udstyr

Indlægaf Tube mania » ons 16. feb 2011 11:28

Jeg kan heller ikke huske det specifikke tilfælde, men jeg ved at man kan skade skærm-gitter modstandene ved at slukke en drift-varm forstærker og derpå tænde den igen med varme rør. Det skyldes at bias-spændingen er et øjeblik om at 'bygge' op og så kan strømmen i røret stige lavine-agtig...herunder skærm-gitter strømmen og rørene har ikke godt af den behandling. Der kan også komme kraftige DC impulser fra de foregående kredsløb under de omstændigheder som kan forårsage det samme. En rørforstærker bør køle af i 5 minutter inden der tændes igen.

Det er simpelt at lave et relæ med 'cut off' funktion og bygge ind i en lille æske med et stik til at forsyne forstærkeren. Ved udfald går relæet i hvile stilling (off) indtil man resetter igen..evt med en lille trykkontakt. Jeg har den i hodet, men ik noget at tegne med :( Kan man ikke få et USB stik opereret ind bag øret...så man lige kan koble op...
mvh
Senest rettet af Tube mania ons 16. feb 2011 18:15, rettet i alt 1 gang.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Beskyttelse af rør-udstyr

Indlægaf mcs_5 » ons 16. feb 2011 14:57

Tube mania skrev:Det er simpelt at lave et relæ med 'cut off' funktion og bygge ind i en lille æske med et stik til at forsyne forstærkeren. Ved udfald går relæet i hvile stilling (off) indtil man resetter igen..evt med en lille trykkontakt.

Det kaldes også et motorværn - et relæ, et sluttetryk til at tænde og et brydetryk til at slukke :)

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Beskyttelse af rør-udstyr

Indlægaf Tube mania » ons 16. feb 2011 15:46

Senest rettet af Tube mania ons 16. feb 2011 15:54, rettet i alt 1 gang.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Beskyttelse af rør-udstyr

Indlægaf Tube mania » ons 16. feb 2011 15:52

fejl
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Beskyttelse af rør-udstyr

Indlægaf Tonni » ons 16. feb 2011 18:30

Det kræver "bare" et relæ med to sluttekontakter, og en 230V trækspole, samt et ringetryk ...
Trækspolen forbindes i serie med ringetrykket, og over de 230V. Den ene sluttekontakt forbindes sådan at den kortslutter ringetrykket og den anden sluttekontakt bruges så til at fodre "ampen" gennem...

Når/hvis spændingen falder slipper relæet, og klipper samtidig forsyningen til "ampen".
Herefter kan spændingen kun kobles ind igen ved hjælp af ringetrykket...

Med venlig hilsen
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4806
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Beskyttelse af rør-udstyr

Indlægaf Tube mania » ons 16. feb 2011 18:32

Just præcis... :cool1: Men jeg har en som kan virke med et 12V relæ...der er ikke så mange med 230V trækspole.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Næste

Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 16 gæster