Rør-testning

Rør i alle afskygninger

Rør-testning

Indlægaf his067 » tirs 23. feb 2016 23:40

I det sidste tiår har jeg haft en del sammenbrændinger i mine fire eller fem Radford forstærkere: de bliver jo gamle og isoleringen smuldrer og i mine MAer har der også været pålideligsproblemer med de ICW/RS gitterkondensatorer som sad i dem. Hver gang dette skete har jeg gået ud og købt nye sæt EL34 og det betyder at jeg nu ligger inde med et lager på 50-60 EL34 eller KT77 rør.

Jeg vil nødigt smide noget der virker ud, så er der en metode til at finde ud af om de er OK? JJ EL34erne, for eksempel, blev så varme at logoet, som ellers er flot rødt, blev gråt!

Jeg har købt sådan en fætter her (fordi jeg er nysgerrig om jeg kan få dem udgangskvartetten i mine MA50 balanceret).
Men kan den også bruges til at teste de (forventet) defekte rør?

Eller er der nogle iblandt jer som evt. vil være villige (for gode ord eller betaling) til at måle dem igennem, hvis jeg sender dem over?
Eller skal jeg bare smide dem alle ud?
Billede

http://www.ebay.co.uk/itm/281863726806?_trksid=p2057872.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Rør-testning

Indlægaf Fredmarantz » tirs 23. feb 2016 23:52

Hej Frederik!

Du kan sende dem til mig - og give mig god tid til at teste dem. Jeg tester dem på en retvisende AVO-tester (VCM MKII) samt en CT-160, hvis jeg vil dobbeltchecke)

Vh
freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Rør-testning

Indlægaf his067 » tirs 23. feb 2016 23:55

Hej Freddy,

Det vil jeg sætte meget pris på. Jeg sender en PB.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Rør-testning

Indlægaf Fredmarantz » tirs 23. feb 2016 23:56

fint :-)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Rør-testning

Indlægaf cyberspaced » lør 23. apr 2016 23:51

Hej his067

Den "dims" du har købt er til BIAS indstilling af forhåbentligt matchede rør (o: Hvis der kommer et defekt rør i vil du nok se at det trækker alt for meget ( eller for lidt ) strøm og at du ikke kan få det indstillet som de andre ( ikke defekte ), MEN du spiller så også hasard med din forstærker, du risikerer at brænde meget mere en et rør af.

De rør som du er usikker på har taget skade, kan du starte med at tjekke visuelt. Som du selv skriver er der et ( eller flere ) der har været så varme at logo på glas har skiftet farve, sådan et rør ville jeg arkivere lodret med det samme. Dem der så ikke har synlig skade kan du ryste let, har de nogle mislyde, som klirren og andre lyde som tyder på at noget sidder løst, så samme sted hen som de afbrændte.

Så kan du måske spare lidt porto og en god del af Freddys (o:
cyberspaced
 
Indlæg: 35
Tilmeldt: 04 apr 2011
Lokalitet: København

Re: Rør-testning

Indlægaf Gottschalck » søn 29. maj 2016 23:19

Jeg kan måske skrive på denne tråd om nogen har mulighed for at teste lidt rør for mig?
Dem jeg bruger har aldrig været testet, men bare proppet i.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1676
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Rør-testning

Indlægaf blackstef » man 30. maj 2016 19:47

Hej Jesper
Det kan være at vi kan gøre det hos mig, afhængig af hvilke typer rør du skal have testet?
Jeg er i koloen i Skovlunde!

Mvh
Stefan
blackstef
 
Indlæg: 31
Tilmeldt: 30 aug 2011
Lokalitet: Brøndby

Re: Rør-testning

Indlægaf Gottschalck » man 30. maj 2016 22:05

Det lyder godt. Sender lige en PB.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1676
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup


Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 26 gæster