glødespænding - hvor meget og hvor lidt...??

Rør i alle afskygninger

glødespænding - hvor meget og hvor lidt...??

Indlægaf Fredmarantz » fre 1. apr 2011 19:45

Jeg har et par forstærkere - både til guitar og hifi, som fremviser pænt magtfulde anodespændinger - nogle spændinger, som kan gøre livet surt for de kære NOS udgangspentoder. (EL84 i disse tilfælde). Jeg måler på et par forstærkere op omkring 384V på anoderne, hvilket jeg anser for at være "over the top" for et EL84, hvoer man på databladet ser, at max. anodespænding bør være 300V. (her 7189/6P14P undtaget)
Jeg har tænkt over at "omsætte" forstærkerne, i de tilfælde det er muligt, til 240V's-drift, hvilket ville kunne sænke spændingene nogle få procent - men dette ville så også gå ud over glødespændingen, som formentlig ville kravle ned fra ca. 6,3V til fx 6,0V til 5,8V.

Forstærkerene, det pt. drejer sig om er Fisher X-100 (den m. rørensretning) - Echolette M40 og Echolette M70. alle med EL84 som det oplagte rørvalg.

For at skåne rør har jeg bestykket disse forstærkere med 6P14P/7189 - men da jeg har en temmelig stor beholdning af EL84, ønsker jeg at kunne bruge disse hvor det er muligt.

Spørgsmålet er så - hvad vil der ske ved at omstille apparaterne i relation til glødespændingen - og hvad ville der evt. kunne være af negative effekter af dette. Hvor meget tåler rørene at gå ned i glødespændingen?

Og for min skyld må dette godt blive "langhåret"

Ps: Jeg havde oprindeligt tænkt mig at døbe tråden "afstemning af heater", men en anden kom mig i forkøbet med en lignende titel - og titlen måtte udgå :Skor:

venligst
Freddy
Senest rettet af Fredmarantz fre 1. apr 2011 20:15, rettet i alt 2 gange.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: glødespænding - hvor meget og hvor lidt...??

Indlægaf mcs_5 » fre 1. apr 2011 20:04

Jeg går ud fra det er 6P14P du bruger i dine forstærkere? Jeg tror ikke umiddelbart 6N14P er en god idé ;)

I 6P14P databladet står der at glødespændingen skal ligge mellem 5,7 og 7V, og det passer meget godt med de +/-10% jeg har læst andre steder. Hvis du skifter en nettrafo fra 230V til 240V burde glødespændingen falde til 6V, og det er helt fint. Et skifte fra 220V til 240V burde også gå, men det må du jo selv måle efter.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: glødespænding - hvor meget og hvor lidt...??

Indlægaf Fredmarantz » fre 1. apr 2011 20:12

Selvfølgelig - det var en "skrivetorsk" - det drejer sig selvfølgelig om 6P14P - sorry - jeg retter det lige i min indledende post.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: glødespænding - hvor meget og hvor lidt...??

Indlægaf Fredmarantz » fre 1. apr 2011 20:22

Tak Mikkel - men mon ikke databladet er skrevet som, at rørene virker ok med de grænseværdier? Databladet er måske også skrevet på en tid eller i en situation, hvor man ikke i samme grad som nu skulle tænke på rørs levetid (pris på NOS-rør)?

Og dette Datablad referer jo også til relativt robuste rør. EL84 er måske knap så robust hvad dette angår?

Findes der kurver, hvor "slid/degraderingsfaktoren" på ex. EL84 vises ved forskellige spændinger og hvad er jeres viden og erfaring vedr. dette.?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: glødespænding - hvor meget og hvor lidt...??

Indlægaf mcs_5 » fre 1. apr 2011 23:32

Det med de +/-10% står i mange datablade. De -10% er ikke noget problem for holdbarheden, men jeg ville nok holde mig fra de +10%. Hvis du kommer under de -10%, kan du risikere at katoden ikke bliver varm nok, og det går så ud over holdbarheden.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: glødespænding - hvor meget og hvor lidt...??

Indlægaf cyberspaced » tirs 5. apr 2011 18:53

Fredmarantz skrev:Tak Mikkel - men mon ikke databladet er skrevet som, at rørene virker ok med de grænseværdier? Databladet er måske også skrevet på en tid eller i en situation, hvor man ikke i samme grad som nu skulle tænke på rørs levetid (pris på NOS-rør)?

Vh
Freddy


Nu har rør aldrig været billige, faktisk er de billigere idag end nogensinde! Jeg har et sæt GEC KT66 fra 1970 hvor pris er skrevet på kassen, 92,- kroner stykket som svarer til ca. 630 kroner i 2010, så levetid har altid været vigtig ;)
cyberspaced
 
Indlæg: 35
Tilmeldt: 04 apr 2011
Lokalitet: København

Re: glødespænding - hvor meget og hvor lidt...??

Indlægaf Fredmarantz » tirs 5. apr 2011 20:27

Det har du ret i, men jeg mente nok også mere rørenes "tilgængelighed" på tidspunktet. KT66 fra GEC løber man ikke rigtigt over mere - næsten uanset hvad man vil betale. Og jeg tror såmænd heller ikke, at man, hvis man kan finde et NOS GEC KT66 - kan få det til 630 kr.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: glødespænding - hvor meget og hvor lidt...??

Indlægaf mcs_5 » tirs 5. apr 2011 20:30

Fredmarantz skrev:Og jeg tror såmænd heller ikke, at man, hvis man kan finde et NOS GEC KT66 - kan få det til 630 kr.

Jo, hvis man hedder Jesper kan man sikkert :Skor:

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: glødespænding - hvor meget og hvor lidt...??

Indlægaf Gottschalck » tirs 5. apr 2011 20:44

øhm ja Mikkel har da ret. Har da fundet 3 stykker til 20 kroner stykket - så ja - det kan lade sige gøre selvom det er nærmest umuligt. :Skor:
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1676
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup


Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 36 gæster