Rør tester

Rør i alle afskygninger

Rør tester

Indlægaf acj1980 » fre 3. jul 2015 02:56

Sådan en har jeg i gang med at bygge, en del af den har jeg liggende og er begyndt på, jeg anvender to trafoer, en til styring af anodespændingen (styres vha en pl36 med spænding ind på g1) den anden trafo forsyner glød på pl36 samt til de rør som skal testes (gløden på de rør som testes vil blive forsynet med DC via en justerbar spænding via et kredsløb med en lm317, trafoen forsyner desuden også negativ spænding på g1 på test røret.

og her kommer så spørgsmålet!!!.
På f.eks AVO´s testere har jeg bemærket, og også selv brugt denne justering nemlig.. mA/v eller S, f.eks et EF80 har en stejlhed på 7.1mA/v ved 200 volt, men hvad påvirker denne/dette potmeter i selve testen??.
Jeg håber en kan belyse dette lidt nærmere for mig.
Mange hilsner

Alex
acj1980
 

Re: Rør tester

Indlægaf rørglad » fre 3. jul 2015 19:23

Jeg forstår vist dit spørgsmål, for den der "backing off" til nulstrøms visning med efterfølgender visning af stejlheden (mA/V) ved at flippe en kontakt, som AVOen formår, har jeg også spekuleret lidt på. Håber der kommer en forklaring!
Men indtil da kan du relativt simpelt måle stejlheden ved at variere gitter1 spændingen, og få en ny udlæsning af anode-strømmen. S = delta mA / delta V
Nils
rørglad
 
Indlæg: 454
Tilmeldt: 07 feb 2011
Lokalitet: 8800 Viborg

Re: Rør tester

Indlægaf Tube mania » lør 4. jul 2015 00:20

Det kan jeg da godt forklare. Når man skal måle stejlhed på røret sker det ved en ændring af gitter-spændingen på 1V. Inden det kan gøres udbalancerer man den aktuelle strøm som forekommer ved emissions-testen. Det er det man laver som 'backing off'. Der bringer man meteret i 0 og så foretager man stejlhedstesten som viser strømmens stigning ved en sænkning af gitter-spændingen på exakt 1V. Resultalter er mA/V. For at den visning bliver korrekt skal potentiometeret for mA/V indstilles til det aktuelle rørs stejlhed som findes i rørtabellen. Denne indstilling justerer meterets følsomhed så den passer til røret. Hvis resultatet afviger meget kan man justere på knappen mA/V indtil viseren står på 1mA/V mærket og derpå aflæse den nye værdi på skalaen (som man drejer på). Det kan man også gøre hvis man ikke kender værdien i forvejen.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Rør tester

Indlægaf acj1980 » lør 4. jul 2015 01:15

Okay tak Tubemand, så langt så godt, næste spørgsmål i den forbindelse er, om man kan udelukke denne del i en test, og hvor nøjagtig en alm. test så vil være? kan man dette? det er lidt mit indtryk at de noget mere simple testere ikke har stejlheden med i instrumentet.

Jeg kan godt se at der i div. AVO diagrammer at G1 og S ligger indenfor samme kredsløb mht justering, jeg var bare ikke klar over at det var præcist 1.00 volt den skulle regulere,
acj1980
 

Re: Rør tester

Indlægaf rørglad » lør 4. jul 2015 09:10

Når du måler anodestrømmen ved givne spændinger (typiske data i følge rørkataloget) får du et indtryk af hvor slidt røret er og/eller hvor tæt på de typiske værdier, røret havde fra nyt.
Hvis du også har brug for at kende rørets forstærkning: strømændring i f.h.t. spændingsændring på styregitteret, må du foretage mindst een måling mere.
Skal det være rigtig fint kan du foretage mange målinger og tegne en kurve efter disse målinger.
Du har brug for at kende stejlheden, når røret kører som differentialforstærker - typisk som fasevender i PP forstækere. Her er det vældig godt når de to signaler til udgangsrørerne foruden er være i modfase også er lige store.
rørglad
 
Indlæg: 454
Tilmeldt: 07 feb 2011
Lokalitet: 8800 Viborg

Re: Rør tester

Indlægaf Tube mania » lør 4. jul 2015 12:10

acj1980,...

Det er rigtigt...emissions-testen (strømmen) er den vigtigste måling...og den nemmeste at lave. De fleste testere tager den måling og ved lavere spændinger end data opgivelserne er lavet ved. Man får så heller ikke strømmen i mA, men bare en grøn og en rød skala. Det er ikke så svært at lave en tester der måler røret ifh til databogen.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Rør tester

Indlægaf acj1980 » lør 4. jul 2015 14:35

Tusind tak for alle svar, jeg tror jeg vil udelukke at indbygge stejlhedstesten i denne tester, men blot indskyde et mA meter så jeg præcist kan måle hvor meget røret levere udfra databladets, det er vidst en glimrende indikator på hvor slidt røret er ;-), der er jo også en hvis sammenhænd i at stejlheden ikke er den samme ved et brugt rør som med et nyt, sådan er det vidst i de fleste tilfælde, og hvis røret kun kan levere den have strøm i emmisionstesten så stopper de fleste målinger jo alligevel dér og røret kasseres, jeg skal no forsøge at ligge nogle billeder op som projektet skrider frem :-)
Hilsen
Alex
acj1980
 


Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 24 gæster