Harman Kardon Citation V

Rør i alle afskygninger

Re: Harman Kardon Citation V

Indlægaf his067 » søn 22. maj 2016 21:59

Fredmarantz skrev:Hmm - det ser ud til , at der ikke er deciderede biastrimmere, men derimod balancetrimmere (AC) til anodekomplkset og og Balance (DC)til Katoderne.

rettelse - jeg kan jo så se, at at DC-balancen alligevel hænger fast - også på gitter 1 - så der må jo kunne reguleres noget - men det ser mere balanceagtigt ud - fremfor regulering op/ned på minus-voltagen.

Kan hardcore-rørfolket evt. kommentere?


Vh
Freddy


AC trimmeren ligner lidt arrangementet i mine Radford MA50: De skal justeres til symmetrisk forvrængning i begge halvperioder.

Radford-clipping adjustments[1].pdf


Den anden trimmer er så vidt jeg kan se til den negative gitterforspænding (da Citation V åbenbart er en 'Fixed Bias' konstruktion). Har du vist strømforsyningen? jeg tør næsten vædde på at der er en seperat vikling på nettrafoen til at give de -54v
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Harman Kardon Citation V

Indlægaf Louis » man 23. maj 2016 08:32

hificlassic skrev:Den er virkelig flot den Citation V. Jeg var utrolig tæt på at købe en Citation IV forforstærker på ebay i efteråret. Det skulle jeg nok have gjort


Så havde vi haft et flot sæt:-)
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Harman Kardon Citation V

Indlægaf acj1980 » man 23. maj 2016 13:40

Stort tillykke med den Louis, jeeg forstår dig godt, jeg vil også selv kategorisere det som rent guld, da det er en fin spiller, mht original eller uoriginal potmetere, så er det altid et fortolknings spørgsmål, det er jo en lille ting der blot udgør en del af det samlede produkt, hvis man udskifter et rør med et andet, er det jo givetvis også "uoriginalt", jeg synes det er okay, så længe det er lavet i den samme "ånd" som fra fabrikken, det er jo temmelig umuligt at få potentiometre der exact matcher dem fra 1960 idag eller tilsvarende modstande og kondensatorer, havde man udskiftet en trafo havde jeg gryntet hårdt.

Et spørgsmål er , hvad laver den store blå lyt i bunden? for mig virker det til at man bare har smækket den i, sansynligvis pga den eksisterende har været dårlig, men udskift da til en tilsvarende fremfor fusk ;-) jeg håber du kan få den fikset og skaffet rørene

Alex
acj1980
 

Re: Harman Kardon Citation V

Indlægaf Louis » man 23. maj 2016 16:06

acj1980 skrev:Stort tillykke med den Louis, jeeg forstår dig godt, jeg vil også selv kategorisere det som rent guld, da det er en fin spiller, mht original eller uoriginal potmetere, så er det altid et fortolknings spørgsmål, det er jo en lille ting der blot udgør en del af det samlede produkt, hvis man udskifter et rør med et andet, er det jo givetvis også "uoriginalt", jeg synes det er okay, så længe det er lavet i den samme "ånd" som fra fabrikken, det er jo temmelig umuligt at få potentiometre der exact matcher dem fra 1960 idag eller tilsvarende modstande og kondensatorer, havde man udskiftet en trafo havde jeg gryntet hårdt.

Et spørgsmål er , hvad laver den store blå lyt i bunden? for mig virker det til at man bare har smækket den i, sansynligvis pga den eksisterende har været dårlig, men udskift da til en tilsvarende fremfor fusk ;-) jeg håber du kan få den fikset og skaffet rørene

Alex


Jeg tror begge de to blå lyttere er uriginale og sikker sat i for at få det hele til at passe i hen hold til diagrammet - sp passede det nok bare ikke i størrelsen. Men jeg er enig, det ser ud af helvede til, og skal laves om. Jeg er også enig mht potmetret - så synes jeg bare man skulle have skiftet begge, så den stadig var flot og symetrisk ;)
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Harman Kardon Citation V

Indlægaf dfms » man 23. maj 2016 18:51

his067 skrev:Den anden trimmer er så vidt jeg kan se til den negative gitterforspænding (da Citation V åbenbart er en 'Fixed Bias' konstruktion). Har du vist strømforsyningen? jeg tør næsten vædde på at der er en seperat vikling på nettrafoen til at give de -54v


Ja det minder lidt om V60'eren, den er dog med auto bias:

Billede
Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 3stk. V15 - 2stk. V60 og 2x6stk. Magnet-toneforforstærker.
Brugeravatar
dfms
 
Indlæg: 1071
Tilmeldt: 17 feb 2011
Geografisk sted: Vestpå
Lokalitet: Esbjerg

Re: Harman Kardon Citation V

Indlægaf dfms » fre 27. maj 2016 21:30

Fandt dette billede på nettet:

Billede
Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 3stk. V15 - 2stk. V60 og 2x6stk. Magnet-toneforforstærker.
Brugeravatar
dfms
 
Indlæg: 1071
Tilmeldt: 17 feb 2011
Geografisk sted: Vestpå
Lokalitet: Esbjerg

Re: Harman Kardon Citation V

Indlægaf Louis » fre 27. maj 2016 22:18

dfms skrev:Fandt dette billede på nettet:

Billede


Føj det ser godt ud med sådan en Citation l og ll!
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Harman Kardon Citation V

Indlægaf Louis » fre 7. okt 2016 17:48

Så er det tid til en lille update på denne. Det er simpelthen lykkeds at få den til at spille! Og den spiller ganske glimrende. Desværre brummer den lidt. Noget vi ikke kunne få bugt med, der er simpelthen en brumsløjfe i den. Som jeg forstår det mellem trafoen i mditen og de to signalkabler. Det kan vi vist ikke gøre meget ved. Det har været lidt af en omgang.
Den køre rørene rimelig hårdt - men ikke så hårdt at de originale er stået af, de lever i bedste velgående, og så står der Harman Kardon derpå :cool1:

Billede
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Harman Kardon Citation V

Indlægaf tctla » fre 7. okt 2016 19:31

Rigtig fin rør-forstærker.
Vær opmærksom på, at det diagram af forstærkeren, du viste i en tidligere post, ikke er 100% korrekt.
Jeg vedhæfter det fejlfrie diagram, se skærmgitter afkobling på indgangsrøret 12BY7A.
Hvis forstærkeren renoveres iht. dit diagram, mister du al bund i lyden.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Harman Kardon Citation V

Indlægaf Louis » fre 7. okt 2016 20:31

tctla skrev:Rigtig fin rør-forstærker.
Vær opmærksom på, at det diagram af forstærkeren, du viste i en tidligere post, ikke er 100% korrekt.
Jeg vedhæfter det fejlfrie diagram, se skærmgitter afkobling på indgangsrøret 12BY7A.
Hvis forstærkeren renoveres iht. dit diagram, mister du al bund i lyden.


Det er ikke mig der har renoveret den, men jeg må lige lytte efter :thumbsup:
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Harman Kardon Citation V

Indlægaf NikonSP » lør 8. okt 2016 07:21

Hej Louis

Tillykke med, at du har få din Citation igang, den ser bare SUPER FED ud :thumbsup: :thumbsup:

Vh/
Harvey
Der er nu noget ved en Marantz, - og mange andre ting . . .
Brugeravatar
NikonSP
 
Indlæg: 834
Tilmeldt: 15 maj 2010
Geografisk sted: Jylland
Lokalitet: Herning

Foregående

Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 23 gæster