TO-R receiver med rør-RIAA ???

Rør i alle afskygninger

TO-R receiver med rør-RIAA ???

Indlægaf hificlassic » lør 6. feb 2016 15:23

Hej. Er der mon nogen herinde der kan opklare om der er rør i pladespillerindgangen på denne http://www.dba.dk/roerforstaerker-andet-to-r-s/id-1017474568/

Billede

Mvh Verner
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2892
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Re: TO-R receiver med rør-RIAA ???

Indlægaf X-ray » lør 6. feb 2016 16:19

Hvis jeg forstår dit spørgsmål rigtigt.... Om der er en decideret RIAA-rørforforstærker - så er svaret - Nej.
http://www.peel.dk/TO-R/pdf/S15.pdf
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: TO-R receiver med rør-RIAA ???

Indlægaf hificlassic » lør 6. feb 2016 17:12

Så de 5 rør er brugt til radiodelen og så er pladespillerindgangen transistorbaseret som går igennem ecc85 og ecf86 i udgangen?
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2892
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Re: TO-R receiver med rør-RIAA ???

Indlægaf acj1980 » lør 6. feb 2016 17:15

Det er korrekt at det er en rør forstærker, men den har ikke en riaa rør forstærker, de gamle pick-upper gav relativ meget output ud og man havde ikke tænkt nærmere over at der skulle kompenseres for de dybe frekvenser på pladen, det var først i TO-R´s Xpl15 i 1965 at der kom Riaa på programmet

Forresten er ham der har den der til salg da vidst lidt af en drømmer. 1900kr er lige i overkanten af hvad man kan forlange for sådan en
acj1980
 

Re: TO-R receiver med rør-RIAA ???

Indlægaf snod » lør 6. feb 2016 17:32

acj1980 skrev:1900kr er lige i overkanten af hvad man kan forlange for sådan en

En magen til kan da også findes billigere her.
Brugeravatar
snod
 
Indlæg: 913
Tilmeldt: 12 maj 2010
Lokalitet: Kolding

Re: TO-R receiver med rør-RIAA ???

Indlægaf his067 » lør 6. feb 2016 19:57

Havde langt de flest grammofoner dengang ikke indbygget RIAA forstærker? Vores Beogram som var tilsluttet en TO-R S15 havde ihvertfald. Men på den anden side husker jeg ikke at min Lenco L75 som jeg senere brugte sammen med min S15 havde RIAA del. Mystisk.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: TO-R receiver med rør-RIAA ???

Indlægaf JGreen » lør 6. feb 2016 21:24

lenco kunne også værre med riaa. har en til og ligge et sted!!
MVH J Green
JGreen
 
Indlæg: 539
Tilmeldt: 04 nov 2010
Lokalitet: Randers

Re: TO-R receiver med rør-RIAA ???

Indlægaf acj1980 » lør 6. feb 2016 22:35

his067 skrev:Havde langt de flest grammofoner dengang ikke indbygget RIAA forstærker? Vores Beogram som var tilsluttet en TO-R S15 havde ihvertfald. Men på den anden side husker jeg ikke at min Lenco L75 som jeg senere brugte sammen med min S15 havde RIAA del. Mystisk.


Nej det var kun B&O der herhjemme lavede det nummer, de gamle grammofon dåser kan give op til 1V out i signal styrke, så der var vidst ikke bruge for en Riaa, andet end til at kompensere for manglende Bas
acj1980
 

Re: TO-R receiver med rør-RIAA ???

Indlægaf JGreen » lør 6. feb 2016 23:09

Den var da godt nok i den jeg købet for avispenge for 47 år siden. Om det var en 75 eller 78 kan jeg ikke huske, men jeg har riaaen endnu.
MVH J Green
JGreen
 
Indlæg: 539
Tilmeldt: 04 nov 2010
Lokalitet: Randers

Re: TO-R receiver med rør-RIAA ???

Indlægaf møffe » fre 12. feb 2016 16:20

De gamle RONETTE X-tal pick-op gav ganske kraftigt signal ud. der er måske allerhøjest noget HI-cut filter ifm. pu. indgang. Jeg har en gammel UNICA radio type FORUM, hvor der er markeret et par stillinger på tonekontrol: 33-45 & 78...

mht. Beogram1000, Den har "rigtig" PU og har derfor brug for RIAA, som kunne tilvælges som indbygget.

møffe
møffe
 

Re: TO-R receiver med rør-RIAA ???

Indlægaf MaxJ » lør 13. feb 2016 00:09

acj1980 skrev:
his067 skrev:Havde langt de flest grammofoner dengang ikke indbygget RIAA forstærker? Vores Beogram som var tilsluttet en TO-R S15 havde ihvertfald. Men på den anden side husker jeg ikke at min Lenco L75 som jeg senere brugte sammen med min S15 havde RIAA del. Mystisk.


Nej det var kun B&O der herhjemme lavede det nummer, de gamle grammofon dåser kan give op til 1V out i signal styrke, så der var vidst ikke bruge for en Riaa, andet end til at kompensere for manglende Bas


riaa er KUN til at tilpasse lydbilledet, den forstærker ikke med minde der bliver tilføjet forstærkning hvad der i de fleste tilfælde gør i en grammofon indgang.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: TO-R receiver med rør-RIAA ???

Indlægaf jan_stevns » lør 13. feb 2016 10:10

MaxJ skrev:
acj1980 skrev: riaa er KUN til at tilpasse lydbilledet, den forstærker ikke med minde der bliver tilføjet forstærkning hvad der i de fleste tilfælde gør i en grammofon indgang.


A hvaff'en fisk ???
jan_stevns
 

Re: TO-R receiver med rør-RIAA ???

Indlægaf MaxJ » lør 13. feb 2016 10:20

jan_stevns skrev:
MaxJ skrev:
acj1980 skrev: riaa er KUN til at tilpasse lydbilledet, den forstærker ikke med minde der bliver tilføjet forstærkning hvad der i de fleste tilfælde gør i en grammofon indgang.


A hvaff'en fisk ???


Hvis riaa equalizer ikke tilpasser lyden efter den er blevet det modsatte i ved skære maskinen så må du forklare mig hvad riaa laver.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: TO-R receiver med rør-RIAA ???

Indlægaf jan_stevns » lør 13. feb 2016 11:07

MaxJ skrev: Hvis riaa equalizer ikke tilpasser lyden efter den er blevet det modsatte i ved skære maskinen så må du forklare mig hvad riaa laver.


Ja det var så lige pædagoghjernen der var i sving der .............

RIAA korrektionen har dybest set ikke en dyt at gøre med at tilpasse lyden, eller lydbilledet som sådan - da det handler om at korrigere en frekvenskurve så den ideelt set vender tilbage til det oprindelige udseende - men det er jo nok mest af rent akademisk interesse hvad man kalder tingene. Sorry - for the confusion.
teknikkeren i mig fik mere magt end tilsigtet
jan_stevns
 

Re: TO-R receiver med rør-RIAA ???

Indlægaf MaxJ » lør 13. feb 2016 11:26

men det er jo nok mest af rent akademisk interesse hvad man kalder tingene

Øhh - ja det har du ret i. :-)

Det var altså ikke såå forkert det jeg skrev.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Næste

Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 43 gæster