B&O JET 510K - Hjælp søges!

Rør i alle afskygninger

B&O JET 510K - Hjælp søges!

Indlægaf Storken » tirs 8. sep 2015 18:24

Jeg har i dag fået en ældre sag ind ad døren (det pt. ældste apparat, jeg har haft fingre i). Jeg har overtaget radioen fra en kammerat, der havde fået den hjem fra et ældrecenter. Den virker ifølge min kammerat ikke - men jeg har ikke selv sat den til for at bekræfte det endnu.. Jeg er bange for at give den 230V i et hug, da det jo kan gøre mere skade end gavn, og jeg ejer desværre ikke en variotrafo.
Det er også være første gang, at jeg har et rør-apparat hjemme. Så lidt spændende er det altså!
Kan jeg ikke få den til at virke, er det helt fint, da den så nok imidlertid vil kunne pynte lidt - men det kunne være sjovt, hvis jeg også kunne få den til at spille! :ide:

Men hvor skal jeg starte? Jeg kan selvfølgelig smide den i en stikkontakt og krydse fingre, men jeg ser hellere, at det blive gjort lidt mere efter bogen. ;)
Den har også en knækket skalasnor, så hvis der er én, der ved hvordan den skal fixes, ville det være super!

Jeg ved ikke hvor god modellen er, og om den er særlig eftertragtet. Har kun kunne finde lidt få billeder rundt omkring på nettet, så noget siger mig, at den er god af en ældre AM-FM radio at være, men dog relativ almindelig.
Jeg har fundet diagrammet her: http://www.radiohistoriskforeningvest.dk/Diagrammer/B&O-Jet-510K-1954-Diagram.png

Og lige et par billeder, så der kan ses, hvad jeg snakker om:

Billede

Billede
- Simon

Primær: Tandberg TR-2075, Lenco L75 m. Ortofon AS-212, Ortofon MC 30 Super, Ortofon T-5, Tandberg TCD 330, Tandberg Studio Monitors
Brugeravatar
Storken
 
Indlæg: 183
Tilmeldt: 11 mar 2013
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: 5000, Odense C

Re: B&O JET 510K - Hjælp søges!

Indlægaf mcs_5 » tirs 8. sep 2015 19:36

Den er med U-rør, så du skal holde nallerne væk, når der er strøm på.

Er der ikke en bundplade du kan skrue af? Tag en billede af indmaden.

Du skal sikkert skifte ensretteren og et par kondensatorer, men mere skal der nok ikke til.

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: B&O JET 510K - Hjælp søges!

Indlægaf Storken » tirs 8. sep 2015 20:11

Jeg holder nallerne væk! Tak for det!

Billeder fra bunden (fik dem ikke lige med i første omgang, my bad!):

Billede

Billede

Billede

Er det muligt at få udpeget ensretteren enten på diagram eller et af ovenstående billeder?

Ville du være fortrolig med at sætte spænding på fra stikkontakten?
- Simon

Primær: Tandberg TR-2075, Lenco L75 m. Ortofon AS-212, Ortofon MC 30 Super, Ortofon T-5, Tandberg TCD 330, Tandberg Studio Monitors
Brugeravatar
Storken
 
Indlæg: 183
Tilmeldt: 11 mar 2013
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: 5000, Odense C

Re: B&O JET 510K - Hjælp søges!

Indlægaf acj1980 » ons 9. sep 2015 00:54

Du skal nok alliere dig med en teknikker hvis du ikke selv er radio kyndig, de gule wicon kondensatorer man ser i bunden skal ALLE skiftes, da de evig altid driver LANGT i værdi, radioen er pæn, men for mig ser det unægtelig ud til at den har eller har haft besøg af træorme, hvis du har mistanke til at de stadigvæk er i live så put radioen en tur i en dybfryser et par dagee, det tager den ikke skade af, ormene dør og problemet er løst, hullerne kan fyldes op med lak og derefter poleres så det næsten ikke kan ses.

Der er en slags fremgangsmåde som man kan bruge i et begrænset omfang med at sætte spænding på sådan radio, men vær meget varsom, da selen ventilen ikke er alt for gode i de apparater, du sætter stikproppen i kontakten og tænder få sekunder for spændingen, holder en pause på nogle minutter, tænder igen ca 5-10 sek, slukker igen, sådan gør du i en slags cyklus, for så "vænner" du ensretteren og elektrolyt kondensatoren til der er spænding, efter en masse ganges tænd og sluk kan du sætte spænding på i f.eks 2 min og høre om der kommer lyd i højtaleren, du skal i øvrigt nok også påregne at skulle efterse gitter kondensatorene da det er vitrohm som B&O benyttede i de år, de har tildens til enten at stige voldsomt i værdi eller afbrydes.

go jagt :-)
acj1980
 

Re: B&O JET 510K - Hjælp søges!

Indlægaf mcs_5 » ons 9. sep 2015 03:18

Storken skrev:Er det muligt at få udpeget ensretteren enten på diagram eller et af ovenstående billeder?

På diagrammet, ja. Yderst til højre - S35D6e (ca.). Jeg kan ikke se den på billederne, men den sidder nok på toppen af chassiset et sted. Du kan erstatte den med to 1N4007 eller UF4007.

Ville du være fortrolig med at sætte spænding på fra stikkontakten?

Jeg ville ikke gøre det umiddelbart. Det er ikke kun de gule Wicon du skal skifte - det er faktisk kun den sennepsfarvede Philips-kondensator jeg ville stole på. Det hele (undtagen lytterne selvfølgelig) er papirkondensatorer, og de er ikke pålidelige.

Men før du sætter strøm til, ville jeg skifte ensretteren og tre af papirkondensatorerne - dem i lyddelen, og den over netspændingen. Når de er skiftet, burde det ikke gå helt galt - men der er absolut ingen funktionsgaranti ;)

Du skal stadig bruge en vario eller en effektmodstand i serie når du tænder den første gang. Jeg ville holde mig til en skillevario.

Hvis du bare kan lodde, kan du sagtens skifte kondensatorerne selv - bare tag dem en af gangen. De koster heller ikke mere end et par kroner stykket.

Men hvis du engang kommer til hovedlandet, kan vi jo kigge på opstarten...

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: B&O JET 510K - Hjælp søges!

Indlægaf acj1980 » tors 10. sep 2015 00:40

du kan til nød også bruge en god gammel elektrisk pære, i serie med radioen, den skal bare være 100w eller mere da spændingen ellers bliver for lav til radioen, og ja ganske rigtigt som Mikkel skriver, er den eneste kondensator du kan stole på de sennepsfarvede philips der dukkede op i start 60erne, samme kondensator var også mørkegrøn hvis de kom fra Mullard.
acj1980
 

Re: B&O JET 510K - Hjælp søges!

Indlægaf Storken » tors 10. sep 2015 10:38

Skønt med disse indspark! Så har jeg da noget at gå igang med. - God idé med en tur i dybfryseren, så træværket har rigtig nok (haft) orm. Nogle steder er savsmulden forholdsvis lys, så de er der måske stadig.
Så skal jeg bare have kortlagt en oversigt over kondensatorene - udskiftningen er intet problem, da jeg på mit ene år på elektroingeniør-uddannelsen har lært at lodde selv SMD print i hånden. ;-)
- Simon

Primær: Tandberg TR-2075, Lenco L75 m. Ortofon AS-212, Ortofon MC 30 Super, Ortofon T-5, Tandberg TCD 330, Tandberg Studio Monitors
Brugeravatar
Storken
 
Indlæg: 183
Tilmeldt: 11 mar 2013
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: 5000, Odense C

Re: B&O JET 510K - Hjælp søges!

Indlægaf Tonni » tors 10. sep 2015 10:48

Slavemetoden, med et foto af dyret og så et X over dem du har skrevet ned... Regn med at skifte alle konder over 1 nF pånær den før nævnte Phillips mustard. - Er der 30? ;)
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4816
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: B&O JET 510K - Hjælp søges!

Indlægaf acj1980 » fre 11. sep 2015 07:17

GOdt at høre Simon, vi skal jo hjælpe hinanden ;-), SMD er noget snavs, men ak selv jeg, har sku q-loddekursus i det skidt, men har beskæftiget mig med det max 5% i hele min elektronik karrierer .

Du giver den bare gas, husk at kondensatorene visse steder skal have en højere værdi end 250volt ;-)
acj1980
 


Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 11 gæster