GZ34, hvilket er bedst.

Rør i alle afskygninger

GZ34, hvilket er bedst.

Indlægaf pqrannes » tirs 15. feb 2011 19:52

Der skal sælges ud, og mine to Philips AG-9015 forstærkere med tilhørende 800 ohms højttaler sæt og et sæt "konsolmøbel" og tilhørende (adskilt) Philips grammofon.

Begge forstærkere skal gøres klar til salg, og der skal sættes rør i igen.

Jeg har tre GZ34 ensretterrør liggende, der skal et i hver af Philips'erne, mens et skal blive tilbage til min Fisher X-100.

Alle tre GZ34 og selv om jeg hørt, at enretterrøret ikke har den store indflydelse på lyden, vil jeg gerne beholde det bedste rør til min Fisher.

Det ene rør er Philips Miniwatt GZ34. Det har 6 firkantede huller i pladerne og to D-getter, og en ætset kode, der starter med "f33". Der efter følger måske "L0J, men iflg. tube-classics.de (http://www.tube-classics.de/TC/Tubes/Va ... 4/GZ34.htm) går dette nummer ikke med et rør med 6 firkantede huller i pladerne. Hmmm.

Det næste rør er ikke Philips og alt hvad jeg kan læse er "INDUSTRIA(L?)", GZ34 og 1623. Det er anderledes opbygget end Philips-røret - har bl.a. to flade skærme øverst, tæt på glasset og kun en lille klein getter - og har i øvrigt kun 4 metalben.

Det sidste rør ligner lidt Philipsrøret, men er uden huller i pladerne og har en lille tyk getter.

Jeg tænker umiddelbart at Philipsrøret er det sjoveste/bedste at gemme til Fisheren.

Men skulle jeg også mål på rørerne og se, hvilket der er bedst på den måde? Jeg har adgang til en AVO 160 rørtester, men husker det sådan at det ikke uden videre er sådan at måle på ensretterrør. Tager jeg fejl?

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2908
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: GZ34, hvilket er bedst.

Indlægaf mcs_5 » tirs 15. feb 2011 21:45

Hvis du kan teste emission eller indre modstand eller lign., så behold det bedste. Ellers behold det der ser mindst "hærget" ud.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: GZ34, hvilket er bedst.

Indlægaf pqrannes » ons 16. feb 2011 09:05

mcs_5 skrev:Hvis du kan teste emission eller indre modstand eller lign., så behold det bedste. Ellers behold det der ser mindst "hærget" ud.


Efter hvad jeg læser på nettet er det Philips GZ34 røret, der er det mest interessante - og det dyreste (op til ovre 1.000 kr for et NOS). Det synes også at være belæg for at forskellige rør giver forskellig lyd.

Jeg vil sætte mig ind i, hvordan man tester sådan et rør og se, hvordan de tre rør måler

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2908
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: GZ34, hvilket er bedst.

Indlægaf mcs_5 » ons 16. feb 2011 14:54

Det med lydforskellen er vidst mere voodoo end virkelighed. Et 5U4 kan resultere i en anderledes lyd end et GZ34, men det er jo pga. meget forskellige data. To GZ34'ere skulle lyde ens. Men et GZ34 der er næsten slidt op kan selvfølgelig lyde lidt anderledes end et nyt.

Philips GZ34 er glimrende kvalitets- og holdbarhedsmæssigt - det giver nok også en god pris.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: GZ34, hvilket er bedst.

Indlægaf his067 » ons 16. feb 2011 21:17

Jeg må godt nok være uenig med Mikkel: jeg har brugt mange forskellige GZ34 i min Radford STA15: Sovtek, JJ, Mullard, Hama og Svetlana. jeg synes at det er det eneste rør som gør en reel forskel i forstærkerens lyd: Mullard er helt klart bedst, men JJ (som er utroligt meget billigere) er næsten ligeså godt. Hama lyder lidt klinisk, sovtek mudret ligesom sovtek.
Desværre har jeg ikke hørt Philips GZ34. De ejede jo Mullard.....
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3825
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: GZ34, hvilket er bedst.

Indlægaf pqrannes » ons 16. feb 2011 22:09

his067 skrev:Jeg må godt nok være uenig med Mikkel: jeg har brugt mange forskellige GZ34 i min Radford STA15: Sovtek, JJ, Mullard, Hama og Svetlana. jeg synes at det er det eneste rør som gør en reel forskel i forstærkerens lyd: Mullard er helt klart bedst, men JJ (som er utroligt meget billigere) er næsten ligeså godt. Hama lyder lidt klinisk, sovtek mudret ligesom sovtek.
Desværre har jeg ikke hørt Philips GZ34. De ejede jo Mullard.....


Tak for input. Jeg har også læst godt om JJs GZ34 men også at de ikke holder så længe, som f.eks. Mullard og Philips og andre gamle GZ34.

Fra hvad jeg kan læse på nettet er Philips GZ34 fra Blackburn i England = Mullard GZ34. dvs. Mullard købte dem og fik deres eget label på.

Jeg har nu målt alle tre ensretterrør, og de måler alle godt, så det bliver nok Philipsrøret jeg holder fast i til Fisher X-100eren (kan jeg allerede høre forskel?).

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2908
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: GZ34, hvilket er bedst.

Indlægaf mcs_5 » ons 16. feb 2011 22:51

his067 skrev:Jeg må godt nok være uenig med Mikkel: jeg har brugt mange forskellige GZ34 i min Radford STA15: Sovtek, JJ, Mullard, Hama og Svetlana. jeg synes at det er det eneste rør som gør en reel forskel i forstærkerens lyd:

Så vil jeg tillade mig at mene at strømforsyningen er fejlkonstrueret :)

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: GZ34, hvilket er bedst.

Indlægaf Fredmarantz » ons 16. feb 2011 23:06

pqrannes skrev:
his067 skrev:Jeg må godt nok være uenig med Mikkel: jeg har brugt mange forskellige GZ34 i min Radford STA15: Sovtek, JJ, Mullard, Hama og Svetlana. jeg synes at det er det eneste rør som gør en reel forskel i forstærkerens lyd: Mullard er helt klart bedst, men JJ (som er utroligt meget billigere) er næsten ligeså godt. Hama lyder lidt klinisk, sovtek mudret ligesom sovtek.
Desværre har jeg ikke hørt Philips GZ34. De ejede jo Mullard.....


Tak for input. Jeg har også læst godt om JJs GZ34 men også at de ikke holder så længe, som f.eks. Mullard og Philips og andre gamle GZ34.

Fra hvad jeg kan læse på nettet er Philips GZ34 fra Blackburn i England = Mullard GZ34. dvs. Mullard købte dem og fik deres eget label på.

Jeg har nu målt alle tre ensretterrør, og de måler alle godt, så det bliver nok Philipsrøret jeg holder fast i til Fisher X-100eren (kan jeg allerede høre forskel?).

PQR


Philips GZ34 = Mullard GZ34. Alle disse er lavet i Blackburn. Ingen købte noget af nogen, men produktionen foregik i England. Firmastemplet på rørene foregik efter det sædvanlige princip. De blev klasket på alt efter hvilket marked de skulle havne på. En alt overvejende del af produktionen - og sikkert også også Peters Philips-rør er et såkaldt f32-rør = et robust og driftsikkert rør, som holder til meget og som jeg mener er det rør, som jeg klart ville beholde, hvis de målte ca. ens.
Når nu det hedder endestation Fisher, så ER det det helt rigtige rør at sætte i den, da den også er født med et sådant (f32). Nogle vil måske mene, at der altid sad Fisherbrandede Telefunken ensrettere i Fisher har kun delvist ret, da Telefunken aldrig selv har lavet GZ34'ere, men købte dem af Philips/Mullard og klaskede et Telefunken-logo på. Igen ....jeg ville beholde Philips'en hvis den testeren siger "god".

Mht. evt. lyd fra et sådant rør, så kan jeg godt tvivle på, om dette kan høres - har dog aldrig haft lejlighed til med kritisk lytning af sammenligne forskellige mærkers GZ34'ere.

Der hvor tingene batter lydmæssigt er i forrørene - især indgangsrøret - og selvfølgelig er det vigtigt, at fasespilitter er nogenlunde balanceret.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7432
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: GZ34, hvilket er bedst.

Indlægaf pqrannes » ons 16. feb 2011 23:15

Tak, Freddy, for udredningen vedr. Mullard vs Philips.

Mht. lyden, så er jeg sikker på, at Philipsrøret "lyder" bedst i Fisher'en af den grund, du angiver, og fordi jeg vil det sådan. For mig er kærligheden til de gamle ting og hele vintage-aspektet halvdelen (sådan circa) af vellyden. Sådan er det bare.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2908
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: GZ34, hvilket er bedst.

Indlægaf his067 » tors 17. feb 2011 14:53

Jah, jeg ved godt det lyder underligt, men jeg har haft mindst en Radford forstærker i huset siden 1978 og det eneste rør jeg kan høre forskel på er ensretterrøret! Strømforsyningen er en almindelig center-tappet 390 V-over GZ34-kondensator til stel- drosselspole i serie-kondensator til stel tingest.
Jeg har prøvet Mullard, Telefunken, Sovtek i indgangen (EF86); RCA, Mullard, Telefunken i fasesplitteren og Sovtek, Svetlana, Groove Tubes, M-OV (KT77), Siemens (RTF), Electro-Harmonix og Golden Dragon i udgangen--og jeg må være tonedøv, for jeg hører ikke den mindste smule forskel på nogen af dem :)
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3825
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: GZ34, hvilket er bedst.

Indlægaf rørglad » tirs 22. feb 2011 18:25

Jeg kan ikke forstå at man kan høre forskel på ensretter rør? Men når det påstås, er det selvfølgelig rigtigt!!
Eftersom output i en god strømforsyning er afkoblet (både for for de 100Hz ripple v.h.a. en elektrolyt og evt. højfrekvens v.h.a. mindre kondensator) så skulle der ikke gerne være meget lyd tilbage. Kun en ren DC spænding!!
Ud fra en teknisk betragtning kan det kun være rørets ledeevne (indre modstand) som kan resultere i lidt forskellige udgangsspændinger, og det kan selvfølgeligt ha' (ganske lidt) indflydelse !?
Peter valgte rigtigt. Philips er i Europa et af de bedste brands. Og det skal sidde i det mest attraktive mærke.

PS hvis i overvejer at forbedre strømforsyningen så lad være med at sætte en stor lyt lige efter ensretter-røret. Det kan det ikke tåle!!! Men man kan ensrette med dioder/en ventil ind i en kæmpe lyt, og derefter sætte ensretter-røret til jævnspændingen. Så får man den ønskede langsomme opstart af anodespændingen som er rigtig sundt for rørene.

nils
rørglad
 
Indlæg: 454
Tilmeldt: 07 feb 2011
Lokalitet: 8800 Viborg

Re: GZ34, hvilket er bedst.

Indlægaf his067 » tirs 22. feb 2011 20:32

Jeg kan sådan set heller ikke forstå det! Men jeg kan høre det!!!
Et ensretterrør som GZ34 må endeligt ikke have mere end 50 mikroFarad efter sig. Ellers bliver der festfyrværkeri i røret, og en mulig afbrændt forstærker.
Jeg glemte at fortælle at jeg også har brugt Weber WZ34 solid state ensretning og Bendix 6211 (fejl-) rebranded af Richardson som 5AR4/GZ34. 6211 laver også festfyrværkeri men lyder fænomenalt i dets ti minutters levetid.
GZ34 har iøvrigt omkring 20 volts spændingsfald så hvis man bruger SS ensretning skal den efterfø lges af effektmodstande til at sørge for det samme spændings fald...og så er man ligevidt.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3825
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: GZ34, hvilket er bedst.

Indlægaf Gottschalck » fre 27. maj 2011 20:52

Jeg kan da lige give et besyv på mine erfaringer med GZ 34 røret.

Jeg har prøvet F-31,32, 33 fra Philips/Mullard samt Brownbase Philips F-33 røret og endelig metalbaserøret fra Philips Holland af typenTV1-56-H. Har vist 5-6 forskellige af de gamle typer liggende.

Alle de nævnte typer har en enestående holdbarhed og min favorit er PT metalbaserøret. Generelt vil jeg mene at de gamle Philips/Mullard ensretterrør har et - nærmest evigt liv og lyden fra dem alle er fremragende sammenlignet med andre ensretterrør af andre fabrikater.

Jesper
Senest rettet af Gottschalck ons 1. jun 2011 13:12, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: GZ34, hvilket er bedst.

Indlægaf cyberspaced » ons 1. jun 2011 12:46

gz34NL.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
cyberspaced
 
Indlæg: 35
Tilmeldt: 04 apr 2011
Lokalitet: København

Re: GZ34, hvilket er bedst.

Indlægaf cyberspaced » ons 1. jun 2011 19:41

Philips Holland:
rsB 54
rs1 55A
tv1 56H

Philips Belgien:
f31 X8X
f33 L0J
f32 X9G
f33 L2H3

Så ikke helt korrekt GZ34 kun blev lavet i Blackburn af Mullard, røret blev først lavet i Holland og Belgien, senere (i '60) blev produktionen flytter til England.

JM2C
cyberspaced
 
Indlæg: 35
Tilmeldt: 04 apr 2011
Lokalitet: København

Næste

Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 15 gæster