BOFA PRV 3 radio/forforstærker -

Rør i alle afskygninger

BOFA PRV 3 radio/forforstærker -

Indlægaf Fredmarantz » lør 30. jan 2016 16:32

Jeg fik lige hevet min BOFA PRV 3 frem fra gemmerne - og den skal jo have lidt gymnastik en gang imellem. En efter min mening fantastisk flot ting - med looks både ude og inde, som man ikke ser hver dag. Den er vel egentlig ganske "avanceret" med sin 19" - rackmonterings forplade, når man tager i betragtning, at den er fra slut50'erne. Anyway, så er den jo en fornøjelse at lytte til. Den præsenterer lyden (kun mono dog) i fuldt frekvensområde for FM og lyden er rigtig fin, men FM modtagelsen rækker kun op til 101/102 MHz (imod de sædvanlige 108 MHz). Alt virker som det skal på den - og ser ud til at være sluppet nådigt igennem årene.

Hvordan er det med den? - der findes jo også en PRV 2 (i øvrigt en radio, som Kong Frederik fik foræret med andre BOFA ting i det berømte møbel, som nu står på Struer Museum's Bang&Olufsen - afd.) Hvad er forskellen på disse to modeller - og hvor mange findes der tilbage af hhv. PRV 2 og PRV 3 mon?

Da jeg anskaffede denne radio for efterhånden længe siden - fik den en kyndig gennemgang af D.Duck - efter min hysteriske rengøring.

Den synes jeg godt, at man kan nyde lidt - og her er nogle billeder :-)
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af Fredmarantz lør 30. jan 2016 17:02, rettet i alt 3 gange.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: BOFA PRV 3 radio/forforstærker -

Indlægaf Louis » lør 30. jan 2016 16:45

Flot sag fra bofa's side. Den ser ud til at være i fin fin stand.

Og næsten mere sjældent - et billede fra Freddys stue hvor det ikke er Marantz der dominerer, men Accuphase ;-)
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: BOFA PRV 3 radio/forforstærker -

Indlægaf Fredmarantz » lør 30. jan 2016 16:54

Ha' Louis! - det er sgu rigtigt. Marantz er åbenbart lige fraværende undtaget model 7. Det er nu nok nærmest tilfældigt.

Bofaen her er selvfølgelig lidt et stilbrud ift de andre apparater, men isoleret set synes jeg, at der hersker en særlig charme med sådan én .Og så alle stationsnavnene på skalaglasset, minder fra min tidligste barndom, hvor dette tilhørte dagens orden.

Den kan godt kobles til et "normalt" anlæg, men kræver lige at man har nogle lidt specielle stik - som ikke lige ligger i nærmeste skuffe.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: BOFA PRV 3 radio/forforstærker -

Indlægaf dfms » lør 30. jan 2016 17:27

Fine billeder og dejlige ting du har :thumbsup: :p .

Her er PRV1 og PRV2:

Billede

Billede
Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 3stk. V15 - 2stk. V60 og 2x6stk. Magnet-toneforforstærker.
Brugeravatar
dfms
 
Indlæg: 1071
Tilmeldt: 17 feb 2011
Geografisk sted: Vestpå
Lokalitet: Esbjerg

Re: BOFA PRV 3 radio/forforstærker -

Indlægaf Fredmarantz » lør 30. jan 2016 17:46

Tak for det - DFMS

Jeg vidste ikke, at der fandtes en PRV 1 - der ser fed ud. Sjælden? - det tror jeg nok ;) - Dog ville det selvfølgelig være logisk ,at den fandtes. Hvorfor skulle man begynde modelrækken ved PRV 2? - dohh.....

Hvad ved du, som er BOFA-enthusiast, om disse tunere? - jeg har selv en opfattelse, at at de er sjældne, men hvor mange kendte BOFA-radioer er der egentlig rundt omkring? PRV 1 / PRV 2 / PRV 3 ?

Her et hyggebillede, nu når dagen går på hæld :p
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: BOFA PRV 3 radio/forforstærker -

Indlægaf dfms » lør 30. jan 2016 21:02

Jeg ved ikke så meget om Bofa-radioerne, men der var en "civil" udgave af PRV3 (eller 2) i træsvøb, der skal vi nok have D.Duck på banen. :p

Her er lidt forløber for PRV modellerne:

Billede

Billede

Billede

Og så var der efterfølgeren til PRV'erne, en lille fræk sag til rackskufferne:

Billede

Det kan være vi kan lokke D.Duck til at uploade nogle billeder af den model.
Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 3stk. V15 - 2stk. V60 og 2x6stk. Magnet-toneforforstærker.
Brugeravatar
dfms
 
Indlæg: 1071
Tilmeldt: 17 feb 2011
Geografisk sted: Vestpå
Lokalitet: Esbjerg

Re: BOFA PRV 3 radio/forforstærker -

Indlægaf D.Duck » lør 30. jan 2016 23:52

Et par billeder af den lille radio panel. Det er en ren FM modtager og som det kan ses uden glas skala. Den er meget kompakt opbygget men diagram mæssig er den næsten som FM delen i PRV3 så ydelsen er rigtig fin.
Jeg tror den er lidt sjælden idag, jeg har kun set denne her plus en enkelt i B&o's samling

image.jpeg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Revox D36, G36, B77, Sony EL7, TC-229 , TC-K770ES , TC-755 , TC-645 ,Philips Pro 12
Luxmann 55a, Sony TA-5650 V-fet, St-3950,
Hjemmebygget rør- forstærker, Beolab 5000, B&o Hi-Fi 608,
Brugeravatar
D.Duck
 
Indlæg: 270
Tilmeldt: 18 maj 2010
Lokalitet: Vestjylland

Re: BOFA PRV 3 radio/forforstærker -

Indlægaf Tonni » søn 31. jan 2016 00:21

Jeg har også en PRV3, dog desværre uden skalaglas...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: BOFA PRV 3 radio/forforstærker -

Indlægaf Fredmarantz » søn 31. jan 2016 00:22

D.Duck skrev:Jeg tror den er lidt sjælden idag, jeg har kun set denne her plus en enkelt i B&o's samling



Dét må vel være en ægte vestjydsk underdrivelse på første parket :lol:

Det er for mig altså lidt interessant, hvordan BOFA /B&O kunne bruge udviklingspenge - produktionspenge på nogle radioer, som nok aldrig er nået ud til publikum (biografer - skibe - supermarkeder osv..) i store styktal. Hvis vi nu antager, at de første radioer (De lyse, som DFMS viser nogle fotos af) og som vi måske næppe får at se i virkeligheden - samt de nok ikke mange PRV 1 - PRV 2 samt PRV 3, der er tilbage, at B&O alligevel har valgt at poste penge i dem - så må det da være gået uamindelig godt i Struer på det tidspunkt.

Hvad taler vi om mon - er der lavet 100 - 200 af hver?....eller.....

Alene forpladerne - bukkearbejdet - malingen og selvfølgelig komponenter - montering - markedsføring - salg, det koster jo det hele...

Er der nogen, der har set lister over den slags??

og den, som du, D. duck, viser billede af, og som tydeligvis står hos dig, er da helt skrællet for features - der er kun det allermest nødvendige for at høre god FM-radio. Det er altså tankevækkende, når man også har set, hvor meget "tingeltangel", der er hængt på nogle af de tunere, som vi også beskæftiger os med i Vintage-afd.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: BOFA PRV 3 radio/forforstærker -

Indlægaf Fredmarantz » søn 31. jan 2016 00:47

Tonni skrev:Jeg har også en PRV3, dog desværre uden skalaglas...


Var det ikke dén ,som vi talte om engang - hvor vi gjorde lidt i , om du skulle finde en person - serigrafiker, eller hvad de nu hedder , og få ham/hun til at lave et nyt skalaglas med hele molevitten på?

Eller var der ikke noget med, at B&O faktisk havde lavet en radio med det samme skalaglas - Måske man kunne finde et eksemplar af denne radio (som selvfølgelig skulle være fuldstændig dødsdømt - urestaurérbar først)



Vh
freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: BOFA PRV 3 radio/forforstærker -

Indlægaf dfms » søn 31. jan 2016 08:51

Fredmarantz skrev:Det er for mig altså lidt interessant, hvordan BOFA /B&O kunne bruge udviklingspenge - produktionspenge på nogle radioer, som nok aldrig er nået ud til publikum (biografer - skibe - supermarkeder osv..) i store styktal. Hvis vi nu antager, at de første radioer (De lyse, som DFMS viser nogle fotos af) og som vi måske næppe får at se i virkeligheden - samt de nok ikke mange PRV 1 - PRV 2 samt PRV 3, der er tilbage, at B&O alligevel har valgt at poste penge i dem - så må det da være gået uamindelig godt i Struer på det tidspunkt.


Det gik også godt for B&o i 50'erne (før PRV modellerne er vel fra 51-54), i 50'erne stod der Bofa udstyr i 75% af alle biografer i Danmark, plus alt det der stod rundt omkring på skoler og lig..
Jo det har været dyrt at udvikle de ting, men hvis B&o/Bofa ikke havde været på forkant med udviklingen, så havde andre (Klangfilm, AGA o.s.v.) kunne levere varen.

Da fjernsynet for alvor kom i gang, og fabrikkens serieproduktion efterhånden lagde beslag på alle kræfter, blev BOFA på fabrikken ”en hund i et spil kegler”. Produktionen af biografudstyr var for det meste en enkelt styk produktion. BOFA lagde beslag på mange teknikere og på mange afdelinger i fabrikken.
I 1966 blev man enig om, sammen med Philips at foretage en struktur-rationalisering af biograf- og forstærkermarkedet, og gik sammen og dannede A/S Philips-BOFA.
Det var en sund og fornuftig disposition, som skulle gøre det lettere for B&O at vokse.
I 1971 solgte B&O sin aktieandel i firmaet A/S Philips-BOFA til Philips.


Men der er blevet lavet mange "professionel"radioer på B&o, det her anlæg er fra Imperial hotel i København, med tre PRV 2'er:

Billede
Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 3stk. V15 - 2stk. V60 og 2x6stk. Magnet-toneforforstærker.
Brugeravatar
dfms
 
Indlæg: 1071
Tilmeldt: 17 feb 2011
Geografisk sted: Vestpå
Lokalitet: Esbjerg

Re: BOFA PRV 3 radio/forforstærker -

Indlægaf dfms » søn 31. jan 2016 08:55

dfms skrev: der var en "civil" udgave af PRV3 (eller 2) i træsvøb, der skal vi nok have D.Duck på banen.


Ja :p
Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 3stk. V15 - 2stk. V60 og 2x6stk. Magnet-toneforforstærker.
Brugeravatar
dfms
 
Indlæg: 1071
Tilmeldt: 17 feb 2011
Geografisk sted: Vestpå
Lokalitet: Esbjerg

Re: BOFA PRV 3 radio/forforstærker -

Indlægaf møffe » søn 31. jan 2016 23:22

Kopi eller erkendelse...? B&O har her brugt et MOVIC tape-deck. :LOoL:

møffe
møffe
 

Re: BOFA PRV 3 radio/forforstærker -

Indlægaf mcs_5 » tirs 8. mar 2016 17:04

Hvor længe var de i produktion? Det eneste komplette Bofa anlæg jeg har set, inkluderede en Minette FM 609 i rackudgave.

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: BOFA PRV 3 radio/forforstærker -

Indlægaf Branditten » tors 19. jan 2017 11:25

Har lige hentet en PRV 3 der har været opstillet på Birkelse Skole.........
Branditten
 
Indlæg: 17
Tilmeldt: 17 jan 2013
Lokalitet: Brande

Næste

Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 17 gæster