Harman Kardon Citation V

Rør i alle afskygninger

Harman Kardon Citation V

Indlægaf Louis » søn 22. maj 2016 13:37

Forleden kom var der en annonce på Den blå avis med en Citation V forstærker, der var defekt.
Jeg lagde den på Vintagespotting, og fortrød lidt at jeg ikke selv købte den, så det skyndte jeg mig at gøre - Og nu er den kommet fra Hillerød til Århus via et lift på Gomore (som det vist var Bquick) der fandt på engang.

Jeg troede bare det var forsærkeren uden rør og noget, men da jeg fik den idag var der både rør med, som dog nok har udtjent deres værnepligt idet det er de originale. Men der var også en stak manual og diagrammer med, vel og mærke de originale, og så i pæn stand!

Det mest sjove er dog en brev udveksling, mellem Knud og en ansat på Harman Kardon. Knud synes at rørsoklerne er af for dårlig kvalitet - og så efterspørger han nogle reserve rør, idet han er flyttet tilbage til Danmark, og er i tvivl om hvorvidt de kan fås herhjemme.

Knud har købt Harman Kardon Citation V og Citation 1 (pre) 15. November 1960. Desværre er Citation 1 gået tabt for længe siden.

Citation V som jeg nu har stående her, er umiddelbart i rimelig pæn stand på ydersiden. Ud over et uoriginalt potmeter til DC justering. Desværre er der lavet noget makværk indeni den. Men det må der være råd for. Nu skal jeg først have fundet en der kan se på den, og hvad og hvor meget den fejler.

Jeg er GLAD - Og det er hvad jeg kalder Guld ;) Jeg bliver nok gladere endnu hvis den kan laves.

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Harman Kardon Citation V

Indlægaf NikonSP » søn 22. maj 2016 14:03

Hej Louis

Tillykke med nyerhvervelsen, - glæden er helt forståelig :thumbsup:

Fantastisk spændende dokumenteret historie. Der er langt imellem, at der bliver holdt sammen på både apparater og papirer.

Vh/
Harvey
Der er nu noget ved en Marantz, - og mange andre ting . . .
Brugeravatar
NikonSP
 
Indlæg: 834
Tilmeldt: 15 maj 2010
Geografisk sted: Jylland
Lokalitet: Herning

Re: Harman Kardon Citation V

Indlægaf Fredmarantz » søn 22. maj 2016 14:08

Louis - tillykke med den, den er fed.!!

Selvfølgelig kan den reppes. Den er jo opbygget rimeligt konservativt - diskrete komponenter - let adgang - point to point - SM kan findes osv....lige en opgave for de kyndige rørdrenge, som ved, hvad de danser med.

Det med det ikke originale potmeter: Jeg synes, at jeg kan se to biastrimmere på billedet, hvor bunden er taget af - er det dem, du mener?

Jeg har kunnet læse mig til, at denne forstærker vist kører udgangsrørene liiiige til grænsen hvad angår effektafgivelsen - og at det derfor er tilrådeligt at kunne sætte en bias, som trækker rørene ind på midten af vejen. Det vil jeg i dette tilfælde betragte som en fordel.

Den er fiseme lækker og meget historisk. Harman lavede jo (Stuart Hegeman?) Citation II, som var et noget anderledes væsen ( en større forstærker) - den er i klasse med de bedste. Marantz var jo sammen med McIntosh og flere andre i voldsom konkurrence om rørmarkedet i USA - og her var Harman jo med med disse forstærkere helt med og meget respekterede.. :p
Tilmed har du en for apparatet fuldstændig fed korrespondance i form af user manual - og ikke mindst brevet, som var med - sygt :cool1:

Hvis du skal af med de 4 gamle 6l6GC - så stiller jeg gerne op til at købe dem. Jeg kan bruge dem i mine guitarforstærkere - og hvis de er slidte , så kommer de hurtigere til at lyde "snavsede" ved lavere volume og det kan vi guitarister i de fleste tilfælde godt lide.

Tillykke med den - kan godt forstå du rykkede i aftrækkeren.

ligeså: hvis du nogensinde kommer af med den selenensretter, som sidder i den - og tilrådes at skifte denne - får det gjort osv....så er jeg også liebhaver til den (altså forudsat at den ikke endnu er "punkteret" - dette vil du ikke være i tvivl om.) - grunden til at jeg nævner det, er, at mange tilråder indehaverne af disse ensrettere at lade dem skifte ud forebyggende- og det kan jo også ske for dig. i det tilfælde, at dette sker, så bedes du da tænke på mig - medmindre du selv vil beholde den). :-)

Jeg tror faktisk, at denne tidligere indehaver har haft den til salg før for nogle år siden og alligevel ikke solgte den - måske er det denne her stadig væk (det er nok 5-8 år siden).

Det ER guld!!

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Harman Kardon Citation V

Indlægaf Fredmarantz » søn 22. maj 2016 15:19

Hmm--Louis,. Jeg ser nu her: http://www.radiomuseum.org/r/harman_citation_v.html

at den ikke er udstyret med 6L6GC, men med 7581-rør. Dem kan jeg ikke lige finde anvendelse for - så min forespørgsel på evt. køb af slidte rør må bortfalde :-)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Harman Kardon Citation V

Indlægaf Louis » søn 22. maj 2016 17:08

Fredmarantz skrev:Hmm--Louis,. Jeg ser nu her: http://www.radiomuseum.org/r/harman_citation_v.html

at den ikke er udstyret med 6L6GC, men med 7581-rør. Dem kan jeg ikke lige finde anvendelse for - så min forespørgsel på evt. køb af slidte rør må bortfalde :-)

Vh
Freddy


Ifølge et brev fra George E. Arnoldsen fra Harman Kardon Customer service - 6L6gc et eksakt match for 7581?

Billede
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Harman Kardon Citation V

Indlægaf Louis » søn 22. maj 2016 18:29

Med hensyn til trimmere, er der fire. To forreste og to bagved. Den ene bagerste er vist ikke original, de andre er undersænket. Som jeg tror det. To til ac og to til DC.
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Harman Kardon Citation V

Indlægaf Storken » søn 22. maj 2016 18:53

Sikke en masse lækre sager, du får hjem! Det er skønt, at følge med i!
- Simon

Primær: Tandberg TR-2075, Lenco L75 m. Ortofon AS-212, Ortofon MC 30 Super, Ortofon T-5, Tandberg TCD 330, Tandberg Studio Monitors
Brugeravatar
Storken
 
Indlæg: 183
Tilmeldt: 11 mar 2013
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: 5000, Odense C

Re: Harman Kardon Citation V

Indlægaf hificlassic » søn 22. maj 2016 20:35

Den er virkelig flot den Citation V. Jeg var utrolig tæt på at købe en Citation IV forforstærker på ebay i efteråret. Det skulle jeg nok have gjort
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2892
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Re: Harman Kardon Citation V

Indlægaf Fredmarantz » søn 22. maj 2016 20:38

Hmm - det ser ud til , at der ikke er deciderede biastrimmere, men derimod balancetrimmere (AC) til anodekomplkset og og Balance (DC)til Katoderne.

rettelse - jeg kan jo så se, at at DC-balancen alligevel hænger fast - også på gitter 1 - så der må jo kunne reguleres noget - men det ser mere balanceagtigt ud - fremfor regulering op/ned på minus-voltagen.

Kan hardcore-rørfolket evt. kommentere?


Vh
Freddy
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Harman Kardon Citation V

Indlægaf Louis » søn 22. maj 2016 20:56

Fredmarantz skrev:Hmm - det ser ud til , at der ikke er deciderede biastrimmere, men derimod balancetrimmere (AC) til anodekomplkset og og Balance (DC)til Katoderne.

rettelse - jeg kan jo så se, at at DC-balancen alligevel hænger fast - også på gitter 1 - så der må jo kunne reguleres noget - men det ser mere balanceagtigt ud - fremfor regulering op/ned på minus-voltagen.

Kan hardcore-rørfolket evt. kommentere?


Vh
Freddy


Ja jeg forstår det også som om man justere balancen mellem kanalerne. Jeg tror ikke der er nogen biasjustering, og hvad jeg kan læse mig til køre den rørene rimeligt hårdt.
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Harman Kardon Citation V

Indlægaf Fredmarantz » søn 22. maj 2016 21:03

Ja- det kunne være helt fint med en reguleringsmulighed af biasspændingen. Men det kan vel gøres med en udskiftning af et par modstande - men så er den jo ikke original mere. Nok lige så relevant, men nok også bedre, at montere en god trimmer til formålet. Så er du ude over dét problem.

Vh
freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Harman Kardon Citation V

Indlægaf Louis » søn 22. maj 2016 21:10

Ja jeg har tænkt på om det kunne være muligt. Men vil nok helst holde den original - jeg må finde en rør guru der kan se på den og få den tip riop igen. Kosmetisk er den ret flot.
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Harman Kardon Citation V

Indlægaf Fredmarantz » søn 22. maj 2016 21:16

jamen det synes jeg også er ultravigtigt. Det er godt nok svært at rette op på kosmetikken i maling - crom - osv.....uden at det kan ses. Beskriftning ligeså. Under dæk, nede i lakridskonfekten - kan man bedre foretage hensigtsmæssige diskrete ting og sager, uden at det bliver en helt anden forstærker. Ved indsættelse af en biastrimmer pr. fx 2 rør, så er det faktisk hensigtsmæssigt i dét tilfælde, vil jeg mene. Desuden er det reversibelt, hvis nu.....

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Harman Kardon Citation V

Indlægaf Ehapa » søn 22. maj 2016 21:16

Tillykke med den..flot, det regner ned med gode fund disse dage.
Ehapa
 
Indlæg: 869
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Harman Kardon Citation V

Indlægaf Gottschalck » søn 22. maj 2016 21:47

Tillykke med den. Kræs som aldrig ses i Danmark. Jeg er lidt misundelig, meget lidt vil jeg gerne indrømme.....
Jesper
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1676
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Næste

Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 23 gæster