The Fisher 500c, mods og div rep.

Rør i alle afskygninger

Re: The Fisher 500c, mods og div rep.

Indlægaf Louis » man 5. sep 2016 21:37

Er det så de fundne Kef der spiller nu?
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2750
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: The Fisher 500c, mods og div rep.

Indlægaf aqrannes » man 5. sep 2016 21:45

Louis skrev:Er det så de fundne Kef der spiller nu?


Lige præcis. Blev træt af at se på to par højttalere i stuen, så jeg måtte jo vælge. Det blev kef i denne omgang.
AugustQR.
Brugeravatar
aqrannes
 
Indlæg: 140
Tilmeldt: 30 apr 2010
Geografisk sted: Nordjylland
Lokalitet: 9900 - Frederikshavn

Re: The Fisher 500c, mods og div rep.

Indlægaf Fredmarantz » man 5. sep 2016 21:46

Det er vel egentlig godt at have et fjernlager - skulle man synes. :lol: Det kunne jeg sgu godt tænke mig :-)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: The Fisher 500c, mods og div rep.

Indlægaf Louis » man 5. sep 2016 21:54

aqrannes skrev:
Louis skrev:Er det så de fundne Kef der spiller nu?


Lige præcis. Blev træt af at se på to par højttalere i stuen, så jeg måtte jo vælge. Det blev kef i denne omgang.


Peter har da også alt for meget plads ;)

Jeg er sikker på de Kef gør det rigtigt godt!
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2750
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: The Fisher 500c, mods og div rep.

Indlægaf aqrannes » tirs 6. sep 2016 18:55

Efter at have spillet på den fine The Fisher de seneste 4 timer syntes jeg at transformatoren bliver lidt for varm. Jeg kan kun holde hånden på oversiden af den i +-5 sekunder. Er det normalt? De 2 udgangstransformatorer er kun meget lidt lune.
De kloge hoveder på audiokarma siger at det er meget normalt, men tør jeg stole på dem?
AugustQR.
Brugeravatar
aqrannes
 
Indlæg: 140
Tilmeldt: 30 apr 2010
Geografisk sted: Nordjylland
Lokalitet: 9900 - Frederikshavn

Re: The Fisher 500c, mods og div rep.

Indlægaf rørglad » tirs 6. sep 2016 19:58

Nej, det er ikke normalt. Den må ikke blive varmere, end at du kan beholde hånden på den!
rørglad
 
Indlæg: 454
Tilmeldt: 07 feb 2011
Lokalitet: 8800 Viborg

Re: The Fisher 500c, mods og div rep.

Indlægaf aqrannes » tirs 6. sep 2016 20:32

Æv. Hvad kan det mon være? Har skiftet lytterne og ensretteren til gitteret. Og resten af spændingerne ser okay ud.
AugustQR.
Brugeravatar
aqrannes
 
Indlæg: 140
Tilmeldt: 30 apr 2010
Geografisk sted: Nordjylland
Lokalitet: 9900 - Frederikshavn

Re: The Fisher 500c, mods og div rep.

Indlægaf Fredmarantz » tirs 6. sep 2016 20:43

Jeg har også altid hørt, at man lige skal kunne holde hånden på nettrafoen permanent for at befinde sig i det sunde område (vel at mærke efter et par timers opvarmning). Jeg har dog en Fisher X-100, som er blevet gennemgået af særdeles kyndig rørtech for nogle få år tilbage- og han havde ingen anmærkninger til dette. Den omtalte Fisher udvikler også en noooget lun nettrafo - også så jeg ikke konstant kan holde hånden på den. Jeg ved ikke, om det er et specielt Fisher-syndrom?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: The Fisher 500c, mods og div rep.

Indlægaf aqrannes » tirs 6. sep 2016 21:06

Fredmarantz skrev:Jeg har også altid hørt, at man lige skal kunne holde hånden på nettrafoen permanent for at befinde sig i det sunde område (vel at mærke efter et par timers opvarmning). Jeg har dog en Fisher X-100, som er blevet gennemgået af særdeles kyndig rørtech for nogle få år tilbage- og han havde ingen anmærkninger til dette. Den omtalte Fisher udvikler også en noooget lun nettrafo - også så jeg ikke konstant kan holde hånden på den. Jeg ved ikke, om det er et specielt Fisher-syndrom?

Vh
Freddy


Det er meget muligt, især nu når de meget kloge fisher folk på audiokarma skriver at den gerne må være godt varm.
Jeg må tjekke alle spændingerne igen, samt de store lytter for lækstrøm.
AugustQR.
Brugeravatar
aqrannes
 
Indlæg: 140
Tilmeldt: 30 apr 2010
Geografisk sted: Nordjylland
Lokalitet: 9900 - Frederikshavn

Re: The Fisher 500c, mods og div rep.

Indlægaf rørglad » tirs 6. sep 2016 22:21

Hvad måler glødespændingen? Er den over 6,3V skruer du forsyningsspændingen fra en vario ned. Prøv evt. at gå helt ned til 6V.
Tænker at forstærkeren er bygget til 110 V (tidligere standard), men at den nu får lidt mere?
mvh nils
rørglad
 
Indlæg: 454
Tilmeldt: 07 feb 2011
Lokalitet: 8800 Viborg

Re: The Fisher 500c, mods og div rep.

Indlægaf pqrannes » tirs 6. sep 2016 22:37

Hmmm, vi må måle den med mit infrarød-termometer i weekenden og få en præcis temperaturmåling ind i diskussionen.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2908
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: The Fisher 500c, mods og div rep.

Indlægaf aqrannes » ons 7. sep 2016 05:51

rørglad skrev:Hvad måler glødespændingen? Er den over 6,3V skruer du forsyningsspændingen fra en vario ned. Prøv evt. at gå helt ned til 6V.
Tænker at forstærkeren er bygget til 110 V (tidligere standard), men at den nu får lidt mere?
mvh nils


Så vidt jeg husker får den omkring 115 v ind fra min stepdown transformer. Kan det være nok til den køre varm?
AugustQR.
Brugeravatar
aqrannes
 
Indlæg: 140
Tilmeldt: 30 apr 2010
Geografisk sted: Nordjylland
Lokalitet: 9900 - Frederikshavn

Re: The Fisher 500c, mods og div rep.

Indlægaf rørglad » ons 7. sep 2016 13:41

Kan ikke sige om det er nok, men det hjælper da til. Og det fine kabinet hjælper jo til at holde på varmen!
Kan du ikke tilvejebringe en lavere netspænding, kan du sætte en blæser på. Blot en lille blæser fra f.eks en PC kan gøre en forskel. Den skal helst udskifte noget luft. Alternativt kan du fjerne kabinettet
Endelig kan du erstatte katode-modstandene (nu 10 Ohm?) på udgangsrørerne med en lidt større modstand og derved hæve bias spændingen.
Og endelig kunne du jo sælge den til mig :)
rørglad
 
Indlæg: 454
Tilmeldt: 07 feb 2011
Lokalitet: 8800 Viborg

Re: The Fisher 500c, mods og div rep.

Indlægaf aqrannes » ons 7. sep 2016 14:03

rørglad skrev:Kan ikke sige om det er nok, men det hjælper da til. Og det fine kabinet hjælper jo til at holde på varmen!
Kan du ikke tilvejebringe en lavere netspænding, kan du sætte en blæser på. Blot en lille blæser fra f.eks en PC kan gøre en forskel. Den skal helst udskifte noget luft. Alternativt kan du fjerne kabinettet
Endelig kan du erstatte katode-modstandene (nu 10 Ohm?) på udgangsrørerne med en lidt større modstand og derved hæve bias spændingen.
Og endelig kunne du jo sælge den til mig :)


Jeg ser om jeg kan få netspændingen lidt ned, den find stepdown transformer jeg har lånt af peter har nogle forskellige inputs og outputs 110-120-130, 210-220-230 så vidt jeg husker, så det skulle jo nok kunne lade sig gøre.
Kan godt se fordelen ved at sætte nogle større katode modstande i, men originalt gik den jo bare direkte til ground, så den burde jo godt kunne køre med 10ohm, uden at blive "overbelastet".
Og jeg skal da nok give lyd når jeg bliver træt af at høre på den. Meen der går jo nok mange år til det sker. :Thumpsup:
AugustQR.
Brugeravatar
aqrannes
 
Indlæg: 140
Tilmeldt: 30 apr 2010
Geografisk sted: Nordjylland
Lokalitet: 9900 - Frederikshavn

Re: The Fisher 500c, mods og div rep.

Indlægaf Tonni » ons 7. sep 2016 14:14

Man kan evt gøre R132 variabel/mindre, eller øge R131, og på den måde gøre det muligt at variere gitterforspændingen. Den er designet til -17 V som det er nu. Men du har mulighed for helt ned til -22 V. Dette vil bremse udgangsrørene noget op, uden at tilføre lokal modkobling, som en modstand i katoden vil gøre... R131/R132 er en spændingsdeler, lige til at lege med.
Selv ville jeg nok lege lidt med at øge R131 for ikke at få brum fra gløden...
Biprodukt af at nedsætte strømmen i rørene, med nogle få milliampere, vil ud over at sænke temperaturen, også øge rørenes levetid...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4803
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

ForegåendeNæste

Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 17 gæster