The Fisher 500c, mods og div rep.

Rør i alle afskygninger

Re: The Fisher 500c, mods og div rep.

Indlægaf aqrannes » ons 7. sep 2016 15:25

Tonni skrev:Man kan evt gøre R132 variabel/mindre, eller øge R131, og på den måde gøre det muligt at variere gitterforspændingen. Den er designet til -17 V som det er nu. Men du har mulighed for helt ned til -22 V. Dette vil bremse udgangsrørene noget op, uden at tilføre lokal modkobling, som en modstand i katoden vil gøre... R131/R132 er en spændingsdeler, lige til at lege med.
Selv ville jeg nok lege lidt med at øge R131 for ikke at få brum fra gløden...
Biprodukt af at nedsætte strømmen i rørene, med nogle få milliampere, vil ud over at sænke temperaturen, også øge rørenes levetid...


Men som den er nu har jeg tilføjet et print kaldet Ibam, som nogle på audiokarma har designet. Det gør jeg kan stille på gitter forspændingen, og dermed få strømmen i rørene til at være ens, og nede i et acceptabelt område.
AugustQR.
Brugeravatar
aqrannes
 
Indlæg: 140
Tilmeldt: 30 apr 2010
Geografisk sted: Nordjylland
Lokalitet: 9900 - Frederikshavn

Re: The Fisher 500c, mods og div rep.

Indlægaf rørglad » ons 7. sep 2016 18:03

Ja men så ligger den jo lige til højrebenet!
rørglad
 
Indlæg: 454
Tilmeldt: 07 feb 2011
Lokalitet: 8800 Viborg

Re: The Fisher 500c, mods og div rep.

Indlægaf tctla » tors 8. sep 2016 07:07

aqrannes skrev:Efter at have spillet på den fine The Fisher de seneste 4 timer syntes jeg at transformatoren bliver lidt for varm. Jeg kan kun holde hånden på oversiden af den i +-5 sekunder. Er det normalt?


Kan det være en kombination af, at du føder den med lidt for høj spænding fra din step-down trafo og ikke mindst, at den nu arbejder med 50Hz i stedet for de 60Hz, den var designet til?

Fra Wikipedia:

Back in high school physics we observed magnetic flux lines traced by iron filings in a magnetic field. Says Steve, “An energized transformer is an electromagnet and therefore creates similar magnetic flux line patterns. When dealing with flux lines and transformers, two laws of physics are particularly significant:
1) Each magnetic material which could be used in a transformer’s core has a limit on how many flux lines it can handle
2) The lower the operating frequency the more flux lines that are generated. Operating a transformer at 50Hz generates 20% more flux lines than at 60Hz. As the number of flux lines approaches the magnetic material’s limit, the heat in both the transformer’s core and its coil wires increases, and under certain circumstances, unpredictably so. This can result in a transformer that exceeds safe temperature levels. Therefore, a transformer designed to run at 50Hz will simply run cooler at 60Hz. But one designed only for 60Hz may overheat if subjected to 50Hz.
“In order to accommodate 50Hz operation, the transformer must employ a magnetic core material that can handle the added flux lines. Such materials are readily available, but they are significantly more costly than the "normal" core materials. Using such high-grade core materials when they are not required results in transformers that are over-designed and probably overpriced.
“So, if a transformer will ever see 50Hz (for the European, South American, UK, Japanese, or other markets), the capability to do so must be designed in from the beginning. But if it will not see 50Hz, there is no sense in adding the unnecessary cost.”

Jeg synes, at dette forhold kan sagtens forklare den ophedede power-transformer, og hvis det forholder sig sådan, kan man ikke rigtig gøre noget ved det. Bortset selvfølgelig fra, at føde den med lavere drifts spænding fra en step-down transformer og acceptere, at forstærkeren så ikke kan leve 100% op til specificerede data. På et tidspunkt, bliver for lav glødespænding også et problem ift. den løsning.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: The Fisher 500c, mods og div rep.

Indlægaf aqrannes » tors 8. sep 2016 07:20

Meget interessant, tanken havde strefet mig, og det bidrager helt sikkert til den ekstra varme.

Jeg har flyttet ledningerne så nu får den 105-107v ind og rørene køre med, 33ma.
Jeg har også sat en 12v pc blæser til en 5v power brick som nu laver lidt bevægelse i luften. Efter at have hørt en enkelt cd igår aftes med luft og lavere spænding var den lun men på ingen måde som efter de 4 timer den anden dag. Så Idag vil jeg prøve at tænde for musikken lige når jeg kommer hjem og så må vi jo se.
AugustQR.
Brugeravatar
aqrannes
 
Indlæg: 140
Tilmeldt: 30 apr 2010
Geografisk sted: Nordjylland
Lokalitet: 9900 - Frederikshavn

Foregående

Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 34 gæster