TVA-1 til reparation

Rør i alle afskygninger

Re: TVA-1 til reparation

Indlægaf his067 » man 21. mar 2016 20:09

Kan jeg lige hi-jacke tråden for en kort bemærkning?

Jeg leder efter 3 x 50µF/400V og 3x600µF/50V til Revox G36. Er der nogen forslag til hvor man kan finde den slags?
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3824
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: TVA-1 til reparation

Indlægaf Claus H » man 21. mar 2016 21:22

Har du prøvet digikey og mouser ?
Claus H
 
Indlæg: 68
Tilmeldt: 08 apr 2013
Geografisk sted: Hedensted
Lokalitet: 8722

Re: TVA-1 til reparation

Indlægaf CPD » man 21. mar 2016 21:39

En mulighed er dette firma: http://www.die-wuestens.de/eindex.htm
Båndoptagere, radioer, forstærkere, helst rørbaserede.
Revox, Tandberg, Braun, Arena og alt det andet.
CPD
 
Indlæg: 209
Tilmeldt: 25 nov 2012
Geografisk sted: Vestsjælland
Lokalitet: Jyderup

Re: TVA-1 til reparation

Indlægaf his067 » tirs 22. mar 2016 00:32

Claus H skrev:Har du prøvet digikey og mouser ?

Yep, men kunne ikke finde vej i deres katalog :oops:

CPD skrev:En mulighed er dette firma: http://www.die-wuestens.de/eindex.htm


Der er de jo, tak :OLO: : nu skal jeg så bare ud og måle på dimensionerne i ReVoxen (og det tager jo en times tid eller to....)
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3824
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: TVA-1 til reparation

Indlægaf spuncut » tirs 22. mar 2016 01:10

his067 skrev:Kan jeg lige hi-jacke tråden for en kort bemærkning?

Jeg leder efter 3 x 50µF/400V og 3x600µF/50V til Revox G36. Er der nogen forslag til hvor man kan finde den slags?

Lige det nærmeste jeg ku' finde:
https://www.tubesandmore.com/products/C-EC80-40-30-20
https://www.tubesandmore.com/products/C-EC40X4-450
https://www.tubesandmore.com/products/C-EC70-40X2-450

Triplelytter til lavspænding tror jeg bliver svært, Jeg har tidligere været på jagt efter nogen til en lille Sansui-receiver uden held. Heldigvis er lytterne med tiden blevet væsentligt mindre så du må igang med at "stuffe" :thumbsup:
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3601
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: TVA-1 til reparation

Indlægaf kj2005 » tors 24. mar 2016 22:18

spuncut skrev:Foliekondensatorer burde ikke kunne blive "trætte", lige på nær enkelte, fx. Hunts, hvor indkapslingen smuldrer. Da folie kondensatorer består af solide materialer burde de være lige så langtidsstabile som modstande.
MVH Henning


ja, foliekondensatorer skulle være meget langtids stabile..ikke mindst de ERO MKT 1813 som sidder i TVA-1'en.... hele driverprintet skal ud af en TVA-1 med alle tilledninger, hvis der kan måles lægstrøm på en af overførings kondensatorerne...et værre bøvle arbejde. Så måske derfor kunne der være basis for udskiftning?

Du har check på forstærkere og strømforsyninger... underdimensionerede nettrafo'er i de tidlige TVA-1 udgaver, har følgende primær indgange. 0V - 110V - 117V --- 0V - 110V - 117V .... jumperen fra 1978 sidder mellem den første 110V indgang og 0V . Udtaget til 220Vac var derfor mellem den første 0V og den anden 110V.
Da AC netspændingen siden 1978 er ændret til 230Vac har tidligere ejer blot flyttet netledningen fra den anden 110V indgang til 117V? altså skævt belastet primærside som jeg ser det.....
... det må være rigtigt at flytte jumperen fra den første 110V til 117V og 0V , så vi får en kende mindre udgangsspænding på sekundærsiden ved at primærsiden nu hedder 234Vac.

Den negative bias er lavet simpelt med en 0,47uF/ 630V kondensator taget direkte fra 400Vac udtaget på sekundærsiden...efterfulgt af en 1N5408 og et par kondensatorer...er det ikke sådan, at hvis 0,47uF/630V kondensatoren ryger sig en tur, forsvinder den negative forspænding til KT88'erne, og vi får lynhurtigt fire rødglødende ødelagte udgangsrør.

Min kollega har dette forslag til en stabil lavimpedant negativ biasforsyning. Jeg synes godt om idéen..må jeg få din mening?
Mvh. Kim

Bemærk vedhæftet:
bias kredsløb for TVA-1 serial no. 17 (som ligner serial no.16 der står her til rep.). ved serial no. 17 ses fra stel 100K + 1/2 pot = 50K + 220K til gitterstopper ca. 370K . Ved serial no. 553 ses fra stel 39K + 1/2 pot 10K + 100K ca. 149K.
Samt den modificerede TVA-1 serial no. 553 (stadig ikke helt godt med de to 0,33uF/ 630V kondensatorer)
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1424
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: TVA-1 til reparation

Indlægaf his067 » tors 24. mar 2016 22:50

Kim, Nu bliver jeg sørme helt misundelig: Har din kollega et tilsvarende forslag til Katode-bias ?
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3824
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: TVA-1 til reparation

Indlægaf kj2005 » fre 25. mar 2016 02:00

his067 skrev:Kim, Nu bliver jeg sørme helt misundelig: Har din kollega et tilsvarende forslag til Katode-bias ?


..... spørger ham næste gang ..........men tænker for EL34, KT88......
.....har man fixed bias og vil ændre til katode bias er det de to bias modstande før gitterstopperne.... ved f.eks 200KOhm for hver modstand måles f.eks. –34V imellem dem ( fixed bias)....antager så at hvert rør trækker f.eks. 44mA ....så må regnestykket for den samlede katode modstand (for de to rør) blive:
R= -34V/ 0,088A = 386 Ohm ...se hvad rørdata bøgerne siger om det aktuelle rør.... Effekten på modstanden 0,088A x –34V= ca. 3W ...der min. 5W

En parallel kondensator som måske kan bidrage til bedre lyd... findes ved:

C= 1/ (2 x pi x R x f) .... man kunne starte med frekvensen 20 Hz hvor afskæringen skulle starte fra.. udfra formlen bliver:
C= 22uF

....ellers må der folk med rørviden til....

Mvh. Kim
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1424
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: TVA-1 til reparation

Indlægaf his067 » fre 25. mar 2016 09:09

Når nu jeg kigger igen ser jeg at dit kredsløb er passivt.

Jeg tænkte at en aktiv regulering ville være endnu bedre, noget i retning af hvad tentlabs tilbyder: http://www.tentlabs.com/Components/Tubeamp/page24/page24.html.

Men til MA50 med dens to gange 4xEl34 er det jo ikke en billig løsning, selvom jeg forestiller mig at den vil stramme lyden op og (især) forhindre 'red-plating'.
Senest rettet af his067 fre 25. mar 2016 19:58, rettet i alt 1 gang.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3824
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: TVA-1 til reparation

Indlægaf kj2005 » fre 25. mar 2016 12:31

his067 skrev:Når nu jeg kigger igen ser jeg at dit kredsløb er passivt.

Jeg tænkte at en aktiv regulering ville være endnu bedre, noget i retning af hvad tentlabs tilbyder: http://www.tentlabs.com/Components/Tubeamp/page24/page24.html.

Men til MA50 med dens to gange 4xEl34 er det jo ikke en billig løsning, selvom jeg forestille mig at den vil stramme lyden op og (især) forhindre 'red-plating'.


Løsningen fra Tentlabs (Menno Vanderveen) ser overbevisende ud...og vil sikkert kunne holde udbrændte udgangsrør i live længe efter et almindeligt kredsløb ville have taget livet af dem.........

Når det så er sagt.... fjerner man sig så lidt fra de gamle rørkæmpers idéer?...... kunne man ligeså godt købe en McIntosh MA 2275 der i sin nye opbygning holder udgangsrørerne næsten kolde?......... der løber vist ikke en konstant strøm i udgangsrørerne i tomgang....MA2275 med operationsforstærkere lyder pænt, helt uden en almindelig rørforstærkers unoder......med ret frekvensgang langt udover det hørbare område...hvad går vi efter ?

Mvh. Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1424
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: TVA-1 til reparation

Indlægaf his067 » fre 25. mar 2016 19:57

Joeh, men så er det så vi kommer ind på hvorfor vi samler på vores gamle bras. Jeg har omhyggeligt sat mit sammen fordi jeg synes det formidler musik: det lyder ikke sandt, men det lyder rigtigt og jeg bilder mig ind at det giver mig en oplevelse af hvad musikerne gerne vil med musikken.

Men....hvis nu jeg kunne sikre mig at mine forstærkere ikke gik op i røg, f.eks. ved at sætte Tentlabs biaskredsløb i MA50erne ville det da være fantastisk, især hvis det samtidig betød et 'løft i musikken'. Men hovedformålet er at sikre udgangsrørene imod at brænde af...
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3824
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: TVA-1 til reparation

Indlægaf kj2005 » lør 26. mar 2016 11:32

his067 skrev:Joeh, men så er det så vi kommer ind på hvorfor vi samler på vores gamle bras. Jeg har omhyggeligt sat mit sammen fordi jeg synes det formidler musik: det lyder ikke sandt, men det lyder rigtigt og jeg bilder mig ind at det giver mig en oplevelse af hvad musikerne gerne vil med musikken.

Men....hvis nu jeg kunne sikre mig at mine forstærkere ikke gik op i røg, f.eks. ved at sætte Tentlabs biaskredsløb i MA50erne ville det da være fantastisk, især hvis det samtidig betød et 'løft i musikken'. Men hovedformålet er at sikre udgangsrørene imod at brænde af...


Ok...indrømmet....det var også lidt drilleri, fordi vi idag har flere strenge at spille på, når vi vil sikre vores rør og forsøge at forlænge deres levetid. :p
... vores gamle rørhifi er fine sager....der er ikke mange elektriske apparater som efter 58år kan leve op til nutid-standard ... f.eks. Leak ST20 kan..... kendte røramps skal helst stå originale, synes jeg... men som du siger, har opbygningen stor betydning for lyden, og man bestemmer selv hvordan rørforstærkerne ser ud indeni.

Mvh. Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1424
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: TVA-1 til reparation

Indlægaf his067 » lør 26. mar 2016 12:53

Ja, det er nødvendigt at være pragmatisk med alle disse antikviteter, og, som du siger, så er de jo efterhånden temmeligt gamle, meget ældre end fabrikanterne dengang forventede at se dem blive.

Et godt eksempel er min nylige oplevelse med min ReVox G36: den er stemplet på siden med store bogstaver. Der står 'Gentofte Kommune' på den, så jeg forestiller mig, at den har været brugt i en skole i den kommune. Da jeg købte den, blev jeg forsikret at den virkede fint, og det gjorde den sikkert også. Men jeg bor jo i Skotland, så det tog et par år, før jeg fik den hentet, og i den tid stod den ubrugt i en (tør) garage i Hedehusene. Så da jeg satte den til herovre, ville den ikke tænde: Spole- og kapstanmotorerne kørte, men rørene tændte ikke (dvs, der var glød, men ingen lyd). Så den stod endnu et år eller så ude i mit bibliotek, før jeg havde mulighed for at tage den til 'The ReVox Man' i Lancashire. Han fixede den: det var bare en sikringsfatning, som var oxyderet og derfor ikke lod anodestrømmen igennem. Og samtidg var der så problemer med sus i indspilleforstærkeren: to elektrolykondensatorer skulle skiftes.

Så den tog jeg glad hjem. MEN, så begyndte den at være lidt lang tid om at nå op i hastighed: Kapstanmotoren var lidt underlig. Til sidst opgav den ævret, og jeg måtte så skille lortet ad. Det viste sig, at motoren var helt brændt sammen. Alle motorviklingerne var 'open circuit', og jeg måtte så ud og finde en ny/brugt kapstanmotor. The ReVox Man havde en til en rimelig penge, som jeg fik sendt herop.
Service manualen siger at motoren er smurt for livstid.....og det er vel egentlig rigtigt nok. Men (forventet) livstid er jo ikke rigtig livs-tid. Jeg skilte begge kapstanmotorer ad: Jeg har aldrig før set forkullet smørefedt, men det var der sørme dér.
Så jeg har så skilt den fungerende motor helt og aldeles ad, hældt en 10-20 kubik-cm olie i filtet imellem de to Bronze-lejer, og har renset bundlejet og givet bundlejet nyt smørefedt og olie.
NU står den så i 'Ny Stand' og er klar til endnu en 'livs-tid'

Men om ti år skiller jeg den allgevel ad og renser motorlejer, så den virker igen!
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3824
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: TVA-1 til reparation

Indlægaf spuncut » søn 27. mar 2016 00:39

Hej Kim
Betænkning vedrørene "Lavimpedant bias-forsyning":
1. 1,5uF vil virke som lavpasled sammen med fasesplitterens udgangsimpedans.
2. Biasjusteringen vil stjæle signal ift. position.
3. Justeringsområdet kan fastlægges mere præcist således at der kan spares en trimmer.
4. 200uF/400V er en ordentlig "Børve" udglatningen burde kunne udføres ved en lavere spænding, således at der opnås en bedre udglatning med en mindre fysisk lyt-størrelse.
5. Hvor kommer de 240V fra?
MVH Henning
Senest rettet af spuncut man 28. mar 2016 00:10, rettet i alt 1 gang.
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3601
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: TVA-1 til reparation

Indlægaf spuncut » søn 27. mar 2016 23:41

his067 skrev:Kim, Nu bliver jeg sørme helt misundelig: Har din kollega et tilsvarende forslag til Katode-bias ?

Hej his067
Idet jeg går ud fra at det er din kathode-self-biased MA-50 der er på tale, melder der sig følgende spørgsmål:
Hvorfor skulle MA-50 have behov for et lignende biaskredsløb ? :Tanke:
TVA-1 er G1-fixed-biased og således en ganske anden fisk.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3601
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

ForegåendeNæste

Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 12 gæster