Ukuelige rør!!

Rør i alle afskygninger

Ukuelige rør!!

Indlægaf acj1980 » ons 9. mar 2016 22:40

De fleste af os kender godt til forskellen fra et rør af lav kvantitet til høj kvalitet, og os der roder med rør, har med garanti et eller flere fabrikanter vi holder mere af ift andre.

Sådan har jeg det med Telefunken, når jeg igenem årene har testet rør og der har sneget sig et Telefunken rør ind bliver jeg nu altid overrasket over holdbarheden, især EF80, af den type jeg testet et hav af fra alle mulige fabrikater, og jeg bliver stadigvæk overrasket over at de holder emissionen 100%, ikke 90 eller 75 men [b]100%[b]
Jeg har lagt lidt billeder af lidt test af EF80 og et enkelt EF89, ganskevidst et det min Sencore jeg tester med, men jeg har testet rigtig mange på en Avo hvor man kan få oplyst en specifik værdi, på Sencoren har man blot en margen, men vha et "frisk" rør af samme type lærer man hurtig definitionen af fuld emission, et andet trick ved test om røret har fuld eller god emission er at man dæmper glædespændingen, viseren skal så typisk dale langsomt ned af, og moderat modsat når man tilslutter rørets gløde-arbejds spænding igen ;) samme fremgangs måde bruges i øvrigt ved billedrørs test, her hedder det blot "lifetest".

Nogle rør har også brug for at blive "vækket" til live igen ved at forhøje glødespændingen, dette har aldrig været nødvendig på Telefunkens rør


Fuld emission på EF80
Billede

Billede
For at teste Emission skrues der ned for glød, et slidt rør vil hurtigt miste sin kraft og vil være længere tid om at komme op i "omdrejninger" igen ved fuld glød
Billede

Billede
De ser noget "brugte" ud
Billede

Billede

Billede

Blot en lille beretning fra en rør elsker :p :p :p
acj1980
 

Re: Ukuelige rør!!

Indlægaf Fredmarantz » ons 9. mar 2016 23:39

Du nævner jo selv enthusiastisk og smittende dét, som også nogle her finder magisk i rørenes verden. Det er helt utroligt, hvordan man kan sværme ind i den mystiske, nærmest alkymi-agtige stemning, der kan herske om rørene.
Jeg kan også nogle gange sidde og fedte frem og tilbage med dem og synes, at jeg kan se mønstre på kvalitet og holdbarhed - regenerering - forsøg - og bare at nyde synet af dem. Jeg synes ikke at kende andre komponenter, som har den magi, som rør har.
joh - jeg er også af den opfattelse, at rørene fra midten af sidste århundrede er fantastiske - smukke og gådefulde (på den fede måde) - og at der kan komme signaler i ofte forstærket form ud af dem - i den fine lydkvalitet, som selvfølgelig i vores vintagehifi verden er slutproduktetet. Jeg har det på samme måde, når rørene er brugt i guitarforstærkere og effektmaskiner.
Selv om det kan synes "langt ude" - så synes jeg også , at fx et EF80 er et meget harmonisk og velproportioneret rør at kigge på - altid med et flot getter.

Vh
freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Ukuelige rør!!

Indlægaf acj1980 » tors 10. mar 2016 00:04

Fuldstændig enig Freddy :p
acj1980
 

Re: Ukuelige rør!!

Indlægaf Elektronik » fre 11. mar 2016 11:08

Må fælde et tåre for dette lækre måleinstrument. Så lækkert at det findes og nemt kan teste om røret stadig er "sundt" :cool1:
Elektronik
 

Re: Ukuelige rør!!

Indlægaf acj1980 » fre 11. mar 2016 11:22

Tak Elektronik, det er nemlig super let at betjene, men men men, man får jo reélt set kun en ca værdi med det ene kontra det andet, og det er nok emissionen der lægges mest vægt på fremfor rørets stejlhed, men jeg er selv i gang med at bygge en tester om kan klare dette også.
Dog får man nogle fif med sig når man har brugt den i nogen tid, så man ved hvordan rørenene opfører sig ift slid
acj1980
 


Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 21 gæster