The Fisher 500c, mods og div rep.

Rør i alle afskygninger

The Fisher 500c, mods og div rep.

Indlægaf aqrannes » søn 20. sep 2015 16:02

Jeg kom i går til at køre efter denne flotte Fisher receiver.
IMG_2920.jpg


Jeg har endnu ikke haft strøm på den da med sikkerhed skal have 4 nye udgangs rør da et af den har en revne på glasset. Den er født med 7591a rør, og hvad jeg kan læse mig frem til på internette, skulle Electro Harmonix 7591A rør være et meget vellydene og billigt alternativ til de originale. Så bestiller nok 4 af dem hvis ikke andre har et bedre bud?

Jeg har også læst at man lige meget hvad skal skifte ensretteren. Og at mange vælger at lodde en 10 ohms modstand fra katoden til stel på udgangsrørene. Har desværre bare ikke forstået hvorfor? er den nogle kloge folk det kan forklare mig det? og er det andet man burde være opmærksom på inden man tør starte den langsomt op.

VH AugustQR
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
AugustQR.
Brugeravatar
aqrannes
 
Indlæg: 140
Tilmeldt: 30 apr 2010
Geografisk sted: Nordjylland
Lokalitet: 9900 - Frederikshavn

Re: The Fisher 500c, mods og div rep.

Indlægaf rørglad » søn 20. sep 2015 16:38

Uden at reflektere fordi du spørger til et klogt hoved, vil jeg foreslå, at det er for at måle spændingen over de 10 Ohm - og dermed beregne hvor meget strøm, de enkelte rør trækker.
Men hvorfor ikke nøjes med 1 Ohm? Så er den målte spænding af samme størrelse som strømmen.
rørglad
 
Indlæg: 454
Tilmeldt: 07 feb 2011
Lokalitet: 8800 Viborg

Re: The Fisher 500c, mods og div rep.

Indlægaf Fredmarantz » søn 20. sep 2015 16:45

Det er en rigtig fin receiver - endda med et meget flot træsvøb. Klassisk! Mon ikke vi taler ca. 1962?

Dét med, hvilket rør, der kan anbefales til den er nok lidt svært - idet mange har forskelige meninger om dette - hvad der er vellydende er vel også i sagens natur et individuelt anliggende. Jeg aner ikke, om JJ laver 7591A - men mine erfaringer med JJ er ganske gode. Jeg har oplevet dem som robuste (hvilket i dette tilfælde nok også er et issue. Tilmed er de efetr MIN smag ganske vellydende. Måske kan du nøjes med at skifte det ene rør? Det er jo ikke sikkert, at rørene er slidte, bare fordi ét af dem er gået i stykker?

N/OS er dyre - men et historisk og autencitetsmæssgt rigtigt valg, men kan være overordentligt svære at have nok af til at kunne lave en kvartet af disse.

Det med ensretteren ved jeg ikke - men hvis den er ok, så skal den vel ikke skiftes? - det er nok en selen-ensretter, og disse har noget alder og kan lugte ganske forfærdeligt, hvis der "går hul" på dem - jeg har nu flere ting med selenensretter og der er foreløbig ikke opstået sådanne tilfælde. Men OK - KAN være et issue. Om ensretteren giver de rette spændinger til resten af apparatet må vel også bero på nogle målinger. Det kan selvfølgelig også være, at ensretteren er et rør? - er det det?

10 Ohm's modtanden fra katode til stel......hmmm - jeg kunne forestille mig, at det skulle være for at kunne sætte bias. Hvis man monterer 10 ohm's modstanden på ben 5 (Katode) - så kan man over denne modstand måle den samlede katodestrøm og sætte bias (kold - medium - varm) efter denne måling. Om der er en rigtig biastrimmer i receiveren - og i luksustilfælde en trimmer pr. rør - ved jeg ikke. Mange gange vil det være lettere at placere en 1 ohm's modtand (1%) i stedet - mellem katode og stel på hvert rør - så er udregning ikke relevant idet målingen i mV vil være svarende til katodestrømmen. Så kan man sikre sig, at rørene kører sundt og ret ens.

Hvad du skal være opmærksom på ved opstart - ja....strømforbrug / mA - om rørene trækker, som de skal og om ensretter virker som den skal. Vær meget opmærksom på monitorering af strømforbruget, som formentlig kan læses på bagsiden af apparatet. Er det et 220V's-apparat? Hold ligeledes øje med udgangsrørene i et HELT mørkt lokale - der skulle nødig være redplating. Og husk, at du. når du kører den op, har højttalere sat til - rørting kan bedst lide at have en belastning, når de er tændte. Så kan du også samtidg høre, om den lyder sundt eller brummer for meget..

Edit: Ok - rørglad, du kom først :p

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: The Fisher 500c, mods og div rep.

Indlægaf aqrannes » søn 20. sep 2015 16:56

Fredmarantz skrev:Det er en rigtig fin receiver - endda med et meget flot træsvøb. Klassisk! Mon ikke vi taler ca. 1962?

Dét med, hvilket rør, der kan anbefales til den er nok lidt svært - idet mange har forskelige meninger om dette - hvad der er vellydende er vel også i sagens natur et individuelt anliggende. Jeg aner ikke, om JJ laver 7591A - men mine erfaringer med JJ er ganske gode. Jeg har oplevet dem som robuste (hvilket i dette tilfælde nok også er et issue. Tilmed er de efetr MIN smag ganske vellydende. Måske kan du nøjes med at skifte det ene rør? Det er jo ikke sikkert, at rørene er slidte, bare fordi ét af dem er gået i stykker?


N/OS er dyre - men et historisk og autencitetsmæssgt rigtigt valg, men kan være overordentligt svære at have nok af til at kunne lave en kvartet af disse.

Det med ensretteren ved jeg ikke - men hvis den er ok, så skal den vel ikke skiftes? - det er nok en selen-ensretter, og disse har noget alder og kan lugte ganske forfærdeligt, hvis der "går hul" på dem - jeg har nu flere ting med selenensretter og der er foreløbig ikke opstået sådanne tilfælde. Men OK - KAN være et issue. Om ensretteren giver de rette spændinger til resten af apparatet må vel også bero på nogle målinger.

10 Ohm's modtanden fra katode til stel......hmmm - jeg kunne forestille mig, at det skulle være for at kunne sætte bias. Hvis man monterer 10 ohm's modstanden på ben 5 (Katode) - så kan man over denne modstand måle den samlede katodestrøm og sætte bias (kold - medium - varm) efter denne måling. Om der er en rigtig biastrimmer i receiveren - og i luksustilfælde en trimmer pr. rør - ved jeg ikke. Mange gange vil det være lettere at placere en 1 ohm's modtand (1%) i stedet - mellem katode og stel på hvert rør - så er udregning ikke relevant idet målingen i mV vil være svarende til katodestrømmen. Så kan man sikre sig, at rørene kører sundt og ret ens.

Hvad du skal være opmærksom på ved opstart - ja....strømforbrug / mA - om rørene trækker, som de skal og om ensretter virker som den skal. Vær meget opmærksom på monitorering af strømforbruget, som formentlig kan læses på bagsiden af apparatet. Er det et 220V's-apparat? Hold ligeledes øje med udgangsrørene i et HELT mørkt lokale - der skulle nødig være redplating. Og husk, at du. når du kører den op, har højttalere sat til - rørting kan bedst lide at have en belastning, når de er tændte. Så kan du også samtidg høre, om den lyder sundt eller brummer for meget..

Edit: Ok - rørglad, du kom først :p

Vh
Freddy


I har nok begge ret med hensyn til den 10 ohms modstand. Har skrevet med mcs_5 og han nævner den også som en "sikring" hvis nu røret skulle kortslutte, så man undgår udgangs trafoen ikke dør.

Jeg har det originale warranty card, og kan se den er købt af en Palle i new york 66. gennem Thule basen.
Den er derfor også til 110v men har lånt en stor step down transformer af Pqrannes.

Tror ikke man kan instille bios på den da den selv styre det?
AugustQR.
Brugeravatar
aqrannes
 
Indlæg: 140
Tilmeldt: 30 apr 2010
Geografisk sted: Nordjylland
Lokalitet: 9900 - Frederikshavn

Re: The Fisher 500c, mods og div rep.

Indlægaf Fredmarantz » søn 20. sep 2015 17:59

Jeg ved ikke, om "den selv styrer det" - men ud fra, hvad jeg kan læse i diagrammet, så ligner det mere "fixed bias" - Ud fra mine spinkle diagramslæsningsegenskaber ser det ikke ud til, at det er katodebiased - "autobiased".

SÅ....

1: Køb rør, der trækker det, de skal ved de tilstedeværende spændinger - eller...

2: Skift modstande ud - ved snedig udregning, så BIAS passer ift. slutrørendes egenskaber i relation til spændingsforholdene....eller

3: sæt et bias potentiometer ind i biaskredsen - gerne på hvert rør, hvis muligt og sæt bias efter målinger over 1 ohm's modstanden..

Jeg kan se på diagrammet, at Katoden allerede er forbundet til stel ved hvert rør - så er det, at du skal lodde en ! ohm's (1%) - ind imellem - og herefter måle over denne. Modstanden kan herefter blive siddende til evig tid.

http://www.quadesl.com/schematics/500c.gif

Vh
Freddy

Iflg. diagram, så skal spændingerne være: Anode/430V - gitter/375V - negativ forspænding (BIAS) -17V

Vh
freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: The Fisher 500c, mods og div rep.

Indlægaf aqrannes » søn 20. sep 2015 19:19

Fredmarantz skrev:Jeg ved ikke, om "den selv styrer det" - men ud fra, hvad jeg kan læse i diagrammet, så ligner det mere "fixed bias" - Ud fra mine spinkle diagramslæsningsegenskaber ser det ikke ud til, at det er katodebiased - "autobiased".

SÅ....

1: Køb rør, der trækker det, de skal ved de tilstedeværende spændinger - eller...

2: Skift modstande ud - ved snedig udregning, så BIAS passer ift. slutrørendes egenskaber i relation til spændingsforholdene....eller

3: sæt et bias potentiometer ind i biaskredsen - gerne på hvert rør, hvis muligt og sæt bias efter målinger over 1 ohm's modstanden..

Jeg kan se på diagrammet, at Katoden allerede er forbundet til stel ved hvert rør - så er det, at du skal lodde en ! ohm's (1%) - ind imellem - og herefter måle over denne. Modstanden kan herefter blive siddende til evig tid.

http://www.quadesl.com/schematics/500c.gif

Vh
Freddy

Iflg. diagram, så skal spændingerne være: Anode/430V - gitter/375V - negativ forspænding (BIAS) -17V

Vh
freddy


Mon ikke det nemmeste i første omgang ville være at købe 4 nye rør, og så få målt bios og evt. skifte modstande ud så det passer. Med mindre det er lige så nemt at lave det med 4 potmetre?

Vh AugustQR
AugustQR.
Brugeravatar
aqrannes
 
Indlæg: 140
Tilmeldt: 30 apr 2010
Geografisk sted: Nordjylland
Lokalitet: 9900 - Frederikshavn

Re: The Fisher 500c, mods og div rep.

Indlægaf Gottschalck » søn 20. sep 2015 19:22

Vil da bare sige tillykke med den fede sag. Den skulle tilmed lyde rigtig godt. Håber da snart du får liv i den.
Vh
Jesper
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: The Fisher 500c, mods og div rep.

Indlægaf Tube mania » søn 20. sep 2015 19:51

I dette tilfælde er det lidt kringlet fordi V14- V17 'lever' af samme spænding som bruges til bias. Derfor kan bias ikke reguleres i denne forstærker...der er kun R132 at 'lege' med , men det giver ikke rigtig noget skrue på den. Årsagen til at V14- V17 'lever' af denne spænding er at det er en smart måde at skaffe støjfri DC glød til RIAA forstærkeren.

Jeg havde samme problem i min X-101... det har jeg løst på anden måde, men den er ikke egnet i denne forstærker.

Hvis man skifter R131 ud med en 10K modstand og tilsætter en trimmer i serie på 47K får man et regulererings område. Hvormeget ved jeg ikke, men i altfald noget...og det er vel bedre end ingenting :ide: . Denne regulering vil gælde for alle udgangs.rør.
Senest rettet af Tube mania søn 20. sep 2015 20:52, rettet i alt 1 gang.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: The Fisher 500c, mods og div rep.

Indlægaf Tonni » søn 20. sep 2015 20:26

Må vi få et billede af damen, under skørterne? Det kan være at det er nødvendigt med mere end kun et rørskift, hvis hun skal synge uden nedsmeltning...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4804
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: The Fisher 500c, mods og div rep.

Indlægaf aqrannes » søn 20. sep 2015 20:34

Selvfølgelig.
IMG_2928.JPG
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
AugustQR.
Brugeravatar
aqrannes
 
Indlæg: 140
Tilmeldt: 30 apr 2010
Geografisk sted: Nordjylland
Lokalitet: 9900 - Frederikshavn

Re: The Fisher 500c, mods og div rep.

Indlægaf Nillerviborg » søn 20. sep 2015 20:42

Jeg har 4 nye rør liggende der blev indkøbt i forbindelse med en renovering - hvor manden pludselig blev fyret og skilt, og derved rendte tør for penge. Taget fra hukommelsen var det en 500A vi var i gang med der, jeg skal lige kigge Mandag om ikke det er 7591'ere fra EH - Dem skal du få til kostprisen, eller vi kan bytte med et eller andet. ... :-)

/ Lars
>>> ADVARSEL - BRANCHEMEDLEM <<< https://www.facebook.com/s2v.dk

Autoriseret servicepartner for Mark Levinson, Krell , m.fl. !!!

If it Work's - Don't Fuck With It... --> If it Fuck's - Let US Work With It...!!
Nillerviborg
Branchemedlem
 
Indlæg: 597
Tilmeldt: 16 maj 2011
Geografisk sted: Rødding v. Viborg

Re: The Fisher 500c, mods og div rep.

Indlægaf aqrannes » søn 20. sep 2015 20:48

Nillerviborg skrev:Jeg har 4 nye rør liggende der blev indkøbt i forbindelse med en renovering - hvor manden pludselig blev fyret og skilt, og derved rendte tør for penge. Taget fra hukommelsen var det en 500A vi var i gang med der, jeg skal lige kigge Mandag om ikke det er 7591'ere fra EH - Dem skal du få til kostprisen, eller vi kan bytte med et eller andet. ... :-)

/ Lars


Fedt, det må du meget gerne tjekke. :thumbsup:
AugustQR.
Brugeravatar
aqrannes
 
Indlæg: 140
Tilmeldt: 30 apr 2010
Geografisk sted: Nordjylland
Lokalitet: 9900 - Frederikshavn

Re: The Fisher 500c, mods og div rep.

Indlægaf Helikon » søn 20. sep 2015 23:15

Den er med selenensretter, det er en god ide at udskifte den forebyggende, de var kendt for at være noget ustabile og det er de stadig. Det er den flade rektangulære blanke komponent der er skruet på chassiset over for ladelytten - den store brune cylinder. De kan adskilles og så kan der monteres 4 stk 1N 4007 eller tilsvarende inden i, så er der ikke noget nymodens der stikker i øjnene :p og det er jo godt når den er så original som den er.
Du skal lige have monteret en faldmodstand for at korrigere den noget højere spænding fra ensretteren når du skifter til silicium dioder.

ladelytten den skal du også opmærksom på da den kan være udtørret, men det kan også være den er ok. Mål ESR på den hvis du har sådan et instrument. Ellers skift den præventivt, men GEM den originale og så prøv om den kan gendannes, jeg har et link eller en PDF fil om det et eller andet sted - skal lige have det gravet frem. Den kan selvfølgelig "re-stuffes" med en ny lyt inden i den gamle så man ikke kan se den er skiftet - det må helt klart foretrækkes i det tilfælde her for at bevare originaliteten.
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: The Fisher 500c, mods og div rep.

Indlægaf Nillerviborg » man 21. sep 2015 06:26

Hmmm... - Det var sgu 7868'er - Et matched sæt. Gad vide om det var til en 101'er ???
Beklager...
/ Lars
>>> ADVARSEL - BRANCHEMEDLEM <<< https://www.facebook.com/s2v.dk

Autoriseret servicepartner for Mark Levinson, Krell , m.fl. !!!

If it Work's - Don't Fuck With It... --> If it Fuck's - Let US Work With It...!!
Nillerviborg
Branchemedlem
 
Indlæg: 597
Tilmeldt: 16 maj 2011
Geografisk sted: Rødding v. Viborg

Re: The Fisher 500c, mods og div rep.

Indlægaf Tube mania » man 21. sep 2015 09:11

7868 blev brugt i Fisher-400 receiveren.

Mht til den sele'n ensretter som sidder i Fisher 500...Så er den ikke hoved-ensretter, men bliver brugt til at skabe bias minus 22V samt drift V14- V17. Den er selvfølgelig vigtig idet de kan miste effektivitet inden de brænder af...hvilket jeg forøvrigt ikke har oplevet med de flade ensrettere. Men altså...de minus 22V bliver brugt til bias og må overhovedet ikke falde fordi Fisher i fovejen kører rørene hårdt i strøm. Det betyder mere for lydkvaliteten på disse forstærkere som er rent pentode-koblede end andre UL koblede (og rør var der jo nok af dengang). Man kunne jo starte med at kontrollere de minus 22V....hoved-ensretteren er en spændings-dobler med 2 silicium dioder. De er lette...enten virker de eller osse er de kortsluttede...ik så meget pjat.


For at kontrollere BIAS OG det SKAL man gøre har jeg vist og udregnet strømmen i rørene. De kan tåle 19W, men jeg har regnet strømmen ud for 15W...som angives på diagrammet.

44mA er absolut max...svarende til 19W...forudsat anode-spændinger ER 430V. Bør ligeledes checkes. Åh ja...instrumentet skal stå i V og viser det samme i V som der står i strøm...altså 35mV.

Billede
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Næste

Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 25 gæster