B&O Minette 609 K FM-forsats.

Rør i alle afskygninger

B&O Minette 609 K FM-forsats.

Indlægaf Poul » lør 9. jan 2016 13:44

Har ovennævnte FM-forsats som desværre ikke giver signal til forstærkeren.
Der er lys i alle gløderør, og jeg har også forsøgt med udskiftning af alle rør, men uden resultat.
Alt ser fint ud - ingen synlige brændte modstande eller kondensatorer, og sikringen på 0,4 A holder fint.
Det er min første rørradio, så jeg har ingen erfaring på det her område - kan nogen mon give mig et tip på, hvor jeg skal begynde?
Mvh. Poul.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: B&O Minette 609 K FM-forsats.

Indlægaf Fredmarantz » lør 9. jan 2016 15:12

- forstærkeren defekt?
- har du brugt den rigtige indgang på forstærkeren?
- Er kablet mellem to i orden? - wired rigtigt?

Er der mon en løs forbindelse et sted / eller en dårlig lodning (hvilket jo i princippet er det samme? :thumbsup:

Er rørsoklerne rene og er der god kontakt i disse? - er der korrekt spænding på alle relevante ben i rørsoklerne?

Er det overhovedet lyd på (incl. sus og skrat)??? - når du prøver at få signal igennem....??

Komponenter kan godt have defekter uden at det lige kan ses på dem -

Fejlkilderne er rigtig mange. Jeg kender ikke en Minette 609 - men ovenstående ville jeg helt klart undersøge, før jeg gik videre.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: B&O Minette 609 K FM-forsats.

Indlægaf Poul » lør 9. jan 2016 15:49

Tak for det Freddy.
Forstærkeren er OK, men der kommer ikke signal fra FM-forsatsen.
Ingen skrat eller susen, og "det magiske øje" bevæger sig overhovedet ikke, når jeg søger stationer på drejekondensatoren.
FM-antennen er god nok, men der kommer ikke signal igennem forsatsen.
Har senest målt på spændinger i forhold til diagrammet, og de fleste passer rimeligt, men med følgende undtagelser:
Kun 49 Volt på anodespændingen til ECC83-røret, hvor diagrammet sagde 70 Volt.
På EF184/2-røret var anodespændingen for høj, nemlig 139 Volt mod 100 Volt ifølge diagrammet.
På EF184/3-røret var gitterspændingen også for høj, nemlig 55 Volt mod 38 Volt ifølge diagrammet.
Ved ikke om disse afvigelser kan vise, hvor fejlen eventuelt kan ligge.
Mvh. Poul
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: B&O Minette 609 K FM-forsats.

Indlægaf Fredmarantz » lør 9. jan 2016 16:22

Jeg ville checke spændingsforsyningerne - hele linien.

Hvad kan påvirke disse?

- Trafo? - er den original? - har nogen tidligere været inde og "fedte" her?
- Ensretter?
- modstande (Anode + gitter) i forsyningsdelen - løft evt. det ene ben på disse modstande og mål, om de er ok?
- 49V på anode på en ECC83 lyder lavt i mine ører.
- Sidder de rigtige benforbindelser på de rigtige loddeflige i soklerne på hvert rør?


Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: B&O Minette 609 K FM-forsats.

Indlægaf Rolf Zetterberg » lør 9. jan 2016 16:41

Eftersom EM87 icke beveger sig kan felet ligga i själva tunerdelen.ECC83 är senare i kedjan(LF).
Prova först t.ex ett fungerande ECC85(låna från fungerande radio).De är kända för att bli svaga eller sluta fungera helt.

Rörspänningar ska man aldrig ta bokstavligt.De kan avvika rejält innan man får problem.
Rolf Zetterberg
 
Indlæg: 230
Tilmeldt: 21 jun 2010

Re: B&O Minette 609 K FM-forsats.

Indlægaf Poul » lør 9. jan 2016 16:52

Hej Rolf.
Jeg har prøvet at udskifte tunerrøret ECC85 med et andet (ukendt) ECC85-rør, men det ændrede desværre intet.
Jeg har desværre ikke et kendt fungerende ECC85-rør.
Mvh. Poul
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: B&O Minette 609 K FM-forsats.

Indlægaf Fredmarantz » lør 9. jan 2016 16:58

Dem har jeg nogle stykker af - sig til, hvis jeg skal forsyne dig/sende et par stykker...

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: B&O Minette 609 K FM-forsats.

Indlægaf Poul » lør 9. jan 2016 17:10

Hej Freddy.
Jeg vil selvfølgelig gerne prøve med et kendt fungerende ECC85-rør, da der ikke kommer signal fra tuneren.
Hvis du vil sende mig et, så er adressen Poul Berg, Gøgeurtvej 5, 9970 Strandby. Hvis den så virker må vi ordne det økonomiske, ellers returnerer jeg det til dig.
Angående trafo og ensretter, så er de originale og ser OK ud.
Forsyningsspænding A er på 213 Volt (diagram 225 Volt) og forsyningsspænding B er på 188 Volt (diagram 195 Volt).
Jeg ved ikke, om det er for stor en afvigelse?
Mvh. Poul
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: B&O Minette 609 K FM-forsats.

Indlægaf mcs_5 » lør 9. jan 2016 18:05

Da jeg for nogle år siden skulle have en Minette igang, var mange af de store modstande (ca. 100k+) skredet opad i værdi. Prøv f.eks. at måle skærmgittermodstandene ved EF184-rørene. Før de modstande var skiftet, kom der intet gennem MF-delen på min.

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: B&O Minette 609 K FM-forsats.

Indlægaf Poul » lør 9. jan 2016 18:09

Hej Mikkel.
Tak for forslaget.
Jeg vil prøve at aflodde de store modstande, så jeg kan kontrollere dem nøjagtigt.
Mvh. Poul
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: B&O Minette 609 K FM-forsats.

Indlægaf Fredmarantz » lør 9. jan 2016 18:13

Lyder absolut relevant.. !!

Og- Poul, nu har jeg fundet et ECC85 (Miniwatt) frem og testet det (AVO) - det måler absolut glimrende. Det sender jeg til dig på mandag - og så kan du se, om det er noget.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: B&O Minette 609 K FM-forsats.

Indlægaf Poul » lør 9. jan 2016 18:21

Det er bare flot Freddy, foreløbig mange tak!
Det bliver spændende at prøve dit rør.
Hvis det ikke ændrer noget, så vil jeg gå igang med at kontrollere modstande, elektrolytter og dioder.
Det er jo en lidt sjælden del fra B&O, så jeg vil gerne have den til at virke igen.
Mvh. Poul
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: B&O Minette 609 K FM-forsats.

Indlægaf Fredmarantz » lør 9. jan 2016 18:24

Poul skrev:Det er jo en lidt sjælden del fra B&O, så jeg vil gerne have den til at virke igen.
Mvh. Poul


...og dét er jo en tankegang, som mange herinde sikkert deler med dig :thumbsup:

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: B&O Minette 609 K FM-forsats.

Indlægaf møffe » søn 10. jan 2016 18:34

Læk i overføringskond. og modstande der skrider mod uendelig er helt normale fejl i så gammelt rør-grej. Du skal nok søge fejlen i hf del. Intet udslag i EM87 indikerer at det et i tuner eller et af de første trin i MF del.

Er der sus...?
Stiger/optræder der sus, hvis du sætter en skruetrækker på MF ud fra tuner....?*
Kan du brumme i gennem LF-del...?*
Spjætter det magiske bånd, ved antenne til/fra....?

(*våd pegefinger er et " must.")

Tager selv i øjeblikket tilløb til at gå i gang med en gammel TECNICO fm-stereo forstærker, hvor ALLE modstande er skredet en faktor 2 eller mod uendelig...

møffe
møffe
 

Re: B&O Minette 609 K FM-forsats.

Indlægaf Poul » søn 10. jan 2016 19:55

Hej Møffe.
Tak for dine kommentarer!
Nu vil jeg først lige prøve at udskifte røret i tuneren med et kendt velfungerende rør, som Freddy har vil sende til mig i næste uge.
Hvis det ikke hjælper, vil jeg gå igang med modstandskontroller. Der sidder nogle modstande inden i de afskærmede metalkasser, som jeg endnu ikke har haft åbnet og kontrolleret.
Det magiske bånd bevæger sig ikke, så FM-signalet kommer tydeligvis ikke igennem.
Held og lykke med TECNICO FM-forstærkeren.
Mvh. Poul
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Næste

Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 31 gæster