Sus på rørforstærkers ene kanal

Rør i alle afskygninger

Sus på rørforstærkers ene kanal

Indlægaf pqrannes » søn 20. mar 2011 20:37

Jeg har lige solgt en af mine fine Philips OTL AG9015 rørforstærkere og bragt den til køberen i København her i weekenden.

Køberen har starten den op og sluttet de tilhørende 600 ohms højttalere til. Så langt så godt.

Nu spørger han (venligt) til, om jeg har noget bud, hvorfor den suser i den ene kanal. Der er tale om sus (ikke brum), som jeg ikke tidligere har hørt, da jeg spillede på den (men derfor kan det godt have været der - jeg sætter jo straks musik på og så høres det ikke).

Suset er en slags grundstøj (floor of noise) og er således ikke afhængig af volumenknappen og følger ikke denne, når der skrues op.

Der har været bytte rundt på både indgangsrør, fasesplittere og udgangsrør og problemet flytter ikke med.

Min ene Siemens Klangfilm "mono"-blok har det samme problem, og da jeg har skiftet udglatningslytterne i begge, går jeg ud fra, at det ikke er der suset kommer fra.

Jeg nævnte hurtigt mit problem for nyligt (på træffet?) for en eller anden. Jeg har glemt, hvem det var, men - værre endnu - også glemt hvad svaret og dermed løsningen på problemet var.

Er der nogen der har nogle bud, så vil både jeg og den nye AG9015-ejer være glad.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Sus på rørforstærkers ene kanal

Indlægaf pqrannes » man 21. mar 2011 21:17

Bum, bum.

Er der virkelig ingen rørteknik-kyndige, der har et bud på problematikken?

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Sus på rørforstærkers ene kanal

Indlægaf Fredmarantz » man 21. mar 2011 22:48

Jeg skal ikke påstå at være specielt rørkyndig, men sådan noget som sus og "småstøj" osv kan vel udmærket stamme fra en defekt komponent eller måske endda flere . . . . overføringskondensatorer - kulmassemodstande mv- kan vel alle udvise den adfærd i defekt stand. Man skal nok ud i at lave en fejlfinding af en længere række komponenter for at finde frem til synderen eller synderne. Måske Tube Mania - Mikkel og Tonni har nogle mere præcise bud?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Sus på rørforstærkers ene kanal

Indlægaf Tube mania » tirs 22. mar 2011 01:54

Der bør fejlsøges med et AC koblet oscilloscope på samtlige anoder...så skal fejlen nok vise sig...at gætte sig til den defekte komponent er nok umulig. Det hjælper jo ´noget at vide volumen ikke påvirker støjen...så må den jo kunne isoleres til udgangs-trinnet.

Billede
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Sus på rørforstærkers ene kanal

Indlægaf mcs_5 » tirs 22. mar 2011 03:11

pqrannes skrev:Er der virkelig ingen rørteknik-kyndige, der har et bud på problematikken?

Jo, men jeg har haft lidt travlt...

Kjeld's forslag er godt. Kulmodstande med høje værdier laver tit underlige ting når de bliver gamle (eller for varme).

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Sus på rørforstærkers ene kanal

Indlægaf pqrannes » tirs 22. mar 2011 10:06

Tak til alle, og undskyld jeg var lidt utålmodig.

Det er altid ærgerligt, at køber bliver opmærksom på en fejl på et apparat, som man har solgt uvidende om fejlen, så jeg ville bare gerne hjælpe ham videre. Det synes jeg, at jeg har gjort nu.

Jeg hørte ikke suset hos mig, måske fordi mit lytterum er stort og fordi jeg stort set altid spillede på AG9015eren (og spillede jævnt højt), når den var tændt.

Måske kan jeg en dag følge fejlsøgningsinstruksen på min Siemens mono-blok og gøre den dødstille.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Sus på rørforstærkers ene kanal

Indlægaf Tonni » tirs 22. mar 2011 18:50

Kan kun sekundere de bud der allerede er kommet! - Og tilføje oxiderede sokler eller knækkede lodninger, i fald det andet fejler...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Sus på rørforstærkers ene kanal

Indlægaf rørglad » fre 25. mar 2011 17:49

En metode til at lokalisere den defekte komponent er at "afkoble" (kortslutte til stel rent signal-mærssigt) forskellige steder med en kondensator f.eks. o,1 mmF. Husk lige at slukke forstærkeren hver gang du slutter kondensatoren til, hvis du vil undgå nogle pæne knald i HT, samt at den kan tåle anodes-spændingen!
God jagt. nils
rørglad
 
Indlæg: 454
Tilmeldt: 07 feb 2011
Lokalitet: 8800 Viborg

Re: Sus på rørforstærkers ene kanal

Indlægaf KlausM » søn 17. apr 2011 10:18

Fandt I kilden til suset på den AG9015? Jeg har samme problem med min, sus i udgangstrinnet i venstre side.

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2250
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Sus på rørforstærkers ene kanal

Indlægaf pqrannes » søn 17. apr 2011 12:00

KlausM skrev:Fandt I kilden til suset på den AG9015? Jeg har samme problem med min, sus i udgangstrinnet i venstre side.


Jeg er ikke sikker på at det er løst endnu, men processen kan følges på den konkurrerende kanal; http://www.hifi4all.dk/forum/forum_post ... 88987&PN=1

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Sus på rørforstærkers ene kanal

Indlægaf Ehapa » søn 17. apr 2011 20:22

Jeg har lige haft det samme problem med min ene Telewatt v112s, det var en kulmassemodstand der var synderen.
Ehapa
 
Indlæg: 869
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg


Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 27 gæster